مرسدس بنز

بررسی مرسدس AMG GT 63 S چهار درب، مهاجم قدرتمند اشتوتگارتی

علی صفرپور: روی کاغذ، این مرسدس جدید خودروی بسیار محکمی است. در ظاهر AMG GT63 S چهار درب کوپه، یک نسخه مهاجم‌تر و اسپرت‌تر از سدان E63 S است؛ خودرویی که موتور ۴ لیتری توئین توربوی V8، جعبه دنده ۹ سرعته خودکار و سیستم چهارچرخ محرکش را با این نومتولد به اشتراک گذاشته است. با این حال و با وجود برچسب قیمتی ۳۴۹ هزار دلاری (در استرالیا)، این خودرو از خواهر سدان خود به اندازهٔ ۱۰۰ هزار دلار استرالیا، عزیزتر است و برای جبران، ۲۰ کیلووات (۲۷ اسب بخار) قدرت و ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر را ارائه می‌دهد، به‌علاوه ظاهراً علاقه خاصی هم به بریدن ۰.۲ ثانیه از شتاب اولیه دارد.


کمی عمیق‌تر توجه کنید، GT63 محکم‌تر شده؛ این خودرو بر اساس همان معماری دیفرانسیل عقب که به بسیاری از مرسدس‌ها نیرو می‌بخشد بنا شده است ولی به مقدار بسیاری توسط AMG بازمهندسی شده است. ساختار قوی‌تر شده است تا بیشتر پاسخگو باشد و بتواند بارگذاری‌های بعدی را بهتر تحمل کند. بدنه خودرو ۶۱ میلی‌متر بلندتر، ۳۶ میلی‌متر باریک‌تر و ۱۳ میلی‌متر کوتاه‌تر از E63 است، این خودرو همچنین ۱۲ میلی‌متر فاصله محوری بیشتری را تجربه کرده. شما می‌توانید پیش خود بگویید که مرسدس در طراحی موفق بوده است؛ ظاهراً حقیقت دارد.


برخی از افراد ممکن است با پیشنهادهای شخصی سازی که توسط مرسدس ارائه شده شیفته این خودرو شوند. در این رده بازار، داشتن یک خودروی شخصی سازی شده دارایی قابل توجهی به شمار می‌آید؛ رنگ‌های متنوع، چرم و انتخاب نوع استایل باعث می‌شود که انتخاب‌های بسیاری پیش روی شما باشند. حتی آپشنی نیز برای شخصی سازی صندلی‌های عقب وجود دارد تا آنها را از حالت عادی‌شان به صندلی‌هایی با گرم‌کن‌های جدا و متعلقات راحتی بیشتر و صفحه نمایش مرکزی تبدیل کند. واقعاً که حیرت‌انگیز است؛ حتی نشستن در آن و استفاده است وسایل درون آن احساسی ویژه‌تر نسبت به E63 و اسپرت تر نسبت به S63 می‌دهد.


برای رانندگان حرفه‌ای که خودرو را به چالش می‌کشند، امکان داشتن سقف ثابت فیبر کربنی (۵۹۰۰ دلار اضافه)، ترمزهای فیبر کربنی (۱۷۹۰۰ دلار اضافه) و تایرهای میشلین Pilot Sport Cup 2 (1600 دلار اضافه) مهیا است و خودروی تمام آپشنال تست ما دو مورد آخر را دارا بود. اینها ممکن است برای یک خودروی لیموزین مانند به وزن ۲۰۴۵ کیلوگرم کمی عجیب باشد ولی این خودرو برای افرادی است که ترجیح می‌دهند در پیست ۱۸ دور بزنند نه اینکه در شهر در ۱۸ چاله بیافتند!


پس از SLS و GT کوپه، GT 4 درب (مدل مورد بحث) سومین خودرویی است که AMG به‌تنهایی آن را توسعه داده است و شباهت نام‌گذاری آن با برادر دو درش، یک تصادف نیست.


این GT63 S شاید پرقدرت‌ترین AMG عرضه شده نباشد ولی سریع‌ترین است. زیر آن کاپوت قوی هیکل، قدرتمندترین بازاستفاده از M117 V8 جا خوش کرده است که ۶۳۰ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را به واسطه یک جعبه دنده نه سرعته خودکار به هر چهار چرخ خودرو می‌فرستد. وقتی بحث مسابقه در میان باشد، این AMG در ۳.۱۶ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد، بهتر است برای آن سطحی با کشش و چسبندگی کافی داشته باشید.


پس از رسیدن به سرعت ۱۰۰، قدرت گرفتن همچنان ادامه دارد؛ ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تنها در ۶.۸۵ ثانیه مثل پرتوی کوچک از نور می‌گذرد و در ثانیه یازدهم شما از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت گذشته‌اید! گذر از مسافت ۴۰۰ متر تنها ۱۱.۰۸ ثانیه به طول می‌انجامد آن هم با سرعت ۲۰۳.۴۳ کیلومتر بر ساعت. عدد آخر ۰.۲ ثانیه از بیشترین تلاش E63 بهتر است درحالی‌که سقف سرعت برابر است. مرسدس GT63 به خاطر این مورد دارای لاستیک‌های پهن‌تر و زمانی کمتر در پیست است که به آن برتری‌ای پیش از خط پایان می‌دهد، پیش از آنکه ۱۶۵ کیلوگرم اضافه وزن E63 در سرعت‌های بالاتر با ایجاد پایداری، فاصله را جبران کند. اینها گفته شد ولی یک‌دهم این طرف و آن طرف تغییر خاصی را ایجاد نمی‌کند، به هرحال این خودرو به شدت سریع است. اعداد سه‌گانه‌ای که گفته شد (صفر تا ۱۰۰، ۱۶۰ و ۲۰۰) با سرعت خیلی خوبی می‌رسند، ولی درعین‌حال امکان تصادف‌های اتوبانی را بیشتر می‌کند.


همان‌طور که از AMG انتظار می‌رود، صدا و آوایی که از این خودرو منتشر می‌شود فوق‌العاده است؛ یک غرش شیطانی از V8. بااین‌وجود کمی جلب توجه‌های GT-R مانند در حالت Race وجود دارد، این تلاش‌ها آن‌قدری که خودرو بر آن تمرکز می‌کند بی‌نقص نیست. توربوشارژرها نیز از تکنولوژی‌ای بهره‌مند هستند که با افزایش پاسخگویی هیچ لگی (کندی) در توربو باقی نمی‌گذارد. هر دستور با پدال بلافاصله پاسخ داده می‌شود.


گیربکس ۹ سرعته MCT احساس تیز و هشیار بودن دارد. افزایش دنده‌ها سریع انجام می‌شوند ولی کاهش دنده کمی عصبی به نظر می‌رسد.
کاهش سرعت به وسیله ترمزهای کربن سرامیکی خیلی خوب انجام می‌شود؛ توقف از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها ۳۳.۸۴ متر نیاز دارد. تلاش‌های خوب ترمز به هرحال بی‌بها نیست و ۲۰ هزار دلار خرج برمی‌دارد ولی همان‌طور که گفته شد عملکرد خوب آن را جبران می‌کند.


پس این شد که ما یک خودروی لوکس داریم که آپشن های فراوانی را ارائه می‌کند و در خط مستقیم مانند یک راکت جنگی است. چیزی نمانده که این خودرو یک استاندارد جدید برای خودروهای چهاردر تعریف کند. شوخی نیست که این خودرو با زمان ۷:۲۵.۱۴ سریع‌ترین در نوع خود در پیست نوربرگرینگ است.


این خودرو همچنین ردپای بزرگی نیز دارد، با رینگ‌های ۲۱ اینچی برای هر چهار چرخ و تایرهای ۲۷۵/۳۵ برای جلو و ۳۱۵/۳۰ برای عقب. لبه‌های بدنه نیز ۲۰ و ۹۰ میلی‌متر در جلو و عقب از E63 پهن‌تر هستند.


برگ برنده GT63 چرخش و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقبش است که سطح خوبی از چابکی را فراهم می-آورد. با ورود به پیچ این حجم زیاد فلز سرعت می‌گیرد که بسیار مبارزه‌طلبانه است.


داشتن فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب در جهت برعکس تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (البته در موارد دیگر در جهت یکسانی می‌چرخند تا پایداری را افزایش دهند) به طرز عجیبی فشار را در چرخ‌های جلو کم می‌کند که ممکن است تصور کنید باعث کم فرمانی می‌شود ولی این طور نیست. خودرو بی‌نظیر پیچ‌ها را رد می‌کند، پیش از آن که حس کنید وارد پیچ شده‌اید. سیستم چهارچرخ محرک متغیر این خودرو تایرهای عقب را تا جایی که جا دارند پر از قدرت می‌سازد و بعد ناگهان چرخ‌های جلو. نتیجه این امر کشش کامل است با کمی ادویه از جنس بیش فرمانی و چهره‌ای نمایانگر سرگرم بودن در صورت راننده کامل می‌شود!


