سایر خودروهای اروپایی

کوارکس P3؛ سوپر اسپرت سبک وزن فرانسوی با 300 اسب بخار

یک شرکت تازه‌تاسیس فرانسوی با نام کوارکِس (Quarkus) طرح گرافیکی از اولین محصول خود با نام P3 را رونمایی کرده است.

هدف کوارکِس از تولید P3 محصولی بسیار سبک‌وزن است. این شرکت دو ماه قبل اعلام کرده بود با خودروی موردبحث وارد مسابقات تپه نوردی پایکس پیک خواهد شد. نکته جالب اینکه این خودروی مسابقه‌ای دونفره، پیشرانه وسط و بسیار سبک‌وزن به دنبال ارائه نسبت قدرت به وزنی است که پورشه ۹۱۱ GT3 RS را شرمنده می‌کند. کوارکِس P3 الهام‌بخش مدل جاده‌ای با سقف تولید ۲۶ دستگاهی خواهد بود. این شرکت می‌خواهد یاد و نام سوپر اسپرت‌های سبک‌وزن را زنده کند و برخلاف دیگر برندها که تنها رندرهایی از محصولات تخیلی خود را نشان داده و سپس محو می‌شوند، کوارکِس یک پروتوتایپ واقعی را تولید کرده است.

اما داستان کوارکِس برای رسیدن به P3 کاملاً پر پیچ و خم بوده است. شرکت موردبحث که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده ابتدا مدل P1 را تولید کرد، خودرویی که می‌خواهد وزن کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم داشته باشد. البته تا زمانی که پروتوتایپ واقعی این خودرو را نبینیم نخواهیم توانست قضاوتی درباره آن داشته باشیم. خودروی دوم این برند P2 نام دارد که طبق ادعاها نسبت قدرت به وزنش بهتر از بوگاتی خواهد بود. این خودرو قرار بوده به پیشرانه ۱ لیتری توربوی هیبریدی و شاسی قابل تنظیم مجهز شود اما به جز یک مدل پیش‌تولیدی هیچ نشانه‌ای از حضور P2 در خط تولید وجود ندارد.

نهایتاً به P3 می‌رسیم که بر اساس تجارب به دست آمده از دو خودروی قبلی تولید شده و وزن کمتر از ۶۰۰ کیلوگرم خواهد داشت. پیشرانه ۴ سیلندر هیبریدی آن نیز ۲۹۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. فاکتور کلیدی در دستیابی به چنین وزنی شاسی فیبر کربنی است اما برخلاف خودروهای بسیار ویژه با مونوکوک سنتی، کوارکِس از شاسی لوله‌ای با جنس کامپوزیت استفاده کرده است. رومین دوماس که جزو مشهورترین رانندگان دنیاست و توانسته با فولکس‌واگن ID.R رکوردهای زیادی را در پایکس پیک ثبت کند بخشی از این پروژه است هرچند او پشت فرمان P3 نخواهد نشست. فورد از دوماس درخواست کرده مدل نمایشی فورد F-150 لایتنینگ را در این مسابقات براند.

بجای دوماس بروس جووانی پشت فرمان کوارکِس P3 خواهد نشست تا در کلاس بدون محدودیت به رقابت بپردازد. اگرچه بازاریابی و تبلیغات جزو یکی از اهداف کوارکِس است اما داده‌های به دست آمده از مسابقات تپه نوردی برای توسعه خودرو بکار گرفته خواهد شد. قرار است P3 در سال ۲۰۲۶ عرضه شود هرچند مشخص نیست که آیا راهی بازار آمریکا نیز خواهد شد یا خیر هرچند ثروتمندان زیادی حاضر به انتخاب این سوپر اسپرت سبک‌وزن خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    این خودرو فاصله زیادی از یه سوپراسپرت داره.
    طراحیش زیبا و کاربردیه و همه چیز فدای ضرایب آیرودینامیک شده.
    سایز کوچیک چرخ ها هم به ما میگه قدرت این خودرو بیش از سیصد اسب نیست ولی خودرو چابک و تند و تیزیه ولی کاش سایز چرخ ها بزرگ تر بود تا هم پایدارتری بیشتری داشت هم ضربات کمتری به اتاق وارد میشد.
    این خودرو نهایت بتونه با اعجوبه های لوتوس رقابت کنه.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  2. ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3330 ديدگاه)

    قیمتش چقدره ؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 0
  3. شکیبا

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    برای شخص من خیلی قابل احترامه که تیم های کوچکی از مهندسین و علاقمندان با بودجه های محدود محصولاتی رو تولید میکنن که غولهای فناوری و قدرت و ثروت رو به چالش میکشه واقعا حسادت میکنم بهشون چند روز پیش تو تعویض پلاک یه اقایی پاترول اورده بود بخاطر اینکه لاستیک پهن زیرش بود اجازه بازدید بهش نمیدادن میگفتن باید لاستیک فابریک زیرش باشه،،،ما کجاو اونا کجا

    موافقم 5
    مخالفم 0
  4. پیام۲

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    ازین ماشینای کوچیک اسپرت خیلی خوشم میاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. S

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (111 ديدگاه)

    سبک و خفن@

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا