مزدا

نگاهی به کوچک‌ترین پیشرانه 6 سیلندری که در خودرو استفاده شد

مزدا در دههٔ ۹۰ یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری V6 را در برخی محصولات خود ارائه کرد که یکی از کوچک‌ترین پیشرانه‌های ۶ سیلندر مورداستفاده در خودروها محسوب می‌شود.

اکثر خودروهای لوکس از پیشرانه‌های بزرگی استفاده می‌کنند زیرا این خودروها کابین بزرگ و تجهیزات فراوانی دارند که وزن سنگینی را به دنبال خواهد داشت و بنابراین، برای جابجایی این وزن به قدرت زیادی نیاز است. البته امروزه به لطف تکنولوژی‌هایی مثل توربوشارژر و سیستم‌های هیبریدی، خودروهای لوکس زیادی با پیشرانه‌های شش سیلندر ساخته می‌شوند اما در گذشته برای تأمین انرژی این خودروها به پیشرانه‌های V8 یا V12 نیاز بود. بااین‌حال، در همان زمان مزدا مسیری غیرمعمول را در پیش گرفت. این شرکت در دههٔ ۹۰ تصمیم به ورود به بخش لوکس بازار گرفت و حتی پیشرانهٔ جدیدی را برای خودروهای لوکس خود ساخت اما بجای یک موتور V8 قدرتمند یا V12 عظیم، مزدا برای نیرو بخشیدن به خودروهای لوکس خود یک پیشرانهٔ کوچک V6 را توسعه داد. البته سازندهٔ ژاپنی از هیچ هزینه‌ای فروگذار نکرد تا این پیشرانه را به یکی از بهترین موتورهای V6 تاریخ تبدیل کند.

برند لوکس مزدا

مزدا در دههٔ ۹۰ به امید تبدیل شدن به سومین خودروساز بزرگ ژاپن، تصمیم به ایجاد برندی لوکس گرفت. این داستان با برند شکست‌خوردهٔ آمانتی آغاز شد که قرار بود چیزی مشابه لکسوس، آکورا و اینفینیتی برای مزدا باشد. به همین دلیل، سازندهٔ ژاپنی تصمیم داشت بهترین ویژگی‌های لوکس آن زمان را برای محصولات آمانتی ارائه کند. یکی از این ویژگی‌ها پیشرانهٔ V12 سفارشی بود که قرار بود به‌طور اختصاصی برای آمانتی ساخته شود اما این پروژهٔ هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. پس‌ازاینکه در اوایل دههٔ ۹۰ به دلیل فروپاشی اقتصاد ژاپن برنامه‌های برند آمانتی لغو شد، مزدا تمرکز خود را روی یکی دیگر از برندهای خود بنام یونوس (Eunos) گذاشت و حالا این برند قرار بود مزدا را به سطح بالاتری از بازار وارد کند.

یکی از سدان‌های اختصاصی یونوس، مدل میان سایزی بنام ۵۰۰ بود که اولین بار در نمایشگاه توکیو ۱۹۹۱ رونمایی شد. این خودرو روی پلت‌فرم کاملاً جدیدی بنام CA ساخته شده بود که به‌طور اختصاصی برای یونوس ۵۰۰ ساخته شده بود اما بعداً در دیگر محصولات مزدا هم استفاده شد. یونوس ۵۰۰ و برادر بزرگ‌تر آن، یونوس ۸۰۰ همچنین زبان طراحی جدیدی را معرفی کردند که در دههٔ ۹۰ در اکثر خودروهای مزدا استفاده شد.

پیشرانه‌های سری K مزدا

مهم‌ترین ویژگی سدان‌های یونوس اما تجهیز به پیشرانه‌های V6 سری K بود. این‌ها کوچک‌ترین پیشرانه‌هایی بودند که روی خودروهای لوکس نصب شدند. حجم این موتورها بین ۱.۸ تا ۲.۵ لیتر بود و مزدا حتی از کوچک‌ترین نمونه این پیشرانه‌ها در سدان لوکس یونوس ۵۰۰ استفاده کرد. این پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری اولین بار در مزدا MX-3 ارائه شد و بعداً به زیر کاپوت سدان لوکس یونوس راه یافت. این یکی از کوچک‌ترین پیشرانه‌های ۶ سیلندری محسوب می‌شود که تاکنون در خودروها دیده‌ایم. یونوس ۵۰۰ با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر هم ارائه می‌شد که ۱۱۴ اسب بخار قدرت داشت اما این قدرت برای یک سدان لوکس سنگین کم بود. به همین دلیل، مزدا موتور ۱.۸ لیتری V6 را ارائه کرد که قدرت بیشتر و گشتاور دور پایین زیادی داشت و تا ۷ هزار rpm دور می‌گرفت. این پیشرانه ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که توسط گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد.

