رولز رویسکادیلاکهفته نامه

مقایسه کادیلاک سلستیک و رولزرویس اسپکتر، مجلل‌ترین خودروهای برقی بازار

شکی نیست که صنعت خودروسازی خیلی سریع در حال حرکت به سمت الکتریکی‌سازی است و این حرکت به سطح‌های جدیدی از بازار هم گسترش پیدا کرده است. کادیلاک سلستیک و رولزرویس اسپکتر که هردو در یک روز رونمایی شدند، الکتریکی‌سازی را به بخش فوق لوکس بازار وارد کرده‌اند و قصد دارند تجربهٔ جدیدی را در این کلاس ارائه کنند. هرچند از این دو ماشین یکی کوپه و دیگری سدان است اما ازآنجایی‌که هردو اولین خودروهای فوق لوکس الکتریکی بازار محسوب می‌شوند، بد نیست مقایسه‌ای بین آن‌ها داشته باشیم.

طراحی بیرونی

اسپکتر یک کوپهٔ فوق لوکس بزرگ است که به‌عنوان جانشینی برای ریث و فانتوم کوپه به سبد محصولات رولزرویس اضافه شده. البته این شرکت معتقد است اسپکتر سگمنت کاملاً جدیدی ایجاد کرده که سوپر کوپه الکتریکی لوکس نام دارد. درهرحال، این خودرو از لحاظ طراحی تفاوت چشمگیری با دیگر محصولات رولزرویس ندارد هرچند که در جلوی آن برای اولین بار از چراغ‌های دوقسمتی به همراه عریض‌ترین جلوپنجرهٔ تاریخ رولزرویس استفاده شده است. اسپکتر یک کوپهٔ فست‌بک است که فرم عقب آن شباهت زیادی به کوپهٔ ریث و همین‌طور مدل تک ساخت سوئیپ‌تیل دارد. به‌طورکلی، این خودرو از طراحی مدرن و جذابی بهره می‌برد که همچنان فوراً به‌عنوان یک رولزرویس قابل‌تشخیص است.

از سوی دیگر، کادیلاک با سلستیک وارد بخشی شده که سال‌ها است در آن حضور نداشته است. بخش سدان‌های فوق لوکس که تاکنون در انحصار رولزرویس و بنتلی بوده حالا مدعی جدیدی خواهد داشت که قصد بازگرداندن شکوه نام کادیلاک را دارد. سلستیک در نمای جلویی با چراغ‌های باریک در بالا، جلوپنجرهٔ بزرگ مسدود و چراغ‌های عمودی در طرفین آن، از زبان طراحی جدید کادیلاک استفاده می‌کند که پیش‌ازاین در کراس‌اوور لیریک دیده بودیم. برای طراحی عقب خودرو اما طراحان کادیلاک مثل رولزرویس فرم فست‌بک را انتخاب کرده‌اند که شاید برای یک سدان بزرگ کمی غیرمعمول به نظر برسد ولی با چراغ‌هایی که به شکل چوب حاکی تا روی ستون‌ها کشیده شده‌اند، نمای متفاوتی را نسبت به سدان‌های سنتی بازار ایجاد کرده است.

داخل

اسپکتر از پیشرفته‌ترین کابین در تاریخ رولزرویس بهره می‌برد. البته طراحی داشبورد شبیه دیگر ساخته‌های رولزرویس است ولی حالا یک نمایشگر مقابل سرنشین نصب شده و سقف ستاره‌ای معروف رولزرویس هم تا روی درها کشیده شده است. به لطف این طراحی، کابین اسپکتر همچنان حال و هوای کلاسیک خود را حفظ کرده است درحالی‌که داخل سلستیک به لطف نمایشگر عظیم و خمیدهٔ ۵۵ اینچی که در کل داشبورد کشیده شده است، کاملاً مدرن به نظر می‌رسد. بااین‌حال، غربیلک فرمان دو پره و داشبورد افقی ساده با دریچه‌های تهویهٔ سراسری، محصولات کلاسیک کادیلاک را تداعی می‌کنند. کنترل تهویهٔ چهار منطقه‌ای، تودوزی چرمی دست‌دوز، نورپردازی با ۴۵۰ چراغ LED و سیستم صوتی AKG با ۳۸ بلندگو هم از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه سدان پرچم‌دار کادیلاک هستند.

قوای محرکه

رولزرویس هنوز مشخصات کامل قوای محرکهٔ اسپکتر را اعلام نکرده و بنابراین از تعداد موتورهای آن خبر نداریم ولی مجموع خروجی آن‌ها ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور اعلام شده است. این شرکت همچنین حرفی در مورد ظرفیت باطری‌های کوپهٔ الکتریکی خود هم نزده و صرفاً وزن آن‌ها را ۷۰۰ کیلوگرم اعلام کرده است. طبق تخمین سازمان EPA آمریکا نیز برد اسپکتر با هر بار شارژ کامل باطری‌ها ۴۲۰ کیلومتر اعلام شده است. از سوی دیگر، سلستیک به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند؛ بنابراین، دو خودرو از لحاظ توان خروجی موتورها بسیار به هم نزدیک هستند اما درحالی‌که اسپکتر برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۴.۴ ثانیه زمان نیاز دارد، سلستیک این کار را در ۳.۸ ثانیه انجام می‌دهد. در بخش شعاع حرکتی هم برتری با سدان کادیلاک است زیرا به لطف باطری‌های ۱۱۱ کیلووات ساعتی می‌تواند با هر بار شارژ تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند.

سواری و رانندگی

اسپکتر هرگز روی پرفورمنس یا کاهش مصرف انرژی تمرکز ندارد و می‌خواهد لوکس‌ترین حس ممکن را پشت فرمان فراهم کند. به همین دلیل، این کوپهٔ برقی به سیستم تعلیق جدیدی مجهز شده که می‌تواند آنتی‌رول بارها را جدا کند تا هر چرخ به‌طور مستقل عمل کرده و سواری نرم‌تری فراهم گردد. کمک‌فنرهای تطبیقی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم از دیگر ویژگی‌های شاسی این ماشین هستند. در این بخش اما سلستیک هم هرگز دست‌وپابسته نیست و کادیلاک آن را به کمک‌فنرهای بادی تطبیقی، نسل چهارم سیستم کنترل سواری مغناطیسی، کنترل بادی‌رول فعال و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب مجهز کرده است. همچنین برای این خودرو نسخهٔ ویژه‌ای از لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت EV در نظر گرفته شده که سروصدای جاده را کاهش می‌دهند درحالی‌که سیستم نیمه خودران جدید اولترا کروز نیز می‌تواند کنترل خودرو را به‌طور کامل در دست گیرد.

قیمت و جمع‌بندی

رولزرویس هنوز قیمت اسپکتر را اعلام نکرده اما گفته است که این خودرو بین مدل‌های کولینان و فانتوم قرار می‌گیرد و بنابراین باید انتظار قیمتی در حدود ۴۰۰ هزار دلار را برای آن داشته باشیم. در همین حال، قیمت سلستیک از ۳۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود که کادیلاک را وارد بازهٔ قیمتی کاملاً جدیدی می‌کند. همچنین با سفارشی‌سازی‌های فراوانی که خریداران می‌توانند انجام دهند، این رقم به‌سرعت می‌تواند افزایش پیدا کند؛ بنابراین دو خودرو از لحاظ قیمت هم نزدیک به هم خواهند بود و ازقضا، زمان عرضهٔ آن‌ها هم یکی است زیرا اسپکتر در سه‌ماههٔ چهارم سال ۲۰۲۳ به خریداران تحویل داده می‌شود و سلستیک در ماه آخر سال ۲۰۲۳ روی خط تولید می‌رود.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، از نظر شما آیا سلستیک توان رقابت با رولزرویس را خواهد داشت و با چنین برچسب قیمتی گزافی می‌تواند نظر خریداران این برند مشهور و باسابقهٔ بریتانیایی را به خود جلب کند یا مثل مایباخ زیر سایهٔ نام بزرگ رولزرویس قرار خواهد گرفت؟

مقایسه مشخصات فنی

رولزرویس اسپکتر

کادیلاک سلستیک

قدرت ۵۸۵ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر ۸۷۰ نیوتن متر
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۴ ثانیه ۳.۸ ثانیه
برد ۴۲۰ کیلومتر ۴۸۰ کیلومتر
قیمت حدود ۴۰۰ هزار دلار ۳۰۰ هزار دلار

کدام خودروی فوق لوکس برقی را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. chevo

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    رولزرویس ۳۰ سال هست همین داشبورد و فرمان رو داره میزنه ، ، مثل اینه که ماشین ۳۰ سال پیشش رو فیس لیفت کرده ،
    چشم مخاطب خسته میشه از یک طراحی یکنواخت و کسل کننده ، هرچند که متریال لوکس باشه

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۴۵
    1. Arian

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (35 ديدگاه)

      به این چیزی که شما میگین میگن اصالت شرکت های بزرگ هیچوقت چیز های کوچیک رو فدای اصالت نمیکنن

      موافقم ۲۹
      مخالفم ۱۶
      1. R

        ۳۰ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (640 ديدگاه)

        اصالت؟ اصالت چی به مشتری میده؟ تو شاید بگی به شرکت اعتبار میده ولی این مشتریه که محصوله استفاده میکنه پس پیشرفت مهمه نه اصالت
        همونطور که شرکتا نسبت به نیاز های مشتری تغییر رویه دادن
        اصالت یعنی حفظ و احترام به مشتری نه حفظ یه طراحی تکراری

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۵
      2. 😁

        ۲۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (4 ديدگاه)

        و به چیزی که شما میگی هم میگن تعصب
        یعنی بخاطر اینکه اصالت حفظ بشه باید ۵ میلیون سال یه شکل بمونه یه ماشین؟
        برعکس نظرات تقریبا همه ، من واقعا bmw رو تحسین میکنم که از این حرفای مس…ره دوری کرد و با اعتماد به نفس سبک طراحی جدید معرفی کرد
        اگر بنظرتون اصالت مهمه پس به اپل چرا همتون گیر میدین که ۴ ساله گوشی هاشو یه شکل تولید میکنه(ایفون ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ ،۱۴) اونم اصالته دیگه ، هر سالم فیس لیفت میکنه
        و بنظرم ادم های کلکسیونر باید دیوا…ه باشن که بیشتر از ۱ دونه رولزرویس داشته باشن ، چون همشون عین همدیگست و هیچ فرقی نداره ، اما این هیچوقت در مورد bmw یا bugatti یا … صدق نمیکنه
        مثلا بوگاتی هم به اصالتش وفاداره چون هم جلوپنجره نعل اسبی و هم اون انحنای پشت در های جلو(امیدوارم متوجه شده باشید کجاشو میگم همون چیزی که بجای در های عقب تو ماشین های ۴ در هست) رو حفظ کرده و تقریبا توی تمام محصولاتش هست (بجز سنتودیچی که اون انحنا رو نداره) اما در عین حال تمام محصولاتش متمایز از همدیگست (درسته موتورشون یکیه ولی حداقل ظاهرش و سایر چیزاش(حداکثر سرعت، شتاب و …) فرق میکنه )
        مثلا دیوو ، شیرون، ویرون ، سنتودیچی و میسترال (لاویتور نگفتم چون عملا دکوریه و ۱ دونه بیشتر ازش نیست و مقایسه کردنش بنظرم اشتباهه)
        از بین موارد بالا فقط دیوو و میسترال یکم شبیهن ولی بقیه همشون باهم فرق دارن

        موافقم ۰
        مخالفم ۱
  2. هدف جهانی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظر من رولزرویس فاصله زیادی با کادیلاک دارد و کادیلاک اصلا در حد رولزرویس نیست و طراحی آن نیز ساده و خوش آتیه نیست اما رولزرویس نماد اصالت و به روز بودن هست و بسیار حرفه ای در این گروه قرار دارد

    موافقم ۴۲
    مخالفم ۳۹
  3. Porsche 911

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1155 ديدگاه)

    کامنت های این چند پست اخیر پیرامون رقابت سلستیک با اسپکتر بشدت تاسف بر انگیز بود
    خب چرا نمیاین و با اکانت های اصلیتون حرفاتون رو بزنین
    کامنت ها پر شده از فیک های تک رقمی و متعصبانه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۶
  4. Nefarus

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    الکتریکی سازی فقط به ماشینای لوکس میاد،
    سلیقمم بین اینا کادیلاکه اخ برم فداش

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۱۲
  5. Hadi

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (401 ديدگاه)

    جفتشون عشقن…
    ولی کادیلاک انتخابمه 👌🏼

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۱۵
  6. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (510 ديدگاه)

    اینها غیر قابل مقایسه هستند این ماشن ارزون ترین رولز رویس و در ضمن یک نوع gt هست و نباید با یک سدان بزرگ مقایسه بشه

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۵
  7. امیرحسین

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    چقدررررر از دنیا عقب افتادیم… من الان آرزوی واردات ماشین کره ای رو دارم دیگه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۱
  8. Mercede kaviani

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (513 ديدگاه)

    سلام انتخابم کادیلاک است زیبای قذزت بیشتر برد بیشتر قیمت کمتر

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۱۵
  9. پدرام

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    ماشین های برقی ابتدا روی قیمت و به صرفه بودنش مانور داد کسی که ۴۰۰ هزار دلار پول داره فکر نکنم بره سمت ماشین برقی !! درسته خیلی لوکسه اما کسی که شتاب براش مهم باشه فقط میره تسلا یا تایکان می خره که خیلی قیمت کمتری هم داره
    البته آینده برای الکتریکی هاست

    موافقم ۱
    مخالفم ۳
  10. آرش

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بنظرم کادیلاک عالی کار کرده ولی خب با توجه به علاقه و تعصبم روی رویس رویز رایم رویس رویز خواهد بود.ممنون بابت ویدیو و مقاله جذاب

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۰
    1. علی

      ۲۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      این چه علاقه و تعصبی هست که اسم برند موردعلاقه تون رو اشتباه می نویسید و غلط تلفظ میکنید . رولز _ رویس هستش نه رویس رویز!!!😐

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
      1. آرش

        ۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (5 ديدگاه)

        شما ببخشید اینکه اسم فینگلیش رو اشتباه نوشتم دلیل بر دوست نداشتن برند یا لذت نبردن از ظاهرش نیست

        موافقم ۰
        مخالفم ۲
  11. amirrezam

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (162 ديدگاه)

    رولزرویس

    موافقم ۸
    مخالفم ۹
    1. رامین

      ۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (75 ديدگاه)

      همین دیگه سوار ماشینهای وطنی میشیم و اسم از رولزرویس میاریم یا تویوتا چون فقط یه چیزی شنیدیم وگرنه کادیلاک نصف اختراعات صنعت خودرو و همچنین تاریخ تولید بیشتر از صدو خورده ای سال داره

      موافقم ۸
      مخالفم ۵
  12. ارشک

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    کادیلاک رو دوست دارم ولی مطمئنم رولزرویس سواری و ارزش خرید بالاتری داره. برای این رده از خودرو ها که خریداران سنتی داره ، حفظ اصالت خیلی مهمتره که رولزرویس با مدیریت بی ام و خوب از عهده اش بر امده

    موافقم ۵
    مخالفم ۶
  13. امیر

    ۱ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    سلام
    رولزرویس یه ماشین هم برای لذت بردنه و هم واسه سرمایه گذاری.مثلا کسی نمیره با رولزرویس نانوایی
    منظورم اینه که ماشینی نیست که بخوای هر پنچ دقیقه ازش استفاده کنی و بچه هاتو ببری باهاش مدرسه کسی که رولزرویس داره کنارش حداقل دوتا دیگه ماشین داره.و اینکه این ماشین بعد از چند سال ارزشش دوبرابر الانش میشه چون اینا کلکسیونی هستن بقول خود کمپانی رولزرویس عمر ماشین هاش۱۰۰ ساله پس یه نوع سرمایه گذاریه خریدش
    ولی کادیلاک اینطور نیست یه ماشین مصرفیه مثل بقیه ماشین های برقی هیچ وقت یه تسلا مدل X نمیشه کلاسیک برای سال های آینده.
    کلا مقایسه اشتباست
    انتخاب من رولزرویس

    موافقم ۹
    مخالفم ۴
  14. Kave

    ۳ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    عشق است کادیلاک اسطوره
    همیشه محصولات جنرال موتورز هیجان انگیز بوده
    حیف بابت مدیریت ۹۰تا ۲۰۱۰ و اون بحران لعنتی

    ولی با مدیریت مری بارا داره با سرمایه گذاریها بجا تو تموم زمینه ها داره پیشرفت محسوسی انجام میشه
    هامر الکتریکی
    جی ام سی سیرا جدید الکتریکی
    سلتیک
    شورلت ها الکتریکی
    نمونه شاهکارها جدید هستن

    موافقم ۳
    مخالفم ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست