چشم اندازهفته نامه

نگاهی به خودروهای زیر 40 میلیون تومان بازار کشور

دیروز مطلبی در پدال منتشر کردیم تحت عنوان «بهترین خودروها با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار». این مطلب نوشتهٔ سایت Motor1 بوده و در آن به معرفی ۱۰ خودروی برتر با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار در بازار ایالات‌متحده پرداخته است. پس از برگردان فارسی این مطلب، اندیشیدم که اگر بخواهیم چنین مطلبی را با توجه به بازار خودروی کشورمان تهیه کنیم، با فرض تعیین حد زیر ۴۰ میلیون تومان، چه خودروهایی را می‌توان در این لیست قرار داد؟ البته مطمئناً در عنوان این مطلب نمی‌توان از کلمهٔ بهترین استفاده کرد چراکه در میان خودروهای داخلی کشورمان عملاً گزینهٔ بهترین وجود نداشته و تمامی ماشین‌ها از نمونه‌های قدیمی و با کیفیت نازل هستند و از سوی دیگر عدم تنوع شدیدی در این بخش بازار حاکم است؛ اما بااین‌حال شاید خالی از لطف نباشد که از باب مقایسه‌ای تأسف‌بار با بازار خودروی ایالات‌متحده، نگاهی بیندازیم به ۱۰ خودروی زیر چهل میلیون تومان در بازار ایران.

سایپا تیبا قیمت ۲۴,۹۶۰ میلیون تومان

اگر پراید فرتوت را از این بخش فاکتور بگیریم، سایپا تیبا ارزان‌قیمت‌ترین خودروی لیست ما لقب می‌گیرد. البته پایه و اساس تیبا نیز به پراید بازمی‌گردد چراکه بر روی پلت‌فرم ارتقاءیافتهٔ پراید ساخته شد و از پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ آن نیز استفاده می‌کند. درهرحال این خودرو چند وقتی است در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک به بازار عرضه می‌گردد که به دلیل تنوع بسیار کم در این بخش از بازار خودروی کشورمان و همین‌طور هزینه‌های نگهداری پایین نسبت به محصولات پژو، تیبا خصوصاً در نسخهٔ هاچ‌بک با استقبال بالایی مواجه شده است. این ماشین که در جدول ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی بیش از یک ستاره کسب نکرده، به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور دارد. قیمت تیبا از ۲۴,۹۶۰ میلیون تومان برای سدان SX سفید آغاز شده و نهایتاً به ۲۷,۷۲۰ میلیون تومان برای هاچ‌بک EX رنگی ختم می‌شود. تجهیزات این خودرو نیز بسیار محدود و پایه‌ای است اما تیپ EX نسخهٔ هاچ‌بک آن از امکانات بیشتری شامل آینه‌های برقی، پنجره‌های برقی عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ آلومینیومی برخوردار است.

سایپا ساینا قیمت ۲۶,۸۵۰ میلیون تومان

دومین خودروی ارزان‌قیمت لیست ما نیز به یکی دیگر از ساخته‌های سایپا اختصاص دارد که آن ساینا است. این ماشین در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا است که تغییراتی نسبتاً کلی را در طراحی بیرونی عقب و جلو و نمای داخلی تجربه کرده است. هرچند سایپا قصد داشته در ساینا طراحی ساده، قدیمی و خسته‌کنندهٔ تیبا را بهبود بخشد اما در طراحی این خودرو هماهنگی و زیبایی چندانی به چشم می‌خورد. همچنین درحالی‌که ساینا از لحاظ مشخصات فنی، پیشرانه و تجهیزات هیچ تفاوتی با تیبا ندارد، با حدود دو میلیون تومان قیمت بیشتری به فروش می‌رسد. این در حالی است که در تیپ EX رنگی، قیمت ساینا به رقم ۲۸,۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد. این تیپ نیز از همان تجهیزات اضافهٔ تیبا هاچ‌بک EX برخوردار است. بااین‌حال ساینا به لطف هزینه‌های نگهداری پایین و ابعاد جمع‌وجور تا حدودی توانسته است با ساخته‌های ارزان‌قیمت ایران‌خودرو به رقابت بپردازد.

