جی لنو پشت فرمان یک مرسدس 37/۹۵ دابل فیتون تورپدو ۱۹۱۳ نشسته است. این خودروی افسانهای با موتور ۹.۶ لیتری و سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، شاهکار مهندسی و تجمل زمان خود بود.
در سال ۱۹۱۳، مرسدس ۳۷/۹۵ دابل فیتون تورپدو با موتوری عظیم ۹.۶ لیتری چهار سیلندر به بازار آمد که ۹۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد، عددی که در نامگذاری مدل نیز دیده میشود. عدد «۳۷» نشاندهنده دستهبندی مالیاتی آلمان در آن زمان بود. این مشخصات به خودرو امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را میداد. چنین قدرت و سرعتی در آن زمان بیسابقه بود. این خودرو عملاً معادل یک «سوپرکار» امروزی بود. شایعات آن زمان ادعا میکردند که با ورود این خودرو به جادهها، تعداد جریمههای سرعت افزایش یافت. برای مقایسه، فورد مدل T در همان دوره با تنها ۲۲ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۷۴ کیلومتر بر ساعت تولید میشد.
در آن زمان، خودروها مختص ثروتمندان بودند. مرسدس ۱۹۱۳ با قیمت ۸ هزار دلار عرضه شد. به گفتهٔ جی لنو میگوید، یک خانه خوب در آن زمان حدود ۱۲ هزار دلار بود که این مقایسه ارزش این مرسدس را نشان میدهد. نمونهای از این مرسدس که به گاراژ جی لنو آمده، در سال ۱۹۱۳ در پاریس به صاحب اولیهاش تحویل داده شد و در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسط مجموعه نترکات به حالت اصیل خود بازسازی شد. این خودرو از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۴ کاملاً ناپدید بود اما امروز یکی از جواهرات مجموعه نترکات است و در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین در کلاس خود را کسب کرد. بدنه خودرو توسط طراح فرانسوی هنری لابوردت ساخته شده بود در زمانی که صنعت اتاقسازی رونق داشت. این خودرو با رنگ سیاه و عناصر نیکلاندود شده تزئین شده است زیرا کروم هنوز اختراع نشده بود.
موتور عظیم ۹.۶ لیتری با سه سوپاپ بالای هر سیلندر مجهز به استارت الکتریکی است و امروزه حتی بهتر از سال ۱۹۱۳ کار میکند. لوگوی مرسدس در آن زمان تنها یک ستاره سهپر بود بدون حلقه دور آن. ستارۀ سهپر مرسدس نشاندهنده سلطه بر هوا، دریا و زمین بود که نشان میداد این شرکت ماشینهایی برای تسخیر همهجی جهان میسازد. حلقه دور ستاره تا سال ۱۹۲۶ اضافه نشد. صندلیهای داخل کابین بیشتر شبیه مبلهای راحتی هستند تا صندلیهای خودرو. این صندلیها با چرم سیاه دکمهدوزیشده روکش شدهاند و آمادهاند تا سرنشینان را نوازش کنند. فرمان چوبی بزرگ، هدایت خودرو را بر عهده دارد اما برای چرخاندن آن باید تلاش زیادی کرد.
وقتی موتور روشن میشود، خودرو چنان میلرزد که گویی زلزلهای در گاراژ رخ داده و این لرزش در فضا طنینانداز میشود. البته در سرعتهای بالاتر، لرزش کمتر میشود. این خودرو هرچند سقف و شیشه جلو دارد اما کنارهها کاملاً باز هستند. مرسدس ۳۷/۹۵ دابل فیتون تورپدو که در ترافیک لسآنجلس، بین فوردها و تویوتاها حرکت میکند و منظرهای تماشایی است. دیدن خودرویی که از دورانی دیگر آمده، هرروز اتفاق نمیافتد. تنها حدود دوازده نمونه از این خودرو باقیمانده است و این دابل فیتون تورپدو که به برنامه جی لنو آورده شده، تنها نمونه باقیمانده از نوع خود است.
Sina
۶ خرداد ۱۴۰۴🔥🔝
amirkhanzadeh
۶ خرداد ۱۴۰۴این خودرو از هر نظر بی نقصه
موتور قدرتمند که در اون دهه با سرعت بی سابقه 160 کیلومتر بر ساعت می رفته
طراحی بی نظیر با المان های گیرا که ذهن ها رو مدهوش می کنه
در کنار ستاره با افتخار و غرور آمیز که بروی جلو پنجره خودرو نقش بسته
حقا که لقب پدر خودرو سازی جهان برازنده مرسدس بنزه
۷ خرداد ۱۴۰۴پدر خودروسازی جهانه چون اولین ماشین رو ساخته الحق که سلطانه
Iman 007
۶ خرداد ۱۴۰۴۱۲۰ سال اصالت🔥🔥🔥
426 کیوبیک اینچ
۶ خرداد ۱۴۰۴اگه جای آلمان
چین یا ایران بودن بازم اون دیدگاه رو ثبت می کردی ؟
معلومه که نه چون ایران پیکان با تصادفات رانندگی و چین با طراحی شرقی و غربی مشابه ساختن
چه ربطی به اینا داره چه خنده داره دلیل تو
Iman 007
۶ خرداد ۱۴۰۴چه ربطی به حرف من داره
AMANTE
۶ خرداد ۱۴۰۴426 کیوبیک اینچ
یک کمپانی در طول یک قرن پیشرفت کرده و کلی تکنولوژی و…. به یک صنعت معرفی کرده. هیچ فرق نداره اون شرکت برای چین، ایران یا اصلا یک کشور دورافتاده باشه.
اون شرکت ارزشمند هست و یک اصالتی برای خودش داره.
هولبای هزار اسبی
۷ خرداد ۱۴۰۴نه معلومه اگه جای آلمان و ایران عوض می شد به همین قبله محمدی تو به بنز می گفتی لگن و به ایران خودرو می گفتی اصیل و ارزشمند هم تو و بقیه کاربران و ایرانیان
البته شاید بر عکس می شد
Iman 007
۷ خرداد ۱۴۰۴ببین من کاری به اینا ندارم اگه ایران هم خودروسازی مثل بنز داشت حتما من بهش افتخار میکردم همونطور که به تمامی محصولات ملی کشورم افتخار میکنم من که دشمن کشور خودم نیستم که
426 کیوبیک اینچ
۷ خرداد ۱۴۰۴عذر می خوام اگه جنابعالی ناراحت شدی یه پیکان برقی یه مهندس ایرانی فکر کنم سال شصت ساخت
Iman 007
۷ خرداد ۱۴۰۴خب اگه ایرانخودرو و سایپا هم از این مدل ها استفاده میکردند الان جایگاه خیلی بالاتری نسبت به چینی ها و حتی کره ای ها داشتن همونطور که چین از بهترینهای خودش استفاده کرد وتقریبا دنیارو گرفته ولی مشکل اینجاست که ایران از ظرفیت هاش استفاده نکرد و این شد وضعیت ما
AMANTE
۶ خرداد ۱۴۰۴ای جان
خیلی دوست دارم روزی تجربه ی سواری ماشین هایی این چنین قدیمی رو داشته باشم.
ممد ژانگولر
۶ خرداد ۱۴۰۴ی سوال اگه خدانکرده زبونم لال اتفاقی برای جی لنو بیوفته و به ملکوت اعلا بپیونده تکلیف این کلکسیونش چی میشه .میرسه به دولت آمریکا ؟
میرسه به دولت آلمان یا میرسه به ایران (بخاطر بنزاش میگما)
چون که ی سری ماشینا توشه فقط یدونست و باید برگرده موزه مادر تولید کننده خودرو
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ خرداد ۱۴۰۴معلومه دیگه
اینها اگر خریداری شده باشند، می رسه به ورثه، شامل همسر فرزندان و افراد داخل وصیتنامه.
اگر هم قرضی باشند مالک دارند
ممد ژانگولر
۶ خرداد ۱۴۰۴فرزند مثل اینکه نداره .یدونه همسر داره که ۳۰ سال از خودش جوونتره با ی گربه
۷ خرداد ۱۴۰۴بعد همسرش به گربش میرسه
Lyting
۶ خرداد ۱۴۰۴این ماشین برای زمانیکه بنز برای فرانسه بود .
به دولت آلمان نمیرسه
PURIYA
۶ خرداد ۱۴۰۴چی به تو میرسه که به آلمان هیت بدی چته
۷ خرداد ۱۴۰۴شوتی سواری
۷ خرداد ۱۴۰۴خدا نکنه
محمد
۶ خرداد ۱۴۰۴به به ، پدال جان واقعا لذت بردم از این مقاله ، از این دست مقالات بیشتر کار کنید ، خیلی خوبه گاهی یادی از ماشین های قدیمی بکنیم تا بهمون یادآوری بشه علم و دانش ، صنعت و رفاه انسان ها از کجا به کجا رسید ، این ماشین ها چه دست اشخاص باشند و چه در اختیار موزه ها دیگه حکم به ماشین قدیمی معمولی رو ندارن و جزوی از تاریخ بشر محسوب میشن ، شما فکرشو کنید این ماشین قبل از جنگ جهانی اول ساخته !!!! اگه زبون داشت خاطراتی زیادی برامون میتونست بگه
Mr wrong
۶ خرداد ۱۴۰۴یه برند چقدر میتونه قوی باشه که از کامیون و اتوبوس تا سوپرکار و سوپر لوکس و تیم فرمول یک فعالیت کنه و لوگوش انقدر با ارزش باشه
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۶ خرداد ۱۴۰۴حتی همین برند انقدر قدرتمند هست که مرسدس بنز تی ۸۰ رو حدود ۱۰۰ سال پیش معرفی کرد که هنوز هم سریعترین قویترین خودروی تولیدی هست با حداکثر سرعت ۶۵۰ کیلومتر و حداکثر قدرت ۳۵۰۰ اسب بخار و خیلی ویژگیهای جذاب دیگه که ۱۰۰ سال پیش همین خودروساز یعنی مرسدس بنز که تواناترین خودروساز هست اون رو ساخت و ثابت کرد که مرسدس بنز بر هر کاری تواناست
مرسدس بنز و بیامو در طول تاریخ ثابت کردهاند که بر هر کاری توانا هستن
مرسدس بنز
the best or nothing
بیامو
نهایت لذت رانندگی
۷ خرداد ۱۴۰۴درود به شرفتون کاش این ماشینا دست ما هم میرسید
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۶ خرداد ۱۴۰۴حتی همین برند انقدر قدرتمند هست که مرسدس بنز تی ۸۰ رو حدود ۱۰۰ سال پیش معرفی کرد که هنوز هم سریعترین قویترین خودروی تولیدی هست با حداکثر سرعت ۶۵۰ کیلومتر و حداکثر قدرت ۳۵۰۰ اسب بخار و خیلی ویژگیهای جذاب دیگه که ۱۰۰ سال پیش همین خودروساز یعنی مرسدس بنز که تواناترین خودروساز هست اون رو ساخت و ثابت کرد که مرسدس بنز بر هر کاری تواناست
مرسدس بنز و بیامو در طول تاریخ ثابت کردهاند که بر هر کاری توانا هستن
مرسدس بنز
the best or nothing
بیامو
نهایت لذت رانندگی
Hf capri
۶ خرداد ۱۴۰۴یک نمونه کامل از مهندسی المانی پیش از جنگ جهانی دوم. مدت ها بود همچین خودروی کلاسیک فوق العاده ای ندیده بودم.
واقعا روزم رو دگرگون کردید.
Lyting
۶ خرداد ۱۴۰۴این ماشین برای زمانیکه بنز برای فرانسه بود
amir-mr
۶ خرداد ۱۴۰۴مهندسی ناب آلمانی.
Lyting
۶ خرداد ۱۴۰۴این ماشین برای زمانیکه بنز برای فرانسه بود
مهندسی فرانسوی
یوسف
۶ خرداد ۱۴۰۴یه سوال از دوستان اون موقع کاربرات ۴ دهنه بوده یا نه….. اگه بوده چرا روی فورد نصب نکردن تا رقیب این بنز بشه
Saman
۶ خرداد ۱۴۰۴البته با ترمزهای ابتدائی و ضعیف آن زمان بطور مسلم نمی تونسته در سرعتهای بالا بطور ایمن متوقف بشه 😏 وچیز خاصی نداشته که شاهکار نامیده بشه
۷ خرداد ۱۴۰۴این ماشین رو تو جاده ای تست میکنن که ۱۰ کیلومتر حداقل مستقیم باشه
علی Shelby
۶ خرداد ۱۴۰۴ماشین برای ۱۱۲ سال پیشه ، قدرتش از جدید ترین محصول سایپا یعنی سهند و اطلس بیشتره
سرعتش هم از پرچم دار سایپا یعنی شاهین بیشتره
واقعا نمیدونم چی بگم😞
۷ خرداد ۱۴۰۴وای حاجی فکرکن با یک میلیارد و ۳۰۰ اون زمان بهت ماشین با حجم موتور ۹ لیتر میدادن
الان واقعا همه چیز گرون شده
! i M α η δ υ α R
۶ خرداد ۱۴۰۴بعد دیدن این پست ، دیگه لقب پدر خودروسازی جهان ، همچین واضح و کامل برای آدم جا میفته …
که وقتی میگن پدر خودروسازی جهان ، یعنی چی …
مرسدس 37/۹۵ دابل فیتون تورپدو ۱۹۱۳ …
حجم موتور ۹.۶ لیتر …
سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت …
95 اسب بخار قدرت …
قیمت در سال ۱۹۱۳ میلادی ، ۸ هزار دلار …
یکی از جواهرات مجموعه نترکات که در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین ماشین در کلاس خود را کسب کرد …
با رنگ سیاه و عناصر نیکلاندود شده تزئین شده است ، زیرا کروم هنوز اختراع نشده بود …
موتور عظیم ۹.۶ لیتری با سه سوپاپ بالای هر سیلندر مجهز به استارت الکتریکی است که امروزه حتی بهتر از سال ۱۹۱۳ کار میکند …
ستارۀ سهپر مرسدس نشاندهنده سلطه بر هوا ، دریا و زمین بود که نشان میداد این شرکت ماشینهایی برای تسخیر همه جهان میسازد …
صندلیهای داخل کابین بیشتر شبیه مبلهای راحتی هستند تا صندلیهای خودرو …
این صندلیها با چرم سیاه دکمهدوزیشده روکش شدهاند و آمادهاند تا سرنشینان را نوازش کنند …
R
۷ خرداد ۱۴۰۴عقط هیت دادنای آمریکا فنا جالبه 😁😁😁
سوشیانت
۷ خرداد ۱۴۰۴در عالی بودن صنعت خودرو آلمان شکی نیست ولی اینکه بعضی ها نظرات فضایی میدن و قبول ندارن که آمریکا و آلمان رقابت تنگاتنگ دارن در صنعت خودرو داستانش فرق میکنه
shahriar
۷ خرداد ۱۴۰۴فقط باید کلاه از سر برداشت… چه مسیری طی شد چه نوآوریها و چه ابداعات و چه خلاقیتهایی اتفاق افتاده تا ما امروز اینجا باشیم
Mohammad1377
۷ خرداد ۱۴۰۴این فقط و فقط به خاطر بازار کاملاً آزاد و رقابتی دنیا ( به استثنای خودمون) هست
وگرنه اگه رقابت نبود اینهمه پیشرفت حاصل نمیشد
shahriar
۷ خرداد ۱۴۰۴بله چون تنها راه دوام در بازار آزاد و رقابتی، افزایش کیفیت فنی و راندمان و متناسب با اون کنترل قیمت تمام شده و هزینههاس که این خودش مستلزم دهها و شاید صدها ایده جدید در تمام زمینههای فنی و مارکتینگ و تولید و … هست. بعضا در بازارهای انحصاری و شبه دولتی دیده شده که صدها نفر فقط ورودشون به کارخونه ثبت میشه و میرن دنبال زندگیشون تا عصر که بیان خروج بزنن. از چنین سیستمی جز زباله و آلت قتل متحرک چیزی درنمیاد.
BlackWing
۷ خرداد ۱۴۰۴علی نوا کجایی بیای عَر عَر کنی