سایپا

نگاهی به رازهای زیر پوست سایپا رهام

چند روز پیش دومین خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز با جنجال فراوان، سدان جدیدی بنام رهام را رونمایی کرد. به گفتهٔ مقامات سایپا، این خودرو سدانی کامپکت یا همان سگمنت C بوده و روی پلت‌فرم داخلی SP100 ساخته شده است. سایپایی‌ها ادعا می‌کنند این اولین پلت‌فرم ملی ایران بوده و رهام هم اولین خودرویی است که بر روی یک پلت‌فرم ملی و داخلی ساخته شده است زیرا خودروهای مثلاً ملی قبلی یعنی سمند و تیبا هردو از پلت‌فرم‌های خارجی یعنی پژو ۴۰۵ و کیا پراید استفاده می‌کردند. درهرحال اگر به‌صورت کلی به رهام نگاه و آن‌را قضاوت کنیم، در وهلهٔ اول چنین خودرویی با استایل بیرونی مدرن و هماهنگ به همراه کابین و آپشن‌های قابل‌قبول، برای صنعت خودروسازی عقب‌ماندهٔ ایران که هنوز دست از سر پژو ۴۰۵ و کیا پراید سی‌ساله برنمی‌دارد، پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود.

اما وقتی دقیق‌تر رهام را موردبررسی قرار می‌دهیم، مسائلی مطرح می‌شود که ممکن است ادعاهای سایپا را نقض کند. مثلاً آیا واقعاً ادعای سایپا صحت داشته و پلت‌فرم SP100 به‌طور کامل در داخل کشور توسعه پیدا کرده است؟ به این سؤال نمی‌توان پاسخ مثبتی داد زیرا سخت می‌توان باور کرد شرکتی که برترین و گران‌ترین محصول ملی‌اش خودرویی چون ساینا یا کوییک است، بتواند خودرویی مثل رهام را بر پایهٔ پلت‌فرمی کاملاً داخلی و بدون همکاری‌های خارجی توسعه داده باشد. البته مسئولان سایپا خود اذعان داشته‌اند که در طراحی و توسعهٔ رهام مشاوره‌ها و همکاری‌های خارجی دخیل بوده است اما جزئیات این همکاری‌ها بیان نشده است؛ اما عدم شفاف‌سازی دقیق سایپا در رابطه با رهام موجب شده که ابهامات زیادی در مورد این خودرو مطرح شود تا جایی که بسیاری آن‌را در اصل فیس‌لیفتی از یکی از سدان‌های چینی می‌دانند.

از سوی دیگر، پیشرانه‌ای که فعلاً روی رهام نصب شده، یک واحد ۱.۶۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی شانزده سوپاپ با زمان‌بندی متغیر است. این موتور اما در اصل همان پیشرانهٔ جدیدی است که به‌تازگی توسط پارس‌خودرو برای برلیانس‌های سری H300 ارائه شده است. این موتور نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از موتور ۱.۵ لیتری قبلی برلیانس است که با کمی افزایش حجم، قدرت و گشتاور آن به میزان جزئی افزایش یافته و به ۱۱۴ اسب بخار و ۱۵۴ نیوتن متر رسیده است. البته گفته شده که یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو توسط شرکت اتریشی AVL برای رهام در حال توسعه بوده و فعلاً تا زمان آماده شدن آن موتور، از این پیشرانهٔ ۱.۶۵ لیتری برلیانس استفاده شده است؛ اما استفاده از پیشرانهٔ برلیانس در رهام باعث شده بسیاری ادعا کنند که این خودرو بر اساس برلیانس H330 ساخته شده و در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شده‌ای از سدان چینی‌ها محسوب می‌شود.

اما بالاخره زیر پوستهٔ رهام چه رازی پنهان شده است؟ در پاسخ به این سؤال در ابتدا باید گفت ساخت سدان جدید سایپا بر اساس پلت‌فرم برلیانس H330 به‌احتمال‌زیاد منتفی است زیرا در این رابطه احتمالات دیگری مطرح شده که قوی‌تر بوده و وجود پلت‌فرم برلیانس را در زیر پوست رهام نفی می‌کند. شنیده‌هایی دراین‌باره حاکی از آن هستند که رهام در اصل بر پایهٔ پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس شکل گرفته است یعنی همان پلت‌فرمی که سدان چینی گریت وال ولیکس C30 هم روی آن ساخته شده است. نسل دوم یاریس اما روی پلت‌فرم B تویوتا ساخته شده بود که این پلت‌فرم هنوز هم در نسل کنونی یاریس مورداستفاده قرار گرفته است؛ اما این‌طور که به نظر می‌رسد، پایه و اساس رهام، نسل دوم تویوتا یاریس بوده است. همان‌طور که گفته شد، گریت وال ولیکس C30 هم روی همین پلت‌فرم ساخته شده است. البته گریت وال برای استفاده از این پلت‌فرم در ولیکس C30 تغییراتی در آن انجام داده و مثلاً درحالی‌که فاصلهٔ محوری یاریس نسل دوم ۲.۵۵ متر است، این عدد در ولیکس به ۲.۶۱ متر رسیده است.

حال مشخص نیست که آیا سایپا برای ساخت رهام از پلت‌فرم اصلی تویوتا یاریس استفاده کرده یا سدان خود را بر اساس نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این پلت‌فرم یعنی ولیکس C30 ساخته است. البته شباهت کلی استایل رهام با ولیکس C30، احتمال دوم را قوی‌تر نشان می‌دهد. درهرحال آنچه در این رابطه کاملاً روشن است این است که رهام چیزی بیشتر از صرف یک فیس‌لیفت روی گریت وال ولیکس C30 است زیرا فاصلهٔ محوری رهام ۲.۶۵ متر است که با ولیکس تفاوت دارد؛ بنابراین رهام را نمی‌توان همانند رانا که فیس‌لیفتی از پژو ۲۰۶ SD بود، یک فیس‌لیفت کلی از گریت وال ولیکس دانست. به همین دلیل قوی‌ترین فرضیه دراین‌ارتباط این است که پلت‌فرم SP100 سایپا در اصل نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای از پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس یا گریت وال ولیکس C30 است که این ارتقاء با همکاری مشاورین خارجی (به‌احتمال‌زیاد چینی) صورت گرفته است. همچنین درحالی‌که هم یاریس و هم ولیکس هردو سدان‌هایی در کلاس B یا ساب‌کامپکت هستند، سایپا ادعا کرده است که رهام خودرویی در کلاس C یا کامپکت است. این در حالی است که ابعاد رهام بیشتر به سدان‌های ساب‌کامپکت نزدیک است.

با همهٔ این‌ها، استفاده از پلت‌فرم شرکتی دیگر آن‌هم برای شرکتی چون سایپا هرگز نکتهٔ منفی محسوب نمی‌شود زیرا حتی خودروسازان بزرگ دنیا هم به‌منظور کاهش هزینه‌ها از پلت‌فرم‌های یکدیگر استفاده می‌کنند که بارزترین آن‌ها همکاری تویوتا و ب‌ام‌و برای توسعهٔ نسل جدید مدل‌های سوپرا و Z4 و همین‌طور همکاری گستردهٔ گروه دایملر با گروه رنو-نیسان در زمینهٔ اشتراک پلت‌فرم و قوای محرکه است. همچنین خودروسازان کوچک که دانش و سرمایهٔ لازم برای توسعهٔ یک پلت‌فرم جدید را ندارند نیز از پلت‌فرم‌های خودروسازان بزرگ استفاده می‌کنند مانند شرکت مالزیایی پروتون که از پلت‌فرم‌های میتسوبیشی استفاده می‌کند یا لادا که برای ساخت محصولات جدید خود از پلت‌فرم داچیا ساندرو استفاده کرده است؛ بنابراین هیچ اشکالی ندارد که سایپا هم برای ساخت محصول جدید خود از پلت‌فرمی خارجی استفاده کرده باشد. این موضوع نه‌تنها مایهٔ سرافکندگی نیست بلکه به خریداران این اطمینان را می‌دهد که رهام بر پایهٔ دانش و تکنولوژی طراز اول تویوتا شکل گرفته است. بعلاوه، موضوعی که بیشترین اهمیت را دارد این است که خودرویی باکیفیت، مدرن و ایمن با قیمتی مناسب در اختیار خریدار ایرانی قرار گیرد درحالی‌که راه رسیدن به چنین محصولی در درجهٔ چندم اهمیت قرار می‌گیرد.

از پیشرانه و پلت‌فرم که بگذریم، به گیربکس رهام می‌رسیم. گفته شده برای این خودرو در کنار گیربکس پنج سرعتهٔ دستی، یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک هم ارائه خواهد شد اما فعلاً سازندهٔ این گیربکس مشخص نیست. بااین‌حال با توجه به اینکه هم‌اکنون گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک برلیانس سری H300 توسط شرکت هیوندای پاورتک ساخته شده است، ممکن است سازندهٔ گیربکس اتوماتیک رهام هم همین شرکت باشد. در رابطه با ایمنی هم به ادعای سایپا، این سدان جدید می‌تواند سه ستارهٔ ایمنی را از موسسهٔ یورو انکپ کسب کند که هرچند با توجه به رتبه‌های چهار و پنج ستارهٔ خودروهای روز دنیا در آزمون‌های این سازمان، کسب سه ستاره توسط رهام ایمنی چندان بالایی را نشان نمی‌دهد اما در قیاس با دیگر خودروهای داخلی، پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. البته فعلاً این فقط در حد یک ادعا بوده و هیچ آزمایش عملی روی رهام انجام نشده است.

درمجموع اگر استفاده از پلت‌فرم تویوتا یاریس در رهام را قطعی بدانیم، این پلت‌فرم به همراه پیشرانهٔ برلیانس که رضایت نسبی خریداران این خودرو را در پی داشته است، گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک و آپشن‌های نسبتاً مناسب، پکیج قابل‌قبولی را فراهم آورده است که یک سر و گردن بالاتر از خودروهای داخلی قبلی قرار می‌گیرد؛ اما موضوعی بسیار مهم در این رابطه، بحث کیفیت، دقت مونتاژ و قیمت مناسب است که اگر همهٔ این‌ها در رهام رعایت شوند، آن‌را به خودروی نسبتاً مناسبی در بازار کشورمان تبدیل خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بسیار بررسی جامع و خوبی بود ولی من باز هم معتقدم برای شروع درسته بسیار دیر هست ولی خیلی خوبه که تلاش صورت بگیره خیلی از خودروسازان جهانی برای طرح های اولیشون خیلی مسخره شدن ولی امروز برای خودشون سری در سرها هستن

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سارا

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (216 ديدگاه)

      اونها برای طرح اولیه مسخره شدن نه یه کپی بعد از 50 و چند سال

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Genius

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1226 ديدگاه)

      50 سال معادل با نیم قرن از شروع بکار صنایع خودروئی در ایران میگذرد.زمانی که مهندسین نخبه وطنی(!!!)در حال طراحی و تولید شترگاوپلنگی بنام آر.دی بودند کره ایها به الگوگیری از محصولات روز جهان و تلاش برای رسیدن به دی.ان.ای اختصاصی خود مشغول شدند و اقلا 15 سالی است که هویت مختص بخود را یافته اند و چینی ها نیز طی پانزده سال اخیر همین مسیر را پیموده اند لذا ما خیلی خیلی عقب مانده ایم و باید با دنده هوایی ادامه مسیر بدهیم نه آهسته آهسته

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. عطا

        ۳۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (110 ديدگاه)

        داداش ببین اصلا طراحیش در حد بنز کیفیت در حد تویوتا تا زمانی که عین بچه ادم این ماشینا قیمت گذاری نشه نه موفق میشه و نخواهد شد و مطمعن باش تا چندین سال وضع همینه.(البته اطلاعی ندارم قیمتش چنده ولی یحتمل 60 و حتی بالاست)
        ولی چند تا موضوع واسم جالبه دوستان میگفتن بابا اه وضعو نگاه کن ما حاضریم سایپا یا ایرانخودرو بیاد مثل چینی ها یه ماشین کپی شده رو بزنه بده بیرون الان این رو دادن بیرون میگن ای بابا این که کپی هست موتورش برلیانسه سر دندنش ماله جک j5 هست. به هر حال مشکل من فقط با قیمت گذاری هست و به همین دلیل حمایتی نمیکنم و گرنه کی دوست نداره کشورش ماشین بسازه پیشرفت کنه و خوشبختانه هم شهر ما منطقه ازاد هست با یه قیمت مناسب ماشین قابل قبولی سوار میشم واقعا اگه از قیمت ها تو مناطق ازاد اطلاع داشته باشید میفهمید چی میگم. موفق باشید

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. سارا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (216 ديدگاه)

    این خودرو دقیقآ بر اساس برلیانس 230 ساخته شده … خود سایپا پارسال اعلام کرد دنبال ساخت خودرو مشترک با برلیانس هستن …موتورش هم که برلیانس هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2805 ديدگاه)

      افزایش فاصله محوری پلتفرم برلیانس در این حد غیر ممکن است!
      چون باید دوباره طراحی شود و تمام محاسبات از نو صورت بگیره و بعضی قطعات تقویت بشن و …!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. EnisA

        ۱ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        لازمه سریر رو که روی پلتفرم 405 هست بهتون یادآوری کنم دوست عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سارا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (216 ديدگاه)

    البته چه بر اساس برلیانس باشه چه یاریس چه ولکس هیچ چیز بدردبخوری نیست و باز سر هم بندی چند تا قطعه قدیمی با یه مارک سایپا هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. KING918

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      درسته شاید سر هم کردن چند قطعه قدیمی باشه اما اگر همینو با قیمت ساینا به ملت بدن خوبه حداقل نمونه دستی رو..
      بالاخره مردم طعم یه مانیتور ناوبری و سرگرمی تهویه اتوماتیک سانروف کلیدSTART STOP توی یه ماشین با قیمت مناسب رو بچشن اونم توی این کشور که ماشین خوب چینی 100 تومن خرج داره
      اما مشکل اینجاس که این خدا نشناس ها میخان تا 70 تومن بکشن بالا قیمتو و خود این یعنی ظلم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سارا

        ۳۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (216 ديدگاه)

        ظلم یعنی اینکه قرار بود چانگان ایدو دنده ای تولید کنن 45 میلیون بجاش رفتن برلیانس آوردن که ارزون تر هست و انداختن به مردم تا 80 میلیون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. Genius

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1226 ديدگاه)

    البته که نسبت به تیبا و ساینا و کوئیک که همگی عملا فیس لیفتی نسبتا سنگین از کیا پراید سی ساله بودند و اگر مملکت حساب و کتاب داشت باید جایگزین پراید میشدند و تولید پراید ده سال پیش متوقف میشد پیشرفت بزرگی برای سایپا محسوب میشود اما حقیقتا طراحی آن چه داخلی و چه خارجی همپای زمان نیست.همین سایت پدال در سلسله مقالاتی جدیدترین کراس اوورهای چینی را بررسی کرد کافی است فضاسازی و طراحی داشبرد آنها را با داشبرد رهام مقایسه کرد تا بخوبی متوجه شویم طراحی رهام متعلق به سالهای میانی دهه نخست قرن جاری است نه چیزی بیشتر.بحث تغییرات مشخصات فنی برخلاف آن چیزی که ابتدا تبلیغ میشد نیز نکته منفی دیگری است که دل آزار است.هنگامی که موتور 1.3 توربوی 160 اسبی طراحی شده توسط AVL اتریش جای خود را به موتور 1.65 برلیانس داد بنده به شخصه از ایجاد دانش طراحی خودرو در ایران عمیقا ناامید شدم.من حیث المجموع اگر رهام باصطلاح ایرانی در بازه قیمتی تا 60 میلیون به بازار بیاید گزینه خوبی است وگرنه بنده بجای تهیه بدل برلیانس ترجیح میدهم برلیانس H330 اصلی را بخرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سارا

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (216 ديدگاه)

      60میلیون ؟کی حاضره بابت یه همچین چیزی 60 میلیون پول بده ؟ این نهایتش باید با پراید جایگزین بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hamid...Audi

        ۳۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        ایشالا زمان ثبت نام میبینی که مردم عزیز و غیور کشورمون همین لگن رو با قیمت 80 میلیون ثبت نام میکنن و تو دو ساعت تمام موجودیش رو تموم میکنن.
        قسمت دردناک داستان اینجاس که فرداش همون ماشینا رو با 120 میزارن باما و باز هم مردم عزیزمون میرن میخرن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علی

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (121 ديدگاه)

        صبح شما بخیر!!1
        امروز 30 بهمن هست.
        پراید 50 میلیونه و ملت ریختن برای ثبتنام!
        الان شما حاضر نیستی برای این ماشین 60تا بدی؟!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. ناشناس

        ۴ دی ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من از آینده هستم پراید الان شده 60 میلیون و پژو شده 130 میلیون

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. بهراد

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    خوب شد از شأن بانوی ایرانی استفاده نکردن

    وگرنه صداسیمای میلی و ٢٠٣٠ خودشو پاره میکرد …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهراد

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (537 ديدگاه)

    اگر میخوان ثابت کنن که دیگه گند کاری های گذشته رو تکرار نمی کنن و میخوان به فکر مردم باشن، در مرحله ی اول سریعتا خط تولید پرایدیجات رو ببندن، بجاش با قیمت ٢۵ میلیون این ماشینو بفروشن،
    دیگه دلار دلار هم نکنن، چون تولید ملیه و قیمتش به عطسه ی گربه ی دختر همسایه ربطی نداره که سریع بپره بره بالا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۳۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      دوست عزیز،یکم منطق و و اقع بینی هم در زندگی بد چیزی نیست.وقتی قیمت یک دلار در بازار آزاد به مرز نه هزار تومان رسیده است و دیگر از دلار چهار هزار تومنی حتی به صورت مسافرتی نیز خبری نیست،آن وقت شما انتطار دارید که این خودرو را به قیمت 25 میلیون تومان به بازار عرضه کنند!…تازه کجا مشخصات این خودرو با ماشین قدیمی و کهنه ای مثل پراید یکسان است که توقع دارید که قیمت آن با پراید یکسان باشد.اندازه اش،نوع پیشرانه اش یا….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Kian70

        ۳۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (107 ديدگاه)

        بزرگوار همون موقعی هم که دلار ۳ تومن و کمتر بود اینا ماشیناشونو چهار برابر قیمت واقعی میدادن حالااز دلار ۹ تومنی میگی

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. بهراد

        ۱ مرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (537 ديدگاه)

        عزیز دل برادر، وقتی پراید از شیش تومن شد بیست تومن کجا بودی؟ اضافه کردن ایربگ و ترمز صد قفل و ایموبلایزر و هیدرولیک با چه اساسی قیمتشو چهار برابر کرد؟
        یک زمانی mvm چراغ های جلوی ماشین رو تغییر داد و خواستار افزایش قیمت شد که شورای رقابت گفت همان مقدار مواد اولیه مصرف شده چیز جدیدی افزوده نشده و حق افزایش قیمت ندارید!!!

        همه طرف خودروساز هستن شمام بهشون حق بده،
        آخرش کوییک میشه پنجاه، پراید ٢۶ !!! رهام هم میشه ٨٠ و در نسخه های لوکس سوپر لوکس، هایپر لوکس پلاس تا ١٠٠ میلیون میرسه !!! همراه با سانروف

        وقتی مرسدس gt r اومد خط تولید SLS متوقف شد فکر نکنم چهار سال مداوم ماشین تولید کنن، ولی پراید بیش از ٣٠ ساله تو ایران مونتاژ میشه،با حمایت شما و قدر دانی مسئولین تا ١۵٠٠ با پراید هستیم، چه اجباریه ماشین جدید با قیمت قبلی یا حتی کمتر از اون بفروش برسه، بزارین قبلیا با کمی افزایش قیمت تولید بشن، جدیدا رو هم دو سه برابر قبلیا قیمت می زنیم کی ب کیه، مهم جون مردمه که الحمدلله تو جاده ها میبینیم چطور محافظت میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. امین

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (438 ديدگاه)

    هرچی که باشه،پلتفرمش خیلی خیلی بهتر از پلتفرم دنا که واسه ۴۰۵ سی سال پیش هست،بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رستان

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    درود بر همراهان سایت
    با ذکر صلواتی ورود این طفل نو رسیده را به مدرسه پیرمرد های صنعت خودرو کشور تبریک عرض کرده باشد که چموش باشد و سر به راه ..در اینکه کپی اندر کپی بوده ُ هم شکی نیست.
    خرده نگیرید .. فقط دست به دعا باشید قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ در جاده زیارتش کنیم… البته اگر سایت ها و تحلیگران خودرو جهانی چشم نزنن این پهلوان* رهام *ما را …
    … از آن پس بفرمود رهام را …. که پیدا کند گهر نام را …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sevlan

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (186 ديدگاه)

    مردم همیشه در صحنه اینو اگه حتی ۱۰۰ میلیون هم قیمت بزنه سایپا میخرن ، همچین ملتی هستیم ما ، ببینین واسه خریدش یه صفی بکشن تهش ناپیدا ، من مدت هاست از خودروسازی ، البته خودروساز که چی عرض کنم ،تو بگو دزدسرگردنه ، تو بگو محتکر ، تو بگو جانی ، پست ،رذل ،دون …و هرچی صفت های ننگین،ناامید شدم ، اینا هیچی نمیشن مادامی که رانت و دستای پشت پرده و دولت و مجلس و از همه مهمتر ملت مظلوم و همیشه در صحنه پشت اینان،از ما گفتن ،آینده درستی حرفمو ثابت میکنه!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. حسن

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    دست از این ضجه مویه ها بردارید به نظر من حرکت خوبیه همین چینی ها که الان اینقدر پیشرفت کردن و ادعای ورود به آمریکا و اروپا رو دارن اول با کپی کاری صد در صد شروع کردن سایپا هم اگرچه دیر اما بالاخره شروع کرده اگر این روش رو ادامه بده و نخواد تا صد سال همین خودرو رو تولید کنه میتونه جبران کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. #ali.m#

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    به نظر من پیشرفت نسبتا خوبیه مخصوصا اگر پلت فرم قدیمی تویوتا رو استفاده کرده باشه .
    .
    به شرطی که صاحبینش شاهد ایراد های الکی و زیاد بقیه ی ماشین های ایرانی نباشن.
    .
    به شرطی که کیفیتش با چینی های یکم خوشنام همرده رقابت کنه.
    .
    به شرطی که این روند ادامه داشته باشه و هی نیان چراغشو عوض کنن و رهام 2و3و4رو بسازن.و واقعا تنوعشون رو زیاد کنن.
    .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۱ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      کسی که این ماشینو تا قبل رونمایی تو نمایشگاهش داشت میگفت رنگش آبیه و نشونی داد که قفل در جلو سمت راننده خرابه!!!! یکسری ایرادات داره و مطمئنا تا بیاد به جاده ها باید اشکالاتش رفع شه، وگرنه مثل دنا و رانا میشه

      خدایی عجب اسمایی پیدا می کنن، ?صبا، ساینا،دنا،رانا،کوییک،آریسان،رهام، ..ام

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. منصور

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مهمترین بحث ما قیمته
    احتکار گران نخبه سایپا و ایران.خ مطمئنا بلدن چجوری قیمت رو بالای ۸۰ برسونن در حالیکه همممه براش صف کشیدن
    زمستون ۲۰روز گاز قطع بود مردم به جای اینکه نون لواش نخرن بیشتر از قبل میخریدن اونم دونه ای۷۰۰!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رامتین

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3011 ديدگاه)

    بنظر قیمتش در مدل اتومات حدود 60 تا 70 خواهد بود. گیربکس هم با توجه به اینکه 6 سرعته هست، گزینه قابل تاملیه. نسخه 3 سیلندر 1.2 لیتری توربو اگرچه گفتند حدود 144 اسب داره اما بنظرم همین موتور گزینه بهتریه. من خودم به احتمال زیاد یکی خواهم خرید و میتونه خودروی مناسبی برای داخل شهر باشه. چرا که دیگه اعتقاد به خودرو بالای 100 تومن ندارم و تو این مملکت باید به چیزهای دیگر فکر کرد و هزینه نمود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. NAVID۰۰۹۸

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (9999 ديدگاه)

    رُهام جون هنوز نیومده با خودش راز آورده ، خدا بداد برسه وقتی بیاد چه رازهایی رو افشا میکنه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. شروین

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی یک تولید داخل اینقدر راز سر به مهر داره، باید فاتحه اون بازار رو خوند
    چینی‌ها که به داکیومنت نکردن مستندات معروف هستن تا سایز پیچ زیر جعبه فرمون رو هم تو سایت‌ها و فروم‌هاشون میزنن
    اینجا حتی اعلام نمیکنن پلتفرم رو از کی قرض گرفتن! یا گیرباکس رو کی میسازه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسین

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مطمنا از پلت فرم وولیکس استفاده کردند بخاطر اینکه در پلت فرم ها یک سری جزییات غیر قابل تغییر هستند مانند استانه درب ها .. اگر به قسمت جلویی درب رانند توجه کنید بازشو درب در قسمت اینه ها کاملا با وولیکس یکسانه و خط سقف هم همینطور و چند مورد دیگه .. تا بیاد بازار و ببینیم چی میشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. MjM

    ۳۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (716 ديدگاه)

    بله شرکتهای دیگم میاد از پلتفرم دیگر شرکتها استفاده میکنن و همکاری میکن و همه چی شسته رفته و مشخصه. ن اینکه بیای بگی خودروی ملی ملی ملی و بعد از 50 سال یه ماشین چینی بدی ب خورد مردم اونم با 2 برابر قیمت واقعی. میخوام 100 سال سیاه چنین خودروسازی نداشته باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. omid622

    ۴ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (744 ديدگاه)

    ممنون از بررسی جامع و کاملی که داشتید
    البته زمان بگذره معلوم میشه از چه پلت فرمی استفاده کردن و از روی چه ماشینی اسکی رفتن
    محاله اینا دانش خوروسازی داشته باشن به مشت مونتاژ کار دور هم جمع شدن فقط جیب خودشون مهمه آپشن ماشین رو برمیدارن قیمت رو زیاد میکنن مث زه پراید
    یا ربنگ اسپرت سمند که به رینگ ساده و قاب چرخ تغییرش دادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Koorosh

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر شما به فرض آنکه یک شبه گامی به اندازه ۶۰ سال برداریم و صنایع مادر ، طراحانی باسواد ،کارآمد ،و به روزدر تمام مقاطع ،با طرحهایی فراتراز ایجاد تغییرات جزئی در موتور ها یی با راندمان پایین و رده خارج یا جابجا کردن آنها بر روی اتاق های منسوخ شده سه دهه عقب تر یا روی اتاق هایی فاقد امنیت ،اصول ایرودینامیک و…که با نهایت کج سلیقه گی و بصورت ناهمگون از چند خودرو کپی برداری شده اند (که بعضامانند ماشین ایده ال ی که یک کودک در رویایش با بزک کردن ماشینهای مورد علاقه اش ساخته میمانند و از دور و نزدیک زهره میبرند) و….. چه عواملی میتواند سطح کیفی ، نوآوری ،تنوع ، زیبایی ،گارانتی و خدمات پس از فروش و…،در محصولات یک تولید کننده (هر محصولی ،نه فقط خودرو) را بالا و بالاتر و در عین حال قیمت عرضه محصولات آن تولید کننده را پایین و پایینتر بیاورد؟
    ۱-وجدان و انصاف تولید کننده… آدمیزاده و طمع و فکر سود بیشتر…..مهمه ولی کافی نیست
    ۲-نظارت های موسسات و بازرسی و… که برای زیر ذره بین بردن تمامی تولید کننده ها به تعداد بیشتر از خودشان بازرس و کارشناس آگاه نیاز هست و… مهمه ولی کافی نیست
    ۳- رقابت با رقبا ….برای تولید کننده ۲ راه بیشتر نمیماند . رقابت یا تسلیم
    آنهم با ممنوعیت ورود کالا یا افزایش وحشتناک قیمت با اعمال تعرفه گمرگی برای ۹۰درصد مردم رقیب حذف میشود
    صد البته که حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال بسیار مهمه اما کیفیت ،نو آوری و….. تولیدات نیز اهمیت کمتری ندارد
    صد البته که مردم باید(بخاطر اقتصاد و اشتغال و پیشرفت خودشان) از تولید داخلی حمایت کنند ولی تحقق این امر بدون همکاری ارتقا تولید کننده میسر نیست
    صد البته که باید از جایی شروع کرد اما شروعی بدون همت ،بی هدف و بی مقصدشدنی نیست.
    البته اکنون خودرو سازانی موفق تر از دایلر بنز و تویوتا و،،. دا ریم که قدرتمندانه خودروهای چندین دهه قبل ، با چند ده یا چند صد ایراد را که با مرور زمان چند برابر بی کیفیت تر هم شده ،با گارانتی هایی با مدتی به میزان یک چندم استاندارد دنیا را به چندین برابر قیمت روز دنیا آنهم بصورت پیش فروش چند ماهه میفروشند و در آخر هم با چند ماه تاخیر آنهم باچند لیتر بنزین که به پمپ بنزینی برسد(البته اگر خریدار بد شانس نباشد و بعد از چند کیلومتر دچار چندین ایراد فنی نشود) تحویل میدهند و هر از چند گاهی با طلبکاری از ارزانی کلاهایشان گله میکنند و هر چند ماه یکبار هم قیمتهایشان را چند برابر میکنند
    البته تاتعریف از موفقیت چه باشد……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Alireza

    ۲۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ولیکس C30 که یک ماشین افتضاح محض بود که راین تولید میکرد و هیچ وقت هم موفق نشد ولی این یکی (رهام) اگر فرضا همون پلتفرم باشه ، خوبه که موتور جون دار تر و گیربکس دیگه ای استفاده شده و ظاهرش هم خیلی بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امير

    ۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هنوز معلوم نیست کی وارد بازار بشه
    از همه مهمتر با چه قیمتی
    موتور که همون برلیانس هستش
    در دو تیپ دستی و اتومات وارد بازار میشه
    باید صبر کنیم ببینیم از نظر قیمت ارزش خرید داره یا نه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مهدی

    ۷ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالا اینو میدن تو بازار بعد تا 30 سال میخوان همینو تولید کنن نهایتا چراغشو عوض میکنن میگن رهام پلاس بعد هم به طرز فاحشی گرون تر میندازن به خلق الله

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا