ایستگاه خبرخودروهای چینی

رخنه قابل‌توجه چینی‌ها در خودروسازی کشور

خودروهای چینی در شرایطی طی بیش از یک دهه گذشته به‌تدریج در خودروسازی ایران نفوذ کرده‌اند که اگرچه در حال حاضر تنوع آن‌ها در بخش خصوصی بیشتر است، اما شرکت‌های خودروساز بزرگ داخلی با وجود تنوع کمتر، سهمی بیشتر از خصوصی‌ها دارند.

mvm x22
به گزارش دنیای اقتصاد، آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارش داده، سهم خودروهای چینی مونتاژ داخل در سال ۱۳۹۶، حدود ۱۵ درصد بوده است. این در حالی است که چینی‌ها توانسته‌اند سهم خود را تا پایان سه ماه نخست امسال، به ۵/ ۱۷ درصد برسانند. طبق نمودارهای منتشره از سوی مرکز پژوهش‌ها، سهم خودروهای سواری چینی مونتاژی در ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا، حدود ۵۱ درصد از کل تولید این محصولات در کشور است. با این حساب، سهم بخش خصوصی که ستون خیمه آن‌ها را خودروهای چینی تشکیل داده، ۴۹ درصد است. از سهم ۵۱ درصدی خودروسازان بزرگ داخلی اما ۱۹ درصد متعلق به ایران‌خودرو و ۳۲ درصد نیز به گروه سایپا اختصاص دارد. همچنین بنا بر محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حدود ۵/ ۷ درصد از بازار خودروی کشور را خودروهای چینی مونتاژی در ایران‌خودرو و گروه سایپا در اختیار دارند.


مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آماری کلی از سهم گروه‌های مختلف خودرویی را نیز منتشر کرده که البته محاسبات تا انتهای سال ۹۶ را نشان می‌دهد. بر این اساس، سهم خودروهای چینی در این سال، ۱۵ درصد برآورد شده و وارداتی‌ها هم سهمی ۶ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. در نهایت مشخص شده که سهم خودروهای تولید داخل غیر چینی نیز ۷۹ درصد در سال ۹۶ بوده است. با توجه به آنکه سهم چینی‌ها از بازار خودروی کشور تا پایان خرداد امسال، ۵/ ۲ درصد افزایش یافته، به نظر می‌رسد می‌توان این موضوع را جدا از بالا رفتن تیراژ آن‌ها، به ممنوعیت واردات خودرو نیز ربط داد.

اما آمارهای موردنظر به وضوح نشان می‌دهند خودروسازان بزرگ داخلی (ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا) عملاً در تولید مدل‌های چینی، گوی سبقت را از بخش خصوصی ربوده و سهم بیشتری را نصیب خود کرده‌اند. در حال حاضر، ایران‌خودرو دو محصول چینی به نام‌های هایما و دانگ‌فنگ را مونتاژ می‌کند که اولی میهمان سایت خراسان این شرکت است و دومی در مرکز به تولید می‌رسد. تا پایان پنج ماه نخست امسال، حدود ۱۹ هزار دستگاه از این دو محصول در ایران‌خودرو مونتاژ شده است که این رقم، نزدیک به پنج برابر تیراژ چینی‌های مونتاژی در «گروه بهمن» (یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی) است. در گروه خودروسازی سایپا نیز در حال حاضر سه مدل چینی به نام‌های برلیانس، چانگان و آریو مونتاژ می‌شود که مجموع تیراژ آن‌ها طی پنج ماه نخست امسال حدود ۳۲ هزار دستگاه بوده است. دراین‌بین، تیراژ برلیانس با کل تولید کرمان موتور (دومین خودروساز بزرگ بخش خصوصی) برابری می‌کند. هرچند طبق آخرین آمارها، تیراژ محصولات چینی بخش خصوصی طی پنج ماه نخست امسال، بیش از تولیدات چینی ایران‌خودرو و گروه سایپا بوده، بااین‌حال هم‌اکنون در مجموع سهم چینی‌های این دو برند در بازار، بیش از خصوصی‌ها برآورد می‌شود.

  • خودروهای چینی؛ از اکراه تا اصرار

Brilliance-H320
بالاتر بودن سهم خودروهای چینی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا نسبت به چینی‌ها، در شرایطی است که آن‌ها پیش‌تر تمایل چندانی به مونتاژ این محصولات نداشتند. در واقع خاستگاه خودروهای چینی در ایران، بخش خصوصی بود که به‌تدریج از اواسط دهه ۸۰، شکل گرفت. در آن دوران، برخی خودروسازان خصوصی به دلیل از دست دادن ارتباط خود با برندهای معتبر اروپایی و آسیایی، از سر ناچاری به سراغ شرکت‌های چینی رفتند تا خطوط تولیدشان به اصطلاح نخوابد و بلااستفاده نماند. در آن مقطع، خودروهای چینی از سطح کیفی پایینی برخوردار بودند، اما چینی‌ها با به کار گرفتن حربه قیمتی، توانستند رفته‌رفته محصولات خود را در دل ایرانی‌ها جا کنند.

علاوه بر قیمت مناسب، وجود برخی آپشن‌های جذاب در کنار زیبایی ظاهری نیز توانست خودروهای چینی را بیشتر و بیشتر نزد مشتریان ایرانی جا انداخته و بازارشان را توسعه بدهد. در سال‌های ابتدایی نفوذ چینی‌ها به بخش خصوصی خودروسازی کشور، ایران‌خودرو نیز تصمیم به شراکت با برندی چینی در قالب جوینت‌ونچر گرفت. با وجود آنکه مذاکرات زیادی بین دو طرف انجام و در نهایت نیز توافقات لازم برای اجرایی شدن جوینت‌ونچر موردنظر حاصل شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه شکل‌گیری آن را نداد. استدلال مسئولان وزارت صنعت در آن مقطع این بود که چینی‌ها از کیفیت بالایی در خودروسازی برخوردار نیستند و بنابراین به صلاح ایران‌خودرو نیست که با آن‌ها وارد همکاری مشترک شود. در نهایت نیز مشارکت ایران‌خودرو و چینی‌ها به مرحله اجرا نرسید و این در حالی بود که بخش خصوصی همچنان تیراژ مدل‌های چینی را بالا می‌برد و بر تنوع محصولات می‌افزود.


هرچند پس از ناکامی ایران‌خودرو در مشارکت با چینی‌ها، گمان می‌رفت پرونده حضور محصولات چینی در خودروسازان نیمه‌دولتی کشور بسته شده، بااین‌حال زمان همه‌چیز را تغییر داد. تا پیش از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه خودروسازی ایران در سال ۹۱، مسئولان ایران‌خودرو و گروه سایپا، خودروهای چینی را نفی می‌کردند، اما در ادامه، چشم‌بادامی‌ها توانستند به خطوط تولید آن‌ها نیز نفوذ کنند.


ابتدا این سایپا بود که به سراغ چینی‌ها رفت و محصولی به نام Z۳۰۰ (آریو فعلی) را میهمان خطوط تولید خود کرد. مونتاژ این محصول خیلی بی‌سروصدا آغاز شد، چه آنکه در آن مقطع حضور خودروهای چینی در سبد محصولات خودروسازان بزرگ کشور چندان خوشایند جلوه نمی‌کرد. در ادامه اما سایپایی‌ها خودروهایی دیگر یعنی چانگان و برلیانس را نیز به سبد محصولات خود اضافه کردند. اگر آمار پنج ماه ابتدایی امسال را ملاک قرار بدهیم، مدل‌های چینی سهمی بیش از ۱۵ درصد را از تیراژ گروه خودروسازی سایپا در اختیار دارند.

داستان چینی‌ها در ایران‌خودرو نیز تقریباً مشابه است، چه آنکه این شرکت نیز با وجود موضعی که در گذشته نسبت به خودروهای چینی داشت، در نهایت تسلیم تولید آن‌ها شد. ایران‌خودرویی‌ها ابتدا به سراغ دانگ‌فنگ رفتند و پس از استقبالی که از این محصول به عمل آمد،‌ هایما را نیز به جمع خود اضافه کردند. آمارها می‌گویند، در حال حاضر سهم چینی‌ها از سبد محصولات ایران‌خودرو، بیش از ۵/ ۸ درصد است.

دانگ فنگ H30 Cross
اما چه شد خودروسازان بزرگ کشور نیز به سراغ مونتاژ مدل‌های چینی رفتند، آن‌هم با وجود اکراه قبلی؟ به نظر می‌رسد ریشه این تغییر رفتار را باید در جذاب شدن چینی‌ها برای مشتریان ایرانی جست‌وجو کرد. در واقع ازآنجاکه خودروهای چینی توانسته بودند پیش‌تر امتحان خود را در حوزه قیمت و آپشن نزد مشتریان ایرانی پس دهند، ایران‌خودرو و گروه سایپا نیز تصمیم گرفتند برای بهبود فروش و همچنین افزایش تنوع در سبد محصولات، آزموده موفق خصوصی‌ها را بیازمایند. خودروسازان بزرگ داخلی البته زمانی سراغ چینی‌ها رفتند که دیگر از مشکلات کیفی پیش پا افتاده قبلی این خودروها خبری نبود و این موضوع به کمک آن‌ها آمد تا بتوانند خیلی زود در این بخش جذب مشتری کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (205 ديدگاه)

    والا من که به خودروی ملی ترجیح میدم. هیچی نداشته باشه حداقل تنوع داره. مثل سایپا نیست که کل محصولاتش شبیه هم هستند و فقط اسماشون فرق میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. E 36

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (918 ديدگاه)

      سرنوشت بد یعنی به جای فولکس واگن و تویوتا و فورد و… ماشینای چینی رو مجبور باشی سوار شی اونم با هزار مکافات و منت و قیمت فضایی و دلهره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      تنوع و بروز رسانیشون خوبه
      اما خریدشون ریسکه
      نمایندگی که نو میفروشه
      اما کارکرده هاشون اکثرا افت زیادی دارن
      بهتره از بین مدلهایی انتخاب کنین که اقبال بهتری تو بازار دارن
      وگرنه ضرر زیادی میکنین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ایمان

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    به غیر از چند مدل از ده ها مدلی که ماشین های چینی تو ایران حضور دارن سایر محصولاتشون رو به ماشین های ایرانی ترجیح میدم وقتی با هم مقایسه میکنم
    ایرانی ها حتی تو ساخت یک کراس اوور هم موندن چه برسه به یک SUV ولی چین خیلی خیلی نسبت به ایران دست بالا رو داره و میخواد محصولات خودشو به کل دنیا عرضه کنه
    هیچ عزمی برای پیشرفت و بهتر شدن صنعت خودروسازی کشور نیست متاسفانه !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسن

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (27 ديدگاه)

    واقعیت اینه که خودروی ملی سالهاست با شکست مواجه شده،از طرفی خودروسازان مطرح غربی و کره ای و ژاپنی هم حاضر به همکاری نیستند بنابراین تنها انتخاب ،چینی ها و شاید روسها باشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Genius

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    خدا جد و آباد این چشم بادومی ها رو رحمت کنه که باز یه ذره رنگ و لعاب به کوچه و خیابون های ما دادن وگرنه ما هنوز که هنوزه باید تو خیابون 405 و سمند و 206 و پراید میدیدیم و بس!!
    منصفانه که نگاه کنیم عیب از ماست نه از اونها!کمپانی ایران ناسیونال نیم قرن قدمت داره که بحمدالله چهل سال از عمر خودش رو هم در شرایطی کارکرده که بزعم بعضیا مملکت دارای استقلال و عظمت و برنامه حفاظت از منافع ملی بوده(عاقلان دانند…!!!)پس چرا نتیجه کار اینه که این کمپانی کهنسال باید بیاد و به مونتاژ محصول یک شرکت نوظهور و نوپا باسم هایما مباهات کنه؟!؟!؟!؟
    حکایت ما و جنس چینی شده حکایت آینه و نمودن نقش قامت ما!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. :::pooriya:::Bmw::: Germany

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    شرکت پروتون مالزی به دستور ماهاتیر محمد نخست وزیر فقید مالزی بصورت شرکت صد درصد دولتی تاسیس شد
    پروتون با حمایت و شراکت میتسوبیشی ژاپن شروع به کار کرد و اولین خودروی مالزیایی بنام پروتون ساگا که در واقع نسخه ری بج میتسوبیشی میراژ نسل دو بود عرضه شد
    پروتون در سالهای اولیه حتی به بازارهای جهانی راه یافت و در کشورهای اندونزی و استرالیا و حتی کشور خودمون عرضه شد
    پروتون حتی اقدام به خرید شرکت بنام و خوش سابقه لوتوس بریتانیا هم کرد که موفقیت بزرگی حساب میشد
    به هرحال اوضاع بروفق مراد پروتون خوب پیش نرفت و این شرکت ورشکسته شد
    خریدار شرکت ورشکسته پروتون کیست؟؟؟؟؟

    شرکت جیلی چین
    یک معامله دو سر سود هم برای جیلی هم برای پروتون
    جیلی چین مالک شرکت تاکسی لندن مالک ولوو مالک ده درصد دایملر بنز هم اکنون صاحب صددرصد لوتوس و ۵۰ درصد پروتون هست
    از این به بعد محصولات به روز جیلی مزین به برند و لگو پروتون در کشور های اندونزی و مالزی عرضه خواهد شد
    این یعنی برند ملی مالزیایی ها هنوز زندست و مالزیایی ها میتونن ماشین های بروز و شیک با برند ملی خودشون سوار بشن
    حالا این چه ربطی به این مطلب و کشور ما داره؟؟؟
    چه بخواهیم چه نخواهیم کشور ما ایران یک کشور به شدت سیاسی هست و از تصمیمات و سیاست های داخلی و خارجی به شدت متأثر هست و این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری به‌شدت بالا می‌برد
    اکثر شرکت های جهانی مطرح مانند تویوتا نیسان فولکس واگن رنو و … در جایی که ریسک سرمایه گذاری بالا باشه به صورت تولیدی شرکت نخواهد کرد نمونه بارز خروج هیوندای رنو پژو بعد از خروج آمریکا از برجام
    پس باید قید برندهای جهانی رو بصورت تولید و مونتاژ در داخل بزنیم
    خب وضع خودرو سازی مون هم که مشخصه تولید خودروهای سه دهه پیش
    خودروسازی دولتی هم در همه جای دنیا یک پروژه شکست خورده هست
    دو راه داریم
    یا همین وضعیت ادامه بدیم و به مونتاژ خودروهای سه دهه پیش ادامه بدیم یا…
    با چین و شرکتهای طراز اول چینی وارد شراکت بشویم
    چینی ها که نشون دادن از آمریکا پیروی نمی‌کنند و کلا مستقل هستند
    خب ما میتونیم شیوه پروتون و جیلی در پیش بگیریم
    میتونیم هاب منطقه خاورمیانه جیلی تبدیل بشیم
    خوشبختانه مسئولین ایران خودرو یک حرکت مثبت زدند و اون هم برندسازی بوده ما الان برند سمند یا همون کله اسب ایران خودرو داریم و صادرات هم به کشورهای دیگر هم داشتیم
    میتوانیم با چینی های درجه یک وارد فاز همکاری بشیم مثلاً طبق اطلاعات که دارم دولت مالک بیست درصد از سهام ایران خودرو هست بیاد مثلاً پانزده درصد از سهام شو بفروشه به جیلی و شرط معامله این باشه برند سمند و نشان سمند حفظ بشه و محصولات روز جیلی با لگو و اسم سمند و داخلی سازی قطعات و به شرط صادرات در ایران تولید شود این میشود معامله دو سر سود
    الان روسیه هم همین طور هست و چینی حضور فعالی و بصورت خود مدیریتی دارن اونجا
    فکر کنم محصولات جیلیی خیلی بهتر از پراید و پژوی سی سال پیش باشه نه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دردمند

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      عزیز دلم
      حرف هایی از جنس حقیقت و گاهاً از سر دلسوزی نه برای خودمون که برای این مملکت …. بگذریم . امکان اینکه ایران خودرو و یا سایپا بیایند و با شرکت های درجه 1 خودرو سازی چین مشارکت کنند که بله شراکت کنیم و به به و چه چه
      داداش اینجا مسئولین مملکتی پیر و خرفتند . بفکر چپاول و غارت این مملکت هستند
      چیکار به من و شما دارند. نمونه اش . قیمت های فضایی خودرو…. دلالی …. واردات سوال برانگیز خودرو از گمرک و ….
      آخریش هم خودرو می دن اونور سال باید پول زور بدی
      ملتی که زیر بار ظلم می رود خودش خودش را نابود می کند.
      میخواهد اجنبی حرام زاده باشد ، میخواهد داخلی حرام خوار باشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهدی

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      البته چینی های معتبر هم در حال رفتن هستن میمونه راه سوم که همانا قبول نظم جهانی و عدم ماجرا جویی هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. F F

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (135 ديدگاه)

      یک مطلبو جا گذاشتی اینکه جیلی وارد بازار امریکا میخواد بشه ،و عمرا با ایران کار کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Mopar or No Car

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    خلایق هرچه لایق.
    من یک 206 مدل 89 دارم که با وجود اینکه به ماشین جادارتر نیاز دارم، اما به هیچ وجه حاضر نیستم با این چینی مینیا یا آشغالای ایران خودرو و سایپا عوضش کنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      خوب گفتی خلایق هرچه لایق?☺

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. :::pooriya:::Bmw::: Germany

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (584 ديدگاه)

      جساراتا نکنه دویست شیش شما از آسمون افتاده پایین؟؟
      یا مستقیم از فرانسه اومده؟؟
      یعنی اصلا مونتاژ ایران‌خودرو نیست نه؟؟؟
      بجای ل
      اینکه احساسی و بچگانه صحبت کنید
      با منطق و عقل و براساس واقعیت صحبت کنید
      کسی طرافداری چینی ها نکرده
      چه بخوای چه نخوای الان همه دنیا با چینی‌ها کار می کنند ایران که جای خود دارد
      هیچ شرکت اروپایی و آسیایی معتبر حاضر به همکاری با ایران نیست پس باید تا ابد پراید تولید کنیم؟؟
      حتی بر فرض اینکه کار هم بکنند اکثر این محصولات گران تمام میشوند و قشر عظیمی از جامعه توانایی خرید ندارند
      پژو ۲۰۸ حدوداً ۱۵۰۰۰ یورو درمیاد که به نرخ یورو امروز بدون هیچ گونه عوارض و هزینه میشه ۲۲۵ میلیون ؟؟
      اکثر محصولات اروپایی حتی پایه ترین خودرو ها بالای ۸ هزار یورو قیمت دارند که باز هم ۶۰ درصد مردم ایران نمی توانند بخرند
      بحث سر خودرو سازی دولتی ایران هست
      هیچکدام از اروپایی‌ها و آسیایی های معتبر حاضر به تولید و مونتاژ در ایران نیستند اگر هم باشند قطعات منفصله بهمون میدن که خودمون مونتاژ کنیم که کمترین مسئولیتی براشون نداره و حاضر به سرمایه‌گذاری و خرید سهام شرکت‌های ایرانی نیستند حتی اگر هم تحریم های یکجانبه آمریکا هم نبود وضعیت همین بود
      تنها چینی‌های درجه یک هستند که هم وابستگی و اطاعت پذیری به آمریکایی ها ندارند و هم پولی خوبی دارند
      و چینی‌ها هستند که توان خرید و سرمایه گذاری سهام شرکت‌های ایرانی دارند چون برای اونها بازار آمریکا جایگاهی نداره و آمریکا نمیتونه تهدید به منع بازار آمریکا کنه
      منظور از چینی های درجه یک جیلی چانگان فاو و چری هست
      همین الان چری اریزو ۶ جدید که تازه در ایران رونمایی شده با پژو ۳۰۱ یا تندر پلاس مقایسه کنید خارج از تعصبات مسخره متوجه برتری قابل توجه خواهید شد هر سه محصول در یک رده قیمتی هم هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mopar or No Car

        ۱۶ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1198 ديدگاه)

        جواب دادن به تمام موارد طولانی کامنت شما از حوصله من و این متن خارج هست. فقط در مورد مقایسه جالب چری با پژو 301 :
        اگه شما مدتی با یک ماشین کره ای (حالا ژاپنی و آلمانی و …. بماند) رانندگی کرده باشید بعد سوار همین چری بشید متوجه بی کیفیتی ماشین چینی خواهید شد. ولی اگه بعد از پراید و …. یک چینی بخرید براتون خیلی جذاب به نظر میاد. حداقل از چند تا مکانیک درباره کیفیت ماشین چینی بپرسید.
        وقتی مردم اینقدر از ماشین چینی استقبال کردن باعث شد دولت خیلی راحت تعرفه واردات رو افزایش بده و در نهایت کلا ممنوع کنه. در حالی که اگه افرادی مثل شما هر گزینه ای رو که بذارن جلوشون اینقدر راحت قبول نمی کردن، دولت نمی تونست بازار خودروی کشور رو اینطور نابود کنه و به جایی برسیم که ماشین لوکس مردم بشه جیلی میلی و دنگ و فنگ و شما هم از رانندگی با یک ماشین چینی اینقدر لذت ببرید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. :::pooriya:::Bmw::: Germany

          ۱۷ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (584 ديدگاه)

          تابحال ماشین چینی نداشتم و طرفداری هم نکردم اول کامل نظرات رو بخون بعد اضهار نظر کن
          بله اگه از پشت بنز ب ام و تویوتا جنسیس لکسس بری پشت چری اریزو بشینی برات مثل اسباب بازی میمونه کسی هم چری با بنز ب ام و تویوتا مقایسه نکرده
          ولی اون بنده خدایی که همه عمرش سخت کار کرده ولی توان خرید بیشتر پژو ۴۰۵ سی سال پیش نداره چیکار کنه؟؟
          باید شرمنده زن بچش باشه؟؟
          اون کسی که پراید واسش آرزو هست قطعا چری و جیلی براش مثل رولزرویس میمونه
          میدونم شما وضعیت مالی عالیه و زیر پورشه سوار نمیشی ولی باید اکثریت جامعه در نظر بگیری نه اون ده درصدی که هیچ گونه محدودیت خرید ندارن
          پارسال با پیش پرداخت ۱۹ میلیون چری اریزو ۵ اتومات تحویل می دادن مابقی اقساط سه ساله قطعا خیلی بهتر از سمند ۴۰۵ و پارس هست
          چشمتو باز کن و بر اساس واقعیت موجود نظر بده نه ارزو

          الان با وضعیت پیش رو هیچ خودروسازی با ایران همکاری نمی‌کنند بر فرض اینکه تحریم نبودیم و وضعیت پارسال داشتیم چند درصد از مردم جامعه توان خرید پژو ۲۰۰۸ ( بدون هیچ گونه آپشن ) کیا سراتو دو نسل پیش مزدا ۳ دو نسل پیش هیوندا ای ۲۰ لو آپشن داشتن؟؟
          باید اینو بفهمی که هیچ کدام از خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره ای حتی در صورت مونتاژ در ایران زیر ۲۰۰ میلیون در نمیاد
          شما بازار خودروی روسیه بررسی کن تولیدات داخلی روسیه رنو و هیوندای مدلهای پایه خودشون اونجا مونتاژ میکنند و اکثر شرکتهای چینی در روسیه کارخانه مونتاژ دارند ما بقی شرکتها بصورت وارداتی دارن کار میکنن
          مونتاژ خودروهای اروپایی و کره ای و ژاپنی در ایران هیچ گونه مزیت اقتصادی نداره چون قطعات کامل تو پالت چوبی میاد ایران و اینجا مونتاژ میشه تازه با حذف اکثر آپشن‌ها قیمتش با نمونه فول وارداتی برابر در میاد نمونه ش هیوندا اکسنت وارداتی و مونتاژ داخل
          خوب وقتی که قیمت تمام شده مونتاژ داخل و وارداتی برابر در میاد چی کاریه که اینجا مونتاژ کنیم
          یا باید در کارخانه های خودرو سازی ببندیم یا باید به مونتاژ پراید چهل سال پیش و پژوی سی سال پیش ادامه بدیم یا باید با چینی ها مشارکت کنیم
          اینم بگم اگه با چینی ها مشارکت کنیم نتیجه ش این میشه که خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل میشه
          در نظرات قبلی هم گفتم من جیلی و چانگان چری با بنز پورشه مازراتی لکسس هیوندای کیا مقایسه نکردم
          با پراید پژوی ۳۰ سال پیش مقایسه کردم
          اگه دلمون به محصولات مثلاً ملی خوشه
          که دنا پلاس که الان لوکس ترین خودروی ملی حساب میشه پلت فرم و بیس ماشین همون پژو ۴۰۵ هست کوییک پراید ۴۰ سال پیش هست
          خدایی کدومتون حاضرید کوییک سوار شید؟؟؟
          بین سایپا کوییک و مثلا برلیانس کدوم انتخاب میکنید؟؟؟
          خوب بخون گفتم بین کوییک و برلیانس
          نه بین پورشه و برلیانس
          یا بین دنای ایران خودرو و چرری آریزو ۵ بر اساس عقل و منطق و نه احساس کدوم انتخاب میکنید؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. :::pooriya:::Bmw::: Germany

          ۱۷ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (584 ديدگاه)

          اکثر مدلهای تویوتا هیوندا کیا داشتم بله مقایسه چرری با حتی هیوندای مضحک هست
          جالبه من دارم پژو ۳۰۱ با چرری آریزو ۶ مقایسه میکنم
          بعد شما میگی اگه بعد از رانندگی با تویوتا و هیوندا بری پشت چری بیشنی?
          پژو ۳۰۱ پژوی اصل نیست همون هم چینی هست
          پژو مدل ۳۰۱ برای بازار چین و با مشارکت دانگ فنگ با همون موتور تی یو فایو عرضه کرده در واقع پژو ۳۰۱ با پارس تی‌یو ۵ یکی هست
          قطعا چری آریزو از امثال پارس دنا و پژوی ۳۰۱ و حتی هیوندای اکسنت منتاژ داخل بهتر هست
          ما ایرانیها عادت کردیم در قضاوت و مقایسه هامون بجای عقل و منطق احساس مد نظر قرار بدیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. :::pooriya:::Bmw::: Germany

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    اگر دولت از خودروسازی کنار برود و سهام خودشو در خودروسازی بفروشد حالا به هرکسی که خریدار باشد
    در واقع دخالت دولت در بازار هم قطع خواهد شد
    مانند لوازم خانگی همانطور که تولیدات لوازم خانگی داریم و شرکتهای زیادی بصورت خصوصی در صنعت لوازم خانگی حضور دارند
    واردات برندهای برتر هم داریم و رقابت هم بین تولیدات داخلی و خارجی داریم و دولت خیلی کم دخالت در بازار لوازم خانگی کرده که مثلا تعرفه واردات یهو بالا ببره یا واردات ممنوع کنه
    الان دولت خود صاحب اصلی خودروسازی هست و هم از تولید و هم از واردات درامد دارد
    مسلماً درامد تولید براش بیشتر و بهتره
    وقتی که دولت از خودروسازی کنار بره و سهام شون بفروشه عملا از مدیریت و دخالت در بازار خودرو کنار میره و فقط میشه ناظر بر تولیدات و واردات و صادرات
    کمی منطقی بنگرید
    میتوان بجای مونتاژ محصولات سه چهار دهه پیش پژو با قطعات اکثرا چینی درجه چندم
    محصولات بروز چینی درجه یکم تولید کرد و از محصولات بروز مطرح جهانی بصورت وارداتی استفاده کرد
    الان جیلی چانگان چری در اکثر کشورهای منطقه ما حضور و فروش دارند عمان کویت عراق اردن مصر ترکیه ولی میتوان ایران رو هاب منطقه ای جیلی چانگان چرری تبدیل کرد این یعنی تولیدات بیشتر صادرات بیشتر اشتغال بیشتر و درآمدهای ارزی بیشتر و با ارز حاصل از صادرات خودرو میتوان خودرو وارد کرد و این میشود توازن در تولیدات و واردات خودرو
    مسلما من هم دوست دارم برندهای ممتاز جهان در کشورم تولید شود ولی متأسفانه ممکن نیست و اکثر برندهای برتر جهانی علاقه‌ای برای تولید خودرو بصورت سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت‌های دولتی ندارند و واردات بر تولید داخل ترجیح میدهند
    مثلا رنو دیگر قطعه به ایران برای مونتاژ ال نود تاریخ گذشته نمیدهد ولی اعلام کرده در بازار ایران بصورت وارداتی حضور خواهیم داشت فولکس هم به همین ترتیب هیوندای هم که فقط قطعه می‌فرستاد برای مونتاژ دیگر ادامه همکاری نمی کند و فقط بصورت وارداتی حضور خواهد داشت
    اگر هم مونتاژ ادامه داشت بصورت خودروهای کم آپشن و دو نسل پیش مثل سراتو و مزدا ۳ دو نسل پیش حضور داشتند
    پس بهتره که سهام دولتی ایران‌خودرو سایپا فروخته شود و دولت بجای حضور به عنوان بازیگر اصلی بازار خودرو به عنوان ضابط و ناظر بازار خودرو حضور داشته باشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (27 ديدگاه)

      به نظرم در ایران با شرایط موجود هیچ شرکت خصوصی شانس موفقیت نداره. چون ممکن میلیاردها تومن خرج کنه بعد یک دفعه تحریم بشه و تمام سرمایه نابود بشه.پس بهتر که تمام اقتصاد دولتی باشه چون بخش خصوصی جرات چنین ریشگی رو نداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. :::pooriya:::Bmw::: Germany

        ۱۷ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (584 ديدگاه)

        قطعا همین طور هست سرمایه‌گذاری کلان حتی برای سرمایه‌گذار داخلی رسیک بالای داری چه برسه بخ سرمایه‌گذار مثلا اروپایی و ژاپنی
        الان شرکتهای واردکننده خصوصی در حال ورشکستگی و تعدیل نیرو هستند حساب کن بری با کلی بدبختی نمایندگی یه برند خارجی بگیری بعد بیای در ایران زنجیره فروش و خدمات پس از فروش تاسیس کنی بیای بهترین مغازه های شهر رو اجاره کنی واسه نمایشگاه برندت بیای کلی کارمند استخدام کنی بعد ماشین پیش فروش کنی پول از مردم بگیری تا بتونی مثلا پارت ۳۰۰ تایی ماشین از فلان برند خارجی سفارش گذاری کنی شرکت خارجی به تعهدات خودش عمل کنه و ماشین هایی که سفارش دادی بهت تحویل بده بعد یه آدم مذخرف و چرت بد قیافه خشک مغز مثل محمد شریعتمداری بشه وزیر صنعت با یه مصوبه جلو واردات بگیره حتی تصورش هم وحشتناک هست ولی این کابوس برای همه واردات کنندگان خودرو اتفاق افتاده میگن ۳۰/۰۰۰ خودرو کارخانه های خارجی تحویل واردکنندگان دادن ولی امکان ورود به کشور ندارن و واردکنندگان مجبور شدن که ماشینهای که با پول مردم سفارش دادن و خریدن در بندر جبل علی دوبی تقریبا یکسال که زیر آفتاب سوزان دبی خوابیده
        وقتی که یک وزیر اینقدر پست و بی فکر و بی وجدان هست که راحت با سرمایه هزاران بلکه میلیون ها هموطن خودش اینگونه برخورد میکنه و ککش هم نمی گزه چطور از سرمایه‌گذار خارجی توقع داری بیاد ایران ماشین روز مونتاژ کنه؟؟؟
        برید تحقیق کنید نه وارد کنندگان اوضاع خوبی دارن نه حتی ایران‌خودرو و سایپا
        فقط حال خوبی مدیران خودرو و کرمان موتور با عرضه لیفان و جک آشغال داره که جز رده دهم هم حساب نمیشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. سیامک . ص

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (149 ديدگاه)

    سالهاست که دنیا پذیرفته که چین تولید کنه ، باقی کشورها بخرند و مصرف کنند !!
    خلاف جهت آب شنا کردن برای مدت کوتاهی ممکنه ، ولی نهایتآ باعث غرق شدن شناگر میشه .
    واقعیتها رو باید پذیرفت . درمقطع زمانی فعلی شراکت با چینیها به نفعمونه .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا