سایپا

وانت کارا، فرزند تازه پراید

بلاخره بعد از مدتها، سایپا تصمیم گرفت یک وانت سبک را برای رقابت و شاید جانشینی وانت پیکان روانه بازار کند. آن هم از خاندان بزرگ پراید و البته نوع ارتقا یافته آن بنام X100. پیش از این سایپا در هنگام بازنشستگی پیکان، توانسته بود از خلا موجود استفاده کرده و پراید خود را جانشین آن کند و حالا در بازار وانت بارها نیز بدنبال شکست دادن دوباره حریف داخلی خود است.
وانت سایپا 151 خودرویی با ظاهری شبیه به سایر پرایدهای سواری است که در خیابان تردد دارند و در نمای عقب نیز متفاوت از دیگر وانت‌های موجود در کشور است. فضایی که برای بار این خودرو در نظر گرفته شده، بیشتر برای سوپرمارکت‌ها مناسب است چرا که این فضا از حجمی اندک برخوردار است و نمی‌توان از آن انتظار حمل بارهای بسیار سنگین را داشت.

آگهی وانت کارا
آگهی وانت کارا-سایپا 151
بنا به ادعای سایپا، موتور وانت سایپا 151، موتور جدید با قابلیت یورو4 است و توانی معادل 68 اسب‌بخار را تولید می‌کند که حدود پنج اسب‌بخار از پراید سواری بیشتر است. لازم به یادآوری است قدرت پرایدهای سواری 63 اسب بخار است.

سایپا 151 وانت
سایپا 151 وانت
گیربکس و دیفرانسیل وانت سایپا 151 نیز با تغییراتی مواجه شده تا در کاربری‌های باری موفق ظاهر شود. وانت سایپا 151 در نمای جلو، دقیقاً همانند 131های جدید است و هیچ تفاوتی با نمونه‌های سواری ندارد این در حالی است که در نمای عقب شاهد طراحی متفاوتی هستیم.

Saipa 151 Kara
Saipa 151 Kara
چراغ‌های این خودرو در عقب کاملا ساده است. بر روی درب عقب این وانت نیز دستگیره‌ای وجود دارد که برای باز کردن درب محفظه بار به کار می‌رود. سپر عقب وانت سایپا 151 ترکیبی از پلاستیک و فلز است یعنی در قسمت میانی سپر، از فلز استفاده شده که خودرو را هنگام برخورد مقاوم‌تر می‌کند. باک خودرو کمی جلوتر و تا نزدیک درب راننده پیش آمده است که این مسأله می‌تواند موجب بهبود مرکز ثقل خودرو شود.

تغییرات ظاهری
سایپا 151 در واقع نسخه وانت مدل 131 این شرکت است که از ستون A این خودرو به عقب کاملا دستخوش تغییر شده است. زاپاس در پشت صندلی سرنشین جلو تعبیه شده و داشبورد و طراحی کلی اتاق همانند دیگر اعضای خانواده پلت‏فرم X100 و محصولات فعلی این شرکت با طرح جدید در نظر گرفته شده است‌. تنها تغییری که در اتاق نسبت به نسخه سدان می‏توان مشاهده کرد، تطبیق ابعاد و طراحی پوشش سقف است که تغییر یافته و دیگر نمی‏توان تفاوتی بین این مدل و مدل سدان را مشاهده کرد‌.

saipa 151 kara
saipa 151 kara
نیمی از تغییرات این خودرو در مقایسه با نسخه‏ های سدان به سیستم‏های فنی شامل ترمز‌، سیستم تعلیق و گیربکس مربوط می‏شود و نیمی دیگر به تغییرات عمده صورت گرفته برای نصب و طراحی محل بار‌. طراحی نمای عقب این وانت به هیچ وجه شما را یاد پراید یا دیگر محصولات سایپا نمی‏ اندازد‌؛ طرحی جدید با چراغ‏های عمودی و کشیده که پیش‏تر در وانت تندر‏90 مشاهده شده بود‌. سپر عقب نسبتا کوتاه طراحی شده اما در کل طرحی ساده و در عین حال زیبا دارد و در نسخه پروتوتایپی که ما ملاقات کردیم، جنس پلاستیک آن کمی خشک و شکننده بود که مطمئنا در نسخه تولیدی اینگونه نخواهد بود و قرار است به صورت سه تکه و ترکیبی از پلیمر و فلز باشد‌. برای باز‌کردن در کوچک قسمت بار نیازی نیست مانند وانت‏های دیگر دو قفل مکانیکی را آزاد کنید بلکه دستگیره‏ای مانند دستگیره در برای آن تعبیه شده که با باز کردن آن‌، در محل بار به سادگی باز و بسته می‏شود‌. حجم باک همانند نسخه سدان 37 لیتر است اما محل باک خودرو به کمی جلوتر از محل بار تغییر مکان داده و محل در باک نیز به نزدیک در راننده تغییر یافته است‌.

تجربه راندن
وانت ها یا چهارچرخ متحرک هستند و یا اینکه تک محور بوده و دیفرانسیل عقب می‌باشند اما وانت سایپا 151 با توجه به اینکه قبلاً یک خودروی سواری بوده بنابراین فاقد نکات فنی موجود در پیکاپ‌ها است چرا که این وانت یک ماشین کوچک و دیفرانسیل جلو است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
از آنجا که عقب خودروهای دیفرانسیل جلو هنگام خروج از پیچ تمایل به خارج شدن از آن را دارند، نباید از وانت سایپا 151‌ نیز انتظار داشت که این ویژگی را نداشته باشد زیرا داشتن این انتظار از خودروهای دیفرانسیل عقب منطقی‌تر است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
وارد شدن به کابین خودرو کمی سخت انجام می‌گیرد چرا که کابین از فضای کمی برخوردار است البته‌ این مشکل در اکثر پیکاپ‌های موجود در کشور به خصوص پیکاپ‌های تک‌کابین دیده می‌شود و تقریباً امری عادی است. این در حالی است که زاپاس خودرو نیز در پشت صندلی سرنشین کناری تعبیه شده است.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
با ورود به کابین با نمایی آشنا روبه‌رو می‌شویم. همه چیز همانند نمونه‌های جدید پراید است همان خودروهایی که بر روی پلت‌فرم X100 به صورت مقاوم‌تر ساخته شده‌اند. غربیلک فرمان با توجه به قابلیت طرح و وجود ایربگ برای راننده، مانند غربیلک فرمان پرایدهای ایربگ‌دار است اما تفاوت اصلی در راحتی راننده است چرا که به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد. بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا 151 برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند.

البته ‌صندلی‌ها قابلیت جلو و عقب رفتن را دارند اما نه آنقدر که یک فرد قد بلند بتواند متناسب با وضعیت خود آن را تنظیم کند. این نکته را نیز نباید از یاد برد که صندلی‌ها نیز فعلاً همانند نمونه‌های قدیمی پراید بوده و راحتی صندلی‌ها X100 را ندارند.

کولر خودرو نیز برای خریداران این وانت کوچک قابل توجه خواهد بود چرا که وانت پیکان فاقد کولر است. با روشن کردن خودرو شروع به حرکت می‌کنیم. همه چیز همانند پراید سواری است وضعیت تعویض دنده، پیچش فرمان، شتاب و بسیاری از موارد دیگر همه و همه شما را به یاد سواری پراید می‌اندازد.

اگرچه توان وانت سایپا 151 افزایش پیدا کرده اما با توجه به اینکه وزن آن نیز مقداری بیشتر شده، بنابراین شتاب آن با سواری پراید تفاوت چندانی ندارد که البته این شتاب برای یک وانت مناسب به نظر می‌رسد.

فرمان خودرو اندکی سفت است و با توجه به حجم کم کابین، گرداندن آن کار دشواری است. سیستم تعلیق عقب خودرو دچار تغییراتی شده و کمک فنر تلسکوپی و فنر تخت در آن به کار رفته است. چرا که خودروهای باری سیستم تعلیقی متفاوت از سواری‌ها دارند. در هنگام راندن با این خودرو و عبور از ناهمواری‌ها، شاهد تکان‌هایی در قسمت عقب هستیم. البته این نکته را نباید فراموش کرد که این تکان‌ها در همه وانت‌ها مشترک بوده و غیرطبیعی نیست. سر پیچ‌ها نیز تمایل قسمت عقب خودرو به بیرون پیچ است.

ظرفیت
به نظر شما وانتی با ظرفیت حمل بار 460 کیلوگرم برای کدام صنف می‌تواند مناسب باشد؟سایپا 151 قادر به حمل 460 کیلوگرم بار است که البته در نمونه گازسوز این ظرفیت به 380 کیلوگرم می‌رسد.

سایپا 151 کارا
سایپا 151 کارا
وزن این خودرو در حالت بنزین‌سوز 900 کیلوگرم بوده و در نمونه گازسوز 985 کیلوگرم است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای با پرایدهای سواری داشته باشیم باید بگویم که قدرت بیشتر موتور این خودرو صرف وزن بالاتر این خودرو نسبت به پرایدهای سواری می‌شود. البته موتورهای جدیدتری نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که قوی‌تر از نمونه Hp+ هستند. به طور کلی موتور این خودرو قادر است 1510 کیلوگرم وزن را بکشد که این عدد شامل وزن خودرو نیز می‌شود. این خودرو شاید بیشتر از هر صنف دیگری برای سوپرمارکت‌‌ها مناسب باشد چرا که وزن کالاهای موردنظر آنها زیاد نبوده و وانت سایپا 151 قادر به حمل آن خواهد بود.

قیمت
این خودرو در حالی راهی بازار می‌شود که تولید وانت پیکان با کاهش روبه‌رو شده و این وانت کوچک نیز می‌تواند پا جای پای وانت پیکان گذاشته و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. سایپا 151 تابستان سال 1392 راهی بازار ایران می‌شود تا شانس خود را امتحان کند. قیمت حدودی اعلام شده آن پایینتر از سایپا 131 سواری است. پس باید دید که در آن زمان قیمت خانواده پراید به کجا می رسد!

منبع: دنیای خودرو

برچسب ها

مطالب مشابه

‫۸۹۸ دیدگاه

  1. samad

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان نوشته وانت کارا فرزندتازه پراید (وای دد)حتما نوه نتیجه ام داره.

  2. مهدی

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سال 1400:
    پراید هوایی181
    پراید دو ملخه171
    پراید دریایی161
    پراید زیر دریایی191
    پراید اسکی121
    ……

  3. جلال

    ۷ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام به نظر بنده خودروی پراید همه ما میدانیم که یک خودروی همگانی هست وطراحی عقب وانت پراید خیلی زیبا هست ولی سازندگان ان میبایست طرح جلوی وانت رو هم متفاوت از پراید سواری بسازند چون در این صورت مشتری بیشتری برای خود جذب میکرد ظاهر جلوی خودرو وانت پراید اصلا جالب نیست به نظر من هنوز باید روی ظاهر جلوی بدنه کار شود.ولی در کل خودروی جالبی هست و سوخت ان کم هست.

  4. جوادعباسی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به نظر من اگه دولت یک طرحی بده که قاچاقچی ها به جای استفاده از تویوتا هایلوکس و لنکروز از این ماشین استفاده کنن دیگه هیچ معتادی تو خیابون پیدا نمیشه چون با این ماشین یه گرم مواد هم نمیشه توی کوه و بیابون از مرز رد کرد!!!

  5. milad

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    برای خنده خوبه حداقل

  6. MBS

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    غاتل جدید در راه است 151

    1. helen

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      از غاتل منظورت همون قاتله //////////

  7. جوادعباسی

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یکبار بیایید این ماشینو با تویوتا هایلوکس 2013 مقایسه کنید تابهتر به این ماشین بخندید

  8. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعاً آدم مونده بخنده یا گریه کنه ؟!
    این همه فارغ التحصیل دکترا و کارشناسی ارشد دانشگاههایی مثل شریف و علم و صنعت و تهران و امیرکبیر و … که همشون ادعای نخبه بودن دارند ، خروجیشون اینه ؟!!!!!!!!!!!!
    ماشین چند دهه گذشته کشور جهان سومی کره را یعد بیست و چند سال موفق شدند تبدیل کنند به وانت ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    خجالت بکشید . کم خودتونو مسخره و مضحکه دنیا بکنید .

    1. حسن

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (119 ديدگاه)

      پراید ماشین کره ای نیست و آمریکایی هستش.
      محصول فورد بود که به کیا فروخته شد.

      1. sam

        ۵ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شدو بعد توسط فورد در آمریکایی شمالی به فروش رفت و بعد توسط کیا و از سال 72 به خط تولید سایپا منتقل شد.

  9. hamed

    ۴ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واسه جابجایی پفک خوبه ,خیلی ضعیفه به درد بارکشی نمیخوره

  10. امیر

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    اگه غیر از این کاره دیگه ای میکردین جا تعجب داشت

  11. رضا

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا یک سوال ؟ یعنی هیچ ماشین دیگه ای نبود وانت کنید ! که پراید وانت کردید! البته تا چند وقت دیگه همین جماعتی که میگن برای خنده خوبه همه یکی یدونش خریدند! یادش بخیر خود پراید اومده بود همه از این حرفا میزدن!
    تا چند وقت دیگه وانت ماتیسم میاد تو بازار انشاالله!

  12. سید نورانی

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوستان عزیز ما مسخره دنیا هستیم البته قبلش مسخره دزدان شرکت سایپا وایران خودر وبا این تولیدات آشغالشون شرم بر شما باد با این تولیدات وصرف هزینه ها وخالی کردن جیب مردم

  13. samad

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پراید چیه که بخواد تنوع پیدا کنه تازمانی که استقبال هست باید منتظر چنین پدیده ای هم باشیم .

  14. سینا

    ۹ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هاااااااااااااا هااااااااااااااا ایتالیا فراری_ مازاراتی_الفا رومه او تولید میکنه ایرانم پراید وانت عجب

  15. امیرحسین

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ینی واقعا نمیخان این پراید اشغالو ولش کنن؟
    هاچ بکشو زدن
    141
    131 132 111
    پس فردا شاسی بلندشم میسازن میدن بیرون
    مملکت مارو ببین به چه نکبتی ای افتاده

  16. جواد

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خاک بر سر خودرو سازان داخلی این از پراید چند ماه دیگه هم وانت پژو تو راهه سگ زرد برادر شغاله البته خر زیاده اینا مردم رو شناختن که اینجور ماشینا تولید میکنن

  17. brembo

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سایپا باید موتورو بر عکس بذاره تا محور جلو بشه عقب تازه بشه یه وانت بعدن مشه هایپر اسپرت جدید سایپا

  18. بابا قلی وانت زاده

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    جمعش کنید این وانتتون تو سر بالایی باید دنده بک بره که شاید بار رو بکشه بالا نه اینکه بار اونو بکشه پایین چرخا جلو در جا بزنن دلتون خوشه . بعضیا رفتن خریدن چه پزی میدن انگار رفتن مرسدس یا ب ام دبلیو خریدن 🙂

  19. بابا قلی وانت زاده

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا حالا که شیر تو شیره بیاید فکرامون رو بزاریم رو هم حداقل قبل اینکه نخبه های عزیز دست بکار بشن مایلر پراید ، پراید 10تن، پراید کشنده کشنده پراید جت ، پراید هلیکوپتر ، پراید قطاری ، و پراید…. رو خودمون طراحی کنیم

  20. مسعود تهران

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقا این چیه ساخین خدا وکیلی تهجیزاتش عالیه
    ضاهرش خنده ادمو درمیاره بانمکه
    من خریدم باربند گذاشتم درمغازم باربزنم باهاش دوتایخچال دوقلو گذاشتم به حدی کمک جلشو کشیده شده بود که نگو با کلی ایت الکرسی راه افتادم تاترمزکردم احساس کردم جلوش کمی بلند شد افتاد زمین باز.اخه ادم خوب این جایه وانت پیکانو مثلا گرفته
    الا دادمش به پسرم ارتفاع داده باهاش دختر بازی میکنه تازه دختراهم دستش میندازن پسر منو خواهشن عوضش کنید

  21. reza

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه یه خورده دیگه همت کنن می تونن پراید کِــــــشنده هم بسازن
    تابوت متحرک در راه است…سایپاx100

  22. esi

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ینمه شبیه فرقونه ببخشید به چند کشور صادر میشه میگن بهترین وانت 2014شناخته شده راسته

  23. زیگما

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3084 ديدگاه)

    آفرین به سایپا
    فکر نمیکردم گیربکسش هم تغییر داده باشن،ولی گویا دادن
    من خیلی از چهره عقبش خوشم میاد
    دم سایپا گرم، پدر این پلتفورمو درآورد….

  24. علی کرمی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ازاونجا که بارهاشنیدیم بهترین طراحان خودرو ایرانین توخارج بعد ماخودمون یه پرایدکه مال یه شرکت آمریکاییه و20/30سال پیش از رده خارج شده را100مدلش کردیم و “حالا پراید وانت”

    واقعآ باید به حال این خودمون زااااااار زاااااار گریه کنیم……..

    ………………………………………………………………………………………………………………..

  25. YaShaR

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    وانت پراید شوخی زشتی بود که با صنعت خودروسازی شد.

  26. صادق

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت تمامی دوستان
    درسته بهترین طراحان ماشین دنیا ایرانی هستن و بهترین طراحی رو دارن و الان ما داریم خودروهای به قولی 20-30 سال پیش رو استفاده میکینیم ولی واقعا شما که دست به انتقاد میزنید واقعا توی جملاتی که بکار بردید نقد کردید یا مسخره کردید؟اگر اونور دنیا دارن طراحی درست میکنن بخاطر اینه ک دانشگاهشون با صنعتشون حرکت میکنه و همه با نقد سازنده باعث پیشرفت درست صنعتشون میشن.حالا اینجا هممون یاد گرفتیم با مسخره کردن یک تولید خودمونو بزرگ و مهندس جلوه بدیم!!!اگر واقعا اطلاعات فنی و مهندسی دارین خوب بیاین عنوانش کنید تا صنعت کشور بهبود پیدا کنه اگرم ندارید مسخره نکنید چون اگر بدونید تولید حتی یک بوق ماشین چ دانشی میخاد اونوقته که تازه بفکر فرو میرید و میگید این کار ما نیستو ازین حرفا…اگرم بلدید دوتا طرح اساسی بدید تا باعث سربلندی کشور بشین.خواهشا از خودمون شروع کنیم تا اینطوری به قولی مسخره دنیا نشیم!!!همین کسایی ک اینهمه ادعا دارن واقعا میتونن ی کارگاه واشر زنی کوچیک راه بندازن؟اونوقته ک میفهمن چقد علم دارن؟حالا اگر کسی واقعا اطلاعات درستی در مورد این خودرو داره به اشتراک بزاره تا بقیه هم درست استفاده کنن.ممنون

  27. زانتیا

    ۱۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حال منتظر وانت زانتیا باشیم خیلی حال میده

  28. امید

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نود درصد نظرات واقعا غیر کارشناسی و برآمده از عادت دیرینه ی ما ایرانی هاست!!!
    هر چیزی باید تو کلاس خودش مقایسه بشه
    151 هم تو کلاس وانت های موجود در بازار ایران و در محدوده ی قیمت خودش خوبه! خوبه نمیگم عالیه
    جدیدا خریدم. وقتی بعضی نظرات رو میخونم میفهمم طرف واقعا صرفا خواسته چیزی گفته باشه
    برای بار نیم تن تا 650 کیلو جواب
    میده
    سواری اش برای راننده در مقایسه با وانت باردو غیر قابل مقایسه است. خیلی راحت تره
    سیستم تعلیقش نسبت به سواری پراید خیلی بهتره
    امکانات جانبی اش هم تو رده خودش خوبه

  29. میلاد

    ۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دیدم سر کم های عقب خیلی کار کردن من تو نمایشگاه بودم ودیدم که چند تا از مکانیکایی که تو شهر هست داشت به کمک هاش نگاه می کردن وخودشون هم باتعجب می گفتند سایپا چه کرده یه چند وقتی هم هست برادرم برای نصب کولر ازش استفاده می کنه اونم. رضایت داشت البته این هم بگم که من خودم دیدم پشتش ۱۰کولر دوتیکه روی هم گزاشتن ویارو سوارشد رفت واقعا نسبت به خودش عالیه

  30. ارش

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آقا به مسولین بگین مواظب فرار مغزها باشند اگه این نخبه ها اگه برن ما چکار کنیم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
بستن