فولکس واگن

فولکس‌واگن بیتل افسانه‌ای ۷۵ ساله شد…

فولکس‌واگن کاملاً استراتژی الکتریکی سازی را در پیش گرفته و موفقیت خودروهایی همچون ID.4 بخش اصلی تبدیل این رویاها به واقعیت خواهد بود؛ اما بدون وجود بیتل در آن زمان شاید فولکس هرگز به اعتبار کنونی دست پیدا نمی‌کرد. اگرچه بیتل بصورت رسمی با ما خداحافظی کرده اما اصول ساده و قیمت ارزان آن هنوز هم امروز کارایی دارد. بیتل امسال ۷۵ ساله شده است؛ اما داستان این خودرو چه بوده است؟ فولکس‌واگن در بایگانی خود به دنبال بازگو کردن مختصر تاریخچه یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ خود بوده است.

اول اینکه بیتل همیشه به این عنوان شناخته نمی‌شد. در ابتدا این خودرو تایپ ۱ نام داشت و تولید انبوه آن از ۲۷ دسامبر ۱۹۴۵ شروع شد. کارخانه مشهور ولفسبورگ مکان تولید این خودرو بود و بیتل در ابتدا به عنوان پروژه پرستیژ سوسیالیست‌های ملی برنامه ریزی شده بود. البته از سال ۱۹۳۹ به بعد کارخانه ولفسبورگ برای تولید انبوه خودروها در نظر گرفته شد. زمانی که سرانجام پایان جنگ جهانی دوم فرا رسید تنها ۶۳۰ دستگاه از این مدل پرستیژ که بعدها نام KdF واگن را به خود گرفت تولید شد؛ اما زمانی که بریتانیایی‌ها هم وارد ماجرا شدند تولید این خودرو افزایش یافت و داستان موفقیت آن آغاز شد.

دولت بریتانیا با هدایت ایوان هرست سریعاً کارخانه ولفسبورگ را برای تولید دوباره خودروها آماده کرد و ۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط بریتانیا در سال ۱۹۴۵ سفارش داده شد. از آنجایی که آلمان هنوز با عواقب جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کرد تأمین غذا و دیگر مایحتاج ضروری با مشکلاتی مواجه بود. با این وجود تا پایان آن سال تعداد ۵۵ خودرو خط تولید را ترک کردند. پس از آن بود که هر ماه حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو تولید شد. تعداد بیشتری از خودروها نیز می‌توانست تولید شود اما تأمین مواد خام نقش مهمی را ایفا می‌کرد. با تمامی این موارد صادرات بیتل از سال ۱۹۴۷ شروع شد. تولید بیتل سرانجام در سال ۲۰۰۳ و پس از تولید حدود ۲۱,۵۲۹,۴۶۴ دستگاه به پایان رسید.

 

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه

  1. زیزیگولو

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1567 ديدگاه)

    ﻓﻮﻟﮑﺲ ﻭﺍﮔﻦ ﺑﯿﺘﻞ اسمیه ﮐﻪ واسه همه ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﺎﺯا ﺁﺷﻨﺎﺳﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﯽ ﺗﺮﯾﻦ ماشینای ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺩﺳﺖ ﺑﺸﺮ حدود ۸ ﺩﻫﻪ ﺭﻭ ﺧﻂ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ داشت و ﺍﺯ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺮﺑﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﭘﺪﺭﺑﺰﺭگامون ﻓﻮﻟﮑﺲ ﻭﺍﮔﻦ ﺑﯿﺘﻞ ﻫﻤﯿﺸﻪ محبوب بوده و الآنم ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻥ یه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﺪلای ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺑﯿﺘﻞ ﮐﻪ یه ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺷﻤﺎﺭﯼ ﺍﺯ اون ﺑﺎﻗﯽ مونده واسه ﻋﻼ‌ﻗﻪ ﻣﻨﺪﺍی ﺑﻪ بیتل مثل یه ﺭﻭﯾﺎ هستش

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۲
  2. Hadi

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (2081 ديدگاه)

    نمادین ترین ماشین تاریخه و در نوع خودش بی‌نظیر بوده…
    حتی همین الانشم خیلی خوب و جذابه نشانه قدرت آلمان ها در خودروسازیه 👌
    بعد از جنگ جهانی دوم که آلمان با خاک یکسان شد ببینید چطور سرعت پیشرفت وحشتناکی داشتن که تو همون سال تو هر ماه ۱۰۰۰ دستگاه خودرو تولید کردن!
    بیخود نیست که به آلمان میگن غول صنعت خودرو سازی 👌👑

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۵
    1. زیزیگولو

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1567 ديدگاه)

      آلمان ۲ بار هم تو جنگ جهانی اول و هم تو جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شد ولی هر بار دوباره خودشو ساخت

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۲
    2. یانکی

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1233 ديدگاه)

      اگر آمریکا نبود آلمان تو بهترین حالت یه کشور جهان سومی در حال پیشرفت بود.علکی جو ندید پس.در ضمن هیچ کس به یه سه چرخه نمیگه اتوموبیل

      موافقم ۶
      مخالفم ۳۳
      1. شایان

        ۷ دی ۱۳۹۹
        سوابق: (1331 ديدگاه)

        اگر مهندسین ک دانشمندان آلمانی نبودن که الان تو ایالت های آمریکا پرچم داس و چکش آویزون بود برو پسر جون برو تاریخ بخون ببین آمریکا تا جنگ جهانی کجای تاریخ بود کجای علم کجای قدرت نظامی برو تاریخ هوافضای آمریکا رو بخون البته شبیه جوک و کمدی هست اگر بخونی اون وام هم از آلمانی ها بعدا گرفته شد و به نسبت سایر کشورها از همه کمتر بهشون داده شده در صورتیکه بیشترین آسیب رو با اختلاف داشتن

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
  3. جمشید

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (135 ديدگاه)

    ﻓﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ Ondrej Brom ﮐﻪ ﻋﻼ‌ﻗﻪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﺘﻞ ﺩﺍﺭه ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﯿﺘﻞ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ رو ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩﻩ

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
  4. حسین دهمرد

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1448 ديدگاه)

    اون نسخه اولیه مشخصات موتورش چیه؟

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
    1. زیزیگولو

      ۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (1567 ديدگاه)

      اولین نمونه های ساخته شده بیتل دوتا مدل V1 و V2 بودن که سقفاسون قابلیت بازو بسته شدن داشتن و بدَنشونم از آلومینیومی که رو چوب پرس شده بوده ولی تو سال ۱۹۳۶ یه بدنه استیل و یه موتور با حجم ۹۸۴ سی سی و قدرت ۲۲ اسب بخار که حداکثر سرعتش ۶۵ مایل در ساعت بوده جایگزین موتورو بدنه مدلای قبلی شده …….. البته تا اونجایی که من اطلاع دارم

      موافقم ۷
      مخالفم ۱
  5. مهدی

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (510 ديدگاه)

    واقعا یه ماشین افسانه ای و باورنکردنی بود

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  6. مهرداد كمال

    ۷ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (525 ديدگاه)

    هیچ وقت قیافش از مد نمی افته کاش دوباره احیا شه این بیتل

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  7. یوسف

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (187 ديدگاه)

    افسانه ای برای تمام فصل‌ها

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  8. Tiraxtur

    ۸ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (55 ديدگاه)

    در سال ۱۹۴۵ نازی ها یا همون سوسیالیست های ملی شکست خوردند و به عبارتی جنگ جهانی دوم به پایان رسید و بعدش از سال ۱۹۴۵ تا سال ۱۹۴۹ بین آمریکا و شوروی جنگ و جدل در نحوه اداره آلمان بود که نهایتا منجر به جدایی آلمان شرقی از غربی در سال ۱۹۴۹ شد که این جدایی تاسال ۱۹۹۰ به طول کشید.
    حالا نکته اینجاست که چطور بلافاصله و در همان سال اتمام جنگ، انگلیس توانسته به اوضاع نابسامان سر و سامان بده که دقیقا همون سال شروع به سفارش گزاری ۲۰ هزار ماشین کرده!!! غیر ممکنه و قطعا تاریخش یکی دو سالی اشتباهه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا