ایستگاه خبر

جریمه ماسک نزدن در خودرو و استعلام خلافی خودرو جریمه شده

رپورتاژ: این روزها با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و شدت یافتن موج بیماری، سخت گیری مسئولان و افزایش تمهیدات برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری افزایش یافته است. یکی از این برنامه ها الزام تمامی شهروندان به استفاده از ماسک و در نظر گرفتن جریمه های نقدی برای افراد خاطی است.

در حال حاضر در تهران و سایر استانها تخت برای پذیرش بیماران جدید به سختی فراهم می شود و اتاق ICU برای بیماران جدید کرونایی وجود ندارد.

در این شرایط تذکر و برخورد با شهروندانی که ماسک نمی زنند شدت یافته است. به نقل از سردار حسین رحیمی پلیس‌های تخصصی بعد از ابلاغ بخشنامه ستاد ملی مقابله با کرونا در پایتخت برای اعمال جریمه و تذکر به ناقضان پروتکل‌های بهداشتی به خط شدند.

در هفته گذشته بیشتر تذکر و ارشاد صورت می‌گرفت اما از دو، سه روز گذشته برخورد با رانندگان و سرنشینان خودرو، مسافران مترو و اصنافی که در آنها ماسک زدن رعایت نمی‌شود انجام می شود.

طبق گفته سردار رحیمی، رانندگانی که ماسک نزنند ۱۰۰ هزار تومان و هر سرنشین نیز ۲۰ هزار تومان جریمه خواهد شد، اعمال جریمه رانندگی برای تمام خودروها خواهد بود و فرقی ندارد که خودرو شخصی و یا جزو ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی باشد و در هر خودرو که  بیش از یک سرنشین داشته باشد باید ماسک زدن رعایت شود.

اخیرا تصویری در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که در آن جریمه ماسک نزدن به عنوان تخلف رانندگی  ثبت شده است. همانطور که در تصویر این پیامک می بینید محل تخلف جاده جهرم به شیراز است و با دوربین پلیس ثبت شده است.

به نقل از سردار رحیمی، عکس جریمه ای که در فضای مجازی منتشر شد فتوشاپ نبود و جریمه ماسک نزدن در خودرو اجرا می شود.

به گفته وی کد جریمه برای نزدن ماسک در خودرو، تعریف شده است و افراد خاطی جریمه می شوند.

مسئولیت اجرای این مصوبه نیز برعهده نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت است.

چگونه خلافی ماسک نزدن در خودرو را استعلام کنیم؟

از آنجا که جریمه ماسک نزدن برای خودرو منظور می شود، می توانید برای استعلام خلافی ماسک نزدن در خودرو از سایت راهور۱۲۰ استفاده کنید و یا برنامه فرمون را نصب کنید.

در برنامه فرمون با استعلام خلافی، لیست جریمه ها همراه با مبلغ خلافی، محل ارتکاب تخلف، روز و ساعت آن و  … برای شما نمایش داده می شود و می توانید خلافی خود را به راحتی پرداخت کنید. در فرمون امکان پرداخت تکی خلافی نیز وجود دارد. در صورتیکه امکان پرداخت یکجای خلافی را ندارید می توانید با انتخاب هریک از جریمه های خود، بخشی از جریمه ها را پرداخت کنید.

تاثیر استفاده از ماسک در جلوگیری از ابتلا به کرونا

استفاده از ماسک یک روش ساده و آسان برای کاهش شیوع کووید-۱۹ است. بیش از نیمی از افراد مبتلا به کرونا علائمی ندارند و اغلب نمی‌دانند که آلوده شده‌اند. این افراد می‌توانند ناخودآگاه ویروس را هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن گسترش دهند اما اگر همه ماسک داشته باشند تا حدود ۹۹ درصد از انتشار این قطرات به فرد دیگر جلوگیری می شود. در شرایط نبود واکسن، این یک روش اثبات شده برای محافظت از دیگران و همچنین خودتان است.

آیا استفاده از ماسک در خودرو شخصی به لحاظ علمی لازم است؟

در حالیکه گفته می شود رانندگان خودرو های شخصی نیز ملزم به استفاده از ماسک هستند، پزشکان معتقدند در خودرو شخصی و در صورتیکه تنها هستید و یا با خانواده خود سفر می کنید، نیازی به استفاده از ماسک ندارید. تنها در صورت خروج از اتومبیل و برای حضور در جامعه و ارتباط با سایر افراد نیازمند استفاده از ماسک هستید.

پزشکان توصیه می کنند که خود و خانواده تان را در یک حباب فرضی در نظر بگیرید و سایر افراد اعم از دوستان و آشنایان، همکاران و فامیل را در خارج آن قرار دهید و سعی کنید تا حد امکان از ارتباط نزدیک با افراد خارج از خانواده خود، خودداری نموده و در مواردی که مجبور هستید حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.

همچنین پزشکان توصیه می کنند در تاکسی و وسایل نقلیه عمومی پنجره ها باز بوده و تمامی سرنشینان آن ماسک بزنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    باور کنید بعضی وقتا اصلاً حواسمون نیست که ماسک زدیم یا نزدیم که با تاکید دیگران متوجه میشیم و میزنیم .

    اما واقعاً لزوم هست یه فکری برای اون مسخره‌هایی بکنند که ماسک را میندارند وسط اینه وسط و خودنمایی می‌کنند (( لامَصَب ، اون جیبِ شلوار یا پیرهنتو گذاشتن واس همچین موقعی دیگه )) !

    موافقم 33
    مخالفم 3
    1. AlK

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (16 ديدگاه)

      بزرگوار ماسک آلودست؛ اگه توی جیبتون بذارید،بعدا با دست بردن به جیب ها، دستتون آلوده میشه و ممکنه با تماس دست با بینی و یا دست دادن با بقیه شانس انتقال ویروس بالا بره.
      قطعا بهترین کار تعویض هر چه زودتر ماسک هست ولی با این شرایط اقتصادی، آویزون کردن ماسک به آینه یا جایی که احتمال تماس دست باهاش پایین هست، فکر بدی نیست. درود

      موافقم 19
      مخالفم 3
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۷ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        قشنگ حدود ۹ ماهی میشه که دیگه با کسی دست ندادیم !

        موافقم 7
        مخالفم 9
  2. Ramin

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    داداش تو ماشین شخصی ماسک بزنم که از ایربک خودرو کرونا نگیرم
    جمع کنید این مسخره بازیو
    سالیانه 7 میلیون به علت آلودگی هوا میمیرن
    جهان 1 میلیارد فقیر داره که هر دقیقه یکیوش میمیره
    اول دولت ها این مشکل ها رو حل کنن (منظورم همه کشور هاس)
    بعد بگن کرونا کرونا…..

    تو این 10 ماهه غیر از حرف الکی چیزی نشنیدم
    کرونا زور بزنه تا 2 ماه دیگه مجموع مردگان بشه 1/5 میلیون
    ولی بنا به آمار رسمی بهداشت جهانی سالیانه 7 میلیون به علت آلودگی هوا میمیرن
    الان کرونا تا زیر زانو آلودگی هوا هم نیست
    میدونید چه قدر فقیر روزانه میمیرن به علت گرسنگی !
    من ببشتر از واقعیت سالیانه میترسم چون هر سال بین 5 تا 7 میلیون به علت آلودگی هوا میمیرن . چرا اینقدر واسه دولت ها این مهم نیست……
    ولی کرونا مهمه…..

    حالا بماند فقر…… وگرسنگی

    موافقم 29
    مخالفم 33
    1. علی

      ۶ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (164 ديدگاه)

      تا دو ماه دیگه زور بزنه میشه ۱.۵ میلیون ؟!
      آمار دولت ها را باور میکنی ؟!
      طبق گفته خود دولت ها برا کشور ها خیلی پیش رفته مثل المان آمار مرگ و میر ۲ درصد برا کشور های ضعیف مثل هند ۵ درصد هست ، ما میگیرم ۳.۵ درصد

      میدونی ۳.۵ درصد از ۷.۵ میلیارد نفر چقدر میشه ؟!
      میشه ۲۴۵ میلیون کشته !
      تازه این آمار کشته شده ها است بماند که ۵۰۰ میلیون مشکل ریوی میگیرند !

      من حدس میزنم ایران تا حالا ۵۰۰ هزار کشته داده باشه و کشته شده های کل دنیا تا حالا از ۱۵ میلیون گذشته
      دولت ها همه می ترسند آمار واقعی را اعلام کنند چون باعث هرج و مرج میشه

      ۵۰۰ هزار ایران به درصد میشه ۰.۶ درصد یعنی از هر دویست نفر تقریبا ۱ نفر
      ممکنه اون یک نفر بر حسب اتفاق در تصادف مرده باشه ،یا مشکل قلبی و…

      موافقم 8
      مخالفم 11
      1. Ramin

        ۶ آبان ۱۳۹۹
        سوابق: (2380 ديدگاه)

        حالت خرابه داداش
        الان تو تمام جهان 1/2 میلیون نفر مردن
        حالت بده
        این ها یه مشت اعداده
        با احتساب حرف شما الان باید قبر پرنده بسازیم…..
        اینقدر مرده ها زیاده
        من تو باغ نیستم یا شما
        برید فقیر های جهانو درست کنید مشکل آلودگی رو اوکی کنید بعد بگید کرونا

        موافقم 16
        مخالفم 6
    2. علی

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (37 ديدگاه)

      دوست عزیز اول از همه جون یک نفر هم ارزشمنده. دوم اینکه دور ازجون تمام دوستان پدال، یک جوان 20 ساله که هیچ مشکل قلبی یا ریوی نداره هیچوقت بر اثر آلودگی هوا نمی میره ولی با کرونا متاسفانه احتمال مرگ داره. سوم اینکه کسی که بر اثر آلودگی هوا میمیره باعث مرگ کسی دیگه نمیشه ولی کسی که کرونا داره هم زندگی خودش در خطر هست هم ناقل بیماری به دیگران هست و از همه مهمتر اون پرستاران و پزشکان بیچاره باید با وجود خطرهای بسیار از این شخص نگهداری کنند. دوست عزیز من نمیگم همه ی کشورهای دنیا همه چیزشون رو حل کردن حالا فقط مونده کرونا !!! ولی لااقل وقتی ما از دولتها گله میکنیم که چرا به مشکلات جهانی اهمیت نمیدین دیگه خودمون حداقل باید بابت ماسک زدن مشکلی نداشته باشیم. (البته همینطور که در آخر مقاله هم اومده اگه با خوانواده توی ماشین باشین نیازی به ماسک نیست.)
      انشاالله که هر چه سریعتر این بیماری مزخرف درمان بشه و هیچکس صدمه ای نبینه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. مهرآیین

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (260 ديدگاه)

    همراهی و همکاری مردم و جدی گرفتن موضوع کرونا از هر عملی موثرتر و کارآمدتر است ولی متاسفانه عده ای از مردم با کرونا شوخی و مزاح می‌کنند و آن را جدی نمیگیرند و این در حالیست که باید بپذیریم قدرت خرابی و ویرانگری کرونا از بمب اتم هم بیشتر است . عدم وجود درمان قطعی و داروی مناسب و همچنین عدم کشف واکسن کرونا بر پیچیدگی موضوع افزوده و چنانچه مردم و هموطنان موضوع کرونا را جدی نگیرند این ویروس کوچه به کوچه ، خیابان به خیابان ، روستا به روستا ، شهر به شهر و استان به استان در حرکت خواهد بود و از همه مهمتر این است که اگر کرونا در فصل پاییز و زمستان که آنفلوآنزا و سرماخوردگی هم شیوع دارد همچنان با این سرعت شیوع داشته باشد سلامت مردم را با مخاطرات جدی مواجه خواهد کرد . امیدوارم مردم با رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات و عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی با همت و جدیت بساط کرونا را در کشور جمع کنند چون در غیر این صورت شرایط و اوضاع دشوارتر از این خواهد شد و در این شرایط بیشترین بار فشار هم روی کادر درمانی پزشکی و پرستاری خواهد بود

     

    موافقم 36
    مخالفم 5
  4. مازیار

    ۶ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (233 ديدگاه)

    پزشکان معتقدند در خودرو شخصی و در صورتیکه تنها هستید و یا با خانواده خود سفر می کنید، نیازی به استفاده از ماسک ندارید. تنها در صورت خروج از اتومبیل و برای حضور در جامعه و ارتباط با سایر افراد نیازمند استفاده از ماسک هستید.

    پزشکان معتقدند؟؟
    خوب این اصلا مهم نیست چون کفگیر به ته دیگ رسیده و خزانه خالی نیازمند پوله پووول

    موافقم 33
    مخالفم 11
  5. mohsen. g

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (180 ديدگاه)

    درصد بالایی از جمعیت کشور که در برابر وافعیات مسلم جهان مقاومت میکنند باعث میشند هر گونه امیدی به اصلاح این کشور از بین بره…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  6. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    میتونه قدمی در جهت افزایش استفاده از ماسک باشه و قطعا مفیده، باید زودتر از اینها چنین طرح هایی رو اجرا میکردن.
    البته اینکه تو خودروی شخصی چه لزومی داره عجیبه!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. رضا 57

    ۷ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بنظر من ماسک باتوجه به بسیار کوچک بودن ویروس نسبت به منافذ ماسک هیچ تاثیری نداره تنها وقتی که شما عطسه و سرفه میکنید ماسک جلوی پرتاب ذرات موجود در عطسه را کمتر میکند . انسانها در بازدم خود دی اکسید کربن را از ریه خود خارج میکنند که ماسک باعث میشود دی اکسید کربنی که باید دفع شود دوباره جذب ریه بشود و این مخوصا برای کسانیکه ساعتهای متوالی مجبور هستند ماسک بزنند بسیار خطرناک هست .

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا