ایستگاه خبر

مصاحبه روزنامه شرق با دبیر انجمن خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با روزنامه شرق مطرح کرد:

پژو را نبش قبر نکنیم!

شرق، زهرا مهدور: توافق، پای برندهای معروف خودروسازی دنیا را به ایران باز کرد. اگرچه هنوز مُهر توافق هسته‌ای ما با غرب خشک نشده اما بزرگان خودروسازی دنیا خیلی زود با خودروسازان داخلی به توافق رسیدند. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که خودروساز آلمانی بنز با شرکت ایران‌خودرو به توافق رسیده و قرارداد پروپیمانی را با ایران به امضا رسانده است. اگرچه تحریم موجب شد تا بنز با ایران قطع رابطه کند اما براساس گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو، بنز از شرکای قدیم ایران‌خودرو است و حالا قرار است به‌زودی دفتر شرکت بنز در تهران گشایش یابد و البته یک قرارداد ١٠ ساله با بنز برای تولید کامیون، اتوبوس و ون با ساخت داخل مناسب خواهیم داشت. این‌طور که یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو، می‌گوید: شرکت بنز قرار است ٣٠ درصد سهام شرکت ایدم را هم خریداری کند و علاوه بر اینها امضای قرارداد پنج‌ساله عرضه و تولید سواری نیز یکی دیگر از جزئیات قرارداد بنز با ایران است.
اگرچه پس از توافق هسته‌ای، قدرتمندان خودروساز دنیا با خودروسازان داخلی وارد مذاکره شدند اما این‌روزها با حضور فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، همه نگاه‌ها به شرکت پژو است؛ شرکتی که پس از تشدید تحریم‌ها، با ترک یک‌شبه بازار، زیان ٨٠٠میلیون یورویی روی دست ایران گذاشت. رئیس هیأت تحقیق‌وتفحص از خودروسازان دل پری از حضور شرکت پژو در ایران دارد، به‌طوری‌که به تاریخ استناد می‌کند و بدذاتی را از ماهیت‌های رفتاری فرانسوی‌ها می‌داند. او در آخرین اظهارنظر خود گفته است که فرانسه در دوره قاجار نقشی جدی در تحمیل قرارداد ترکمانچای به ایران داشته است؛ در زمان پهلوی نیز این کشور قرارداد هسته‌ای بوشهر را با ایران منعقد اما آن را نیمه‌کاره رها کرد و به تعهدات خود عمل نکرد. بعد از انقلاب اسلامی نیز ایران در قراردادهای مختلف آسیب‌های جدی از فرانسه دیده است و حالا شرکت پژو فرانسه نیز از بابت تخلفات و زیان‌های تحمیلی به ایران باید در مجامع قضائی پاسخ‌گو باشد.
با تمام اینها اگرچه مدیران خودروسازان ایرانی عنوان می‌کنند که برای شرکت پژو فرش قرمز پهن نمی‌کنیم اما پشت‌پرده‌ها حکایت از این دارد که قرار نیست تا ابد با این شرکت در قهر و جدایی بمانیم. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، طی گفت‌وگویی با «شرق» این مطلب را با گفتن این جمله که قرار نیست نبش‌قبر کنیم، تأیید می‌کند. او می‌گوید ما در شرایطی هستیم که فقط باید اقتصادی فکر کنیم نه سیاسی… .

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان
آقای نعمت‌بخش، خودروسازان معروف خارجی آمادگی خود را برای ورود به بازار خودرو ایران اعلام کرده‌اند و هم‌اینک برخی از آنها مذاکرات خود را با خودروسازان داخلی کلید زده‌اند. چرا شرکت‌های خودروساز جهان زودتر از صنایع دیگر فعالیت خود را با ایران آغاز کردند؟

  • در دنیا ظرفیت مازاد خودروسازی وجود دارد بنابراین خودروسازی دنیا در تلاش است تا از همه ظرفیت خود برای این امر استفاده کند تا قیمت تمام‌شده محصولاتش نیز پایین بیاید. ایران حداقل ظرفیت جذب یک میلیون دستگاه سواری را دارد ضمن اینکه جمعیت اطراف ایران در کشورهای همسایه مثل آسیای میانه، پاکستان، افغانستان، عراق و… حدود ٣٠٠ میلیون نفر می‌شود که این جمعیت ٣٠٠ میلیونی تمایل دارند خودرو خود را از ایران خریداری کنند به‌همین‌دلیل خودروسازان جهان به‌خوبی می‌دانند که با احتساب ایران با یک جمعیت ۴٠٠ میلیونی مواجهند و به‌همین‌دلیل در تلاشند تا نیازهای این ۴٠٠ میلیون نفر را از طریق ایران تأمین کنند.

دراین‌میان ایران تمایل دارد که با کدام خودروسازان جهانی وارد کار شود؟

  • با هر کمپانی‌ای که بیشترین امتیاز را در مناقصه به ما بدهد، ما با آن قرارداد می‌بندیم.

چه شروطی را برای انعقاد قرارداد با خودروسازان معروف در نظر دارید؟

  • شرط اول ما این است که خودرو باید به‌روز باشد و خودرو قدیمی مورد پذیرش ما نیست ضمن اینکه باید حداکثر دو سال از تاریخ عرضه آن در دنیا گذشته باشد. شرط دیگر ما هم این است که با ما شریک شوند. به‌طوری‌که قطعه‌سازان خود را به ایران بیاورند و ضمن انتقال دانش فنی خود، با ما وارد همکاری در تولید خودرو مشترک شوند. درواقع یکی از شروط ما برای خودروسازان خارجی این است که ۴٠ درصد ساخت خود و در داخل ایران باشد تا خودرو جدید ارزبری کمتری برای ما داشته باشد. یکی دیگر از شرایط ایران برای همکاری با خودروسازان جهان این است که خودرویی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به ما عرضه شود. همچنین باید ٣٠ درصد خودرو مشترک تولیدی در بازار هدف صادرات کمپانی خارجی باشد.

با این شرایط فکر می‌کنید که کدام کمپانی بیشترین امتیاز را به ایران بدهد؟

  • علم غیب که ندارم ولی قاعدتاً به مناقصه می‌رویم و آنجا معلوم می‌شود.

در خبرها آمده که ممکن است دوباره با شرکت پژو که روزگاری در زمان تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بازار ایران را با تحمیل خسارت سنگین ترک کرد، وارد همکاری شویم. درست است؟

  • اولاً باید اقتصادی فکر کنیم نه سیاسی. دوما وقتی وزیر خارجه این کشور به ایران می‌آید پس قرارومدارها بر این است که با این کشور رابطه برقرار کنیم. اگر در مناقصه، شرکت فرانسوی به ایران بیشترین امتیاز را بدهد، قاعدتاً ما نبش‌قبر نمی‌کنیم ضمن اینکه در نظر داریم خسارت خود را از این شرکت بگیریم.

اگر خسارت ما را پرداخت نکردند، آن‌وقت باز هم با شرکت پژو وارد همکاری می‌شویم؟

  • هیأت‌مدیره باید اقتصادی فکر کند یا حداقل در قرارداد جدید جبران خسارت‌ها را هم در نظر بگیرد.

alireza-pakdel
شرکت خودروساز بنز هم برای همکاری اعلام آمادگی کرده به‌گونه‌ای که خیلی محتمل است وارد قرارداد با ایران شوند.

  • بله. درست است؛ عن‌قریب است که قرارداد با بنز بسته شود. بنز زودتر از بقیه اظهار تمایل کرد و وارد مذاکره با ایران شد؛ به‌همین‌دلیل است که به‌زودی قرارداد بنز بسته می‌شود.

بنز با کدام خودروساز داخلی به توافق رسیده است؟

  • با ایران‌خودرودیزل یا همان خاور سابق. البته اظهار تمایل کرده که سهام ایدم (تولید موتور خودروهای دیزل) را خریداری کند و طبق توافقی که انجام شده، بنز قرار است آخرین فناوری موتور خود را به ایران بیاورد و در ایدم شروع به ساخت کند.

یعنی تولید ماشین‌های سنگین؟

  • بله. ممکن است که مونتاژ ماشین‌های سواری هم از طریق بنز، آن‌هم با تیراژ سالانه حداکثر ١٠ هزار دستگاه نیز انجام شود.

خودروساز معروف فولکس هم با ایران وارد مذاکره شده است؟

  • بله ولی هنوز قرارداد آن نهایی نشده تا جایی که من می‌دانم، با ایران‌خودرو وارد مذاکره شده است.

حالا در صورتی که مذاکرات ایرانی‌ها با خودروسازان معروف دنیا به نتیجه برسد، چقدر طول می‌کشد تا خودرو جدید مشترک آنها وارد شود؟

  • حداقل دو سال زمان می‌برد تا خودروهای جدید به بازار بیایند.

چرا دو سال؟

  • باید مجلس دو کشور این مسئله را تصویب کنند ضمن اینکه به گفته آقای دکتر نیلی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، سال آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود بنابراین بعد از رفع تحریم‌ها، به مناقصه می‌رویم و دو، سه‌ماه بعد قرارداد منعقد می‌شود. دو، سه‌ماه هم طول می‌کشد تا اطلاعات بین ما و آنها ردوبدل شود. پس از آنکه برنده مناقصه معلوم شد، چندماه درگیر انعقاد قرارداد با آنها خواهیم بود. بعد از انعقاد قرارداد هم چندین ماه باید در مورد هم‌خوانی قطعات وارد مشورت و کار با یکدیگر شویم و بعد هم حدود هشت ماه قالب قطعات باید ساخته شود.

آیا قرارومداری برای واردات خودرو خارجی به ایران هم داریم؟

  • خیر؛ اصلاً قرار نیست که بازار ایران به بازار مصرف آنها تبدیل شود. آنها باید در ایران خط تولید بزنند و سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای مشترک داشته باشند.

کدام خودروسازان هنوز به ایران نیامده‌اند؟

  • اطلاعات دقیقی ندارم. انجمن از جزئیات تماس‌های شرکت‌های خودروساز خارجی با داخلی خبری ندارد اما آن‌طور که ما شنیدیم، بعد از توافق هسته‌ای، اکثر خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران اظهار علاقه‌مندی کردند.

آیا تویوتا هم به ایران می‌آید؟

  • تا جایی که می‌دانم سیاست ژاپن این است که خودرو ساخته‌شده به ایران بیاید؛ فکر هم نمی‌کنم که برنامه‌ای برای ورود به ایران داشته باشد، اما قرار است شرکت نیسان در ایران خطوط تولیدی بزند.

به جز بنز، فولکس، رنو و پژو دیگر کدام کشور برای همکاری با صنعت خودرو ما وارد مذاکره شده است؟

  • برزیل؛ شرکت مارکوپولو این کشور که تولید اتوبوس‌های شهری و بین شهری را در کار دارد، با ایران وارد مذاکره شده است.

بهترین برندهای خودرو که در شرایط فعلی صنعت خودروسازی به درد کشور می‌خورند، کدام‌یک هستند؟

  • خودروسازان معروف دنیا، بنز، فولکس، رنو، پژو، جنرال، فورد، کرایسلر، آ او دی و ولوو هستند که بستگی دارد آنها با چه شرایط و امتیازهایی با ما وارد همکاری شوند. قاعدتاً هر شرکت خودروسازی با یکی دو کمپانی خارجی می‌تواند قرارداد داشته باشد.

از شرکت‌های خودروساز امریکایی خبری نیست؟

  • آنها هم چراغ سبز نشان دادند.

کدام شرکت‌ها؟

  • جنرال موتورز و فورد

مشکل قانونی وجود ندارد؟

  • خیر فقط مستلزم رفع تحریم‌هاست.

از ایران طبق آمارهای موجود به‌عنوان یکی خریداران به نام پورشه در دنیا نام آوردند. درست است که پورشه خودروی گران‌قیمتی است و حداقل خرید این خودرو برای عامه مردم و قشر متوسط کشور مقدور نیست، اما در کشورهای دیگر مثل امارات قیمت این خودرو حدود ٣٣٠ میلیون تومان است. ممکن است شرکت پورشه و حتی بی‌ام‌و نیز با ایران و خودروسازان ما وارد مذاکره شوند؟

  • بعید است. برخی شرکت‌ها فقط یک تیپ خاص از خودرو را تولید می‌کنند، درحالی‌که ما به دنبال تولید انبوه و تیراژ بیش از ٢٠٠ هزار دستگاه هستیم. این خودروها گران هستند مگر اینکه قرار باشد بی‌ام‌و خودرو ارزان‌قیمت تولید کند که آن هم بعید است.

کدام کشور تیراژ بیشتری از خودرو را تولید می‌کند؟

  • چین که حدود ٢٠میلیون دستگاه را تولید می‌کنند.

پس چینی‌ها خیال رفتن از بازار ایران را ندارند؟

  • به هر ترتیب چین در نظر دارد که بازار ایران را حفظ کند و با این شرایط سعی هم دارند که کیفیت و قیمت خودرو را رقابتی کنند.

با ورود بهترین خودروسازان دنیا به ایران، آیا قیمت خودروهای ایرانی کاهش پیدا می‌کند؟

  • خیر، به‌هیچ‌وجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم، چون هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است.

clipart-car

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یعنی هنوز هم خودرو وارد نمیکنند یعنی ما باید دوباره بدبختی بکشیم تازه حاضرم شرط ببندم اگر کیفیت خودرویی مثل پراید افزایش بدن قیمتش رو دو برابر میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. قاقالی

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (150 ديدگاه)

      امیرجان من قبلا چندبار توهمین سایت گفتم بازم میگم تازمانی که نهادهای قدرت ومافیای قوی ای که ازخودروسازی سودمیبرند دستشون تو کاره هیچ تغییرمثبتی به سود مصرف کننده ایجاد نمیشه تنها راه ، تحریم خودروسازی داخله ، خداکنه این رکود خرید خودرو حداقل یکسال طول بکشه ومردم نه به امید کاهش قیمت بلکه به امید برچیده شدن بساط این ***باهم خودروسازی داخل رو تحریم کنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ژاپنی اصیل

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (34 ديدگاه)

      گروه خودروسازی سایپا از افزایش قیمت 8 تا 10درصدی!!!!!
      معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا از افزایش قیمت 8 تا 10 درصدی محصولات این شرکت در صورت تصویب خبر داده و گفت: مرحله بعدی تغییر قیمتها براساس نرخ تورم و بر مبنای فرمول مشخص شده و تایید مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

      رضا تقی‌زاده اظهار کرد: پیگیری 16 ماهه گروه خودروسازی سایپا در حال به نتیجه رسیدن است و مجوزهای لازم برای افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت خودرو صادر خواهد شد!!!!

      وی ادامه داد: با توجه به تورم بخشی صنعت خودرو براساس فرمول شورای رقابت، این افزایش قیمت با کمترین میزان ممکن و برای جبران بخشی از زیانهای انباشته شرکتهای خودروسازی در سالهای گذشته است

      تقی‌زاده با اشاره به سیاست ضد تورمی دولت مبنی بر عدم افزایش یک باره قیمتها، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب، افزایش قیمت 8 تا 10 درصدی اعمال و در مرحله بعدی تغییر قیمتها براساس نرخ تورم، بر مبنای فرمول مشخص شده و تایید مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.
      وی اظهار کرد: این افزایش قیمت برای پرداخت افزایش هزینه‌های سال جاری به نسبت سال گذشته است بنابراین باعث افزایش درآمد خودروسازان نخواهد شد!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. yahya

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (214 ديدگاه)

    دبیر انجمن خودروسازان :
    شرط اول ما این است که خودرو باید به‌روز باشد و خودرو قدیمی مورد پذیرش ما نیست .
    یکی دیگر از شرایط ایران برای همکاری با خودروسازان جهان این است که خودرویی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به ما عرضه شود .
    هیأت‌مدیره باید اقتصادی فکر کند یا حداقل در قرارداد جدید جبران خسارت‌ها را هم در نظر بگیرد.
    اصلاً قرار نیست که بازار ایران به بازار مصرف آنها تبدیل شود. آنها باید در ایران خط تولید بزنند و سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای مشترک داشته باشند.
    انجمن از جزئیات تماس‌های شرکت‌های خودروساز خارجی با داخلی خبری ندارد .
    به‌هیچ‌وجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم .
    .
    .
    .
    متاسفم برای خودرو سازای خارجی ، یعنی اومدن با *** قرارداد ببندن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. adel

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    من کلا با این نعمت بخش مشکل دارم … فقط به دنبال منافع خودروسازهاست و …
    متاسفم برای ملت ایران که این چنین خون مردم را درشیشه دارند. خودرویی که قیمت تمام شده آن بین 10–12 میلیون درمیاید رو تا 35 توی پاچه مردم میکنن بعد میگن افزایش قیمت هم داریم …
    آخه تا کی خودرویی که مثلا سال 1998 تولیدش در خود کشور سازنده متوقف شده اینها باید تولید کنن با استانداردهای اون زمان اونم با این قیمت های فضایی…

    تا خودروسازی انحصاری و دولتی باشه هیچ چیز درست نخواهد شد…مطمئن باشید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. شایان

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    یعنی من تا دو ساله دیگه بنز سوار میشم به جای پژو!!!!!!! بی خیال این قدر مردمو هویج گیر نیارین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      بابا گفته که بنز به ما ماشین سنگین میده و از اونجایی که گفته بی ام و گرونه و بنز هم میدونیم کمی از بی ام و گرونتره باید دور تولید یا مونتاژ خودروهای سواری بنز رو خط بکشیم هر چند که در صورت تولید هم اختلاف چندانی از نظر قیمت با نمونه وارداتی ندارن. نمونش این که کسی که سمند میخره با مونتاژ سراتو (چه برسه به بنز) دو نسل قبل و علیرغم حذف کلی از امکانات استاندارد هنوز فقط همون سمند رو میتونه بخره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شایان

        ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1355 ديدگاه)

        منم شوخی کردم همه چیزو میدونم ولی فقط میخوام بدونم نویسنده محترم تا کجا می خواد بره جلو

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. saeed.shariati

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (477 ديدگاه)

      دوست من شایان جان مگه بنز سوار شدن کار شاقیه؟
      بله ک بنز سوار میشی مگه دوره خاتمی بنز کلاس E تو تاپ خودرو مونتاژ نمیشد؟
      خیلیا از بنز های مونتاژی خریدند خیلی هم از اونا رفتن او ناوگان پلیس راهنمایی رانندگی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. RETOLEX

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    خداااااااااااااااااااااااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی نیک سیرت

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    چین در نظر دارد که بازار ایران را حفظ کند و با این شرایط سعی هم دارند که کیفیت و قیمت خودرو را رقابتی کنند.
    حالا خود خودروسازان ایرانی هم قصد چنین کاری رو ندارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. HILUX

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (251 ديدگاه)

    ((خیر، به‌هیچ‌وجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم، چون هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است.))
    دیگه چه خبر؟!؟!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. عباس

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (154 ديدگاه)

    یکی سوال من رو بده،چرا قبل تحریم ها هیچ کارخونه ایی با ما همکاری نداشت غیر خودروسازهای فرانسوی؟؟؟که بعد از تحریم ها اونا پاشون رو بکشن بیرون!بشه این وضعیت؟؟؟یعنی اگه با آلمان قرارداد بسته بودیم مارو تو تحریم تنها نمیذاشتن،شاهد بودین که آلمان قطعات موتور EF7 رو به ایران نداد،موتور ملی بعد از تحریم ها چقد سمند با این موتور سرازیر شدن به نمایندگی ها برای رفع نقص که ماه ها باید منتظر قطعه میموندن!پس الکی تقصیر رو گردن خودروساز فرانسوی نندازین!زیاده خواهی شما زیاد بوده که به این وضع افتادیم لگن سازها عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. عباس

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (154 ديدگاه)

    یک.جای کار میلنگه اگه مقصر فرانسوی هان چرا تنبیه نمیشن،اصلا مشخصه این لگن سازها اینقد دنبال سودجویی،تیغ زدن بودن که فرانسوی ها خودشون خجالت کشیدن،باور کنید با رفتنشون در حق ما خوبی کردن خدا پدر و مادرشون رو بیامرزه!اونا بیشتر به پدر لعنتی اعتقاد دارن!این لگن سازها هنوز دنبال کور سویی هستن ببینن میتونن همین اشغال هارو با عوض کردن رنگ کلیومتر با قیمت گزاف به مردم بندازن!نمیدونم این چطوریه با این همه مدل که هر سال پژو رنو میدن بیرون،باز خط تولید قطعات ماشین سی سال قبل تو فرانسه هست؟؟؟یکم قضیه مشکوک نیست؟؟آخه این خارجی هر روز با به روز کردن خودشون دنبال کم کردن هزینه ها هستن!الان آلمان اومده از فردا دیگه همه بنز سوارن،اگه به زور یک درصد مردم بتونن بنز سوار بشن اینا دنبال سود خودشونن!ژاپنی ها فهمیدن اگه بیان ایران بلایی که این خون آشام ها سر فرانسه در آوردن سر اون ها هم درمیاد!چند سال بعد مردم تویوتا،نیسان،مزدا رو مثل پژو میشناسن!نکنید به خدا زشته اعتبار یک برند رو خراب نکنید!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      سخن شما تا حد زیادی درست است عباس عزیز،مشکل اساسی این است که بیشتر این مدیران نمی خواهند و مایل نیستند که خودروهای مدرن و به روز و با قیمتی معقول به دست مصرف کننده ایرانی برسد، چون هر خودروی جدیدی تا مدت ها تحت نظارت سفت و سخت شرکت مادر قرار گرفته و نمی توان به همین راحتی هر قطعه بی کیفیتی را بر روی آن مونتاژ کرد،همین افراد بودند که در برابر مونتاژ خودروهای جدید پژو سنگ اندازی می کردند چون سودشان در ارائه 405 بود وگرنه خود پژو به راحتی حاضر بود که خودروهای جدیدش از جمله 406 ، 407 ,و 307 و ,…. را در ایران تولید کند، همانطور که خودروهای جدیدش را در چین،برزیل و….تولید می کند اما اینها مانع وقوع این امر شدند. در این مورد گفتنی هابسیار است و مقررات سایت هم اجازه نمی دهد که موضوع بیشتر از این شکافته شود، تنها این را می توان گفت که برای این دسته از افراد منصب، موقعیت و درآمد ولو ناحق خیلی مهم تر از رفاه و آسایش و راحتی هموطنانشان است و در این میان تحریم ها و…. تنها بهانه ای بوده برای کم کاری ها و احجاف های بیشتر، مشکل از این مدیران ناشی می گردد و نه فرانسوی ها و یا کره ای و چینی ها و……..

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ARASH

        ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (89 ديدگاه)

        نازه قلمت مرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. AHMADREZA

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    خدا کنه ارزون بشوند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Kianoosh

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    رابطه خودرو سازها و مردم واقعا هر روز داره جالب تر میشه. البته منظورم از جالب تر شدن به هیچ وجه بهتر شدن نیست. اول از همه باید در نظر داشت که صنعت خودرو سازی در شرایط فعلی دچار رکود شده. از این طرف هم خودرو سازا دارن به هر دری میزنن که وضعیت رو به حالت سابق برگردونن ولی رونق گرفتن این بازار اصلا براشون به این معنی نیست که بخوان قیمت رو کاهش بدن یا اصلاحات زیربنایی توی صنعت خودرو داشته باشن. طبق خبری که توی وبسایت car.ir منتشر شده قراره شورای رقابت کاری کنه که شکایت کردن مشتری از خودرو ساز تسهیل بشه و یا با تغییر قراردادهای فروش به نفع مشتری یه خورده شرایط رو برای خرید اتومبیل راحت تر کنه. یعنی امتیازاتی از این دست که بیشتر جنبه فرمایشی و سطحی داره و در عمل تحولی به وجود نمیاره. باز این در حالیه که شورای رقابت تا قبل از این رکود، حتی همین مقدار کم هم برای مصرف کننده ارزش قائل نبود. به یه عبارت دیگه خودروسازا وقتی دیدن که فشار این رکود داره بیشتر میشه و دورنمای آینده هم برای بیرون اومدن از این شرایط چندان مساعد نیست برادرشون (شورای رقابت یا همون “سگ زرد”) رو جلو فرستادن تا یه خورده دل مردم رو نرم کنن و با دادن وعده و وعیدها بتونن بدون اینکه در عمل امتیازی به مصرف کننده داده باشن بازار خودشون رو دوباره رونق بدن. چون حتی تله تکراری قبلیشون هم که شعار “قیمت ها کاهش پیدا نمیکنه بلکه افزایش هم پیدا میکنه” برای اینکه مردم رو با تهدید دوباره به پای میز معامله با خودروسازها برگردونه خیلی جواب نداد. از یه طرف از این رکود خوشحالم که داره خیلی آهسته خودروسازها رو به سمت توجه بیشتر به خواسته های مصرف کننده سوق میده چون بالاخره برای اولین بار استراتژی های تهدید داره تبدیل میشه به استراتژی های مردم مدارتر و انعطاف پذیرتر ولی از طرف دیگه تازه اول راهیم و باید دید که هوشیاری و واکنش مردم در مقابل حربه های خودروسازها چطور خواهد بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ARASH

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (89 ديدگاه)

    قفل ها همه کلید دارند ..میخواهید بدانید کلید قفل خودروسازا دست کیه دست شماهاست نخرید تا برای همیشه قفل شن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مروت

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (57 ديدگاه)

    دوستان اگه یادتون باشه این همون آقای محترمی هستند که در جواب خبرنگاری که از ایشون سوال کرد “شما هم خودروی داخلی سوار می شوید؟” بیان فرمودند:”توقع دارید من مثل شماها ماشین سوار شم؟ جمعش کن آقا”
    من دیگه حرفی ندارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ARASH

      ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (89 ديدگاه)

      مرسی مروت …نمیخواد بیشتر بگی با همین متنت یادمون میندازی با چه آدمایی طرفیم بازم ممنونم..

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امین

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش نظرت رفت رو تلگرام…. خیلی حال کردم… به موقع و به جا فرمودی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. حمید

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (239 ديدگاه)

    دوستان هرچی باشه بازهم بخیر و صلاح صنعت خودرو مملکته.یادمون نره که الان ایران بزرگترین بازار خارجی خودرو برای چین هستش.یعنی کشوری مثل هند با جمعیت بیش از یک میلیارد بزرگترین بازار برای خودروهای چینی نبوده و ایران 78میلیونی این افتخار(!!!) رو داشته.
    آلمانیها و حتی همین فرانسویهای بی معرفت اگه تکنولوژی بروز و خط تولید بیارن فک نمیکنم بضررمون باشه.هنوزم باید تاوان 8سال بیکفایتی ***رو بدیم.چندین سال اشتغال جوونامون رو با اشتغال چینی ها و هندی ها عوض کردن و باید به عقب برگردیم و قطعا این عقب گرد با خودش افزایش هزینه برای من و شمای خریدار خودرو رو میاره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. sunmartin

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    در افاضاتی مملو از سفسطه عرضیدند که دوسال بعد خودروهای جدید تولید و مونتاژ میشن این خودش گویای این مطلبه که دوسال زمان لازمه که انبارهای قطعات چینی و یا برجسب ایساکو و سایپا بیاد و وارد چرخه مونتاژ و مصرف بشه سال ها گذشت و ما چیزی جز پراید و تی پا و رانا و دنا و اخیرا دنارت (دنای اتومات در راه است قبر تورو میخواند ویران خودرو) ندیدیم سایه بان هم که دندون تیز کرده واسه فروش چینی های من درآوردی جدیدش اما این شخص شخیص با حمایت های بی شائبه از دو آهن پاره ساز تذکر داده ملت بی خودی منتظر ارزانی هستند بلکه بیاین بخرین تا گران نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ببینید هموطنان عزیزم خود بنده بعد از چند سال میخواستم ماشین بگیرم . عاشق 206 هم بودم هر چه قدر به من گفتن که نو بخر تو گوش من نرفت که نرفت رفتم یه مدل 90 تر و تمیز پیدا کردم و خریدم الان هم راضی هستم الان همسایه من نو خریده به خدا بیست بار رفته نمایندگی از تعویض کامل گیربکس تا مشکلات دیگه…من نو نخریدم چون از کیفیت پایین مدل جدیدا خبر داشتم . خیلی از مردم هم نمیدونن و بعد از خریدن اونوقت متوجه میشن که کلاه رفته سرشون. فقط باید اطلاع رسانی بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Reymond

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    هه اگه گمرک و این داستانا نبود با 100 تومن دوج یا موستانگ سوار میشدیم..آخه تا کی میخوان این کار کنن..بخدا ما هم جوونیم میخوایم ماشین خوب سوار بشیم..آقای ایران خودرو و سایپا میتونی خودرو خوب تولید کن نمیتونی بکش کنار..به اون قرآن این کارا ظلم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. افشین

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    هر جا سخن از تو پاچه کردن و دزدی و آشغال سازی است نام ایران خودرو و سایپا می درخشد…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محسن آبادان

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    من که لاستیکای ماشینم تمام شده خدا شاهده حتی حاضر نیستم لاستیک بخرم چه برسه بخوام ماشینو عوض کنم امیدوارم همه مردم ایران تحریم کنن چون اگه جنس خارجی بخریم باز همین باند مافیا سود میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ارش

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (122 ديدگاه)

    هر غلطی میخواید بکنید ازتون که خیری ندیده ایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. reza

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (90 ديدگاه)

    %با ورود بهترین خودروسازان دنیا به ایران، آیا قیمت خودروهای ایرانی کاهش پیدا می‌کند؟

    خیر، به‌هیچ‌وجه کاهش قیمت نداریم بلکه افزایش قیمت داریم، چون هزینه‌های تولید افزایش پیدا کرده است%
    هزینه های تولید غلط اضافی کرده که افضایش پیدا کرده. ***قبلا تحریم هارو بهونه میکردید الان میخواید چه چیزو بهونه کنید؟حاضرم شرط ببندم قیمت تمام شده پراید131برای کارخونه بیشتر از 4 میلیون تومن نیست(تازه من زیاد گفتم).حالا میان میفروشن 20 میلیون تومن!!!!حالا اگه فرض کنیم هزینه های فروش و کارکنان و مالیات و ارزش افزوده و … بشه 6 میلیون تومن میمونه 10 میلیون تومن.با کسر 4 میلیون هزینه تولید میمونه 6 میلیون تومن سود خالص که انشلاه از قلوشون پایین نره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. solat

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (143 ديدگاه)

    هر چی میکشیم حقمونه / وقتی واسه پراید و تیبا صف میبندیم کنار نمایندگی های سایپا و همچنین واسه خرید پژوهای ساخت چین کنار ایرانخودرو / الانم باید چوبشو بخوریم / چهار نفر نره اینا رو بخره یه جا تلمبار میشه و مجبور میشن به قیمت هندوونه بفروشنش و یا ببندنش خیال خودشون و مردمو راحت کنن / مردیم بسکه این لگنا رو دیدیم و سوار شدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. baran

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه ما خودروی ۴۰ تومنی ایرانی رو نگیریم خودروی باکیفیت خارجی رو هم باید با ۱۴۰ تومن حداقل بگیریم ، پس چیکار باید بکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (259 ديدگاه)

      باید انقدر نگیریم تا با التماس بهمون 20 تومن بدنش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. solat

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      مردم 6 ماه خودشونو بگیرن و نخرن ببین چی میشه اگه رو دلشون باد نکرد که جار بزنن بیا به شرط خودت بهت میدم بدون من و امثال من که این حرفا رو میزنیم فاقد شعور هستیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. hosein

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    مژده مژده به هموطنان عزیز: دو سال دیگه پراید با مارک بنز پژو هم با مارک بی ام دبلیو با قیمت … تولید خواهد شد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. نیما سعادت

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    واقعا امروز بدجوری حالم گرفتس یکی از همسایه های ما به علت باز شدن بدون دلیل ایربگ خودرو صفرش که 405بود کشته شد لعنت به این قاتلان ایران خودرو بیچاره همسرش و بچه هاش واقعا ادم پول بده برای نابودی جونش این خودروها همشون به دلیل کیفت پایین خطرات زیادی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. saeedjafari

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    واقعا که خیلی پررو هستن به قول خودشون میگن برند خوب میخواد تولیدبشه بعد آشغالهای ایران افزایش قیمت دارن خیلی روشون زیاده ***

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. بیژن دولت سرایی

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (263 ديدگاه)

    حالا گیریم که خسارت هم دادن…
    چیش به این مردم میرسه که تو این مدت هم ماشین رو به قیمت چند برابد خریدن تا خودرو ساز ها ضرر نکنن، هم خودروهای بی کیفیت رو با قطعات چینی سوار شدن و خیلیاشون جونشونم از دست دادن….
    :(

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. solat

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (143 ديدگاه)

      دمت گرم اقا بیژن احسنت به شما عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. صادق

    ۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوستان می خواستم خدمتتون عرض کنم اولا عاقلانه نیست خودروسازا بخوان کیفیتو بالا ببرن و قیمت و کاهش بدن ، خودتونو بذارید جای اونا حاضرید ماشینی مثل پراید که برا تولیدش یکی دو تومن اب میخوره بعد میشه به قیمت 20 فروخت رو با یه ماشین با کیفیت تر که برا تولیدش باید15 هزینه کنی بعد بدی 20 عوض کنید با توجه به اینکه مردمم می خرن؟؟؟؟
    در ثانی حالا که میگن پای خودرو سازای خارجی به کشور باز شده به نظرتون چه کسایی باهاشون قرارداد میبندن؟؟؟ مردم یا باز هم همین خودروسازا؟؟؟ اونوقت چه اتفاقی میفته مگه غیرازاینه که دوباره تعیین قیمت دست خودشونه مطمئن باشید اینقدری فاصله قیمتهای خودرو های داخلی و خارجی رو قرارمیدن که دوباره مردم مجبورن برن سراغ خودروهای داخلی!!!!!
    خدایا به دل بی رحم اینا رحمی بنداز تا اینقدر مردم ما زجر نکشن امین (اینقدر از این صنعت ناامیدم که چاره ای جز دست به دامن خداشدن نیست)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا