معرفی آخرین خودروهایی که فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شوند

ماشین بازهای واقعی همچنان به گیربکس‌های دستی وفادار هستند اما خب باید اذعان کرد در بازار گیربکس‌های اتوماتیک بسیار خوبی هم وجود دارند…

2017 Honda Civic Type R
گیربکس‌های دستی باب میل همه نیستند اما یکی از فاکتورهای هیجان‌انگیز شدن برخی خودروها محسوب می‌شوند. ما می‌دانیم که گیربکس‌های اتوماتیک سریع‌تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارند اما هنوز هم گیربکس‌های دستی بهترین راه برای درگیر شدن در امر رانندگی می‌باشند. مهم نیست که گیربکس‌های اتوماتیک چقدر خوب‌اند زیرا تعویض دنده توسط دست هنوز هم حس خاصی بوده و با خود هیجان زیادی دارد.


اما تعداد خودروهایی که با گیربکس دستی عرضه می‌شوند روز به روز کمتر می‌شود. آخرین لیستی که بهترین خودروهای دستی را معرفی می‌کرد شامل مواردی همچون داج وایپر، میتسوبیشی لنسر اوو GSR، پورشه کیمن GT4، پورشه باکستر اسپایدر، فورد فوکوس RS و فوکوس ST، پورشه 911 R و شورولت کامارو Z28 بود اما این خودروها هم‌اکنون یا کلاً روانه‌ی موزه شده‌اند و یا تولید نمی‌شوند. در زمانی نه چندان دور گلف R و فیات 500 آبارث تنها به‌صورت دستی عرضه می‌شدند اما الآن این‌طور نیست و هر دو با گیربکس‌های اتوماتیک هم در دسترس هستند. در سال 2015 که خودروهای فقط مجهز به گیربکس دستی را شمردیم به 10 نمونه رسیدیم اما هم‌اکنون این لیست به 7 خودرو کاهش یافته است. در ادامه شما را با 7 خودروی باقی‌مانده‌ای که فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شوند آشنا می‌کنیم.

  • هیوندای ولوستر N


چه کسی انتظار داشت که هیوندای یکی از خودروسازانی باشد که در این لیست حضور دارد؟! با ارائه‌ی هاچبک داغ ولوستر N دستی، کره‌ای‌ها تلاش داشته‌اند ثابت کنند درباره‌ی پرفورمنس کاملاً جدی هستند. بررسی‌های ابتدایی این خودرو بازخوردهای کاملاً مثبتی داشته و شاهد خودرویی تیز، درگیر کننده و جذاب هستیم.

هیوندای با این خودرو به جنگ لپ تایم‌ها نرفته و هیجان رانندگی و لذت سنتی از مهم‌ترین فاکتورهای آن بوده‌اند. هیوندای می‌داند که گیربکس دستی بهترین راه برای رسیدن به این لذت‌هاست. ولوستر N از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با قدرت 275 اسب بخار استفاده می‌کند. گیربکس 6 سرعته دستی هم این نیرو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

  • هوندا سیویک تایپ R


سیویک تایپ R سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلوی پیست مشهور نوربرگ رینگ است. درباره‌ی ظاهر این خودرو هرچه می‌خواهید بگویید اما عملکرد آن به حدی خوب است که معمولاً فراموش می‌کنید پشت فرمان خودرویی دیفرانسیل جلو نشسته‌اید. تایپ R تنها با گیربکس 6 سرعته دستی عرضه شده و سواری هیجان‌انگیز و جذابی دارد. این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو با خروجی 306 اسب بخار سود می‌برد.

  • هوندا سیویک Si


گزینه‌ای که در دسترس تر از تایپ R است Si نام داشته و با فرم‌های بدنه‌ی سدان و کوپه عرضه می‌شود. گیربکس 6 سرعته دستی این خودرو قدرت 205 اسب بخاری را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. سیویک Si دارای پیشرانه‌ی 1.5 لیتری توربو می‌باشد. دینامیک رانندگی مناسب و عملکرد نرم باعث شده Si به گزینه‌ای محبوب بین طرفداران تبدیل شود.

  • سوبارو WRX STI


WRX STI پادشاه خودروهای پرفورمنس سوبارو در مقطع کنونی بوده و کاملاً باب میل رانندگان است زیرا فوق‌العاده دقیق و ارتباطی می‌باشد. ما واقعاً از احساس مکانیکی این خودرو لذت می‌بریم. اگرچه پدال کلاچ سوبارو نیاز به عادت کردن دارد اما زمانی که چگونگی تعویض دنده‌ی عالی را یاد گرفتید از سواری آن لذت خواهید برد. WRX نیز قبلاً فقط به‌صورت دستی عرضه می‌شد اما هم‌اکنون با گیربکس CVT هم در دسترس است. WRX STI از پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری توربو که قدرت 310 اسب بخاری دارد سود می‌برد. سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس 6 سرعته دستی به‌صورت استاندارد به چشم می‌خورند.

  • سوبارو BRZ tS


از زمان معرفی تاکنون، سوبارو BRZ به خاطر دینامیک رانندگی هیجان‌انگیز و جذاب محبوبیت فراوانی کسب کرده است. اگرچه BRZ سریع‌ترین خودروی بازار نیست اما پاسخگو و متوازن بوده و مدل سفارشی tS نیز چسبندگی بیشتر و پرفورمنس بهتری دارد. این خودرو نه تنها فقط با گیربکس 6 سرعته دستی عرضه می‌شود بلکه از برخی ویژگی‌ها همچون کنترل پایداری خاص، بال بزرگ و لاستیک‌های چسبنده‌تر برخوردار است. پیشرانه‌ی BRZ tS همچنان نسخه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری با قدرت 205 اسب بخار است.

  • فورد موستانگ شلبی GT350


با پیشرانه‌ای 8 سیلندر و لیست بلندبالای تجهیزات پرفورمنس، GT350 برتری محسوسی به نسخه‌های استاندارد موستانگ داشته و یکی از محبوب‌ترین خودروها به خاطر عملکرد بسیار برجسته در پیست می‌باشد. این هیولا از پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتری 526 اسب بخاری سود برده و یک گیربکس 6 سرعته دستی این نیروی عظیم را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

  • فورد موستانگ بولیت


بولیت خودرویی تولید محدود است که بر پایه موستانگ GT ساخته شده و تنها با گیربکس 6 سرعته دستی در دسترس می‌باشد. قدرت بولیت نیز نسبت به موستانگ GT استاندارد افزایش یافته است. بولیت از همان پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری GT استفاده می‌کند اما خروجی آن به 480 اسب بخار افزایش یافته است.

منبع: autoguide

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

12 دیدگاه

  1. معین م
    سوابق: (63 دیدگاه) ,

    سوبارو brz منو مجذوب می‌کنه همیشه
    انصافا پاخورش حرف نداره

    پاسخ
    1. مزدا
      سوابق: (905 دیدگاه) ,

      سوبارو با رنگ ابی واقعا دلبر است 😍😍😍
      کلا گیربکس دستی تو دنیا منقرض هم بشه در ایران با این وضعیت فعلا یه قرن هم ازش استفاده خواهد شد

      پاسخ
        1. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4878 دیدگاه) ,

          من دنده دستى همىشه روندم ولى هىچکدوم مثل ترتىب دنده ماشىن خودم و پونتىاک رفىقم نبود
          تو امرىکاىهاى دهه 70 نوع تعوىض دنده ها خىلى با همدورهاشون فرق داره
          گىربکس هاى دستى قدىمى ترتىبهاى دندهاشون خىلى سخته بعضى مواقع
          مثلا دنده عقب بقل 1 مىخوره ىا بقل دنده 2
          پونتىاک رفىقم دنده عقبش بغل دنده 1 مىخورد و فاصله بىن دندهاش خىلى نزدىک بهم بود برا همىن تعوىض دندهاش خىلى دقىق و سخت بود
          گىربکس ماشىن منم لنگه همون پونتىاک با اىن تفاوت که ضرىبش کمى متفاوته
          تو گىربکسهاى سىکرون هم که بحثش خىلى کامله تعوىض دنده مثل کابوس هست و خىلى تجربه مىخواد براش
          ولى لذت دنده دستى خىلى بالا هست

        2. (Ali (Chevy nova
          سوابق: (4878 دیدگاه) ,

          پژو 504 مدل L دنده پشت فرمونه و دستىه ولى سىکرون نىست
          اونقدر عالىه گىربکسش که بدون گرفتن کلاچ هم تو حرکت مىشه دنده عوض کرد
          گىربکس دستى خوب دىگه که تجربش رو داشتم برا وانت مزدا اصلى از اون 4 چراغ هاش بود که ساخت ژاپن هست
          با دنده 3 تو سربالاى اصلا کم نمىاره و خىلى نرم و قوى هست
          گىربکسهاى امثال پىکان هم بخاطر دنده برنجى داخلشون بعد مدتى اگه خوب استفاده نشه به زوزه مىوفته

  2. AMANTE
    سوابق: (110 دیدگاه) ,

    با اینکه طرفدار ماشین های دنده دستی ام ولی باید قبول کرد دنیا داره به طرفی میره که مردم دنبال راحتی هستن و گیربگس های دستی کم کم به خاطره ها میره.
    در بیشتر ماشین های خانوادگی، هاچ بک و شهری امروزی از گیربگس های CVT استفاده میکنن و مزیت هاش هم راحتی رانندگی و مصرف کمتره ولی در عوض شتاب پایین تری دارن که البته برای ماشین های شهری شتاب فاکتور زیاد مهمی نیست.
    و در ماشین های اسپورت و سوپراسپرت هم که از گیربگس DSG و… استفاده میکنن.

    پاسخ
  3. (Ali (Chevy nova
    سوابق: (4878 دیدگاه) ,

    اى ول موستانگ که 2 تا از مدلهاش دنده دستى هست

    پاسخ
    1. (Ali (Chevy nova
      سوابق: (4878 دیدگاه) ,

      البته به غىز از ولوستر سىنا
      ولستر نه محبوبىت و فروش موستانگ رو داره
      نه قابلىت اعتماد هوندا رو داره
      نه هندلىنگ سوبارو
      ىه بنجل بى مصرف هستش که به زور تىونىنگ و رنگ امىزى خواستن قاطى ماشىنهاى درست و درمونش کنن

      پاسخ
  4. hesam falahat
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    یکی از رویاهام خریدن سیویک si رنگ آبیش هست …ای لعنت بر این دولت که آقا زاده ها سوار بنز و پورش میشن، ولی برای ما داشتن یه هوندا میشه حسرت…افسوس.

    پاسخ
  5. NAVID۰۰۹۸
    سوابق: (1095 دیدگاه) ,

    هوندا سیویک تایپ R ، آدم رو دیوونه میکنه لاممممصب .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.