مرسدس بنز

رانندگی با مرسدس 1913، شاهکار مهندسی و تجمل یک قرن پیش

جی لنو پشت فرمان یک مرسدس 37/۹۵ دابل فیتون تورپدو ۱۹۱۳ نشسته است. این خودروی افسانه‌ای با موتور ۹.۶ لیتری و سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، شاهکار مهندسی و تجمل زمان خود بود.

در سال ۱۹۱۳، مرسدس ۳۷/۹۵ دابل فیتون تورپدو با موتوری عظیم ۹.۶ لیتری چهار سیلندر به بازار آمد که ۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، عددی که در نام‌گذاری مدل نیز دیده می‌شود. عدد «۳۷» نشان‌دهنده دسته‌بندی مالیاتی آلمان در آن زمان بود. این مشخصات به خودرو امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را می‌داد. چنین قدرت و سرعتی در آن زمان بی‌سابقه بود. این خودرو عملاً معادل یک «سوپرکار» امروزی بود. شایعات آن زمان ادعا می‌کردند که با ورود این خودرو به جاده‌ها، تعداد جریمه‌های سرعت افزایش یافت. برای مقایسه، فورد مدل T در همان دوره با تنها ۲۲ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۷۴ کیلومتر بر ساعت تولید می‌شد.

در آن زمان، خودروها مختص ثروتمندان بودند. مرسدس ۱۹۱۳ با قیمت ۸ هزار دلار عرضه شد. به گفتهٔ جی لنو می‌گوید، یک خانه خوب در آن زمان حدود ۱۲ هزار دلار بود که این مقایسه ارزش این مرسدس را نشان می‌دهد. نمونه‌ای از این مرسدس که به گاراژ جی لنو آمده، در سال ۱۹۱۳ در پاریس به صاحب اولیه‌اش تحویل داده شد و در اوایل دهه ۲۰۰۰ توسط مجموعه نترکات به حالت اصیل خود بازسازی شد. این خودرو از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۸۴ کاملاً ناپدید بود اما امروز یکی از جواهرات مجموعه نترکات است و در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین در کلاس خود را کسب کرد. بدنه خودرو توسط طراح فرانسوی هنری لابوردت ساخته شده بود در زمانی که صنعت اتاق‌سازی رونق داشت. این خودرو با رنگ سیاه و عناصر نیکل‌اندود شده تزئین شده است زیرا کروم هنوز اختراع نشده بود.

موتور عظیم ۹.۶ لیتری با سه سوپاپ بالای هر سیلندر مجهز به استارت الکتریکی است و امروزه حتی بهتر از سال ۱۹۱۳ کار می‌کند. لوگوی مرسدس در آن زمان تنها یک ستاره سه‌پر بود بدون حلقه دور آن. ستارۀ سه‌پر مرسدس نشان‌دهنده سلطه بر هوا، دریا و زمین بود که نشان می‌داد این شرکت ماشین‌هایی برای تسخیر همه‌جی جهان می‌سازد. حلقه دور ستاره تا سال ۱۹۲۶ اضافه نشد. صندلی‌های داخل کابین بیشتر شبیه مبل‌های راحتی هستند تا صندلی‌های خودرو. این صندلی‌ها با چرم سیاه دکمه‌دوزی‌شده روکش شده‌اند و آماده‌اند تا سرنشینان را نوازش کنند. فرمان چوبی بزرگ، هدایت خودرو را بر عهده دارد اما برای چرخاندن آن باید تلاش زیادی کرد.

وقتی موتور روشن می‌شود، خودرو چنان می‌لرزد که گویی زلزله‌ای در گاراژ رخ داده و این لرزش در فضا طنین‌انداز می‌شود. البته در سرعت‌های بالاتر، لرزش کمتر می‌شود. این خودرو هرچند سقف و شیشه جلو دارد اما کناره‌ها کاملاً باز هستند. مرسدس ۳۷/۹۵ دابل فیتون تورپدو که در ترافیک لس‌آنجلس، بین فوردها و تویوتاها حرکت می‌کند و منظره‌ای تماشایی است. دیدن خودرویی که از دورانی دیگر آمده، هرروز اتفاق نمی‌افتد. تنها حدود دوازده نمونه از این خودرو باقی‌مانده است و این دابل فیتون تورپدو که به برنامه جی لنو آورده شده، تنها نمونه باقی‌مانده از نوع خود است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. Sina

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (858 ديدگاه)

    🔥🔝

    موافقم 37
    مخالفم 5
    1. amirkhanzadeh

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1050 ديدگاه)

      این خودرو از هر نظر بی نقصه
      موتور قدرتمند که در اون دهه با سرعت بی سابقه 160 کیلومتر بر ساعت می رفته
      طراحی بی نظیر با المان های گیرا که ذهن ها رو مدهوش می کنه
      در کنار ستاره با افتخار و غرور آمیز که بروی جلو پنجره خودرو نقش بسته

      حقا که لقب پدر خودرو سازی جهان برازنده مرسدس بنزه

      موافقم 34
      مخالفم 4
      1. ۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6646 ديدگاه)

        پدر خودروسازی جهانه چون اولین ماشین رو ساخته الحق که سلطانه

        موافقم 13
        مخالفم 2
  2. Iman 007

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (204 ديدگاه)

    ۱۲۰ سال اصالت🔥🔥🔥

    موافقم 57
    مخالفم 6
    1. 426 کیوبیک اینچ

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (981 ديدگاه)

      اگه جای آلمان

      چین یا ایران بودن بازم اون دیدگاه رو ثبت می کردی ؟

      معلومه که نه چون ایران پیکان با تصادفات رانندگی و چین با طراحی شرقی و غربی مشابه ساختن

      چه ربطی به اینا داره چه خنده داره دلیل تو

      موافقم 3
      مخالفم 35
      1. Iman 007

        ۶ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (204 ديدگاه)

        چه ربطی به حرف من داره

        موافقم 16
      2. AMANTE

        ۶ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1927 ديدگاه)

        426 کیوبیک اینچ

        یک کمپانی در طول یک قرن پیشرفت کرده و کلی تکنولوژی و…. به یک صنعت معرفی کرده. هیچ فرق نداره اون شرکت برای چین، ایران یا اصلا یک کشور دورافتاده باشه.
        اون شرکت ارزشمند هست و یک اصالتی برای خودش داره.

        موافقم 14
        1. هولبای هزار اسبی

          ۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (981 ديدگاه)

          نه معلومه اگه جای آلمان و ایران عوض می شد به همین قبله محمدی تو به بنز می گفتی لگن و به ایران خودرو می گفتی اصیل و ارزشمند هم تو و بقیه کاربران و ایرانیان

          البته شاید بر عکس می شد

          موافقم 1
          مخالفم 7
      3. Iman 007

        ۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (204 ديدگاه)

        ببین من کاری به اینا ندارم اگه ایران هم خودروسازی مثل بنز داشت حتما من بهش افتخار میکردم همونطور که به تمامی محصولات ملی کشورم افتخار میکنم من که دشمن کشور خودم نیستم که

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. 426 کیوبیک اینچ

          ۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (981 ديدگاه)

          عذر می خوام اگه جنابعالی ناراحت شدی یه پیکان برقی یه مهندس ایرانی فکر کنم سال شصت ساخت

        2. Iman 007

          ۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (204 ديدگاه)

          خب اگه ایران‌خودرو و سایپا هم از این مدل ها استفاده می‌کردند الان جایگاه خیلی بالاتری نسبت به چینی ها و حتی کره ای ها داشتن همونطور که چین از بهترین‌های خودش استفاده کرد وتقریبا دنیارو گرفته ولی مشکل اینجاست که ایران از ظرفیت هاش استفاده نکرد و این شد وضعیت ما

  3. AMANTE

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1927 ديدگاه)

    ای جان
    خیلی دوست دارم روزی تجربه ی سواری ماشین هایی این چنین قدیمی رو داشته باشم.

    موافقم 34
    مخالفم 4
  4. ممد ژانگولر

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4538 ديدگاه)

    ی سوال اگه خدانکرده زبونم لال اتفاقی برای جی لنو بیوفته و به ملکوت اعلا بپیونده تکلیف این کلکسیونش چی میشه .میرسه به دولت آمریکا ؟
    میرسه به دولت آلمان یا میرسه به ایران (بخاطر بنزاش میگما)
    چون که ی سری ماشینا توشه فقط یدونست و باید برگرده موزه مادر تولید کننده خودرو

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      معلومه دیگه
      این‌ها اگر خریداری شده باشند، می رسه به ورثه، شامل همسر فرزندان و افراد داخل وصیت‌نامه.
      اگر هم قرضی باشند مالک دارند

      موافقم 15
      1. ممد ژانگولر

        ۶ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (4538 ديدگاه)

        فرزند مثل اینکه نداره .یدونه همسر داره که ۳۰ سال از خودش جوونتره با ی گربه

        موافقم 9
        مخالفم 2
        1. ۷ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (6646 ديدگاه)

          بعد همسرش به گربش میرسه

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. Lyting

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (250 ديدگاه)

      این ماشین برای زمانیکه بنز برای فرانسه بود .
      به دولت آلمان نمیرسه

      موافقم 3
      مخالفم 21
      1. PURIYA

        ۶ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (874 ديدگاه)

        چی به تو میرسه که به آلمان هیت بدی چته

        موافقم 8
        مخالفم 1
      2. ۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6646 ديدگاه)

        شوتی سواری

    3. ۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6646 ديدگاه)

      خدا نکنه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. محمد

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (408 ديدگاه)

    به به ، پدال جان واقعا لذت بردم از این مقاله ، از این دست مقالات بیشتر کار کنید ، خیلی خوبه گاهی یادی از ماشین های قدیمی بکنیم تا بهمون یادآوری بشه علم و دانش ، صنعت و رفاه انسان ها از کجا به کجا رسید ، این ماشین ها چه دست اشخاص باشند و چه در اختیار موزه ها دیگه حکم به ماشین قدیمی معمولی رو ندارن و جزوی از تاریخ بشر محسوب میشن ، شما فکرشو کنید این ماشین قبل از جنگ جهانی اول ساخته !!!! اگه زبون داشت خاطراتی زیادی برامون میتونست بگه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. Mr wrong

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (604 ديدگاه)

    یه برند چقدر میتونه قوی باشه که از کامیون و اتوبوس تا سوپرکار و سوپر لوکس و تیم فرمول یک فعالیت کنه و لوگوش انقدر با ارزش باشه

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. 👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (437 ديدگاه)

      حتی همین برند انقدر قدرتمند هست که مرسدس بنز تی ۸۰ رو حدود ۱۰۰ سال پیش معرفی کرد که هنوز هم سریع‌ترین قوی‌ترین خودروی تولیدی هست با حداکثر سرعت ۶۵۰ کیلومتر و حداکثر قدرت ۳۵۰۰ اسب بخار و خیلی ویژگی‌های جذاب دیگه که ۱۰۰ سال پیش همین خودروساز یعنی مرسدس بنز که تواناترین خودروساز هست اون رو ساخت و ثابت کرد که مرسدس بنز بر هر کاری تواناست
      مرسدس بنز و بی‌ام‌و در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که بر هر کاری توانا هستن
      مرسدس بنز
      ‏the best or nothing
      بی‌ام‌و
      نهایت لذت رانندگی

      موافقم 20
      مخالفم 3
      1. ۷ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6646 ديدگاه)

        درود به شرفتون کاش این ماشینا دست ما هم می‌رسید

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. 👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (437 ديدگاه)

      حتی همین برند انقدر قدرتمند هست که مرسدس بنز تی ۸۰ رو حدود ۱۰۰ سال پیش معرفی کرد که هنوز هم سریع‌ترین قوی‌ترین خودروی تولیدی هست با حداکثر سرعت ۶۵۰ کیلومتر و حداکثر قدرت ۳۵۰۰ اسب بخار و خیلی ویژگی‌های جذاب دیگه که ۱۰۰ سال پیش همین خودروساز یعنی مرسدس بنز که تواناترین خودروساز هست اون رو ساخت و ثابت کرد که مرسدس بنز بر هر کاری تواناست
      مرسدس بنز و بی‌ام‌و در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که بر هر کاری توانا هستن
      مرسدس بنز
      ‏the best or nothing
      بی‌ام‌و
      نهایت لذت رانندگی

      موافقم 7
      مخالفم 2
  7. Hf capri

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (224 ديدگاه)

    یک نمونه کامل از مهندسی المانی پیش از جنگ جهانی دوم. مدت ها بود همچین خودروی کلاسیک فوق العاده ای ندیده بودم.
    واقعا روزم رو دگرگون کردید.

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. Lyting

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (250 ديدگاه)

      این ماشین برای زمانیکه بنز برای فرانسه بود

      موافقم 2
      مخالفم 19
  8. amir-mr

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (458 ديدگاه)

    مهندسی ناب آلمانی‌.

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. Lyting

      ۶ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (250 ديدگاه)

      این ماشین برای زمانیکه بنز برای فرانسه بود
      مهندسی فرانسوی

      موافقم 5
      مخالفم 22
  9. یوسف

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1155 ديدگاه)

    یه سوال از دوستان اون موقع کاربرات ۴ دهنه بوده یا نه….. اگه بوده چرا روی فورد نصب نکردن تا رقیب این بنز بشه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. Saman

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (208 ديدگاه)

    البته با ترمزهای ابتدائی و ضعیف آن زمان بطور مسلم نمی تونسته در سرعت‌های بالا بطور ایمن متوقف بشه 😏 وچیز خاصی نداشته که شاهکار نامیده بشه

    موافقم 3
    مخالفم 25
    1. ۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6646 ديدگاه)

      این ماشین رو تو جاده ای تست میکنن که ۱۰ کیلومتر حداقل مستقیم باشه

  11. علی Shelby

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (809 ديدگاه)

    ماشین برای ۱۱۲ سال پیشه ، قدرتش از جدید ترین محصول سایپا یعنی سهند و اطلس بیشتره
    سرعتش هم از پرچم دار سایپا یعنی شاهین بیشتره
    واقعا نمیدونم چی بگم😞

    موافقم 24
    مخالفم 2
    1. ۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6646 ديدگاه)

      وای حاجی فکرکن با یک میلیارد و ۳۰۰ اون زمان بهت ماشین با حجم موتور ۹ لیتر میدادن
      الان واقعا همه چیز گرون شده

      موافقم 1
      مخالفم 1
  12. ! i M α η δ υ α R

    ۶ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2630 ديدگاه)

    بعد دیدن این پست ، دیگه لقب پدر خودروسازی جهان ، همچین واضح و کامل برای آدم جا میفته …

    که وقتی میگن پدر خودروسازی جهان ، یعنی چی …

    مرسدس 37/۹۵ دابل فیتون تورپدو ۱۹۱۳ …

    حجم موتور ۹.۶ لیتر …

    سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت …

    95 اسب بخار قدرت …

    قیمت در سال ۱۹۱۳ میلادی ، ۸ هزار دلار …

    یکی از جواهرات مجموعه نترکات که در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین ماشین در کلاس خود را کسب کرد …

    با رنگ سیاه و عناصر نیکل‌اندود شده تزئین شده است ، زیرا کروم هنوز اختراع نشده بود …

    موتور عظیم ۹.۶ لیتری با سه سوپاپ بالای هر سیلندر مجهز به استارت الکتریکی است که امروزه حتی بهتر از سال ۱۹۱۳ کار می‌کند …

    ستارۀ سه‌پر مرسدس نشان‌دهنده سلطه بر هوا ، دریا و زمین بود که نشان می‌داد این شرکت ماشین‌هایی برای تسخیر همه‌ جهان می‌سازد …

    صندلی‌های داخل کابین بیشتر شبیه مبل‌های راحتی هستند تا صندلی‌های خودرو …

    این صندلی‌ها با چرم سیاه دکمه‌دوزی‌شده روکش شده‌اند و آماده‌اند تا سرنشینان را نوازش کنند …

    موافقم 10
    مخالفم 1
  13. R

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1404 ديدگاه)

    عقط هیت دادنای آمریکا فنا جالبه 😁😁😁

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. سوشیانت

      ۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (279 ديدگاه)

      در عالی بودن صنعت خودرو آلمان شکی نیست ولی اینکه بعضی ها نظرات فضایی میدن و قبول ندارن که آمریکا و آلمان رقابت تنگاتنگ دارن در صنعت خودرو داستانش فرق میکنه

      موافقم 1
      مخالفم 3
  14. shahriar

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    فقط باید کلاه از سر برداشت… چه مسیری طی شد چه نوآوری‌ها و چه ابداعات و چه خلاقیت‌هایی اتفاق افتاده تا ما امروز اینجا باشیم

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Mohammad1377

      ۷ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (5 ديدگاه)

      این فقط و فقط به خاطر بازار کاملاً آزاد و رقابتی دنیا ( به استثنای خودمون) هست
      وگرنه اگه رقابت نبود این‌همه پیشرفت حاصل نمیشد

  15. shahriar

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    بله چون تنها راه دوام در بازار آزاد و رقابتی، افزایش کیفیت فنی و راندمان و متناسب با اون کنترل قیمت تمام شده و هزینه‌هاس که این خودش مستلزم دهها و شاید صدها ایده جدید در تمام زمینه‌های فنی و مارکتینگ و تولید و … هست. بعضا در بازارهای انحصاری و شبه دولتی دیده شده که صدها نفر فقط ورودشون به کارخونه ثبت میشه و میرن دنبال زندگیشون تا عصر که بیان خروج بزنن. از چنین سیستمی جز زباله و آلت قتل متحرک چیزی درنمیاد.

  16. BlackWing

    ۷ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1548 ديدگاه)

    علی نوا کجایی بیای عَر عَر کنی

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا