تجربه و آزمایشکادیلاک

اولین تجربه رانندگی با کادیلاک لیریک، جبران همه ناکامی‌های گذشته

کادیلاک در آستانهٔ یک تحول تاریخی به سمت الکتریکی‌سازی کامل است و کراس‌اوور لیریک اولین گام به سمت این هدف محسوب می‌شود. هرچند این برند توسط اسکالید که به یک نماد تبدیل شده و همین‌طور سوپرسدان‌های سری V توانست قدرت و توانایی‌های خود را نشان دهد اما به نظر می‌رسد مدل‌هایی مثل XT4، XT5، CT6، XLR و XTS حتی توسط خود کادیلاک هم فراموش شده‌اند.

از این خودروها، آن‌هایی که هنوز تولید می‌شوند، مدل‌هایی غیررقابتی هستند که منتظرند تا توسط نمونه‌های جدید الکتریکی جایگزین شوند؛ اما اگر کادیلاک انرژی خود را روی ساخت مدل‌های اسپرت و هیجان‌انگیز برای مقابله با ب‌ام‌و صرف نمی‌کرد و در عوض از اسکالید به‌عنوان یک معیار عالی برای ساخت شاسی‌بلندهای کوچک‌تر استفاده می‌کرد امروز کجا بود؟ پاسخ لیریک است، خودرویی که تمام ناکامی‌های گذشتهٔ کادیلاک را به‌طور خیره‌کننده و شگفت‌آوری جبران کرده است.

دلیل این است که لیریک پس از سال‌ها، اولین محصول کادیلاک محسوب می‌شود که به‌وضوح از همان توجهی که به محصولات پرچم‌داری مثل اسکالید می‌شود بهره‌مند شده است. لیریک به‌عنوان یک کراس‌اوور میان سایز لوکس، به یکی از داغ‌ترین قسمت‌های بازار وارد شده است. هنگامی‌که سبد محصولات کادیلاک تمام الکتریکی شود، لیریک معادل مدل‌های XT5 و XT6 امروزی خواهد بود با این تفاوت که فراموش نخواهد شد.

لیریک تقریباً مشابه نسخهٔ کانسپت خود به نظر می‌رسد و از زبان طراحی جدید کادیلاک بهره می‌برد. در این زبان طراحی، چراغ‌های باریک لبهٔ کاپوت درواقع راهنماها هستند و چراغ‌های جلوی اصلی در نوارهای عمودی در طرفین دماغه نصب شده‌اند. کاپوت کشیده، خط سقف مخروطی و رینگ‌های بزرگ نیز به این کراس‌اوور آمریکایی ظاهری شبیه خودروهای نمایشی بخشیده‌اند.

لیریک روی پلت‌فرم الکتریکی اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده که تقریباً در تمام محصولات الکتریکی آیندهٔ شورلت، بیوک و جی‌ام‌سی هم به کار خواهد رفت. این خودرو فعلاً به‌صورت محرک عقب ارائه شده که تک موتور الکتریکی آن با هامر EV مشترک است اما در ماه‌های آینده نسخهٔ چهارچرخ محرک ‌هم ارائه خواهد شد که موتور جلویی آن جدید و خاص کادیلاک بوده و به زمان بیشتری برای توسعه نیاز دارد.

تک موتور عقبی لیریک ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و باید حدود ۲.۵ تن وزن را جابجا کند. باطری لیتیوم یونی خودرو نیز که مثل تسلا ظرفیت ۱۰۲ کیلووات ساعتی دارد، از دوازده ماژول تشکیل شده و برد تخمینی ۵۰۰ کیلومتری را فراهم می‌کند. سیستم تعلیق کراس‌اوور کادیلاک در هر چهارچرخ از نوع پنج اتصالی است اما از کمک‌فنرهای تطبیقی یا فنرهای بادی بی‌بهره است. ازآنجایی‌که جنرال موتورز در این تکنولوژی‌ها تخصص فوق‌العاده‌ای دارد، عدم ارائهٔ آن‌ها در لیریک عجیب به نظر می‌رسد.

علیرغم این موضوع، در لیریک مهندسان شاسی حرفه‌ای جنرال موتورز با ارائهٔ کیفیت سواری راحت، عایق عالی سروصدا و کنترل سفت و محکم بدنه، ترکیب ایده‌آلی از سواری راحت و هندلینگ مناسب را فراهم کرده‌اند. این خودروی بزرگ و سنگینی است که نزدیک به ۵ متر طول و ۲ متر عرض دارد اما به لطف تنظیم بی‌نقص شاسی و توزیع وزن نزدیک به ۵۰-۵۰، هنگام رانندگی احساس سبکی دارد. به همین دلیل، خودرو پیچ‌ها را بدون مشکل طی می‌کند و دست‌اندازها مزاحمش نمی‌شوند هرچند که فاصلهٔ محوری کشیده و فرمان نه‌چندان تیز می‌تواند در جاده‌های بسیار تنگ و پیچ‌درپیچ حرکات دستان راننده را زیاد کند.

شتاب لیریک نه هیجان‌انگیز بلکه کافی است. این ماشین ظرف حدود ۶ ثانیه خود را به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و پدال گاز آن به شکل نرمی برنامه‌ریزی شده است. این یعنی مهم نیست چقدر سریع گاز را تخته کنید زیرا موتور قبل از ارائهٔ تمام توان خود کمی تردید می‌کند. این تأخیر مشابه زمان تعویض دنده در خودروهای درون‌سوز است و از برخورد سر سرنشینان به پشتی صندلی‌ها جلوگیری می‌کند. این ویژگی به همراه هندلینگ مطمئن، سواری نرم و کابین کاملاً ساکت (به لطف عایق‌های سنتی و سیستم فعال مقابله با سروصدا) رانندگی آرامش‌بخشی را فراهم می‌کند که برای یک کراس‌اوور لوکس معمولی ایده‌آل است.

حداقل نیم قرن از زمانی که کابین محصولات کادیلاک معیار و استاندارد جهان بودند می‌گذرد و هرچند نسل جدید اسکالید این جریان را تغییر داد اما لیریک آن را بازهم بهتر کرده است. در این خودرو جنرال موتورز سرانجام دکمه‌ها و سوئیچ‌های اختصاصی را برای کادیلاک ساخته است که دیگر با شورلت، بیوک یا جی‌ام‌سی مشترک نیستند و بسیاری از آن‌ها برای اولین بار در لیریک ظاهر شده‌اند. این قطعات نمایی گران‌قیمت و احساسی چندین درجه بالاتر از XT5 یا XT6 دارند. تناسب دقیق و توجه فراوان به جزئیات نیز نشان می‌دهد که کادیلاک واقعاً قصد دارد به رقیب خطرناکی برای شرکت‌هایی مثل آئودی و مرسدس تبدیل شود.

کابین لیریک بسیار بزرگ است و با فاصلهٔ محوری ۳,۰۹۴ میلی‌متری که تنها چند سانتی‌متر با مرسدس بنز S کلاس فاصله دارد، صندلی‌های عقب آن به‌اندازهٔ لیموزین‌ها جادار هستند. مثل اسکالید، در اینجا هم یک نمایشگر لمسی ۳۳ اینچی فوق‌العاده واضح و با کارکرد آسان وجود دارد که از ستون سمت چپ تا میانهٔ داشبورد کشیده شده است. بسیاری از ویژگی‌های خودرو از طریق این نمایشگر کنترل می‌شوند و کنترل‌های فیزیکی صرفاً به ردیف دکمه‌های فلزی سیستم تهویه در زیر نمایشگر، دکمه‌های روی فرمان و انتخاب‌گر دوار روی کنسول مرکزی محدود می‌شود.

کادیلاک همچنین از مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهای الکتریکی بسیار درست بهره برده است. به‌عنوان‌مثال، حالت رانندگی با یک پدال که از موتور برای کاهش سرعت خودرو استفاده می‌کند و درعین‌حال زمانی که راننده پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارد به تولید برق و شارژ باطری‌ها می‌پردازد، کاملاً قابل پیش‌بینی است. این ویژگی از سه حالت مختلف شامل خاموش، کم (کاهش سرعت بین ۰.۱ تا ۰.۲ جی هنگام رها کردن پدال گاز) و زیاد (کاهش سرعت تا ۰.۳ جی) برخوردار است و هرچند احساس پدال تا حدی مصنوعی است اما فاصله بین عملکرد ترمز موتوری و ترمزهای واقعی نامحسوس است.

بررسی دقیق لیریک مثل شیوهٔ شارژ و رانندگی‌های روزمره با آن نیازمند یک آزمایش کامل با ابزار دقیق است ولی اولین تجربهٔ رانندگی با این کراس‌اوور الکتریکی لوکس نشان می‌دهد که لیریک بهترین محصول تیراژ بالای کادیلاک طی چند وقت اخیر محسوب می‌شود. تمام فعالیت‌های پرفرازونشیب این برند طی دو دههٔ گذشته آن را به اینجا رسانده است و هرچند از سدان‌های اسپرت شگفت‌انگیز کادیلاک بسیار لذت بردیم ولی این برند لوکس آمریکایی در لیریک هیچ‌گونه کوتاهی نکرده است تا به بخش گسترده‌تری از خریداران نشان دهد کادیلاک دقیقاً چه توانایی‌هایی دارد.

مشخصات فنی

Cadillac Lyriq 2023

قوای محرکه تک موتوره
قدرت ۳۴۰ اسب بخار
گشتاور ۴۴۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۰ ثانیه
طول ۴,۹۹۶ میلی‌متر
عرض ۱,۹۷۶ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۲۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۹۴ میلی‌متر
وزن ۲۵۶۰ کیلوگرم
برد ۵۰۰ کیلومتر
قیمت پایه ۶۲,۹۹۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    یکی از بهترین کادیلاک های تاریخ خودروسازی

    موافقم 70
    مخالفم 4
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      صبر کن سلستیک معرفی بشه اون موقع خیلیا تشتکها خواهند پروند.

      موافقم 17
      مخالفم 6
  2. Shahrukh

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (126 ديدگاه)

    لامذهب کادیلاک به تنهایی اسمش یدک کشِ هرچی غرور و افتخار و سربلندیه
    چه جوری میشه فن شرکت دیگه ای بود اما کادیلاک رو در پس ذهن، دوست نداشت!

    اسم کادیلاک در همه ادوار برای من تداعی کننده ی یک جنتلمن کت شلواری با پیراهن،کفش رسمی،بوی خوش و یه ساعت بِرنده.
    با هراستایلی غیر از این بشینی پشتش،توهین به ماهیت کادیلاکه(البته که نظرشخصیه!)

    درود بر جمله معروف امریکایی باز هایی ایرانی که میگن شورلت واسه کار و کادیلاک واسه قرار ( البته بیوک این سالها دیگه واسه فرار ،خوب نیس)

    موافقم 71
    مخالفم 4
  3. Aboalfazl demon

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    کادیلاک از فرمانده های دوران الکتریکی خواهد بود

    موافقم 47
    مخالفم 1
    1. قاطر فروش

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1119 ديدگاه)

      پس بذار بهش سلام کنم

      موافقم 25
      مخالفم 1
  4. Elmiraj

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3123 ديدگاه)

    استراتژی درستی که یک دهه تصمیم گیری درست پشتش هست….

    بر خلاف اکثریتی که هنوز بر راه و روش دهه ها پیش پافشاری میکنن ،،، جنرال‌موتورز از از سال‌ها قبل شروع به حذف برند های کم سود ، انجین های بی آینده ، مدل های کم فروش و پلتفرم های پر هزینه کرد و در مقابل کل تمرکز و هزینه های خود را به سوی آینده حتمی الکتریکی روی برند های معروفش معطوف کرد ، چیزی که داریم به وضوح می‌بینیم…..

    جنرال‌موتورز برای آینده الکتریکی قدم های بزرگی نهاده و کاملا آماده دیده میشه .

    موافقم 44
    مخالفم 1
    1. Nima

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1658 ديدگاه)

      همون نوآورى (شرکت نوآور) که دهه هاى قبل از ٨٠ بود
      همون زمان که معیار بود و همه از روش ماشین میساختن
      امپراتورى ٧٧ ساله جنرال موتورز و کادیلاک.
      ویدیو جزئیات این ماشین رو دیدم. اصلا قطعه پلاستیکى مشترک با بقیه جى اِمى ها توش دیده نمیشه.

      موافقم 24
      مخالفم 0
    2. Humer

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (299 ديدگاه)

      دقیقا مثل
      هامر جدید
      این کادیلاک
      اسکالید
      این نشون از استراتژی جدید داره

      موافقم 22
      مخالفم 0
  5. Lamborghini

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (164 ديدگاه)

    خیلی خوشحالم که کادیلاک داره به اوج برمیگرده لیاقتش بهترین هاست برندی که زمانی جزو بهترین ها بود

    موافقم 21
    مخالفم 0
  6. JDM lover

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    کادیلاک با قدرت برگشته تا دوباره به سنگ محکی در کلاس خودرو های لوکس تبدیل بشه

    موافقم 18
    مخالفم 0
  7. Aliakbarkhoei

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (137 ديدگاه)

    واقعا کادیلاک عاالیه.

    موافقم 15
    مخالفم 0
  8. RezaRs

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (278 ديدگاه)

    جز فوق العاده کلمه ای نمیتونم پیدا کنم که وصفش کنه

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. speed-hunter-007

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    درسته که از ماشین های الکتریکی متنفرم، ولی همه‌ی ماشین های کادیلاک رو دوست دارم و اینم جز اونه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  10. ارین صاحب جمعی

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    کادیلاک تنها برند امریکایی که قبولش دارم چون بی نظیره

    موافقم 10
    مخالفم 4
  11. بهنام

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (833 ديدگاه)

    زیبا ، تنومند و پیشرفته. با نشانی پرافتخار بر پیشانی. شکوه و عظمت نشان کادیلاک با این مدل پرفروغ تر خواهد شد .

    موافقم 12
    مخالفم 0
  12. behnam-84

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    زیبا،باشکوه،آرام و بی صدا،نرم و راحت،ایمن و مطمئن.کلماتی که من میتونم برای لیریک توصیف کنم.همانطور که کادیلاک پایان بسیار معرکه ای برای درون سوزها رقم زد،شروعی فوق‌العاده در الکتریکی ها داشت.دوران پرشکوه کادیلاک برگشته.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  13. قاطر فروش

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1119 ديدگاه)

    کادیلاک و اون همه خاطره
    کاش بازم مهمون جاده هامون باشی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. ح

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    زیبا ترین خودرو که دیدم … فتوشاپ نیست؟

    موافقم 4
    مخالفم 1
  15. Hadi

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (581 ديدگاه)

    خیلی خفنه کادیلاک عجیب پر قدرت داره به روزهای خوب دهه ۷۰ بر میگرده 😍👌🏼
    کاش با این رخ جذاب یه بلک وینگ خفن هم روش بود…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. یوسفی

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    عشق است کادیلاک…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا