دوئل فورد GT و نیسان GT-R

در ادامهٔ روند برگزاری دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز به یکی از جذاب‌ترین گروه‌ها یعنی گروه سوپراسپرت‌ها رسیده‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، آئودی R8 و لامبورگینی اوراکان نبردی جذاب را به نمایش گذاشتند که طی آن درمجموع تعداد 2057 رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت اوراکان توانست با دریافت 1485 رأی و کسب 72 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که R8 موفق به کسب 572 رأی شده است. حال امروز در دوئل هفتم گروه سوپراسپرت‌ها جدالی دیدنی بین فورد GT و نیسان GT-R برگزار شده است.

ب‌ام‌و i8

هوندا NSX

شورلت کوروت

دوج وایپر

؟

شورلت کوروت

آئودی R8

لامبورگینی اوراکان

فراری 812

لامبورگینی اونتادور S

لامبورگینی اوراکان

لامبورگینی اونتادور S

مک‌لارن 720S

فراری 488

فراری کالیفرنیا

مک‌لارن 570

مک‌لارن 720S

فراری کالیفرنیا

نیسان GT-R

فورد GT

مرسدس-آام‌گ GT

پورشه 911

؟

مرسدس-آام‌گ GT

آستون‌مارتین ونتیج

جگوار F تایپ

؟

فورد GT

فورد GT سوپراسپرت پرافتخاری است که پیشینهٔ آن به دههٔ 60 میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان پس‌ازاینکه انزو فراری لحظهٔ آخر از فروش شرکت فراری به فورد منصرف شد، فورد تصمیم گرفت برای انتقام از فراری، خودرویی بسازد که بتواند در مسابقات لمانز قهرمان شود؛ یعنی مسابقاتی که عنوان قهرمانی آن در اختیار فراری بود. بدین ترتیب فورد GT40 شکل گرفت و توانست در سال‌های 1964 تا 1969 یعنی چهار سال متوالی در لمانز پیروز شده و فراری را تار و مار کند. از GT40 تنها 105 دستگاه ساخته شده و پس‌ازآن برای چندین دهه خبری از آن نبود تا اینکه در سال 2004 فورد GT به‌عنوان نسل جدید GT40 در قالب یک سوپراسپرت موتور وسط تولیدی بازگشت. این سوپراسپرت جدید که مجهز به یک پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ بود، تنها به مدت دو سال یعنی تا سال 2006 در تعداد 4038 دستگاه به تولید رسید و سپس دوباره دوران غیبت GT آغاز شد. سپس حدود یک دهه بعد، در نمایشگاه دیترویت 2015 فورد نسل جدید سوپراسپرت GT را برای اولین بار رونمایی کرد. این ماشین که میراث پرافتخار GT40 را در شجره‌نامهٔ خود دارد، همچنان یک سوپراسپرت موتور وسط است اما برخلاف قبل به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست مجهز شده است. این موتور 650 اسب بخار قدرت و 745 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. GT جدید از لحاظ طراحی هم کاملاً متحول شده و شباهتی با اسلاف خود ندارد. تولید این سوپراسپرت آمریکایی از دسامبر 2016 آغاز شد و تا سال 2020 ادامه دارد اما فورد GT خودرویی تولید محدود است چراکه هرساله تنها 250 دستگاه از آن ساخته می‌گردد.

نیسان GT-R

پیشینهٔ نیسان GT-R نیز مانند فورد GT به دههٔ 60 میلادی بازمی‌گردد. در سبد محصولات نیسان از سال 1957 خودرویی بنام اسکای‌لاین وجود داشت که در دو نسخهٔ سدان و کوپه تولید می‌شد. سپس در فوریهٔ سال 1969 نیسان نسخهٔ اسپرتی از این خودرو را با نام GT-R معرفی نمود که این خودرو در اصل جد GT-R امروزی محسوب می‌شود. نسل نخست اسکای‌لاین GT-R در دو نسخهٔ سدان و کوپه تا سال 1972 تولید شد و سپس نسل دوم در سال 1973 به بازار آمد که به دلیل عدم موفقیت، تنها در همین یک سال تولید شد و بعدازاین اسکای‌لاین GT-R از سبد محصولات نیسان کنار رفت تا اینکه دوباره در سال 1989 در قالب نسل جدید بازگشت. از این زمان تا سال 2002 اسکای‌لاین GT-R بی‌وقفه در سه نسل مختلف به تولید رسید. سپس نیسان با رونمایی از دو کانسپت در نمایشگاه توکیو سال‌های 2001 و 2005 خبر از کار بر روی توسعهٔ نسل کاملاً جدید این ماشین داد که نهایتاً نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه توکیو 2007 رونمایی شد؛ اما اسکای‌لاین GT-R حالا برخلاف قبل به یک سوپراسپرت تمام‌عیار تبدیل شده بود که هیچ شباهتی به اسلاف خود نداشت. همچنین اسکای‌لاین نیز از نام آن حذف شده و با نام GT-R به بازار آمد. این سوپراسپرت ژاپنی همچنان در حال تولید است اما طی این یک دهه نیسان چندین بار اقدام به به‌روزرسانی و ارتقاء آن کرده و نسخه‌های مختلفی از آن‌را تولید نموده است. GT-R یک سوپراسپرت موتور جلو است که از یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند. این موتور در جدیدترین نسخهٔ GT-R یعنی مدل 2017 قدرتی برابر با 570 اسب بخار و گشتاوری معادل 635 نیوتن متر تولید می‌کند که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. نسخه نیسمو هم مجهز به موتوری 600 اسبی و قطعات فیبر کربنی برای کاهش وزن و افزایش پرفورمنس است.

مشخصات فنی

فورد GT

نیسان GT-R نیسمو

ترکیب موتور وسط موتور جلو
پیشرانه 3.5 لیتری V6 3.8 لیتری V6
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت 650 اسب بخار 600 اسب بخار
گشتاور 745 نیوتن متر 652 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه 6 سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 2.9 ثانیه 2.9 ثانیه
مسافت 400 متر 10.6 ثانیه 11.1 ثانیه
حداکثر سرعت 350 کیلومتر/ساعت 320 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 16.2 لیتر (ترکیبی) 12.4 لیتر (ترکیبی)
وزن 1475 کیلوگرم 1725 کیلوگرم
نسبت وزن به قدرت 2.2 کیلوگرم/اسب بخار 2.9 کیلوگرم/اسب بخار
طول 4.76 متر 4.71 متر
فاصلهٔ محوری 2.71 متر 2.78 متر
حجم صندوق بار 11 لیتر 315 لیتر
قیمت پایه 453,750 دلار 175,490 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

درباره نویسنده

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

مطالب مرتبط

126 دیدگاه

  1. AMIR EVO
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    رای من GTR
    با این ک GTR سنگین تره ولی شتاب صفر تا صدشون برابر
    درضمن اسب بخار GTR نسبت ب فورد کمتره…دیگه خودتون قضاوت کنید کدوم بهتره
    ولی ای کاش این دو تاا با هم مقایسه نمیشدن
    بحث قیمتشونم نکنیم بهتره …با پول فورد میشه سه تا GTR خرید
    با این ک فورد GT یه اسطورس…. ولی GTR یه گودزیلاس

    پاسخ
  2. rr
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    رای من فورد چون ارزون تره ، به قول معروف هنوز پولدار نشدم که جنس ارزون بخرم

    پاسخ
  3. موشک زمینی( زانتیا)
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    به نظر من فورد قابل مقایسه با نیسان نیست فوردgt درسال2012 توانست رکورد سریع ترین خودرو را باسرعت407 کیلومتربرساعت نسیب خود کند که در سال 2016 رکوردشو یه فرد دیگه با سرعت 435 تا شکوند وهمه میدانیم موستانگ خدای ندفوراسپیدهستش ولی نیسان به هیچ وجه چنین جایگاه هایی رو نداه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.