دلیل حجم پایین موتور V6 مزدا

مزدا می‌توانست پیشرانه‌های V6 خود را بزرگ‌تر کند و در نسخه‌های بعدی همین کار را کرد اما دلیل مهمی پشت ساخت نسخهٔ ۱.۸ لیتری پیشرانهٔ سری K بود. دولت ژاپن برای پیشرانه‌های حجیم مالیات در نظر گرفته بود و موتورهایی با حجم بالای ۲ لیتر مشمول مالیات سنگینی می‌شدند. به همین دلیل، ازآنجایی‌که مزدا به‌تازگی عرضهٔ خودروهای لوکس را آغاز کرده بود، ارائهٔ پیشرانه‌ای با حجم زیر ۲ لیتر، قیمت آن را ارزان‌تر می‌کرد. بااین‌حال، مزدا در توسعهٔ این پیشرانه از هیچ هزینه‌ای دریغ نکرد زیرا این شرکت برنامه‌های جامعی برای آینده داشت که قبل از افول اقتصاد ژاپن آغاز شد و بنابراین، محصولات لوکس مزدا برای مدتی با بالاترین استانداردها در دست توسعه قرار داشتند.

موتور ۱.۸ لیتری V6 مزدا با زاویهٔ باریک ۶۰ درجه، اندازهٔ بسیار جمع‌وجوری داشت. همچنین این پیشرانه از متریال بسیار مستحکمی شامل بلوک سیلندر آلومینیومی، سرسیلندر آلومینیومی، میل‌لنگ فولادی فورج‌کاری شده و شاتون‌های فولادی کربنی ساخته شده بود. دلیل استفاده از چنین متریالی، افزایش طول عمر موتور بود زیرا مزدا قصد داشت از این پیشرانه با حجم‌های مختلف در بسیاری از محصولات خود استفاده کند. مزدا همچنین در این موتور نوآوری منحصربه‌فردی بنام سیستم متغیر تشدید القای هوا را هم ارائه کرد. این شامل سه محفظه در منیفولد هوا می‌شد که از طریق کنترل ECU، در دور موتورهای مختلفی باز می‌شدند تا فشار هوا را به حداکثر برسانند.

دیگر نسخه‌های موتور سری K

برای یونوس ۵۰۰ علاوه بر پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری V8، موتور بزرگ‌تر ۲ لیتری هم قابل انتخاب بود که ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور داشت. نسخه‌های دیگری از موتورهای سری K شامل ۲.۵ لیتری با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲.۳ لیتری سوپرشارژ با ۲۱۷ اسب بخار قدرت هم ساخته شد که در خودروهای دیگری مثل سدان بزرگ‌تر یونوس ۸۰۰ ارائه می‌شد.

یونوس ۸۰۰

سرانجام یونوس ۵۰۰

هرچند این سدان لوکس در بازارهای ژاپن و استرالیا با برند مستقل و نام یونوس ۵۰۰ عرضه شد اما در اروپا با نام مزدا Xedos 6 به فروش رسید زیرا برند ناشناختهٔ یونوس نمی‌توانست برای این قاره مناسب باشد. یونوس ۵۰۰ فقط در این سه منطقه عرضه شد و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ مجموعاً ۷۲,۱۰۰ دستگاه از آن به فروش رسید. این سدان لوکس هیچ‌گاه در آمریکا عرضه نشد اما موتور ۱.۸ لیتری V6 آن زیر کاپوت کوپهٔ اسپرت MX-3 به این بازار رسید.

مزدا MX-30
مزدا MX-3

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4987 ديدگاه)

    کمپانی مزدا این برند بزرگو محبوب ژاپنی تو سطح جهانی همیشه در رقابت با خودروسازای بزرگ جهان بوده و همیشه هم تو زمینه طراحیو تولید خودروهای با کیفیتو عملکرد بالا شهرت داشته و بزرگانی تویوتا و هوندا و شورلت و فولکس واگن و پژو سیتروئن و ………… خیلی دیگه از برندای خودروسازی بزرگ دنیا از رقبای مزدا هستن

    موافقم 18
    مخالفم 4
  2. datsun

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3508 ديدگاه)

    فقط کابین رو

    موافقم 18
    مخالفم 0
    1. Ali.JJJ

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      سردنده 😶🙄

      موافقم 4
      مخالفم 0
  3. ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (3321 ديدگاه)

    چقدر خوشگله این مزدا
    مزدا اون زمان ماشیناش خوشگل بود خدایی
    از دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ طراحی های مزدا بد بود یکم
    ولی مزدا ۳ نسل دو خوب بود

    موافقم 13
    مخالفم 3
  4. HellFire

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    مزدا خودش داره یه برند لوکس میشه و دیگه نیازی به زیربرند لوکس نداره
    اما کاش تیراژ تولیدش بیشتر بود خیلی ماشیناش جذابه

    موافقم 14
    مخالفم 0
  5. Desi

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من بیشتر موتور های سری k رو بنام هوندا شنیده بودم
    جالب بود که مزدا هم همین نام رو داره

    موافقم 7
    مخالفم 0
  6. مجتبی .

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    واقعا ماشینهای مزدا ازکلاس قیمتی خودشون لوکستروبهتر هستن.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  7. علیرضا

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    این انجین ۱۸۰۰ شش سیلندر حدودا همون قدرت و گشتاور انجین ۴ سیلندر رو داره
    توی نسخه ۲ لیتری با ۱۶۰ اسب هم توان کمتری از انجین ۲ لیتری bmw توی این زمان با ۱۸۰ اسب گرفته
    میشه یه نفر که واقعا فنی هست توضیح بده چه اتفاق مثبتی نسبت به ۴ سیلندر رخ داده‌؟

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. علی

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سلام
      دلیل فقط افزایش قدرت نیست چون چهار سیلندرهای خود مزدا تو اون سالها با اختلاف کمی نسبت به این موتور قدرت و گشتاور پایین تری تولید میکنن

      دسترسی به گشتاور مناسب در دوره‌ای مختلف کارکرد نرمتر صدای زیباتر به طور معمول و تبلیغات

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. Saeed

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      برای ماشین های لوکس لرزش خیلی مهم.و هرچقدر که تعداد سیلندر بره بالا لرزش میاد پایینتر برای همین داداش

      موافقم 6
      مخالفم 0
    3. علی

      ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      وقتی تعداد پیستون ها زیاد بشه کورس و سرعت گرفتن میلنگ زیاد میشه چرا ؟چون همزمان دو پیستون در حال اشتعال هستن و از اونجایی که موتور های ۶ و یا ۱۲ سیلندر بهترین حالت بالانس رو دارن از لرزش و صدای و شتاب بهتری برخوردار هستن بابت خودروی bmw بهتره بدونید که هرچقدر بتونی قدرت بیشتری از یک حجم بگیری باید بدونی که خرابی و طول عمر کمتری برخوردار خواهی شد سوبارو امپروزا در دهه ی ۹۰ تونست از موتور چهار سیلندر باکسر (تخت) ۲لیتری ۴۴۰ اسب قدرت بگیره پس برای یک محصولی که قراره لوکس باشه خیلی بد هستش که بخاطر کمی قدرت و کشش بیشتر موتورش خراب یا در تعمیرگاه باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. حامد

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نوآوری مزدا همیشه یک قدم جلوتر بوده
    انواع موتورها تز روتاری تا اسکای اکتیو و حتی سری k
    کلا مزدا تافته جدا بافته بوده
    یک سر و گردن بالاتر بوده

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. امیرمسعود

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خودروهای لوکس مزدا بزرگترین مزیتی که داشتند خیلی نرم وبی سروصدا آرامش کامل رابه سرنشینها ارائه میکردند خصوصا توایران مزدا3 بین ایرانیها محبوبیت فوق العاده ای داشت.

    موافقم 9
    مخالفم 0
  10. amirboss

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (354 ديدگاه)

    یه سیستم پاشش روغن هم موتور های مزدا دارن به نام جت اویل که باعث میشه از بدو استارت موتور روغن رو با فشار به زیر پیستونها و درنهایت دیواره سیلندر میپاشه که خودش باعث روغن کاری بهتر و درنتیجه طول عمر بالای موتور میشه.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  11. Abas

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوست عزیز، صادقانه پاسخ بدم؛ گشتاور در دور های پایین تر و هماهنگی بهتر با اتاق های سنگین تر، برچسب تبلیغاتی V6 و البته که لرزش پایین تر و نرمی کارکرد به نسبت ۴سیلندر ها، و البته حساسیت کمتر به روغن و لوازم مصرفی خودرو از مزایا این پیشرانه است.
    اما هنر آلمانی ها در تولید خودرو های پرفورمنس همیشه غیر قابل انکار بوده. اما bmw با انجین s14 مدت ها قبل تر از cla 400. قوی ترین موتور ۴سیلندر دنیا رو ساخته بود.

    اما به نظر شخصی بنده مقایسه خودروی پرفورمنس و اسپرت با خودرو کلاس شهری و لوکس خیلی کار درستی نیست، با احترام به تمام خودروسازان عرض کردم که این سری انجین چه مزیت هایی به نسبت ۴سیلندر های آلمانی دارد.
    به نظرم میتونه خیلی خوب باشه که شما یک سری اطلاعاتی راجع به ۴سیلندر های آلمانی منتشر کنید تا اطلاعات ما هم بیشتر بشه.
    با تشکر.

    موافقم 10
    مخالفم 0
  12. Anti Tesla

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    تأمین انرژی؟؟!!
    تأمین نیرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهراد

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور پروجکت وان شیش سیلندره با حجم کمتر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. دایناسور دانا

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    Mx3 خیلی شبیه دوج نئون نیست؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. یاس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دقیقاشبیه سیستم موتورپرایدخودمون زدن یه کپی خیلی عالی ازموتورپرایدالبته هنوزموندن تابه پای سمندef7برسن ولی درمجموع قابل قبوله.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا