آستون مارتینمازراتی

نبرد سوپر جی‌تی‌؛ آستون‌مارتین DB12 در برابر مازراتی گرن‌توریسمو تروفئو

این روزها گرند توررها باید چیزی بسیار بیشتر از کروزرهای لوکس مسافت طولانی باشند و به پرفورمنس سوپراسپرت‌ها هم نیاز دارند.

آستون‌مارتین و مازراتی از قدیمی‌ترین نام‌های دنیای خودرو هستند و خیلی از کسانی که سراغ خودروهای این دو برند می‌روند شاید همان تصویر سنتی قدیمی را داشته باشند زیرا مازراتی و آستون‌مارتین برای سال‌ها به خاطر ساخت گرند توررهای لوکس با پیشرانه‌های جذاب زیر کاپوت‌های کشیده شهرت داشتند اما درحالی‌که انتظار دیدن موتورهای V12 را دارید، با واقعیت تلخ زندگی در سال ۲۰۲۴ مواجه خواهید شد.

گرن‌توریسمو تروفئو از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی نتونوی MC20 استفاده می‌کند که البته در اینجا بجای ۶۳۰ اسب بخار قدرت، ۵۵۰ اسب بخار را در اختیار راننده می‌گذارد. از سوی دیگر، هرچند شاید هیچ‌گاه موتور V12 را زیر کاپوت DB12 نبینیم اما ۶۸۰ اسب بخار قدرتی که توسط یک موتور V8 توئین توربو تولید می‌شود کافی خواهد بود. هردو خودرو وظیفهٔ خود به‌عنوان یک گرند تورر را به‌خوبی انجام می‌دهند. این‌ها بی‌سروصدا و به‌راحتی با گذر از میان دنده‌های گیربکس‌های اتوماتیک و توربوشارژرهایی که به‌آرامی سوت می‌زنند به سرعت‌های بزرگراهی می‌رسند.

بااین‌حال، در مازراتی دیگر خبری از سمفونی زیبای گذشته نیست. نسل قبلی گرن‌توریسمو یک پاواروتی درون نیروگاه V8 خود داشت که در دورهای بالا آواز می‌خواند اما این موتور باید سخت کار می‌کرد درحالی‌که حالا همه‌چیز برعکس شده است ولی من ترجیح می‌دهم شرایط قبلی را داشته باشم زیرا جذابیت بیشتری داشت. آستون‌مارتین هم مثل کاری که در DBX و ونتیج انجام داده، موتور V8 خود را از مرسدس قرض گرفته است. البته این موتور عالی است و هیچ مشکلی ندارد ولی من شک دارم که آیا DB12 واقعاً به چنین قدرتی نیاز دارد؟

این یعنی شما همیشه مقداری قدرت ذخیره خواهید داشت که به آن نیاز ندارید و در سرعت‌های پایین نمی‌توانید استفاده کنید زیرا این قدرت به‌راحتی بر چسبندگی لاستیک‌های ۳۲۵ میشلن غلبه می‌کند. بااین‌حال، آستون وقتی روی دور بیفتند واقعاً سریع است و یک ثانیه زودتر از فراری پوروسانگوئه از سرعت ۱۰۰ به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شتاب میانی حدود دو ثانیه هم از مازراتی بیشتر است.

گرن‌توریسمو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است که خوب به نظر می‌رسد تا زمانی که به پیچ‌های تند برسید زیرا در اینجا چهارچرخ محرک کم‌فرمانی را به دنبال دارد اما در استفاده‌های روزمره مفید خواهد بود. هرچند مازراتی به‌اندازهٔ کافی سریع است اما قدرت کمتر و وزن بیشتر آن نسبت به رقیب بریتانیایی احساس می‌شود. گرن‌توریسمو در داخل نیز هرچند به میزان قابل‌توجهی جادارتر است اما کمتر از آستون خاص و سفارشی احساس می‌شود. این بیشتر یک گرند تورر و کمتر یک خودروی اسپرت است. در اینجا چهار بزرگ‌سال راحت‌تر از هر گرند تورر لوکس دیگری به‌جز بنتلی کانتیننتال جای می‌گیرند و صندوق بار نیز به‌راحتی وسایل آن‌ها را در خود جای می‌دهد.

در کابین گرن‌توریسمو باید با نمایشگرهای لمسی کنار بیایید زیرا همه‌چیز حتی کنترل چراغ‌های جلو در آن‌ها ادغام شده است. هرچند نمایشگرها واضح هستند اما حس تعامل با ماشین را کاهش می‌دهند. تجربهٔ آستون اما به خاطر وجود دکمه‌های فیزیکی بهتر است. این دکمه‌ها روی کنسول مرکزی بلندی نصب شده‌اند و هرچند صرفاً میانبرهایی برای عملکردهای نمایشگر لمسی هستند اما حس ارتباط با خودرو را تقویت می‌کنند و در اینجا کمتر به صفحه‌نمایشی وابسته خواهید بود که آیکون‌های کوچکی دارد.

در بیرون، آستون بدون ورودی‌های هوای عجیب‌وغریب و بال‌های بزرگ، خودروی زیبایی است و جزئیاتی دوست‌داشتنی دارد. البته به نظر می‌رسد آستون در تغییر DB9 به DB11 و سپس DB12 تغییر چندانی ایجاد نکرده و بااین‌حال خودرو هنوز هم تازه به نظر می‌رسد. این به دلیل طراحی خاصی است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد. البته مازراتی هم نیاز چندانی به ایجاد تغییرات اساسی در ظاهر گرن‌توریسمو احساس نکرده اما بااین‌حال حجم تغییرات بیشتر است. روی جاده، گرن‌توریسمو ساکت‌تر است و تایرهای آن کمتر شلوغ می‌کنند. همچنین کوپهٔ ایتالیایی‌ها با ۱۰.۱ لیتر در هر صد کیلومتر، مصرف سوخت کمتری هم نسبت به DB12 با ۱۱.۳ لیتر دارد.

بااین‌حال، گرن‌توریسمو هنگام رانندگی به کنترل بیشتری نیاز دارد زیرا سیستم تعلیق با تراول بیشتر به‌خوبی حرکات بدنه را کنترل نمی‌کند. آستون اما حتی در نرم‌ترین حالت خود بسیار اسپرت است ولی درعین‌حال تعلیق از نرمی خوبی برخوردار است. مازراتی هرچند عرض کمتری دارد اما روی جاده عریض‌تر احساس می‌شود و همچنین حس ارتباط و انسجام مشابه آستون را هم ندارد. یکی از نقاط ضعف گرن‌توریسمو ترمزها هستند زیرا پدال عملکرد یکنواختی ندارد و درحالی‌که گاهی به‌سختی ترمزها را درگیر می‌کند، گاهی در چسباندن لنت‌ها به دیسک‌ها دچار تردید می‌شود.

البته با همهٔ این‌ها، رانندگی با گرن‌توریسمو خالی از جذابیت نخواهد بود. این کوپهٔ ایتالیایی تعادل و کشش خوبی دارد اما نمی‌تواند به‌خوبی راننده را درگیر کند. این دقیقا جایی است که آستون سخت روی آن کار کرده است. DB12 دقیق‌تر از هر گرند تورر دیگری است که آستون قبلاً ساخته است. البته رفتار این ماشین به DBS سوپرلگرا نزدیک است و فرمان و ترمزها از ویژگی‌های برجستهٔ آن هستند. هرچند DB12 خودروی بزرگی احساس می‌شود اما خیلی سنگین به نظر نمی‌رسد زیرا وزن و حرکات بدنه به‌خوبی کنترل می‌شود و رانندگی رضایت‌بخشی را به نمایش می‌گذارد.

بنابراین، DB12 اکنون در کلاس خود جایگاه بسیار خوبی دارد زیرا از یک سو خودروهایی مثل فراری روما و پورشه ۹۱۱ توربو برای ایفای نقش گرند تورر بیش‌ازحد شلوغ‌کار و بیش‌فعال هستند درحالی‌که از سوی دیگر بنتلی کانتیننتال و مازراتی گرن‌توریسمو برای رانندگی به‌اندازهٔ کافی جذاب نیستند. البته گرن‌توریسمو هم شبیه محصولی به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام شده است و به همان اندازهٔ MC20 در بخش سوپرکارها، خودروی خوبی در کلاس خود است و ایرادات کمی برای برطرف کردن دارد اما مازراتی برای مدتی طولانی آن‌قدر ضعیف شده بود که جلب دوبارهٔ اعتماد خریداران به این برند دشوار خواهد بود.

آستون هرچند طی سال‌های اخیر تحولات بزرگی را تجربه کرده اما فکر نمی‌کنم این برند تاکنون خودرویی بهتر از DB12 ساخت باشد. این یک ماشین فوق‌العاده کامل است و هرچند شاید برخی به اسپرت شدن بیش‌ازحد آن ایراد بگیرند اما DB12 یک سوپر کوپهٔ واقعاً جذاب، زیبا، متعادل و چابک است.

مقام اول: آستون‌مارتین DB12، امتیاز ۹ از ۱۰

بهترین گرند تورری که آستون‌مارتین تاکنون ساخته است و امیدواریم خریدارانی که برای رشد سازندهٔ خود نیاز دارد را جذب کند.

مقام دوم: مازراتی گرن‌توریسمو، امتیاز ۸ از ۱۰

گریکاله یا MC20 را فراموش کنید. این خودرو قلب مازراتی است که هرچند جذابیت کمتری نسبت به گذشته دارد اما بسیار بهتر از قبل شده است.

مقایسه مشخصات فنی

آستون‌مارتین DB12 مازراتی گرن‌توریسمو
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۳ لیتری V6 توئین توربو
قدرت (اسب بخار) ۶۸۰ ۵۵۰
گشتاور (نیوتن متر) ۸۰۰ ۶۵۰
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
وزن (کیلوگرم) ۱۶۸۵ ۱۷۹۵
شتاب صفرتاصد (ثانیه) ۳.۶ ۳.۵
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۷۲۵ / ۱,۹۸۰ / ۱,۲۹۵ ۴,۹۶۶ / ۱,۹۵۷ / ۱,۳۵۳
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۸۰۵ ۲,۹۲۹
قیمت پایه (دلار) ۲۴۸,۰۸۶ ۱۹۱,۹۹۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای
منبع
TopGrar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (921 ديدگاه)

    مازراتی رو دوست دارم اما اینجا انتخاب سلیقه ایم استون مارتین

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. ممد ژانگولر

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3490 ديدگاه)

      خداوکیلی مازراتی ساعتها میشه ازش لذت برد . هر چند طراحی بیرونی آستین مارتین سالها ماندگاره و میشه لذت برد ولی مازراتی ی چیز دیگست هر چند که آستین هم ی چیز دیگست. کلا اعصاب ندارم چون چه به ما چه اینجا ایرانه فقط کارمون عکس و مقاله تماشا کردن شده بقیه هم به ریشمون میخندن .

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. net

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (3102 ديدگاه)

        جلوپنجره های استون مارتین مثل یک ادم دهان گشاد هست که می خندد و جالب نیست

        موافقم 3
        مخالفم 20
        1. الف.ی

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1638 ديدگاه)

          از وقتی اینو گفتی نمیتونم استونو ببینم نخندم😂😂😂😂
          ولی خدایی شوخی بود دیگه؟
          خیلی وجوه زیباتری داره تا یه آدم دهن گشاد

          موافقم 9
          مخالفم 1
        2. رهام

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (32 ديدگاه)

          داداش فازت چیه اخه استون مارتین = ادم دهن گشاد
          اصلا طراحی را نگاه کن چه قشنگه ادم انگار یه شیرینی خیلی خوش مزه داره می خوره
          مازراتی واقعا قشنگه اما نمیدونم حس منه یا اینکه واقعا چراغ عقبش ( با اینکه خیلی خوشگله ) به جلوش نمیاد

          موافقم 6
          مخالفم 2
        3. net

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3102 ديدگاه)

          جلوپنجره های استون بزرگه و تا پایین سپر اومده و شکل عجیبی داره . از جلو که ماشین های استون نگاه میکنی ادم احساس میکنه ماشین دهانش باز کرده و داره میخنده

          موافقم 4
          مخالفم 5
        4. مازیار

          ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (2413 ديدگاه)

          آره درسته
          دهنشو باز کرده و داره میخنده
          به همون چیزی که اینجا بچه ها میخندن

          موافقم 6
          مخالفم 2
  2. Amirmohammad

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (432 ديدگاه)

    کابین مازراتی رو میشه ساعت ها نگاه کرد و لذت برد.هر دو طراحی بی نظیری دارن واقعا جای هیچی ایرادی نداره طراحیشون بخصوص استون
    جای مازراتی تو ایران خالیه واقعا،نمیدونم اون بازیکنایی که گریکاله اوردن چرا جاش گیبلی یا گرن توریسمو نیاوردن

    موافقم 10
    مخالفم 3
  3. OM.01

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    من بررسی DB12 و گرن توریسمو و فراری روما رو تو یوتویب اتوکار چندوقت پیش دیدم. فراری و آستون عقبشون نهایت وسایل خرید بتونی بزاری یه بچه زیر 10 سال، آدم بزرگ اصلا جا نمیشه. ماشین های گرندتور طبق تعریف استاندارد خودروهایی 2+2 هستن…

    تنها گرندتور های بازار که 2+2 واقعی هستن و 4 نفر در آن ها سوار می‌توانند بشن مزراتی گرن توریسمو و بنتلی کانتیننتال هست. البته بنتلی کانتیننتال جای عقبش کمی کمتر از گرن توریسمو هست و به راحتی گرن توریسمو نیست از لحاظ فضای سر و پا

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. مازیار

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2413 ديدگاه)

    استون مارتین تعریف کامل گرندتور هست و این در DB12 به نقطه اوج رسید

    موافقم 13
    مخالفم 6
    1. S.66

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داشتم سری جدید گرند تور میدیدم. اونجا که آستون و جگوار و مازراتی رو تبدیل به یه ماشین ویژه رالی داکار میکنن .
      آستون با کلی مشکلات ریزو درشت سر و کله میزنه و به شدت پر از ایراده .
      یه جا جرمی و ریچارد و جیمز میان کاپوتو میزنن بالا و انجین ۱۲ سیلندر آستون رو میبینن
      روش نوشته شده بود «ساخته شده با دست» . بعدش میگن خب این که باید با کیفیت باشه . ادامشو میخونن میبینن نوشته «در انگلستان» 😂
      خودشونم میخندن …

      موافقم 8
      مخالفم 12
      1. S.66

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من از آخرین بازیم پونزده سالی میگذره ‌
        شما چی بازی میکنی ؟ تعمیر بازی ؟ 😂

        موافقم 3
        مخالفم 2
      2. مازیار

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2413 ديدگاه)

        اون یه کنایه بود به کسی که مشخصه گروه خونش به صحبت راجع به رنجروور نمیخوره
        بعد اینم دیگه جوابی بهت نمیدم کاربر ۱۵ + ۱۰ ساله

        موافقم 1
        مخالفم 2
      3. S.66

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        باشه ولی اون آستون مارتین بود که من گفتم نه رنجرور . کاربر ۱۰ – ۲۵ 😂

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. yaghoub

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    استون مارتین چقدر چشم نوازه.

    موافقم 10
    مخالفم 4
  6. Godzilla

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    یه سوال فراری 812 گرند تور محسوب می شه?

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. مازیار

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2413 ديدگاه)

      همه فراری های موتور جلو گرند تور محسوب میشن

      موافقم 10
      مخالفم 6
  7. رامتین

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3036 ديدگاه)

    بنده هم موافقم که DB12 از نظر عملکرد خودروی بهتری هست گرچه از نظر بصری خصوصا کابین، مازراتی دست بالا رو داره.

    موافقم 7
    مخالفم 5
  8. amirboss

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (330 ديدگاه)

    از نظر طراحی آستون مارتین یه سروگردن از مازراتی بالاتره.
    هم زبان طراحی پخته تری داره هم نسبت به نسل های قبلی افت طراحی نداشه.
    طراحی داخلی مازراتی هم کاملا اسپرت کارشده و یه جورایی تو ذوق میزنه
    از لحاظ فنی هم که کاملا برتری با آستون مارتینه
    واقعیتش اینه که مازراتی نسبت به نسل قبلیش داره کم کاری میکنه.
    مازراتی باید بشینه رو خودروهای لوکس کارکنه تا اسپرت.

    موافقم 7
    مخالفم 5
  9. sinasvj

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (228 ديدگاه)

    چرا انقد انتخاب بینشون سخته خدایا

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. Amir

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (137 ديدگاه)

    با رخ مزراتی بیشتر حال میکنم

    موافقم 2
    مخالفم 4
  11. فقط انگلستان

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    مازراتی گرن توریسمو رو بیشتر میپسندم یکی از بی نقص ترین خودروهای تاریخه
    مصرف سوخت DB12 خیلی عالیه برای همچین قدرت و وزنی.

    موافقم 5
    مخالفم 10
  12. فقط انگلستان

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    ترمزهای دیسکی(لنتی) سال ۱۹۰۲ توسط فردریک لنکستر انگلیسی اختراع شد.

    موافقم 4
    مخالفم 7
  13. فقط انگلستان

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    سپر خودرو در سال ۱۹۰۱ توسط فردریک ریچارد انگلیسی اختراع شد.

    موافقم 3
    مخالفم 7
  14. Siyavash

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    انتخابم مازراتی هست هرچند که استون بهتر هست..

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. بهنام

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (820 ديدگاه)

    انتخابم مازراتی. فقط بخاطر طراحی ایتالیایی. از نمای روبروی آستون و نمای عقبش خوشم نمیاد.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  16. Lamberto

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    مازراتی یه گرن تور بی نقص شش سیلندر است رانندگی با اتومبیل ایتالیایی مثل اسب سواری و تربیت اسب میمونه هر کسی نمیتونه ارتباط برقرار کنه ایتالیایی باز و آدم اینکاره میخواد . اصن معنی نداره یه هشت سیلندرو بخایی با یه شش سیلندر مقایسه کنی هر چند جفتشون تو یه کلاس باشن

    موافقم 5
    مخالفم 3
  17. M.Kkarimi

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (860 ديدگاه)

    همچنان DBS سوپر لگرا و کانتیننتال برام یه مزه دیگه ای دارن و ترجیحشون میدم … بخصوص حس و حال کابینشون …

    موافقم 0
    مخالفم 3
  18. Lamberto

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بدنامی !خیلی خنده داره حتی جنازه مازراتی هم از امثال بی ام و فولکس جگوار بنز قابل اعتماد تره اگر بدنامی بخاطر مستهلک شدنه انجین پیشرفته داشتن با حجم کم و قدرت بالا و پرفورمنس زیاد استهلاک و مراجعه به تعمیرگاهو همیشه به همراه داره چیزی که گریبان همه آلمانی ها هم هست فقط بلدن از طریق رسانه ذهن اینو اونو تخریب کنن

    موافقم 4
    مخالفم 1
  19. ALI.S

    ۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    با کمال احترام به هرچیز انگلیسی، مازراتی رو از سرزمین چکمه‌های اروپا می‌پسندم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  20. فرزند ایران

    ۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    به نظر میرسه که مازراتی گرن توریسمو به نسبت نسل قبلش خیلی پیشرفت داشته.(یه مقدارش هم مدیونه mc20 احتمالا)

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا