در دههٔ ۲۰۰۰ شاهد خلق بهترین خودروهای پرفورمنس تاریخ از هاچبکهای داغ گرفته تا هایپرکارها بودیم که این دهه را به دورانی طلایی برای علاقهمندان به خودرو تبدیل کرد.
در دهه ۲۰۰۰ برخی از بهترین خودروهای تاریخ خودروسازان به بازار عرضه شدند و بدون شک انتخاب بهترین بهترینها از بین این خودروها بسیار دشوار است ولی ما قصد داریم این کار را انجام دهیم و طی دو قسمت با بهترین خودروهای پرفورمنس دههٔ ۲۰۰۰ آشنا شویم.
آلفارومئو 8C کامپتیزیونه سال ۲۰۰۷
این خودرو بهعنوان مدل پرچمدار آلفارومئو معرفی شد و تنها ۵۰۰ دستگاه از نسخه کوپه و ۳۲۹ دستگاه از نسخه اسپایدر تولید شد. با موتور ۴.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۵۰ اسب بخار که از فراری گرفته شده و بعداً در مازراتی گرنتوریسمو هم استفاده شد، 8C از پلتفرم اختصاصی، بدنه فیبر کربن و ترمزهای سرامیک کربنی بهره میبرد و صدایی رعدآسا تولید میکرد.
آستونمارتین DBS سال ۲۰۰۷
شاید DBS را بهعنوان اولین خودروی جیمز باند دنیل کریگ بشناسید اما این سوپر GT آستونمارتین چیزی فراتر از یک ستاره سینمایی بود. DBS که در سال ۲۰۰۷ بهعنوان نسخه وحشیتر DB9 گرند تورر معرفی شد، به لطف ساختار آلومینیومی و ترکیبی از پانلهای فیبر کربن و آلومینیوم، ۶۵ کیلوگرم سبکتر از مدل پایه بود. این خودرو از موتور ۵.۹ لیتری V12 با ۵۱۰ اسب بخار بهره میبرد و میتوانست با گیربکس دستی شش سرعته هم همراه شود.
آئودی RS6 سال ۲۰۰۸
این خودرو که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، یکی از دیوانهوارترین پیشرانههای دنیای خودرو را داشت. یک موتور ۵ لیتری V10 توئین توربوی برگرفته از لامبورگینی با ۵۸۰ اسب بخار در سینهٔ سدان یا استیشن آئودی. البته وقتی نزدیکتر میشدید، گلگیرهای برجسته، رینگهای بزرگ و اگزوزهای عظیم نمیتوانستند هیولای پنهان زیر کاپوت آلومینیومی را مخفی کنند. هرچند نقطه قوت اصلی RS6 موتور عظیم آن بود اما این شاسی عالی آئودی بود که امکان رقابت با M و AMG را فراهم کرد.
آئودی R8 سال ۲۰۰۶
در سال ۲۰۰۶، آئودی با رونمایی از اولین سوپرکار خود با نام R8، همه را شگفتزده کرد. این خودرو که به نام ماشین مسابقهای موفق لمان نامگذاری شده بود، با لامبورگینی گالاردو همخانواده بود اما به نحوی حتی از آن بهتر عمل کرد. در ابتدا، R8 تنها با موتور ۴.۲ لیتری V8 که در RS4 درخشیده بود عرضه شد و با گیربکسهای اتوماتیک شش سرعته و دستی شش سرعته شیاردار قابل خریداری بود اما بعدها موتور ۵.۲ لیتری V10 لامبورگینی نیز ارائه شد.
بامو M3 سال ۲۰۰۷
در دهه ۲۰۰۰، بامو دو نسل از M3 را عرضه کرد. نسل سوم با کد E46، در سال ۲۰۰۰ با موتور ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی با ۳۴۳ اسب بخار معرفی شد اما با معرفی RS4 نسل B7 توسط آئودی با موتور V8 فوقالعاده، بامو نیاز به ارتقای جایگاه خود داشت و در سال ۲۰۰۷ با M3 نسل E90 پاسخ داد که مجهز به موتور ۴ لیتری V8 جدید با ۴۲۰ اسب بخار بود. این خودرو در قالب کوپه، کانورتیبل و سدان چهاردر عرضه شد و رقیب مستقیم آئودی بود.
بامو M5 سال ۲۰۰۵
اگرچه ایده نصب یک موتور ۴ لیتری V8 پرسروصدا در کوچکترین خودروی M آن زمان دیوانهوار بود اما با اتفاقی که چند سال قبل برای M5 رخ داد، قابلمقایسه نبود. نسل چهارم M5 با کد E60 در سال ۲۰۰۵ معرفی شد؛ اما ازآنجاکه نسل قبلی مجهز به یک موتور ۴.۹ لیتری V8 عظیم بود، بخش M بامو یک موتور بسیار خاص را توسعه داد تا از آن پیشی بگیرد. این یک موتور ۵ لیتری V10 برگرفته از فرمول یک با ۵۰۰ اسب بخار بود. این خودرو که در قالب سدان و استیشن عرضه شد، بهعنوان یکی از بهترین و دیوانهوارترین محصولات تاریخ بامو شناخته میشود.
بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵
لیست بهترین خودروهای دهه ۲۰۰۰ یا حتی بهترین خودروهای تاریخ بدون حضور بوگاتی ویرون کامل نمیشود. این خودرو که در سال ۲۰۰۵ پس از یک فرآیند سخت و طولانی به تولید رسید، نهایت تواناییهای گروه فولکسواگن تحت مدیریت فردیناند پیچ فقید را به نمایش گذاشت. ویرون که در کارخانه بوگاتی در مولشایم فرانسه ساخته شد، معیاری جدید برای تواناییهای یک خودرو تعیین کرد. این خودرو با موتور ۸ لیتری W16 چهار توربو با ۱۰۰۰ اسب بخار که به ۱۰ رادیاتور برای خنک شدن نیاز داشت، مجهز به گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته و سیستم چهارچرخ محرک بود و در سال ۲۰۰۵ به سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت رسید و سریعترین خودروی جهان در آن زمان لقب گرفت.
شورلت کوروت ZR1 سال ۲۰۰۹
برای نسل C6 کوروت که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد، شورلت از قطعات بسیار مدرن و پیشرفته برای توسعه نسخههای پرفورمنس استفاده کرد و بهترین نمونه آن ZR1 بود. این خودرو با کد «شیطان آبی» توسعه یافت و مجهز به موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LS7 با ۶۳۸ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور بود که به گیربکس دستی شش سرعته متصل میشد. سقف، کاپوت و گلگیرهای جلو از فیبر کربن، سیستم تعلیق از آلومینیوم و برای اولین بار در کوروت، کمکفنرهای تطبیقی مغناطیسی در آن استفاده شد.
فراری انزو سال ۲۰۰۲
فراری انزو بهعنوان جانشین مستقیم F40 و F50، در سال ۲۰۰۲ با وظیفهای سنگین وارد صحنه شد. برای انجام این مأموریت، فراری از قطعات تیم فرمول یک خود استفاده کرد و ابتدا آن را Type F140 نامید. بدنه با طراحی پینینفارینا کاملاً از فیبر کربن ساخته شد، موتور ۶ لیتری V12 با ۶۶۰ اسب بخار قدرت به گیربکس اتوماتیک دستی به سبک فرمول یک متصل بود و ترمزها از سیلیکون کاربید ساخته شدند. علاوه بر این، مایکل شوماخر بهعنوان راننده توسعه انزو به کار گرفته شد.
فراری ۴۵۸ ایتالیا سال ۲۰۰۹
فراری ۴۵۸ ایتالیا که در سال ۲۰۰۹ بهعنوان جایگزین F430 معرفی شد، بازی سوپرکارهای موتور وسط را به سطح جدیدی ارتقاء بخشید. بدنهای که بار دیگر توسط پینینفارینا طراحی شد، امروز به همان تازگی روز اول به نظر میرسد. موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۵۷۰ اسب بخار آنقدر عالی بود که چندین جایزه موتور سال را دریافت کرد. همچنین، گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته گتراگ ۴۵۸ پیشرفت بزرگی نسبت به گیربکس F430 بود.
فورد GT سال ۲۰۰۳
فورد GT که در سال ۲۰۰۲ بهعنوان یک کانسپت در صدمین سالگرد فورد و یک سال بعد بهصورت تولیدی معرفی شد، ادای احترامی به GT40 مسابقهای افسانهای دهه ۶۰ بود. با طراحی که تفاوت کمی با مدل اصلی داشت، GT از بیرون نهایت جذابیت رترو را داشت اما زیر بدنه آلومینیومی رترو، یک سوپرکار کاملاً مدرن پنهان بود. این سوپراسپرتی ویرانگر برای سفرهای بینشهری با فرمانپذیری عالی بود. GT از موتور ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ با ۵۵۰ اسب بخار بهره میبرد که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
ادامه دارد…
Taha Ayoobi
۱۲ تیر ۱۴۰۴دهه 2000 دهه باحالیه
Cyber truck punk
۱۲ تیر ۱۴۰۴وااای
عجب.
روز های خوش گذشته و قدیمی
یعنی میشه دوباره صنعت خودرو سازی برگرده رو اوج
منصور
۱۲ تیر ۱۴۰۴کلا با ورود به هزاره جدید ، متریال خودروها از فولاد به سمت قطعات پلاستیکی رفت .
و از اون به بعد برای ماشین ها به معنای واقعی ، عمر و زمان استفاده قرار دادن .
همین الان ماشین هایی که تو دهه های ۷۰یا۸۰و ۹۰ میلادی تولید شده رو بشرط استفاده معقول زیاد میتونیم ببینیم ، در حالی که تولیدات جدید تر علیرغم پیشرفت های تکنولوژی محور ،با اون استحکام و دوام دیگه تولید نمیشه.
net
۱۲ تیر ۱۴۰۴زیباترین ماشین ها سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ بود
! i M α η δ υ α R
۱۲ تیر ۱۴۰۴داداش منصور …
نظر شما ، کلی درسته اما فراگیر درست نیست …
توی همین بازار آشفته ایران ، با نبود بنزین و مصرفی جات اورجینال ، یه بنز E200 زپرتی سوسول مدل 2016 با کارکرد 1.6 میلیون کیلومتر هم دیدیم که از این نمایشگاه به اون نمایشگاه داره دست به دست میشه …
همین بنزی که همه میگن دیگه مثل گذشته ها ، خر کار نیست …
رویکرد کلی ، همین حرف شماست اما هنوز اکثر برندهای مطرح دوام مکفی رو دارن و هنوز یک بار مصرف نشدن مثل چینی ها که زیر 100 تا به ترت و پرت میفتن …
حداقل تا قبل 2018 اگه از هر برندی خرید کنید ، احتمالا تا حدودی دوام تضمین شده وجود خواهد داشت …
اما از بعد پاندمی کووید 19 …
و با موج جدید برقی سازی ، به ماشین های جدید خودم خیلی خوشبین نیستم …
دکتر استاپ
۱۲ تیر ۱۴۰۴در وصف ZR1 و E60 باید بگم
شاهکاره
بی نظیره
همون چیزیه که میخوام
منصور
۱۲ تیر ۱۴۰۴یکی دوتاش سه…. همش
arvin44
۱۲ تیر ۱۴۰۴جای مرسدس slr mclaren خالیه
امین
۱۲ تیر ۱۴۰۴همینطور پورشه کارا جی تی
Iman 007
۱۲ تیر ۱۴۰۴هنوز ادامه داره
yektachafi
۱۲ تیر ۱۴۰۴ماشین های لیست فوقالعاده بودن
عجب دوره ای بود
انتخاب همشون
ممنون آقای دهقان منتظر قسمت بعد هستیم
Dinosaur V12
۱۲ تیر ۱۴۰۴فقط منم که نسل اول GT رو بیشتر از دومش دوست دارم؟خداوکیلی هنوز تو کتم نمیره چرا V6 توربو گذاشتن روی نسل دوم…
r8gt
۱۲ تیر ۱۴۰۴بهترین دوران خودرو برای دهه هفتاد و هشتادیا
ولی فک کنم GT3 RS رو جا انداخته باشین
کامران
۱۲ تیر ۱۴۰۴دهه هشتادیا که تازه اون موقع بدنیا اومده بودن!!!
دایی ناصر V12
۱۲ تیر ۱۴۰۴منظورم این نیست که نسل دوم بد باشه،ولی اون موقع هنوز قوانین آلایندگی اونقدر سختگیرانه نشده بود که تنفس طبیعی یا سوپرشارژرو بندازن کنار
ali_x76
۱۲ تیر ۱۴۰۴عجب ماشینایی
یکی از یکی تو دل بروتر
ولی بین همه اینا، انتخابم فورد GT ئه
طراحی فوق العاده جذاب، کابینی که انگار از فیلمای علمی تخیلی اومده، انجین V8 سوپرشارژ، هیچ نقطه ضعفی نداره این لعنتی.
ولی واقعا انتخاب یکی از بین همه این خوشگلا غیر ممکنه…
𝐀𝐥𝐢
۱۲ تیر ۱۴۰۴تک تکشون عشقن
(Ali(chevynova
۱۲ تیر ۱۴۰۴فورد و شوی
هر ۲ پرافتخارن
یکی برنده لمانز ۶۶تا۶۹
یکی ۷۲ سال پشتوانه و قاتل هایپرکارها
بابا مرحبا🇺🇸
cehx
۱۲ تیر ۱۴۰۴ممنون از اطلاعات خوبت فهمیدم کوروت 72 سال قدمت داره
(Ali(chevynova
۱۲ تیر ۱۴۰۴خداروشکر فهمیدی
cehx
۱۲ تیر ۱۴۰۴بهبه دعوا نکنید از مقاله لذت ببرید واقعا عالی بود
ولی واقعاً چرا R8 رو ائودی اینقدر زشت کرد واقعا این ظاهر اولیه اش قشنگ تر بود (زشت آئودی از خیلیا قشنگ تره)
فورد GT سوپراسپرتی ویرانگر برای سفرهای بینشهری با فرمانپذیری عالی بود (اگه بین دو شهر پمپ بنزین نباشه تو راه میمونی چون بنزینت تموم میشه)
به من یه کوروت c6 zr1 زرد بدین برم
ممد
۱۲ تیر ۱۴۰۴جای کامارو و نیسان جی تی ار و گالاردو حس میشد تو این مقاله ولی دست مریزاد
amir-mr
۱۲ تیر ۱۴۰۴BMW M5 E60
آئودی R8
بوگاتی ویرون
نی نی
۱۲ تیر ۱۴۰۴فقط زد آر یک تنفس طبیعی باید به این قدرت می رسید
amirboss
۱۲ تیر ۱۴۰۴واقعا بعد از دهه های هفتاد و هشتاد، دهه ی 2000 دهه طلایی تو خودروسازی بود.
به طور حتم نمیشه یکی از این شاهکار ها رو انتخواب کرد اما من جدا از این همه قابلیت های مهندسی و زیبایی، فورد جی تی رو انتخواب میکنم.
JaMsHiD-B
۱۲ تیر ۱۴۰۴همگی عالی
ولی کاربران پدال بعضیاشون نمیذارن با دل خوش بخونیم
مرحبا مرحبا و ماشاالله ماشاالله کورشون کرده
(Ali(chevynova
۱۲ تیر ۱۴۰۴کامنت خودت رو بذار و به کسی کار نداشته باش
محمدهادی
۱۲ تیر ۱۴۰۴واقعی ترین خودروهایی که در آخرین دهه ی خود تولید شدن
اینا در مقایسه با خودروهای نسل جدید حکم خیار بوته یی رو دارن نسبت به خیار گلخونه یی
خخخ
عطر و طعم و لذت اینا کجا اون آبکی ها کجا!!
Parsa
۱۲ تیر ۱۴۰۴حق
Taha Ayoobi
۱۲ تیر ۱۴۰۴انتخوابم کوروت
Yaghoob
۱۲ تیر ۱۴۰۴عجب لیستی😍
GMA
۱۲ تیر ۱۴۰۴«با گیربکسهای اتوماتیک شش سرعته و دستی شش سرعته شیاردار قابل خریداری بود»
منظور از عبارت شیاردار چیه؟🤔
امیر دهقان
۱۲ تیر ۱۴۰۴گیربکس شیاردار یا Gated به گیربکسهایی گفته میشه که دستهدنده برای هر دنده داخل شیارهای مخصوص حرکت میکنه
تصویر دستهدنده گیربکس Gated:
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/07/Untitled-4.jpg
GMA
۱۲ تیر ۱۴۰۴سپاسگزارم
یعنی اهرم بندی تعویض دنده این مدل متفاوت با سایر گیربکس های دستی هست؟
امیر دهقان
۱۲ تیر ۱۴۰۴این نوع گیربکس از لحاظ مکانیزم کارکرد تفاوتی با گیربکس دستی معمولی نداره و فقط در قسمت دستهدنده متفاوته
تو گیربکس Gated دسته دنده سفته و مثل گیربکسهای معمولی تو جاش تکون نمیخوره، تعویض دنده هم با این گیربکس مثل گیربکس دستی معمولیه و فقط دسته دنده داخل شیارها حرکت میکنه که حس جذابی به راننده میده، حتی تو بعضی موارد مکانیزم دسته دنده جوری طراحی میشه که هنگام تعویض دنده صدای فلز جذابی تولید کنه که به راننده حس کشیدن گلنگدن تفنگ رو میده
گیربکس Gated دههها پیش برای سوپراسپرتها برای جلوگیری از تعویض دنده اشتباه طراحی شد اما بعداً به یک ویژگی جذاب و نوستالژیک تبدیل شد و امروز هم به دلیل مشکلاتی که داشت منسوخ شده
Parsa
۱۲ تیر ۱۴۰۴کاش برگردیم به اون سال ها ولی ژاپنی ها رو جا انداختید
amir3715
۱۲ تیر ۱۴۰۴اون دهه دوران رنگارنگ و شیرین خودروسازی بود.
یکی از یکی شاهکارتر و بهتر و معرکه تر
با دیدن این لیست من همش یاد برنامه تخت گاز می افتم که اون تست مصرف سوخت رو کلارکسون راه انداخت که آئودی r8 رو به عنوان کم مصرف ترین سوپرماشین انتخاب شد.
BI EM DABELIU
۱۲ تیر ۱۴۰۴https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/07/Cars-5.jpg
نید فور اسپید موست وانتد دو رنگ نارنجیش واااای 🤤😍
Armanbimmer
۱۲ تیر ۱۴۰۴میشه گفت این نمایشی از یک دورهی تاریخی از افسانه هایی که دیگه هیچ وقت تکرار نمیشن.
نسلی که فقط غرش انجین های پر حجم و مهندسی خلاقانه و هنری که از درون مایه گذاشته شده و خبری از موتور های کوچک برقی و الکتریکی و هیبرید و پلاگین هیبرید و… نبود.
رقابت ها هم خیلی پر هیجان تر و خفن تر بوده و خیلی حس رقابت جویی کمپانی ها دیدنی بوده
با احترام به تمامی خودرو ساز ها به عنوان یک طرفدار بی ام و واقعا باید بگم حرکات خلاقانه و غافل کننده زیادی توسط بی ام و به وجود اومد
M5 اتاق e60 یکی از اون ها بوده. از نهنگ باواریایی ها هم نباید بگذریم و واقعا اون هم با همین انجین یعنی s85 هم برای رقابت آماده بود
در آخر باید بگم که جای لامبورگینی مورسیه لاگو و گالاردو خالی بود.
رامتین
۱۲ تیر ۱۴۰۴محشره. والا فوتبالیستهای این دهه هم بهتر بودند!
بهنام
۱۲ تیر ۱۴۰۴دوستان آخر مقاله نوشته ادامه دارد. همه میدونیم خیلی ها تو لیست جا موندن. صبر داشته باشید.
این دهه پر از خودروهای به یاد ماندنی و شاهکار بوده و در ادامه به اونها هم پرداخته خواهد شد . امیدوارم در ادامه چیزی از قلم نیوفته.
علی Shelby
۱۲ تیر ۱۴۰۴خدایی چه زمانی بود اون موقع
چه خودروهایی
چه شکوهی
چه زیبایی
چه طراحی هایی
ولی الان طراحی های بنز و بی ام و به کلی نابود شده
hosen
۱۲ تیر ۱۴۰۴عجب لیستی همشون عشقن
Zr1 و 458 عجیب خوبن
مهدی
۱۲ تیر ۱۴۰۴فورد gt واقعا خودروی زیبایی بود اما خب مشکلات زیادی داشت اما فراری ۴۵۸ رو میشه به عنوان گل سرسبد این بیست سال اخیر انتخاب کرد اصلا ایرادی بهش وارد نیست مثل یه قدیسه عمل کرد
amirboss
۱۲ تیر ۱۴۰۴البته فراری انزو و فراری ۴۵۸ ایتالیا دو خودروی اسپرت نمادین از فراری هستند که در دورههای زمانی مختلف تولید شدهاند. انزو به عنوان یک خودروی هایپرکار تولید محدود، ویژگیهای پیشرفتهتری نسبت به ۴۵۸ داره که یک مدل تولید انبوهه. انزو از نظر طراحی، عملکرد و فناوری، یک پله بالاتر از ۴۵۸ قرار میگیره داداش.
اما اگه بحث طراحی باشه بدون شک آلفا رومئو 8C جایگاه ویژه ای تو این لیست داره.
Foad
۱۲ تیر ۱۴۰۴یا خدا …
دل آدم ضعف میره .
انجینارو …
من به rs6 رسیدم مردم
امیرمحمد
۱۲ تیر ۱۴۰۴همشون عالی بودن😁👌
به نظرم جا داره توی قسمت های بعدی از دوج وایپر ACR مدل ۲۰۰۸ هم یاد بشه
توی اون دوران سریعترین خودرو جاده ای پیست نوربرگرینگ بود
Siyavash
۱۲ تیر ۱۴۰۴بهترین دوران ماشین بازی همین ۲۰۰۰ بود
کامران
۱۲ تیر ۱۴۰۴دوستانی که مینویسن این ماشین و اون ماشین توی لیست چرا نیست دقت کنید نوشته (قسمت اول)
یعنی ادامه داره این مقاله
البته با اون همه خودروی جذاب دهه ۲۰۰۰ شاید یه لیست ۱۰ قسمتی هم کم باشه برای معرفی همه!