قیمتی هم برای این عملکرد خیره‌کننده وجود دارد، کمبود چسبندگی در تایرهای سرد به همان اندازه‌ای هشداردهنده است که چسبندگی تایرهای گرم جذاب هستند. رانندگی کلی خوب است ولی ماشین در سطوح صاف‌تر کمی متغیر و متلاطم می‌پیچد و تمام خودرو حس ناخوش بودن در فضای بسته و محدود را دارد. انتخاب‌های درست گیربکس و صدای جیغ از تایرها و دیفرانسیل عقب خودرو کمی متفاوت از تصویر یک خودروی پرمیوم است ولی بازطراحی و بازنگری‌ها نسبت به E63 بهتر است. صدای تایرها هم یک همراه همیشگی و دل‌چسب است.

اما چنین مواردی کاملاً قابل چشم‌پوشی‌اند هنگامی‌که شما چالشی را از خودرو طلب می‌کنید و آن هم در حد اعلا به شما پاسخ می‌دهد. E63 تا حد مشخصی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد تا جایی که ریشه‌های سدان لوکس بودنش نمایان می‌شوند درحالی‌که آخرین آفریده AMG عملکرد بالا را در DNA خود داراست. این خودرو گیراترین و بهترین گزینه‌ای است که برای انتخاب ارائه شده. کاغذ را فراموش کنید، پشت فرمان GT63 S متوجه می‌شوید که این خودرو معامله خوبی بوده است.

مشخصات فنی مرسدس AMG GT63 S 4Matic+ چهار درب کوپه

  • موتور: ۳۹۸۲cc V8, DOHC، توئین توربو
  • قدرت: ۴۷۰kw در ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰
  • گشتاور: ۹۰۰Nm در ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰
  • شتاب اولیه: ۳.۱۶ ثانیه (تست شده)
  • وزن و قیمت در استرالیا: ۲۰۴۵Kg و $ ۳۴۹,۹۰۰

نقاط قوت: عملکرد کم‌نظیر، دینامیک و تعادل فوق‌العاده، احساس خاص بودن

نقاط ضعف: بازنگری خودرو به‌عنوان خودرویی با سرعت حداکثری نه‌چندان خاص، قیمت بالا، تشنه سوخت

دشمن و رقیب؟

کوپهٔ چهاردر پورشه، هم بهتر بازنگری شده و هم با وجود نداشتن قدرت حمله GT63 راحت‌تر است و حقیقتاً ماشینی فوق‌العاده در نوع خود محسوب می‌شود. این خودرو واقعاً سرسخت است…

 مشخصات فنی پورشه پانامرا توربو:

  • موتور: ۴ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۷۷۰Nm/404Kw
  • شتاب اولیه و سیستم انتقال نیرو: ۳.۸ ثانیه و چهارچرخ محرک (AWD)
  • وزن و قیمت: ۱۹۹۵Kg و $۳۸۴,۱۰۰

منبع: Motor Australia, 2019 August
مترجم: علی صفرپور

برچسب ها

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه

  1. MAHDI

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (4382 ديدگاه)

    یک سلاح آلمانی!!!
    چندمجله رقابت های بین مرسدس AMG GT4 63 و پورشه پانامرا توربوS رو انجام دادن که چندتاش پیروز رقابت AMG GT4 63 بوده وچندتاش پورشه پانامرا توربو!!!
    ((اما در پیست پورشه پانامرا توان رقابت با GT4 63 رو نداره))

    1. مزدا

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1508 ديدگاه)

      اگه به عکس دقت کنید میبینید سر پیچ راننده چقد ریلکس نشسته !!
      واقعا رقیب سختی برا پورشه هست

  2. مهدی ۹۱۱

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (422 ديدگاه)

    در درگ ۲۰۱۹ موتورترند با وجود سنا که اوله رقابت سختی برای مقام دومی بین gt 63 جگوار پروجگت ۸ پورشه ۹۱۱ جدید و استون dbs 715اسبی و دوج هلکت وجود خواهد داشت

  3. Amin

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (23 ديدگاه)

    به معنای واقعی یک جواهر بی همتا

  4. ehsan

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (51 ديدگاه)

    عاشق پورشه هستم ولی . . .
    بین تور بو اس و این – قطعا بنز – سالاره رخ رو نگاه کن
    در مقابل سری او و توربو دیگه قطعا پورشه

  5. MAHDI

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (4382 ديدگاه)

    واما بازهم مکلارن سنا!!!!
    قبلا زمان های پیست مگنی کورس رو نوشتم واسه دوستان والبته پدال هم زمان چندخودرو تواین پیست رو گذاشت مطلبش رو.که آخرین با فراری ۴۸۸پیستا سریع ترین زمان دراین پیست رو ثبت کرده بود.اما تواین مدت چندخودروی دیگه تواین پیست زمانگیری کردن که زمان اونها به این شکل بوده.زمان چندتا از خودروهای قبلی روهم واسه معیار میذارم!!!!
    پیست magny cours Clop
    مکلارن سنا با زمان_ ۱:۱۴.۹۳
    پورش۹۱۱GT2بازمان_ ۱:۱۵.۹۱
    فراری ۴۸۸پیستا بازمان_ ۱:۱۶.۰۶
    مکلارن ۷۲۰ با زمان _ ۱:۱۶.۸۰
    لامبو پرفومانته با زمان_ ۱:۱۷.۳۶
    پورش ۹۱۱GT3rs بازمان_ ۱:۱۷.۶۸
    شورولت کوروت Z06 بازمان_ ۱:۱۸.۴۸
    نیسانgtrترک ادیشن بازمان_ ۱:۱۹.۴۵
    مرسدس AMG GTR بازمان_ ۱:۱۹.۵۵
    ب ام و M4 GTS با زمان _ ۱:۲۰.۴۰
    پورش ۹۱۱ GTS با زمان_ ۱:۲۰.۴۲
    مرسدس AMG GTS بازمان_ ۱:۲۱.۷۹
    ب ام و M3 با زمان _ ۱:۲۲.۹۰
    مرسدس E63S بازمان_ ۱:۲۳.۲۶
    آلفارومیو جولیا با زمان _ ۱:۲۳.۳۵

    1. ایمان

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2349 ديدگاه)

      مهدی جان رکورد دار این پیست رادیکال SR۳ RS هست با زمان ۱:۱۳.۸۱ که البته ماشین مخصوص پیست هست

      1. MAHDI

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (4382 ديدگاه)

        بله البته من فقط زمان خودروهای شناخته شده ویا مخصوص پیست رو گذاشتم ایمان جان. والا خودروهای دیگه ای هم بودن.البته پیست مگنی کورس یه پیست طولانی تری هم داره که زمان اون هارم گذاشتم اما ارسال نمیشه که حدود۲ دقیقه ای هستش.
        (((بعضی از خودروها توسط راننده غیرحرفه ای زمان گیری کردن که اونا مشخص شده هستن. وبعضی خودروها چندزمان گیری داشتن که حدود چندثانیه تفاوت تو زمان هاشون هستش مثل ۹۱۱GT2

    2. علی

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (760 ديدگاه)

      شورولت خودزنی کرد در حقیقت
      بخاطر‌تولید C8 ، کلا بیخیال ZR1 C7 شدن و کمتر جایی تایم ثبت کردن
      وقتی Z06 که مدل میانی‌ه و تایم به این خوبی زده ، چرا نسخه پرچمدار هیچ جا برای تایم گیری نبردن

  6. سورنا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (651 ديدگاه)

    از این بهترم مگه داریم ؟

  7. doubt

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (248 ديدگاه)

    یادمه معرفی که شد مبهوتش شده بودم. اما بازم من پانامرا توربو رو به این ترجیح میدم. کاربردی تره

  8. Khosrow

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1697 ديدگاه)

    صفر تا ۲۰۰ کیلومتر ۱۱ ثانیه / پروجکت وان ۶ ثانیه ..

  9. آرش آمریکایی

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (585 ديدگاه)

    دایلمر هم یک میلیارد دلار جریمه شد بخاطر تقلب چرا کسی خبرش رو پوشش نمیده

    حالا اگه مثلا شورولت فراخوان داده بود به ۷ روش مختلف مقالش رو میذاشتن تو سایت

  10. مهردادكمال

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    عجب ترجمه مزخرفی

    1. Abbas.Lambo

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (717 ديدگاه)

      اتفاقا برا من جالب بود

  11. Omid622

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (687 ديدگاه)

    آدم نقاط ضعف این ماشین رو میبینه خندش میگیره
    فقط کاش در مورد ردیف عقب برای جای پا رو میگفتن که برای مسافرتهای طولانی اذیت نشیم
    بکی از کاملترین ماشین های حال حاضر دنیا
    برای همه قشر جوان تا پیران
    برای دور دور تا تفریحات طولانی و حتی پیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
X