ایران‌خودرو سمند قیمت ۲۸,۰۹۰ میلیون تومان

در حال حاضر در بخش خودروهای سواری، خانوادهٔ سمند ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو محسوب می‌شود. البته این عنوان در اختیار سمند SE قرار دارد که در اصل تیپ پایهٔ سمند به شمار می‎رود. این خودرو که در چراغ‌های عقب با سمند LX متفاوت است، تجهیزات کمتری دارد و تنها با پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری XU7 عرضه می‌گردد. پس از سمند SE، از لحاظ قیمت، سمند LX با پیشرانهٔ XU7 قرار دارد که با قیمت ۳۰,۸۳۰ میلیون تومان به بازار عرضه می‌گردد؛ اما ایران‌خودرو سمند LX را با موتور EF7 هم عرضه می‌کند که حدود ۶۰۰ هزار تومان گران‌تر است. این موتور با ۱.۷ لیتر حجم، ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که مصرف سوخت آن نیز از موتور XU7 پژو کمتر است. گران‌ترین نسخهٔ سمند نیز مدل LX EF7 دوگانه‌سوز است که قیمتی برابر با ۳۳,۶۶۰ میلیون تومان دارد. این سدان ایران‌خودرو با توجه به رنج قیمتی‌اش تجهیزات نسبتاً مناسبی مانند پنجره‌های برقی عقب و جلو، تهویه مطبوع با دریچه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، سنسور دنده‌عقب، آینه‌های جانبی برقی و… را ارائه می‌کند؛ اما بااین‌حال سمند نیز در بخش کیفیت جزء تک‌ستاره‌ای‌های جدول است.

ام‌وی‌ام ۱۱۰S قیمت ۳۱,۵۰۰ میلیون تومان

شرکت مدیران‌خودرو در ابتدا کار خود را با تولید و عرضهٔ چری QQ با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰ در کشورمان آغاز کرد. این هاچ‌بک کوچک شهری که کپی چینی دوو ماتیز محسوب می‌شود، با دو پیشرانهٔ سه سیلندر و چهار سیلندر به بازار عرضه شد؛ اما چند وقتی است که مدیران‌خودرو نسل جدید چری QQ را با نام ام‌وی‌ام ۱۱۰S به بازار کشور عرضه کرده است. این خودرو تغییرات نسبتاً زیادی را نسبت به نسخهٔ قبلی تجربه کرده است اما برخلاف گذشته تنها با یک پیشرانهٔ سه سیلندر ۱ لیتری عرضه می‌شود که ۶۸ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور دارد. مدیران‌خودرو این هاچ‌بک چینی را در دو تیپ کامفورت و لاکچری عرضه می‌کند که اولی ۳۱,۵۰۰ و دومی ۳۳,۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. تیپ لاکچری ۱۱۰S به تجهیزات بیشتری چون آینه‌های برقی، برف‌پاک‌کن و گرم‌کن شیشهٔ عقب، رینگ آلومینیومی و سنسور پارک مجهز است.

پژو ۲۰۶ قیمت ۳۲,۸۰۰ میلیون تومان

۲۰۶ محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو است که هم‌اکنون در دو نوع هاچ‌بک و صندوقدار تولید می‌گردد. ارزان‌ترین عضو خانوادهٔ ۲۰۶، مدل هاچ‌بک تیپ ۲ است که به پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری TU3 با ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور مجهز بوده و تجهیزات بسیار کمی دارد. مدل بعدی هاچ‌بک تیپ ۵ است که این مدل از موتور قوی‌تر ۱.۶ لیتری TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و از تجهیزات بیشتری هم سود می‌برد؛ و درنهایت گران‌ترین عضو خانوادهٔ ۲۰۶، مدل صندوقدار یا SD است که برخلاف گذشته فقط در یک تیپ V8 تولید می‌شود و پیشرانه و سطح تجهیزات آن نیز مشابه تیپ ۵ است. این مدل ۳۸,۸۵۰ میلیون تومان قیمت داشته و یکی از گران‌ترین گزینه‌های لیست ما محسوب می‌شود. کیفیت پژو ۲۰۶ از سال ۹۱ به بعد با عرضهٔ نمونه‌های موسوم به ایرانیزه بسیار افت کرد اما گویا به‌تازگی کیفیت این ماشین روند افزایشی گرفته است چراکه در جدول کیفیت خودروها داخلی، سه ستارهٔ کیفیت را کسب نموده و طبق اعلام این جدول یکی از باکیفیت‌ترین ساخته‌های ایران‌خودرو محسوب می‌شود.

ایران‌خودرو رانا قیمت ۳۴,۵۰۰ میلیون تومان

ایران‌خودرو رانا را به‌عنوان دومین برند ملی خود پس از سمند معرفی نمود درحالی‌که در اصل فیس‌لیفتی از پژو ۲۰۶ صندوقدار است. این خودرو در بخش طراحی بیرونی عقب و جلو و همین‌طور نمای داخلی به‌طور کامل نسبت به ۲۰۶ SD متفاوت است اما در نمای جانبی کاملاً برادر شیر نشان خود را تداعی می‌کند. رانا را می‌توان نسخهٔ ارزان‌سازی شده از پژو ۲۰۶ SD دانست که با حذف برخی تجهیزات، قیمت آن به ۳۴,۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. البته این قیمت مربوط به تیپ LX رانا است که هنوز هم تجهیزات نسبتاً مناسبی همچون ترمزهای دیسکی هر چهارچرخ، دماسنج و پنجره‌های برقی عقب و جلو را ارائه می‌کند. پیش‌ازاین ایران‌خودرو رانا را در تیپ LE هم عرضه می‌کرد که تجهیزات کمتر و قیمت پایین‌تری داشت اما در حال حاضر این تیپ عرضه نمی‌گردد. رانا همانند پژو ۲۰۶ به همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 مجهز است.

پژو پارس قیمت ۳۶,۳۷۰ میلیون تومان

پژو پارس هم‌اکنون کاملاً کهنه و قدیمی شده است اما بااین‌وجود هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو است درحالی‌که از لحاظ کیفیت نیز تنها یک ستاره را به خود اختصاص داده است. پارس هم‌اکنون در دو نسخهٔ سال و LX عرضه می‌گردد که اولی مجهز به پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری XU7 با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور بوده، تجهیزات کمتری داشته و با قیمت ۳۶,۳۷۰ میلیون تومان ارزان‌ترین نسخهٔ پارس محسوب می‌شود. مدل بعدی یعنی LX، از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 استفاده می‌کند و با تجهیز به امکانات بیشتری مثل ترمزهای دیسکی چهارچرخ، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو و رینگ آلومینیومی، قیمت بالاتری معادل ۳۷,۸۲۰ میلیون تومان دارد. بالاترین مدل پژو پارس نیز ELX نام دارد که در نمونه‌های جدید به پیشرانهٔ ۲ لیتری XUM مجهز شده است و ۳۹,۲۲۰ میلیون تومان قیمت دارد اما چند وقتی است که در لیست فروش ایران‌خودرو دیده نمی‌شود.

ایران‌خودرو سورن قیمت ۳۷,۴۴۰ میلیون تومان

سورن نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ سمند است که تغییراتی را در داخل و خارج تجربه نموده است. این خودرو در گذشته با پیشرانهٔ XU7 هم عرضه می‌شد اما چند وقتی است که تنها با موتور ۱.۷ لیتری EF7 تولید می‌شود. همچنین به‌تازگی ایران‌خودرو نسخهٔ توربوشارژ این موتور را هم برای سورن ارائه کرده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. البته سورن توربو قیمت بالاتری نسبت به نسخهٔ تنفس طبیعی داشته و با پرداخت ۳۷,۷۹۰ میلیون تومان قابل خریداری است. این خودرو از تجهیزات نسبتاً کاملی (با توجه به شرایط بازار خودروی کشور) برخوردار است ازجمله رینگ آلومینیومی، آینه‌های برقی جمع‌شونده اتوماتیک با گرم‌کن، پاور ویندوز، سنسور دنده‌عقب و… که آن‌را بالاتر از سمند LX قرار می‌دهد. اوضاع کیفی سورن نیز کمی بهتر از برادر ارزان‌ترش بوده و موفق به کسب دوستارهٔ کیفیت شده است.

رنو L90 قیمت ۳۸,۶۷۰ میلیون تومان

رنو لوگان یا L90 هم‌اکنون توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در انواع مختلفی تولید می‌شود که نمونه‌های تولیدی ایران‌خودرو شامل پیکاپ، E2 دستی، اتوماتیک و پلاس اتوماتیک می‌شود درحالی‌که پارس‌خودرو نیز نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ این ماشین را با نام پارس تندر به بازار عرضه می‌کند. L90 در بین خودروهای این لیست باکیفیت‌ترین قوای محرکه را دارد که کاملاً هماهنگ و مناسب بوده و نقطهٔ مثبت بزرگی برای آن بشمار می‌رود. این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری K4M استفاده می‌کند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد. ارزان‌ترین نسخهٔ L90 مدل E2 دستی است که ۳۸,۶۷۰ میلیون تومان قیمت دارد درحالی‌که عنوان گران‌ترین در اختیار مدل پلاس اتوماتیک با قیمت ۴۷,۱۳۰ میلیون تومان قرار می‌گیرد. یکی دیگر از نقاط مثبت L90 کیفیت بالای آن است به‌گونه‌ای که نمونه‌های معمولی آن سه ستاره و نسخه‌های پارس تندر و تندر پلاس اتوماتیک حتی چهار ستارهٔ کیفیت را دریافت نموده‌اند؛ اما در سمت دیگر، سطح تجهیزات بسیار پایین و طراحی داخلی خسته‌کننده از نقاط ضعف این ماشین هستند.

برلیانس H200 قیمت ۳۹,۰۶۰ میلیون تومان

و درنهایت جایگاه گران‌ترین خودرو لیست هم به دومین چینی گروه یعنی برلیانس سری H200 اختصاص میابد. این خودرو که توسط پارس‌خودرو تولید می‌گردد، در چهار نسخهٔ سدان و هاچ‌بک دستی و اتوماتیک عرضه می‌گردد که البته نسخه‌های دستی در لیست ما جای می‌گیرند چون قیمت نمونه‌های اتوماتیک فراتر از مرز چهل میلیون تومان می‌رود. برلیانس H200 مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر است که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما این ماشین در نسخهٔ دستی از لحاظ سطح تجهیزات در برابر ساخته‌های کهنهٔ ایران‌خودرو حرفی برای گفتن ندارد چراکه حتی فاقد سنسور دنده‌عقب، چراغ‌های مه شکن جلو و تهویهٔ مطبوع اتوماتیک است؛ اما بااین‌وجود برلیانس H200 و برادر بزرگ‌ترش H300 به خاطر یکنواختی و عدم تنوع این بخش از بازار و همین‌طور کیفیت بالاتر نسبت به خودروهای داخلی، با استقبال و فروش مناسبی روبرو شده‌اند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    همه دوستان میدونن که تو خودروها همشون قوطی حلبی و داغونن ولی چیکار کنیم
    ما هم این خودروها رو دوست نداریم ولی مجبوریم
    کاش هم حقوق مردم مثل همه حای دنیا بالاتر بود حداقل ماهی ۶ میلیون هم ماشین هم قیمتش جهانی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. یوسف مرادپور

    ۲۹ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام با حقوق زیر خط فقر چطور مردم کشورمون میتونن خودرو گران قیمت نسبت به قیمت. روز سایر کشورها رو بخرند اون هم با این کیفیت و مبلغ بالا ، فقط اقشار ثروتمند میتونند ماشین بخرند پس نتیجه میگیریم خودروسازان داخلی درخدمت مردم عادی نیستند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا