قیمت نمونههای کارکردهٔ آئودی E-Tron مدل ۲۰۱۹ به تنها ۳۰ هزار دلار رسیده که حتی از یک شورلت بولت EUV هم ارزانتر است.
آنچه در این مطلب میخوانید:
E-Tron آغازگر ورود جدی آئودی به بخش خودروهای الکتریکی بود. این ماشین برخلاف برجستهترین شاسیبلند الکتریکی آن زمان یعنی تسلا مدل X، همان پیچیدگی مشهور خودروهای آلمانی را داشت و بههیچوجه خودروی بینقصی نبود. E-Tron همچنین به دلیل داشتن نشان چهار حلقه روی جلوپنجرهٔ خود، از استهلاک بسیار بالایی رنج میبرد اما این میتواند به نفع کسانی باشد که به دنبال یک خودروی الکتریکی دستدوم هستند زیرا E-Tron افت قیمت زیادی داشته و هماکنون با قیمت پایینی میتوان نمونههای کارکردهٔ آن را خرید.
E-Tron در سال ۲۰۱۹ با قیمت پایهٔ ۷۵,۷۹۵ دلار به بازار عرضه شد که این رقم در تیپ پرستیژ به ۸۲,۷۹۵ دلار میرسید. در آن زمان، شاسیبلند آئودی همقیمت رقبایی مثل جگوار i-Pace تسلا مدل X بود و خودرویی سطح بالا محسوب میشد اما امروز اینطور نیست زیرا نمونههای کارکردهٔ این آئودی لوکس هماکنون با قیمتی در حد یک شورلت بولت برای فروش گذاشته شدهاند. در سایتهای فروش خودروهای دستدوم، تعداد زیادی E-Tron کارکرده با قیمتی بین ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار دیده میشود. این یعنی نمونههای دستدوم این شاسیبلند آلمانی بیش از ۶۰ درصد ارزش اولیهٔ خود را از دست داده درحالیکه هنوز گارانتی آنها تمام نشده است.
اما آیا آئودی E-Tron دستدوم فقط به خاطر قیمت ارزان گزینهٔ مناسبی برای خرید خواهد بود؟
مشخصات آئودی E-Tron
هرچند E-Tron مدل ۲۰۱۹ بهترین خودروی الکتریکی زمان خود نبود اما بدون شک کراساوور چشمگیری است. این خودرو با طول ۴,۹۰۲ میلیمتر، ۱۵۲ میلیمتر کشیدهتر از تسلا مدل X و ۵۱ میلیمتر کوتاهتر از بامو iX است. کراساوور الکتریکی آئودی به لطف پکیج باطری ۹۵ کیلووات ساعتی میتواند تا ۳۳۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند. یکی از دلایل برد نهچندان زیاد این ماشین وزن بسیار سنگینی است که به بیش از ۲.۶ تن میرسد. البته در مورد E-Tron همهچیز بد نیست و این خودرو تواناییهای چشمگیری هم دارد.
بهعنوانمثال، اولین شاسیبلند الکتریکی انگولشتات میتواند تا ۱۸۰۰ کیلوگرم را یدک بکشد و به لطف ۴۰۲ اسب بخار قدرت در حالت بوست، ظرف حدود ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. در حالت عادی موتورهای الکتریکی ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید میکنند که البته هنوز هم برای استفادههای معمول کافی خواهد بود. برجستهترین ویژگی E-Tron سرعت شارژ آن است. با حداکثر ظرفیت شارژ ۱۵۰ کیلووات، میتوان ظرف تنها ۳۰ دقیقه باطریها را از صفر تا ۸۰ درصد شارژ کرد.
امکانات لوکس
هرچند این آئودی بردی ۵۰۰ کیلومتری ندارد اما از امکانات و تجهیزات زیادی بهره میبرد که سفرهای جادهای طولانی را آسانتر و راحتتر میکنند. E-Tron مدل ۲۰۱۹ بهصورت استاندارد به سیستم صوتی B&O، تهویهٔ صندلیهای جلو، کروز کنترل تطبیقی، کنترل سیستم تهویه برای سرنشینان عقب، دوربین سهبعدی و سانروف مجهز است درحالیکه در تیپ پرستیژ ماساژور صندلیها، هدآپ دیسپلی و سیستم پخش عطر داخلی هم به موارد مذکور اضافه میشود.
قابلیت اطمینان
هرچند E-Tron خودرویی الکتریکی است و طبیعتاً هزینههای تعمیر و نگهداری کمتری دارد اما این اولین محصول الکتریکی آئودی بود و ازاینرو ممکن است با برخی مشکلات قابلیت اطمینان مواجه باشد. همچنین برخلاف تسلا مدل Y، کراساوور آئودی خودروی پیچیدهای است و از سیستمها و ویژگیهای زیادی مثل سیستم تعلیق بادی بهره میبرد که ممکن است بهاندازهٔ عمر خودرو دوام نیاورد؛ بهعبارتدیگر، هرچند قوای محرکهٔ الکتریکی قطعات متحرک کمتری نسبت به پیشرانههای درونسوز دارد اما E-Tron هنوز هم خودرویی لوکس با تجهیزاتی است که ممکن است در جاده خراب شوند.
جمعبندی
همانطور که اشاره شد، نمونههای کارکردهٔ آئودی E-Tron هماکنون با قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار عرضه میشوند که در حد قیمت هیوندای کنا EV، شورلت بولت EUV و مینی کوپر SE است. بنابراین، E-Tron کراساوور لوکس و راحتی است ارزش فوقالعادهای در برابر قیمت دارد. این ماشین همچنین یکی از بهترین کابینها را در بین همهٔ خودروهای الکتریکی بازار دارد و از طراحی بیرونی محافظهکارانهای استفاده میکند که کهنه نمیشود.
۱۳ آبان ۱۴۰۲خداروشکر
۱۳ آبان ۱۴۰۲بشه زیر ۲۰ هزار دلار میتونیم بیاریم ایران
Mercedes
۱۴ آبان ۱۴۰۲جزو محصولات کارکرده هست الآنم میشه اوردش
اون محدودیت قیمت واسه ماشین های صفر کیلومتره
ماشین های کارکرده نهایت تا ۵ سال (یعنی الان میشه ۲۰۱۸ به بعد) محدودیت قیمتی تا جایی که میدونم ندارن (حالا نه مثلا ۱ میلیون دلار یا ۵۰۰ هزار تا ، ولی خب ۲۰ هزار تا بیشتره )
امیر
۱۳ آبان ۱۴۰۲این اولین تجربه آئودی در برقی سازی به صورت انبوه بود ، سایت audi usa دیدم که باتری مدل های q8 etron و rs etron رو برای ۱۰ سال گارانتی میکنن و این نشان از اطمینان شرکت سازنده به دوام باتری ها داره کلا از نظر من کاش از همون اول ماشین های لوکس اروپایی به صورت برقی وارد ایران میشدن که دیگه این مسخره بازی های گشتن دنبال بنزین سوپر ، روغن با کیفیت و اکتان های گران نبود !! برقی ها تا ۱۰ سال هیچ خرج اضافی برای صاحباشون ندارن در صورتی که بنزینی ها کافیه یکم دیر روغنشو عوض کنی یا سرویس های دروه ای به تعویق بندازی تا چنان خرجی رو دستت بذاره که از زندگی پشیمون بشی 😂 من نه علیه ماشین باز ها هستم و نه جزو سهامداران تسلا ولی اگه یک روزی تو ایران ماشین های برقی از برند های معتبر وارد بشن بدون لحظه ای شک میرم میخرم حالا هی بیاین بگین نه بنزینی خوبه چون صدا داره !! 😂
ارسلان
۱۳ آبان ۱۴۰۲دیر روغن بریزی و سرویس های دوره ای رو به تعویق بندازی
چه استدلال بچه گانه ای 😂
میخوای اصلا روغن نریزی و نبری برای سرویس
میدونی اولین چیزی که یه خودروی برقی اشکت رو در میاره چیه ؟؟ یه خودروی برقی 3-4 برابر یک خودروی بنزینی لاستیک و لنت ترمز تموم میکنه
قیمت لنت رو فاکتور میگیریم خودت ببین 4 حلقه لاستیک گرونتره یا روغن ؟؟ تازه اونم اگه لاستیک تاریخ گذشته و جنس اشغال بهت ندن
تا حالا چیزی به اسم میکروپلاستیک به گوشت خورده؟؟ که ماشین برقی این آلودگی فعلی خیلی جدی رو چندین برابر بیشتر میکنن تازه این فقط یه مورد از آلودگی برقی ها نسبت به بنزینی ها هست آلودگی باتری ها بماند برقی ها هم هوا رو آلوده میکنن هم آب رو باز خوبه بنزینی ها فقط هوا رو آلوده میکنن
بعد ده سال هم باید بندازی دور یا قبل از 10 سال با افت قیمت50-60 درصدی یا بیشتر رد کنی بره تازه اگه بردارن
ارسلان
۱۳ آبان ۱۴۰۲“دیر روغن بریزی و سرویس های دوره ای رو به تعویق بندازی”
اولین چیزی که راجب این حرفت به ذهنم اومد اینه :
فک کنم اگه یه روزی یکی رو استخدام کنی مثلا زنگ بزنی لوله کش بیاد انتظار داری اون کارشو به نحو احسن انجام بده ولی تو پولشو ندی یا به تعویق بندازی
امیر
۱۳ آبان ۱۴۰۲اولا اون برقی هایی که لاستیک زیاد دود میکنن امثال تسلا plaid یا تایکان توربو s هستن که به خاطر قدرت و شتاب باورنکردنی که دارن هر چقدر پول براشون خرج کنی حقشونه ولی ۹۰ درصد برقی ها دنیا بیش تر از ۵۰۰ اسب نیستن و اگه یه مطالعه انجام بدی متوجه میشه که راننده ماشین های برقی اکثرا افراد محتاطی هستن و خیلی بعید هست که بیش تر از سرعت قانونی برن یا دریفت بکشن ! پس در نتیجه مصرف لاستیکشون با یه بنزینی ۱۰۰ اسبی هم فرقی نمیکنه ! دوما من نگفتم که بنزینی ها حقشون نیست که به موقع براشون روغن با کیفیت بریزی یا هزار تا خرج دیگه مربوط به موتور ( چون اگه اینکار و انجام ندی ماشین خراب میشه و دیگه حرکت نمیکنه ) ولی برقی ها همانطور که گفتم تا ۱۰ سال که باتری هاشون گارانتی میشه هیچ خرجی ندارن و اگه تحقیقات motor one هم بخونی متوجه ایم میشی که هزینه نگهداری ۵ ساله یه تسلا مدل ۳ پنجاه هزار دلاری از یه کمری بیست هزار دلاری که به دوام شهرت داره ، کمتره و در ضمن اگه سواد انگلیسی داشته باشی میتونی بری هزار تا مقاله تو گوگل بخونی که اثبات کردن الکتریکی ها تو بدبینانه ترین حالت ممکن ۴۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی کمتری از هر جهت نسبت به درونسوز ها تولید میکنن که این هم مهری بر اطلاعات کم و تعصب بیش از حدت روی تکنولوژی های از رده خارج میشه ( تا سال ۲۰۳۵ همه شرکت های بزرگ دنیا فقط محصولات برقی میسازن ) حالا هی بیاین ناله کنین که نه چون برقی صدا نداره پس در نتیجه لذت رانندگی هم نداره !! 😂😂
ارسلان
۱۳ آبان ۱۴۰۲وقتی دیدم دو خط اول کامنتت بازم استدلال بچگانه بود باقیشو نخوندم ادم انشاء میخونه لااقل یه چیزی بخونه حرفه حساب باشه
ماشین برقی به دلیل وزن بالا بخاطر باتری ها , اصطحکاک بیشتری در حرکت داره مخصوصا در شروع حرکت / تو حتما فکر کردی وقتی 4 حلقه لاستیک بندازی زیر ماشین تا دریفت نکشی تا 100 سال هم لاستیک تموم نمیشه 😂😂
خداوکیلی ادم پیاده های پدال به دلیل نداشتن ماشین سریع خودشونو لو میدن😂
new reventon
۱۳ آبان ۱۴۰۲بهترین قسمتش اینه شب میزنیش به شارژ صب تا 600 کیلومتر برات بدون صدا و با راحتی بیشتر نسبت به بنزینی ها راه میره. نگران بنزین هم دیگه نیستی، مخصوصا با صف های طولانی جایگاهای تهران
ارسلان
۱۳ آبان ۱۴۰۲نیسان لیف اولین برقی ژاپنی ها که از سال 2010 تولید میشه که در حال حاضر نیسان لیف اس مدل 2024 با قیمت 28 هزار دلار به دلیلی که در ادامه میگم گزینه ی منطقی تری هست
چونکه باتری ها با گذشت زمان ظرفیت شارژ خودشونو از دست میدن و این کاهش ظرفیت در باتری هایی که به صورت فست شارژ استفاده میشن بسیار زودتر و بیشتر اتفاق میافته پس خرید برقی دست دوم ینی فاصله ی کمتری با تایم تعویض کامل باتری فاصله داری که قیمت بسیار سنگینی رو متحمل میکنه و برای همین ماشین برقی ها بعد از اتمام باتری بدلیل صرف نداشتن تعویض باتری به قبرستان ماشین ها انتقال داده میشن و عمر ماشین برقی (باتری ها) هم 10 سال هست
هومن
۱۴ آبان ۱۴۰۲یه کامنت بالاتر در مورد لاستیک برقی گفتی زودتر تموم میشه. اتفاقا درست گفتی، ولی جواب اونجا خاموش بود، یه ایرانیه هست تو امریکا بخردی نه اون یکی که مسن تره خلبانیم میکنه خودش تسلا داره گفته بود که نگاه کنید لاستیک مناسب این ماشین چون وزنشم زیاد لاستیک .. که خیلی هم نرمه باید اینو بزارید و همچنین زودترم این لاستیکها تموم میشن
Enzo Ferrari 2008
۱۳ آبان ۱۴۰۲خیلی خوب چقدر خوب کم کردن قیمتشو
Arshia m3csl
۱۳ آبان ۱۴۰۲چه قیمت خوبی داره😍👌🏽 واقعا طراحیش هم عالیه و کیفیت هم توش موج میزنه اگه این ماشین ایران بود قیمتش ۶ برابر میشد ائودی واقعا می ارزه
MF
۱۴ آبان ۱۴۰۲فقط طراحی بیرونیش میارزه به 100 تا مدل Y. حالا طراحی داخلیش هم بماند…