آموزشهفته نامه

آیا تست شتاب خودروها با تقلب انجام می‌شود؟

تمام زمان‌هایی که شرکت‌ها برای رسیدن خودروهایشان از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت اعلام می‌کنند، دروغ است!

یکی از اصلی‌ترین معیارهای سنجش سرعت یک خودرو، شتاب‌اولیه یا بهتر است بگویم، مدت زمان لازم برای رسیدن از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است. عددی که تقریبا همه دوست‌داران خودرو و خواننده‌های رسانه ما برای یافتن آن در میان واژه‌های دیگر جستجو می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم به یک نکته مهم درباره این عدد بپردازیم؛ چراکه تست‌های شتاب با تقلب انجام می‌شوند و لزوما به معنای برتری خودروی با زمان کمتر نیستند.

ما انسان‌ها علاقه داریم چیزهای مختلف را با هم مقایسه و سپس آن‌ها را دسته‌بندی کنیم. با انجام این کار می‌توانیم درباره بهتر یا بدتر بودن چیزی بحث کنیم و حتی درباره داشته‌های خود و دیگری نظر بدهیم. در برهه‌ای زمان، شخصی تصمیم گرفت زمان موردنیاز برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (حدودا ۶۲.۱۴ مایل بر ساعت) را اندازه‌گیری کند و با آن محصولش را تبلیغات کند. این ایده خوب مشکلاتی را هم به‌همراه داشت.

مشکل اول این بود که به استناد از مجله‌های خودرویی ایالات‌متحده، این تست از سرعت صفر کیلومتر بر ساعت آغاز نمی‌شود؛ انگار که کسی بخواهد با استفاده از خط‌کش چیزی را اندازه‌گیری کند اما ۳ سانتی‌متر ابتدای آن را حذف کند!

ریشه این ماجرا به مسابقات درگ باز می‌گردد که سال‌های پیش از اختراع سرعت‌سنج و GPS وجود داشت. برگزارکنندگان این رقابت‌ها برای چیدن دو مسابقه‌دهنده در یک خط معین، از پرتو نور استفاده می‌کردند. به این ترتیب، زمانی که لاستیک خودرو جلوی پرتو را می‌گرفت متوجه می‌شدند که در مکان درست قرار گرفته است. مشکل این روش این بود که زمان‌سنج زمانی کار خود را آغاز می‌کرد که لاستیک مسیر نور را باز می‌کرد؛ بنابراین چرخ حدودا ۳۰ سانتی‌متر جابه‌جا می‌شود و عملا خودرو دیگر در حالت سکون قرار ندارد.

بنابراین خودروساز می‌توانستند زمان از دست‌رفته توسط حرکت ابتدایی خودرو را هم محاسبه کنند اما از انجام این کار خودداری کردند؛ چون در این صورت یک راننده می‌توانست تست را بهتر انجام می‌داد یا فاکتور اولیه را در نظر نمی‌گرفت و مسئولان خودروساز را سنگ روی یخ می‌کرد. حرکت اولیه خودرو بسته به فاکتورهای مختلفی بین ۰.۳ تا ۰.۴ ثانیه زمان می‌برد. این زمان در دوره‌ای که خودروها نهایتا ۱۰۰ اسب بخار بیشتر نداشتند چندان حائز اهمیت نبود اما با رسیدن سوپراسپرت‌ها به شتاب ۲.۵ ثانیه‌ای، داستان شکلی دیگر به خود گرفت.

در همین راستا، مجلات و رسانه‌های خودرویی هر کاری می‌کنند تا بتوانند بهترین زمان ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ممکن را به دست بیاورند و از بقیه سریع‌تر باشند. خودروسازان هم از این قافله عقب نیستند و تا جایی از حد خود فراتر می‌روند که کامپیوترهای خودرو را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که با تشخیص تست ۰-۱۰۰، عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. خودروسازان این کار را بهبود می‌نامند اما همه می‌دانیم که چیزی جز تقلب نیست. درست مانند فاجعه فولکس‌واگن و دیزل‌گیت با این تفاوت که این‌بار کسی به آن اهمیت نمی‌دهد.

خودروسازان آنقدر به این زمان کوتاه اهمیت می‌دهند که گاه کاری می‌کنند که در عملکرد واقعی خودرو در دستان کاربر مضایقه می‌شود؛ نمونه عالی آن هم یک خودروی موتور جلوی دیفرانسیل عقب با جعبه‌دنده دستی است که دنده اول آن محض رضای شتاب اولیه بهتر، تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پاسخگو خواهد بود؛ درحالی‌که شاید اگر از نسبت‌دنده کوتاه‌تری استفاده می‌کرد، نتیجه کاربرپسندتری می‌گرفت.

با این وجود یکی از راه‌های مناسب تعیین سرعت یک خودرو در شتابگیری، توجه به زمان ۰ تا ۱۰۰ و سرعت نهایی خودرو در زمان طی کردن مسیر تعیین‌شده است. برخی از نشریات هم برای انجام تست‌های منصفانه‌تر، درگ متحرک انجام می‌دهند؛ به این صورت که خودرو را به سرعت حدودا ۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. سپس با فشردن کامل پدال گاز، یک حسگر لحظه فشرده‌شدن کامل پدال را تشخیص می‌دهد و تفاضل زمان آن لحظه تا زمانی که خودرو به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد را اندازه‌گیری می‌کند.

بگذارید با ذکر مثالی دیگر به این مسئله بپردازیم. سوبارو WRX STi را در نظر بگیرید که به اعلام سازنده، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۵.۳ ثانیه زمان نیاز دارد. نکته جالب این است که همین خودرو برای رسیدن از ۱۱ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۷ ثانیه زمان نیاز دارد! بنابراین بهتر است در زمان مقایسه دو خودرو، نخست به تست‌های واقعی و سپس به داده‌های گوناگون دیگری هم نگاه کنیم تا به‌خوبی متوجه شویم کدام خودرو سریع‌تر خواهد بود. با این حساب، من قطعا از معیارهای دیگر استفاده خواهم کرد؛ شما چطور؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. Drifter

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    این مدل اعداد و ارقام بیشتر به درد بازی‌ های کامپیوتری و مسابقات میخوره و فقط برای بازاریابی و شاخ و شونه کشیدن برای رقباست
    و گرنه ماشین با سرعت ۵۰۰ کیلومتر و شتاب ۲ ثانیه به چه درد من و شما میخوره اصلا ؟!
    به عنوان یه فرد عادی و راننده معمولی ، من ماشینی میخوام که حس خوب رانندگی بهم بده و برای تردد درون شهری خوب و کم مصرف باشه و امکانات مناسبی در حد قیمتش داشته باشه
    که هیچ کدوم از فرغونای داخلی چنین ویژگی‌های ندارن

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. Dark Knight

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (454 ديدگاه)

      همین بلند پروازی ها که همیشه مخالف های خودشون رو دارن باعث پیشرفت انسان ها میشن یکی از دلایل جذابیت صنعت خودرو یا کلا ماشین ( چیزی که باعث شد از بچگی عاشقشون بشم ) این بود که هیچ محدودیتی تو دنیا ماشین ها وجود نداره و خیلی کار ها میشه باهاشون انجام داد همین چند روز پیش یه استارتاپ آمریکایی رسما اعلام کرد تا سال آینده اولین نسخه های ماشین عمود پرواز خودش رو به مشتری ها میده خب اگه بخوایم الان با دیدگاه امثال شما پیش بریم پس باید بگیم هیچکس نیاز به ماشین پرنده نداره تا وقتی که میشه با هواپیما پرواز کرد پس نباید تولید بشه یا در مورد همین ماشین با شتاب ۲ و حداکثر ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هم همینطور ! حتی تکنولوژی های امروزی که تو ماشین های معمولی هست یه زمانی ایده های بلند پروازانه و حتی احمقانه ای برای مردم زمان خودشون بودن ولی الان یه چیز کاملا عادی

      موافقم 11
      مخالفم 0
    2. Undercover

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      همین چیز ساده رو خیلی ها نمیخوان قبول کنن و میگن برندی که ماشینش درگ ها رو ببره با میفیت ترینه تو کل کائنات.

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. R

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1025 ديدگاه)

    مثال بارز دروغ و رسوایی رو عکس رو تیتر نشون میده

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. blackwing

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (901 ديدگاه)

      آره نه اینکه تو نشستی توی دیمن 170 وسط پیست درگ تو امریکا و ۲۰ بار تست گرفتی ، راس میگی…

      موافقم 13
      مخالفم 8
    2. سوشیانت

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1931 ديدگاه)

      رول اوت چیز جدیدی نیست ریماک پنین فارینا اسپارک و… از رول اوت استفاده میکنن

      موافقم 3
      مخالفم 15
    3. AMIN (M.A.S)

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (816 ديدگاه)

      عکس روی تیتر شتاب یک چهارم مایل ۸.۹ ثانیه ای رو سه بار ثبت کرده موقع تستاش
      جدا از تایید NHRA برگه های ثبت تایمش موجودن میتونید تو سایت گاراژ دوج بخونید مقاله مربوط به آقای جیم وایلدر یکی از مهندسان SRT

      ثبت تایم با استفاده از رول اوت رو مجله های آمریکایی و بعضا شرکتا انجام میدن که البته چون عدد واقعی نیست به نظرم کار جالبی نیست مثل همین دیمن ۱۷۰
      یه جورایی ماشین بیشتر از چیزی که واقعا هست دیده میشه
      مثلا دیمن ۲۰۱۸ شتاب ۲.۳ بدون رول اوت بود (اعلامی) و تسلا مدل اس تایم ۲.۲۸ با رول اوت و تسلا هم دیده میشد
      البته جدیدا بعضی شرکت‌های دیگه هم انگار این کارو میکنن ولی بازم خوب نیست

      موافقم 4
      مخالفم 8
      1. مهران

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        عزیز دل،برگه و کاغذ و فلان و بهمانو ول کن،یه ویدئو بیار این تایمو زده باشه…مگه میشه نباشه؟!غیر از اینکه جز مزخرف چیزی نگفته باشن.

        موافقم 12
        مخالفم 4
        1. Q

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          با زبون بی زبونی خودشونم دارن میگن آقا این شتاب رو همین برگه و کاغذا خلاصه میشه !
          تا حرف از واقعیت و آزمایش و دیدن این شتاب در پیست میشه یهو میگن نه . اینا همش درسته و آمار ما کاملا صادقانه ست :)

          موافقم 12
          مخالفم 2
        2. AMIN (M.A.S)

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (816 ديدگاه)

          فک میکنم منظور منو متوجه نشدید
          توی پیست درگ وقتی شما درگ ۴۰۰ متر میدی انتهای مسیر تایمریه که زمان واکنش و زمان ۶۰ فوت ۱/۸مایل ۱/۴ مایل و سرعت توی انتهای مسیر ثبت میکنه و روی یه برگه مث کارنامه چاپ میکنه تحویل شما میده
          عرض کردم همین برگه های مربوط به ثبت رکوردشون توی پیست رو به اشتراک گذاشتن هرسه هم تو محدوده ۸.۹ بودن تو گوگل سرچ کنید میبینید

          درباره تایم که تایم ۹.۱ فک کنم دیمنولوژی ثبت کرد حالا شاید پدال پوشش بده درگش با پلاد رو
          هنوزم مسابقه درگ های انچنان زیادی از دیمن بیرون نیومده جز درگ با پلاد و فراری و چندتا درگ دیمنولوژی و شاید چندتا دیگه

          موافقم 7
          مخالفم 2
        3. سوشیانت

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          هیچی دیگه هیتر های دوج دارن حرف تو دهن دوج میذارن میگن خودش گفته فقط رو کاغذ شتابش درسته😐😂 جالبه شما ها هیچ مدرکی ندارین تا بگین دوج دروغ گفته ولی ما داریم nhra

          موافقم 3
          مخالفم 10
        4. سوشیانت

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          https://www.stellpower.com/news-2023/here-is-the-2023-dodge-challenger-srt-demon-170-8-91-timeslip/
          امین عزیز که میگن برگه تایم درگ منظورشون اینه و البته تایم دیمون ۲۰۱۸ با رول اوت ۲.۱ بود بدون رول اوت ۲.۳ بود

          موافقم 1
          مخالفم 8
        1. سوشیانت

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          بی خیال اسم فقط به تیتر نگاه کردی داخل متن هیچ حرفی درباره دروغ بودن شتاب نیست فقط همون شرایطی که دوج اعلام کرده بود برای رسیدن به این شتاب نوشته شده

          موافقم 0
          مخالفم 10
        2. بی خیال اسم

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          تو اصلا نوشته تیتر رو دیدی که گفته زیر سوال رفتن شتاب دوج؟

          موافقم 3
          مخالفم 1
        3. سوشیانت

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          خودت یه بار رو اون اینک بزن تیترش همینه و راجب نظر یه یوتیوبره که داره همون حرفی که دوج گفته بود رو میزنه😂

          موافقم 0
          مخالفم 8
        4. Taha Ayoobi

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          بی خیال اسم حداقل لینکی که میذاری رو یه دور بخون فقط به تیتر اکتفا نکن

          موافقم 1
          مخالفم 0
        5. بی خیال اسم

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          اما درصورتی‌که شرایط ایده‌آل نباشد پرفورمنس خوبی نخواهد داشت.

          سوشی این شرایط ایده آل واس دوج احتمالا با نذری و صلوات بدست میاد درسته؟😂😂😂

          موافقم 3
          مخالفم 1
    4. Taha Ayoobi

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      رسوایی 😂
      اینکه تو نمیخوای قبول کنی شد رسوایی؟😂
      الان میگی چرا قبول نمیکنی میگن چون چهار تا یوتوبر نتونستن 🤣
      بعد میان منطق به کار ببرن، میگن بین این همه کسایی که دیمن خریدن چرا هیچکس نیومده تست بگیره استوری کنه 😂

      موافقم 4
      مخالفم 7
    5. Q

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دقیقا . نماد دروغگویی شتاب رو زدن رو کاور عکس

      موافقم 12
      مخالفم 2
  3. زیزیگولو

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4986 ديدگاه)

    پس این یعنی همه کمپانیایی که شتاب صفر تا صد خودروهاشون رو اعلام میکنن ، آمارشون دقیق نیستش و همیشه جای شک کردن وجود داره🤔🤔

    موافقم 10
    مخالفم 8
  4. میلاد فتحی

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    صداقت همه جا داره کمرنگ تر از دیروز میشه😐

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3321 ديدگاه)

      تا حرف از صداقت شد صدات قطع شد؟

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. محمدرضا

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1068 ديدگاه)

    چرا آلمانی ها برعکس عمل میکنند .همیشه تست شتاب کاربر های خودرو با جی پی اس از اعداد اعلامی کارخونه هم کمتره🤣

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. Taha Ayoobi

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    یه جوری تیتر نوشته بود گفتم الان چی میخواد بگه.
    اگه خطایی برای صفر تا صد یه ماشین باشه، برای بقیه هم هست، مثل یه معادله میمونه، روی هر طرف اعمال جبری انجام بدیم باید اون طرف هم انجام بشه.

    موافقم 5
    مخالفم 5
  7. بی خیال اسم 2

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    فقط عکس تیتر که چه جورم ثابت کرد راستگو(مخالفش) هست خخخخخ

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. Q

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اختیار دارین . الان طرفداراش میگن همین که nhra تایید کرده تمومه . حتی اگه nhra بگه زمین تخته اینا میگن بله بله بله کاملا درسته .
      حالا فرض کن آلمان یا هر کشوری میومد این حرفو میزد میگفتن نه آقا بیاین تو پیست نشون بدید شتابشو :)

      موافقم 11
      مخالفم 3
      1. بی خیال اسم 2

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (133 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم 2
        مخالفم 2
      2. Taha Ayoobi

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        کی باید تائید کنه که شما قبول داشته باشی؟

        موافقم 1
        مخالفم 7
        1. بی خیال اسم

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          هر وقت دوج تونست این شتاب رو داخل آسفالت بدون چسب ۱۲۳ و چسب دوقلو زد ما هم قبول می کنیم

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. سوشیانت

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          خب آلمان هم بیاد ماشین درگ بسازه اینطوری به نفعش هم هست سیستم چهار چرخ محرک داره دیگه ماشین درگ هم بشه که چه بهتر ولی نمیتونه الان با این حرفت ثابت کردی که آلمان لات کوچه خلوته

          موافقم 0
          مخالفم 5
        3. Taha Ayoobi

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          بیخیال اسم
          به اون آسفالت میگن آسفالت درگ اگه نمیدونی
          خود دوج گفته تو چه شرایطی میتونه بعد تو داری میگی نه اگه بدون اون شرایط بزنه ما قبول میکنیم؟
          بعدشم nhra سازمان جهانی درگه، چه ربطی به آمریکایی بودنش داره.
          همین که میگی nhra مال آمریکاعه و چرا باید در مورد آلمانی نظر بده معلومه کلا میخوای عکس همه چی رو ثابت کنی.

          موافقم 4
          مخالفم 3
        4. بی خیال اسم

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          بیخیال اسم
          به اون آسفالت میگن آسفالت درگ اگه نمیدونی
          خود دوج گفته تو چه شرایطی میتونه بعد تو داری میگی نه اگه بدون اون شرایط بزنه ما قبول میکنیم؟
          بعدشم nhra سازمان جهانی درگه، چه ربطی به آمریکایی بودنش داره.
          همین که میگی nhra مال آمریکاعه و چرا باید در مورد آلمانی نظر بده معلومه کلا میخوای عکس همه چی رو ثابت کنی

          شتاب فقط تو پیست درگ بدرد نمی خوره با چسب و قیر
          ماشین اونه که شتابش رو همه جا داشته باشه؟

          موافقم 4
          مخالفم 3
      3. سوشیانت

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1931 ديدگاه)

        مشکل اینه که آلمان اصن ماشینی در حد دوج نساخته که nhra بخواد راجبش نظر بده😂

        موافقم 1
        مخالفم 10
        1. بی خیال اسم

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          nhra آمریکا باید در مورد ماشین های آلمان نظر بده؟

          موافقم 5
          مخالفم 2
        2. سوشیانت

          ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1931 ديدگاه)

          چه ربطی داره nhra که فقط مخصوص ماشین های آمریکایی نیست منظورم اینه که آلمان اصن ماشین درگ نساخته که بخواد وارد nhra بشه

          موافقم 1
          مخالفم 9
        3. بی خیال اسم

          ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (31 ديدگاه)

          هر وقت آمریکا وارد فرمول یک شد آلمان هم وارد درگ می شه

          مسابقات درگ ارزشی نداره

          موافقم 6
          مخالفم 3
        4. Taha Ayoobi

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1274 ديدگاه)

          چه ربطی به هم داره این دوتا، اصلا دوتا سبک جدا از همه.
          بعد از اینکه سرچ کردی دیدی آلمان درگستر در حد دوج نداره میگی مسابقات درگ ارزشی نداره😂

          موافقم 1
          مخالفم 2
        5. بی خیال اسم 2

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (133 ديدگاه)

          چه ربطی به هم داره این دوتا، اصلا دوتا سبک جدا از همه.
          بعد از اینکه سرچ کردی دیدی آلمان درگستر در حد دوج نداره میگی مسابقات درگ ارزشی نداره😂

          مگه من گفتم مسابقات درگ و فرمول یک بهم ربط دارن

          دوما درگستر چه ارزشی داره ماشینی که موتورش بعد از هر درگ باید اکثر قسمت های موتور یا بعضا کل موتور عوض شه

          تو یه سرچی بکن که کل آمریکا ماشینی در حد پورشه 911 داره؟

          کل آمریکا سوپر سدانی در حد بی ام و M5 سی اس داره؟

          حتما نتایج سرچت رو بزار

          موافقم 3
          مخالفم 0
        6. بی خیال اسم 2

          ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (133 ديدگاه)

          چه ربطی به هم داره این دوتا، اصلا دوتا سبک جدا از همه.
          بعد از اینکه سرچ کردی دیدی آلمان درگستر در حد دوج نداره میگی مسابقات درگ ارزشی نداره😂

          مگه من گفتم مسابقات درگ و فرمول یک بهم ربط دارن

          اصلا درگستر اهمیتی نداره ماشینی که بعد از هر درگ باید اکثر قطعات موتور یا بعضا کل موتور عوض شه

          تو هم سرچی بکن ببینم کل آمریکا می تونن ماشینی در حد فرمول یک و سایر مسابقات بسازن

          یا آمریکا می تونه سدانی در حد بی ام و M5 CS بسازن ؟ یا پورشه 911؟

          موافقم 2
          مخالفم 0
  8. BMW

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1224 ديدگاه)

    فقط پوستر و عکس هارو دوج چه کردی و کجا رفتی🥲

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. ابوالفضل

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    خط اول رو بخونید
    نوشته تمام زمان های اعلامی شرکت ها
    پس انقدر آمریکایی و آلمانی و غیره رو تفکیک نکنید
    شامل همشون میشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. Undercover

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بالاخره مقاله ای که دلم میخواست یکی بنویسه نوشته و منتشر شد ولی انگاری خیلی ها چشم و گوششون خریدار نیست.

    دمتون گرم آقای صفر پور! 🙌🏻

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا