فراری

فراری به دنبال تولید پیشرانه 6 سیلندر خطی با سوخت هیدروژن!

اختراع تجاری ثبت شده توسط فراری پرده از یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی با دو سوپرشارژر و سوخت هیدروژن برمی‌دارد!

خودروسازان گاهی اوقات تکنولوژی دور از ذهنی را برای حفاظت از یک ایده ثبت تجاری و حقوقی می‌کنند؛ اما توصیف یک سیستم خودرویی غیرمعمول با ویژگی‌های عجیب به ندرت دیده شده است. این همان کاری است که فراری با یک پتنت انجام داده و با توجه به ویژگی‌های آن می‌توان گفت با پدیده‌ای کاملاً غیرعادی برای این خودروساز روبرو هستیم.

سند موردبحث با عنوان “خودرویی با پیشرانه درون‌سوز سوخت هیدروژن” ثبت شده اما در واقع تنها یکی از چندین سندی است که برخی سیستم‌های غیرمتعارف برای یک خودروی اسپرت بالقوه را نشان می‌دهد. تمامی این پتنت ها در دفاتر اروپا و امریکا به ثبت رسیده‌اند و مخترع آن‌ها فردی به نام فابریزیو فاوارتو است. فاوارتو ۲۴ سال است که برای فراری کار می‌کند و در حال حاضر پست مدیر نوآوری قوای محرکه و وسایل نقلیه فراری را در اختیار دارد. این اسناد یک خودروی اسپرت هیبریدی را نشان می‌دهند که پیکربندی کلی آن مشابه شورولت کوروت E-Ray است. پیشرانه درون‌سوز در عقب و موتور برقی این خودرو در جلو قرار دارد اما شباهت‌ها همین‌جا به پایان می‌رسد. البته جزئیات سیستم کشش برقی در اکسل جلو خیلی بیان نشده است اما پیشرانه درون‌سوز عقب در معرض توجهات قرار دارد.

این پیشرانه درون‌سوز از نوع ۶ سیلندر خطی با سوخت هیدروژن است. دلیل استفاده از طراحی خطی پیشرانه نیز فراهم شدن فضای کافی برای نصب تانک‌های هیدروژن در دو سمت آن خواهد بود. پیشرانه فراری همچنین حالت رو به پایین دارد به‌ گونه‌ای که میل‌لنگ در بالاترین نقطه پیشرانه قرار گرفته و سر سیلندر درست بالای جاده دیده می‌شود. علت منطقی چنین طرحی را می‌توان ترنس اکسل دانست که می‌تواند در ارتفاعی بالاتر نصب شود تا بتوان دیفیوزر گیراتری را در بخش عقب خودرو قرار داد. اگرچه چنین طرحی بسیار نادر است اما برخی جنگنده‌های جنگ جهانی دوم از طراحی پیشرانه رو به پایین مشابه استفاده کرده‌اند.

همین دیفیوزر گیرا را می‌توان بدون طراحی غیرعادی پیشرانه نیز بکار گرفت اما در این صورت طول خودرو بسیار بیشتر خواهد شد و در این اسناد تأکید شده که فاصله بین محوری کوتاه بسیار مهم است؛ اما عجایب فراری به همین مورد ختم نمی‌شود. قطعاً پیشرانه ۶ سیلندر خطی فراری از سیستم پرخوران بهره می‌برد اما در پتنت ها چندین روش برای دستیابی به این هدف ذکر شده است. در یکی از اسناد پیشرانه به دو کمپرسور گریز از مرکز نصب شده در دو سمت موتور برقی مجهز خواهد شد.

انرژی لازم برای فعالیت کمپرسورها در زمان استفاده از ترمز فراهم خواهد شد هرچند در سندها اشاره‌ای به باتری نشده است. دیگر روش استفاده از پرخوران نیز دو کمپرسور با آرایش متفاوت است اما همچنان یک موتور برقی آن‌ها را به کار می‌اندازد. در روش سوم به سیستم MGU-H با توربین گاز اگزوز اشاره شده که می‌تواند انرژی الکتریکی را احیا کرده و یک یا دو کمپرسور را فعال نماید. نهایتاً به روش متفاوتی می‌رسیم که استفاده از الکتریسیته را کنار گذاشته و از یکی از شفت‌های گیربکس دوکلاچه برای فعال‌سازی مستقیم یک یا دو سوپرشارژر مکانیکی استفاده کرده است.

شاید برخی افراد سؤالاتی درباره قابلیت سرویس و نگهداری پیشرانه رو به پایین داشته باشند اما فراری در پتنت های خود این نگرانی را رفع کرده است. برای مثال پمپ‌های روغن و مایع خنک‌کننده توسط میل‌لنگ کار می‌کنند و در بخش پایینی پیشرانه قرار گرفته‌اند تا تکنسین‌ها بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین بخشی از دیفیوزر به عنوان کاور پیشرانه مورد استفاده قرار گرفته و می‌توان آن را برای بررسی قطعات اصلی جدا کرد. به‌طور خلاصه باید گفت خودروی اسپرت فراری به یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی سوپرشارژردار با سوخت هیدروژن مجهز شده و از سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد. البته برخی رسانه‌ها با دید منفی به این اختراع نگاه کرده و آن را در تضاد با سنت‌های فراری دانسته‌اند. البته فاوارتو در شبکه‌های مجازی به این انتقادات پاسخ داده و گفته است:

با فیزیک پایه هیدروژن شما باید همه آن چیزی را که درباره طراحی یک خودرو می‌دانید فراموش کنید. حرف زدن راحت است

او همچنین می‌گوید فراری قبلاً پیشرانه ۶ سیلندر خطی بر پایه نیروگاه ۱۲ سیلندر لامپردی را تولید کرده است. البته کل این سیستم بسیار جالب‌توجه به نظر می‌رسد. طبیعتاً با مشاهده چنین ایده‌های رادیکالی برخی انتقادات وجود خواهد داشت اما شرکت کوچکی همچون فراری با امکان دسترسی به تکنیک‌های ساخت پیشرفته و مهندسان بسیار ماهر توانایی اجرای چنین طرح‌هایی را دارد. فراری قبلاً یک خودروی هیبریدی ۶ سیلندر تولید کرده اما اگر به دنبال تولید محصولی تمام برقی باشد ساختارشکنی تمام‌عیاری را شاهد خواهیم بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Scuderia Ferrari

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3900 ديدگاه)

    به نظرم فراری روی این طرح های پیچیده تمرکز نمی کنه
    فقط میخواد توانایی و مهندسی خودشو به رخ بکشه
    در حال حاضر بهترین گزینه برای خودروهای اسپرت و پرفورمنس ، تکنولوژی “هیبریدی” هست

    موافقم 9
    مخالفم 6
  2. new reventon

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (395 ديدگاه)

    فقط یه احمق میاد هیدروژن رو تو موتور درون سوز با حداکثر بازدهی 25 درصد خراب میکنه.
    بازدهی کلی سیستم از تولید هیدروژن، فشرده سازی، انتقال به جایگاه و سپس سوختن در موتور درون سوز
    بازدهی سیستم به زیر 5 درصد میرسه.
    جدا ازون هیدروژن یک چهارم بنزین چگالی انرژی داره.

    اگر هیدروژن رو بیاری تو PEMFC استفادش کنی حداکثر به 17 درصد میرسه(بازدهی پلیمر الکترولایت فیول سل بین 60 تا 40 درصده)

    موافقم 2
    مخالفم 14
    1. MatriX

      ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (80 ديدگاه)

      آره تو میدونی مهندسای فراری نمیدونن . خدایی چی میزنید شماها

      موافقم 15
      مخالفم 3
    2. اسم میخوای

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      کی گفته اگر بازدهی پایین بود چرا در سوخت مایع موشک های فضایی استفاده میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. زیزیگولو

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4986 ديدگاه)

    امیدوارم کمپانی فراری بره دنبال موتورای احتراق داخلی هیدروژنی و دنبال برقی کردن محصولاتش نره و بشه یه الگو واسه کمپانیای بزرگ دیگه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. R@min

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1682 ديدگاه)

    این طرح جذاب حداقل تا پنج سال آینده خبری ازش نمیشه اگر عملیاتی بشه، برنامه فراری با موتور F163 تا پایان دهه ادامه داره.

    پتنت بسیار جالبیه و با این جزئیات احتمال تولیدش هست.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. Zz

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیدروژنی بودنش خیلی جالبه . به امید روزی که زیرساخت خودروهای هیدروژنی به اندازه بنزینی فراوون بشه

    موافقم 11
    مخالفم 0
  6. H2

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (382 ديدگاه)

    هیدروژن نقش پررنگی در آینده صنایع داره

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. محمد

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    آینده خودرو، خودرو های هیدروژنی هست نه برقی
    به این قضیه ایمان دارم

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. JaMsHiD

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (989 ديدگاه)

    تنها ایراد هیدروژن خطرناک بودن کپسول ها هنگام تصادف هست که طی ده سال آینده با پیشرفت تکنولوژی این هم حل میشه .
    تنها جایگزین برق که بسیار پاکتر و بسیار بسیار گسترده تر میشه استفاده کرد

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. H2

      ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (382 ديدگاه)

      تویوتا حدود 10 سال پیش برای نمایش میزان ایمنی کپسولهای هیدروژن میرای، از فاصله خیلی کم با اسلحه به یه مخزن پر از هیدروژن شلیک کرد و هیچ اتفاقی نیافتاد. کلیپش تو یوتوب هستش

      موافقم 9
      مخالفم 0
  9. amirboss

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    موتور هیدروژنی!!!!
    بازم یه مقاله ناقص از پدال.
    خودرو های هیدروژنی چندین کاربری متفاوت دارن.
    از ساختار احمقانه ی موتورهای درونسوز گرفته تا تولید برق از روش اکسیدان و راکتیون شیمیایی درسلول سوختی.

    موافقم 2
    مخالفم 10
  10. Lamberto

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    ایتالیایی ها همیشه بهتر انجامش میدن
    مهندسان و تکنولوژی ایتالیایی در جهان نظیر نداره چون که اصالت و ریشه خریدنی نیس

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. Lamberto

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    همانطور که آنسالدو تونست بهترین توربین هیدروژنی جهانو بسازه فراری هم از پس همه کار برمیاد

    موافقم 4
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا