شورلتطراحی

نسل چهارم شورلت کامارو، طراحی موردانتقاد که امروز جالب به نظر می‌رسد

طراحی دماغه و جلوپنجرهٔ نسل چهارم شورلت کامارو پس از فیس‌لیفت سال ۱۹۹۸ بسیار موردانتقاد قرار گرفت اما هم‌اکنون این طراحی را نمی‌توان زشت دانست.

نسخهٔ فیس‌لیفت نسل چهارم شورلت کامارو که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد، گربه‌ماهی لقب گرفت. این مدل با دهانهٔ ماهی مانندی روی سپر به‌راحتی از نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت قابل‌تشخیص بود. این طراحی جلوپنجره زمانی که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد بحث‌برانگیز بود اما بعداً نظر طرفداران را جلب کرد. علاوه بر این، همه از افزایش قدرت قابل‌توجه نسل چهارم کامارو در مدل‌های Z28 و SS خشنود بودند.

نسل چهارم کامارو، از معرفی تا فیس‌لیفت

کامارو نسل چهار پیش از فیس‌لیفت

روزگاری خودروسازان دیترویتی فکر می‌کردند اگر هر چند سال یک‌بار طراحی خودرویی را تغییر ندهند، علاقهٔ خریداران کم شده و فروش کاهش پیدا می‌کند. البته بعداً دوج با چلنجر در سال ۲۰۰۸ این تفکر را کاملاً برهم زد زیرا چلنجر با ظاهر جاودانه همچنان مثل نقل‌ونبات می‌فروشد اما زمانی که نسل چهارم کامارو تنها پنج سال داشت (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷) شورلت تصمیم گرفت ظاهر آن را تغییر دهد؛ اما دماغهٔ بادکردهٔ کامارو ۱۹۹۸ که جایگزین یکی از شیک‌ترین طراحی‌های آیرودینامیکی تاریخ شورلت شد، ناراحتی خیلی‌ها را به دنبال داشت.

گذر از گذشته

هرچند این طراحی دماغه با انتقاداتی مواجه شد اما شورلت برای آن از گذشتهٔ کامارو الهام گرفته بود. آنچه شورلت در تلاش بود انجام دهد و از دید برخی به یک شکست تبدیل شد، ارتباط با جلوپنجرهٔ کامارو ۱۹۷۰ بود که خود با الهام از جلوپنجرهٔ شورلت ۱۹۵۵ طراحی شده بود؛ اما چیزی که این تلاش طراحی را در فیس‌لیفت کامارو خراب کرد، ترکیبی از ساخت جلوپنجره به شکلی ارزان‌قیمت و اندازهٔ بزرگ‌تر آن نسبت به مدل پیش از فیس‌لیفت بود.

چرا جلوپنجرهٔ کامارو تغییر کرد؟

هرچند جلوپنجرهٔ بزرگ‌تر کامارو صرفاً تزئینی بود و کارایی نداشت اما بااین‌حال، ممکن است افزایش اندازهٔ این جلوپنجره دلایل مهندسی داشته باشد. برای مدل ۱۹۹۸، کامارو به پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک جدید LS1 مجهز شد که یک سال قبل برای کوروت C5 جدید ۱۹۹۷ ارائه شده بود. این موتور با ۳۰۵ اسب بخار قدرت، یک جهش بزرگ به جلو در راندمان موتورهای V8 تولید انبوه جنرال موتورز محسوب می‌شد. هرچند LS1 از لحاظ اندازه یکسان و حتی کوچک‌تر از موتور قبلی LT1 بود اما به دلایل مهندسی و ایمنی در تصادف، به فضای بیشتری نیاز داشت.

آیا جلوپنجرهٔ گربه‌ماهی زشت است؟

حالا که پس از سال‌ها دوباره به طراحی کامارو ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ نگاه می‌کنیم، باید گفت این جلوپنجره با چیزی که بتوان زشت توصیف کرد فاصله دارد. کلمهٔ زشت را باید برای خودروهایی مثل پونتیاک آزتک به کار برد درحالی‌که کامارو بسته به زاویهٔ دید و گرافیک رنگ بدنه می‌تواند بسیار جذاب باشد مثل چیزی که در تصویر این کامارو کانورتیبل مدل ۲۰۰۲ می‌بینید.

رقبا بهتر نبودند

درحالی‌که در سال ۱۹۹۸ کامارو و فایربرد با پیشرانهٔ ۳۰۵ اسب بخاری LS1 به قوی‌ترین ماسل کارهای بازار تبدیل شدند، فورد در موستانگ موتور ۵ لیتری V8 ویندسور که بسیار محبوب و به‌راحتی قابل تقویت بود را با موتور ۴.۶ لیتری V8 جایگزین کرد. این موتور با پیچیدگی فنی دو برابر، اندازهٔ بزرگ‌تر و ۱۰ درصد حجم کمتر، ۱۰ درصد قدرت کمتری داشت بدون آنکه مصرف سوخت خیلی پایین‌تری داشته باشد. حتی خریداران موستانگ کبرا آن‌قدر از قدرت پایین خودروی خود ناراحت بودند که به دلیل اعلام قدرت غیرواقعی، فورد را به دادگاه کشاندند و این شرکت محکوم شد. به همین دلیل، زمانی که موستانگ‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ وارد بازار دست‌دوم می‌شدند، خریداران سراغ تجهیز آن‌ها به پیشرانه‌های دیگر و به‌ویژه LS1 شورلت می‌رفتند.

پونتیاک فایربرد ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ چطور؟

پسرعموی کامارو یعنی نسل چهارم پونتیاک فایربرد هم سال ۱۹۹۸ تغییر دماغه را تجربه کرد اما به نظر می‌رسید، از اتاق جراحی با آسیب کمتری نسبت به کامارو خارج شده است. ازآنجایی‌که طراحان پونتیاک تلاش زیادی کردند تا فایربرد را از کامارو متمایز کنند، ظاهر ماسل کار پونتیاک پس از فیس‌لیفت با انتقاد مواجه نشد.

ارزش کامارو گربه‌ماهی هم‌اکنون چقدر است؟

در حال حاضر، بهترین نمونه‌های نسل چهارم کامارو یعنی Z28 مدل ۲۰۰۲ در شرایط عالی، با کارکرد پایین، پیشرانهٔ LS1 و بدون تصادف، حدود ۱۹ هزار دلار قیمت دارد اما نمونه‌های دیگر با مدل پایین‌تر یا کارکرد بالاتر با قیمت‌های بسیار کمتری به فروش می‌رسند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    واقعا که شبیه گربه ماهیه
    -اما زمانی که نسل چهارم کامارو تنها پنج سال داشت (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)
    منظور نسل سومه دیگه درسته؟
    چقدر قیمت این ماشینا خوبه تو بازار. برای اولین پروژه ماشین، انتخاب خوبیه!

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (695 ديدگاه)

      نه منظور همون نسل چهارمه که سال 1993 معرفی و سال 1998 فیس‌لیفت شد

      موافقم 17
      مخالفم 0
  2. R@min

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1682 ديدگاه)

    خیلی ژاپنی بود قیافش، شبیه میتسوبیشی ۳۰۰۰ gt بود.

    خوشبختانه نسل ۵ اومد این طراحیام به درک پیوست.

    موافقم 32
    مخالفم 16
    1. blackwing

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (901 ديدگاه)

      نسل پنج کامارو چندین جایزه جهانی دریافت کرد واقعاً ذهنیت کل مدل‌های نسل سه و چهار رو شست و برد با خودش !
      نسل پنج کامارو سال ۲۰۰۶ بهترین کانسپت سال و سال ۲۰۰۹ بهترین طراحی سال رو دریافت کرد

      موافقم 35
      مخالفم 0
      1. R@min

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1682 ديدگاه)

        اتاق S197 و کامارو نسل ۵ حجت را بر امت تمام کرد.

        موافقم 10
        مخالفم 0
  3. Enzo Ferrari 2008

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خداییش اون زمان جلو بندی آینده‌نگرانه داشته
    آیرودینامیکی بود

    موافقم 22
    مخالفم 1
  4. فرشاد

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    هنوزم قابل انتقاده
    اصلا شبیه یه ماسل نی
    بیشتر شبیه ژاپنی های توربو خور هس تایه انجین بیش از 6LTسوپرشارژ

    موافقم 11
    مخالفم 10
    1. محمدهادی

      ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2151 ديدگاه)

      ولی بنظر من خیلی خوشگله
      چیزیذکه اتفاقا مصنوعی و بی روح بود همون نسل پنجش بود
      نسل چهارش هویت کامارویی داره،چراغ عقباشم خیلی خفنه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. JDM سابق

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    همین موقع بود که دوتا از شاهکار ترین عناصر دنیای خودرو نظیر موتور LS و گیربکس دستی T56 پدید اومدن و هرکس که میخواست تو درگ حرفی داشته باشه این دوتا رو ماشینش می‌بست و همین الان هم میبندن
    ولی در کل قلدرترین ماسلکار دهه۹۰ این آقا نبود پونتیاک ترنس ام فایرهاوک بود که صفر تا صد زیره ۵ ثانیه داشت

    موافقم 15
    مخالفم 3
  6. سامان اذری

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3198 ديدگاه)

    اینم سه تا کامارو خوشکل
    شروع قیمت ۱۰ هزار پوند

    https://www.motors.co.uk/car-61330180/?i=0&m=srf
    🇺🇲
    https://www.motors.co.uk/car-66543936/?i=0&m=sr
    🇺🇲
    https://www.motors.co.uk/car-63061807/?i=4&m=sr

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. 18:45

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (475 ديدگاه)

    دماغه شبیه به جاگوار xk سال 1996 میمونه!
    ولی خیلی جذاب و خاصه…

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. وی

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (343 ديدگاه)

    به نظر پونتیاک آزتک بازم بهتر از ایناست😂

    موافقم 0
    مخالفم 2
  9. علی یوسفی

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (244 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت یادش بخیر این نسل کامارو خودرو مورد علاقم در بازی نید فور اسپید ۴ پلی استیشن ۱ بود چند سال قبل یه نسخه سفید رنگش از کوچمون رد شد بدون سقف بود واقعا صدایی مهیب و رعد آسا داشت به نظرم یکسری از خودروها عکسشون خیلی نمیتونه گویای جذابیتشون باشه این مدل هم همینطوره یه نکته دیگه هم اینکه یکسری از خودروها شاید اولش خیلی چنگی به دل نزنه اما در طول زمان باز دل مخاطبو بدست میاره و چندتا مدل های آمریکایی دهه ۹۰ این ویژگیو دارن.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  10. ممدقلی

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خوشحال شدم ک دیدم اینجا اینهمه آدم عشقه ماشین داریم:)

    موافقم 5
    مخالفم 0
  11. ،،،

    ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    اگ پونتیاک شه خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا