چشم اندازهفته نامه

خودروهایی اروپایی با نام‌هایی آمریکایی!

هیچ کمبود منبعی از سوی بخش‌های بازاریابی شرکت‌های خودروسازی برای نام‌گذاری محصولاتشان وجود ندارد.

به نظر می‌رسد این روزها نام‌گذاری‌های ترکیبی (اعداد و حروف) کنترل اوضاع را به دست گرفته‌اند اما تاریخ پر از نام‌های واقعی بوده است: از صفات عالی‌ای چون سوپرا یا اینتگرا گرفته تا نام‌های حیوانات مثل موستانگ یا پانترا و نام مکان‌هایی چون یوکان و مونته کارلو.

nameplates
گاهی اوقات این نام‌ها از مکان‌هایی که در آمریکا قرار دارند گرفته شده‌اند. شورلت وابستگی ویژه‌ی خود به بازار داخلی را نشان می‌دهد و محصولات خود را به نام‌هایی چون مالیبو، اورلاندو، کلرادو و تاهو مزین کرده است؛ اما این خودروساز در این بحث تنها نیست.

در حقیقت برخی خودروسازان خارجی نیز به خاطر برخی محصولات خود که نام مکانی آمریکایی را دارند شناخته شده‌اند؛ اما برخلاف تویوتا تاکوما و یا هیوندای سانتافه که در آمریکا فروخته می‌شوند، همه‌ی آن‌ها به بازار آمریکای شمالی راه نیافته‌اند. در ادامه لیستی از خودروهای اروپایی با نام‌هایی آمریکایی را ذکر کرده‌ایم که در این بازار عرضه نشده‌اند.

  • فولکس‌واگن کالیفرنیا
Volkswagen California camper van
Volkswagen California camper van
آخرین باری که فولکس‌واگن یک مینی ون را در آمریکا فروخت به همکاری با کرایسلر و مدل تاون ‌اند کانتری مربوط می‌شود. این خودرو با نام روتان عرضه شده بود. روتان موفقیت چندانی کسب نکرد اما در دیگر نقاط جهان ون‌های این شرکت فروش خوبی داشته‌اند که از جمله‌ی این مدل‌ها کالیفرنیا را می‌توان نام برد. این خودرو اولین بار در سال ۱۹۸۸ ظاهر شد و هنوز هم نسخه‌های مسافری آن در آرایش‌های دیگری چون ترانسپورتر، کاراول، مولتی ون و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. حداقل می‌توانید با دیدن این خودرو یاد فراری کالیفرنیا بیفتید.

  • رنو آلاسکان

renault-alaskan-2017-1602
زمانی که شرکتی فرانسوی طراحی مخصوص خود را روی زیرساختی ژاپنی پیاده می‌کند چه نظری دارید؟ به این مورد نامی آمریکایی را نیز اضافه کنید؛ و این کاری همان کاری است که رنو با تولید نسخه‌ی مخصوص خود از روی نیسان ناوارا انجام داده است. مرسدس بنز نیز کانسپت X کلاس خود را بر مبنای همین خودرو ساخته است. هر ویژگی بدنه منحصربه‌فرد بوده و رنو نام آلاسکان را برای آن انتخاب کرده است.

  • فیات فری مونت

fiat-freemont_cross-2015-1600-01
حتی نام‌گذاری گیج‌کننده‌تر به فیات کرایسلر و مدل دوج جورنی در هنگام صادرات مربوط می‌شود. جورنی در اروپا، آمریکای جنوبی، استرالیا و بخشی از آسیا با برند فیات و نام فری مونت عرضه می‌شود. این نام می‌تواند مشتق شده از اسم John C. Frémont ژنرال و رهبر سیاسی آمریکایی باشد. شاید هم برگرفته از نام هر منطقه‌ی دیگری باشد که به یاد این شخص نام‌گذاری شده است. مهم‌ترین منطقه در این میان شهری در سانفرانسیسکو است.

  • سئات تولدو

seat-toledo-2013-1600-09
بله اینجا کمی موضوع را بسط می‌دهیم. سئات تولدو احتمالاً نام شهری در اسپانیا را دارد؛ اما تولدو نام شهری در اوهایو نیز هست، جایی که شما نمی‌توانید خودرو یا مدل دیگری از سئات را بخرید چراکه سئات در بازار آمریکای شمالی حضور ندارد.

  • آلفارومئو مونت رئال

151012_ar_montreal
خب لیست را با پر سروصدا ترین نمونه به پایان می‌رسانیم. زمانی که آلفارومئو اولین بار مفهومی خود با طراحی برتونه را در اکسپو ۶۷ مونت رئال به نمایش درآورد هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده بود؛ بنابراین این کار به عموم مردم واگذار شد و کمپانی همین نام مونت رئال را برای مدل تولیدی انتخاب کرد. متأسفانه این شرکت ایتالیایی نتوانست از عهده‌ی قوانین زیست‌محیطی برآید بنابراین این خودرو هرگز به‌طور رسمی در مونت رئال و در هیچ کجای آمریکا فروخته نشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    مر30 شاهین جان عالی بود …….
    مخصوصا فولکس کالیفرنیا
    راستی فراری کالیفرنیا …….. یادتون نره …
    خود کالیفرنیا خواننده هم داریم .. :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      خواهش میکنم دوست عزیز
      ارادت داریم :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید جهرمی

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    همیشه این شیوه که ماشینا اسم داشته باشن نه حروف و عدد رو ترجیح میدم. به ماشین ارزش بیشتری میده. امیدوارم کادیلاک و لینکلن هم به همون شیوه قدیمی اسم های با ابهتی برای محصولاتشون انتخاب کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. شهریار

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    الان یهو دیدین اینا رو هم شماره گذاری نکردن… بالاخره اسمشون آمریکائیه دیگه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سعید

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    این رنو الاسکان عجب پیکاپیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی آلاسکان، تهاجمی و باحال بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا