آخرین دوئل در سیزدهمین دور از مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه تسلا مدل ۳ و هیوندای نکسو در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد ۱۲۱۶ رأی به ثبت رسیده است که تسلا با دریافت ۹۹۱ عدد از آنها و کسب ۸۱ درصد از کل آراء مقتدرانه پیروز شد درحالیکه نکسو موفق به دریافت تنها ۲۲۵ رأی شده و بدین ترتیب از دور رقابتها کنار رفت. حال امروز در دوازدهمین دوئل گروه خودروهای سبز، دو خودروی کوچک تمام الکتریکی اروپایی یعنی فولکسواگن e-UP و سیتروئن e-Mehari باهم به رقابت پرداختهاند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | نیسان لیف | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات ۵۰۰E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | شورلت ولت | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | تسلا مدل ۳ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | هوندا کلاریتی الکتریکی | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | فولکسواگن e-Golf | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
فولکسواگن e-UP
پس از معرفی چندین کانسپت و پروتوتایپ مختلف، نهایتاً در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ فولکسواگن نسخهٔ نهایی و تولیدی هاچبک کوچک جدید آپ را رونمایی کرد. این خودرو که بهعنوان جایگزینی برای مدل فاکس در اروپا در نظر گرفته شده بود، در سال ۲۰۱۲ توانست عنوان خودروی سال دنیا را از آن خود کند. پس از معرفی آپ، نسخههای ریبج شدهٔ آن توسط دو زیرمجموعهٔ فولکسواگن یعنی سئات و اشکودا به ترتیب با نامهای Mii و سیتیگو نیز معرفی شدند. فولکسواگن آپ، اشکودا سیتیگو و سئات می در اصل خودروهای یکسانی هستند که صرفاً در نمای جلویی و تا حدودی داخل باهم تفاوت دارند. آپ اما در ابتدا در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر تولید میشد و بعدها مدلهای کراس و GTI هم برای آن ارائه شد. ولی ما در این دوئل با نسخهٔ تمام الکتریکی آپ کار داریم که نسخهٔ پروتوتایپ آن برای اولین بار با نام e-UP در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ رونمایی شد. سپس حدود یک سال بعد نهایتاً فولکسواگن نسخهٔ تولیدی e-UP را در نمایشگاه خودروی بارسلونای ۲۰۱۳ معرفی نمود. این نسخه در ظاهر تقریباً بهطور کامل با نسخههای معمولی آپ یکسان است و صرفاً در قسمت جلویی آن چراغهای LED خطی جایگزین مه شکنهای نسخهٔ استاندارد شدهاند. مشابه همین چراغها در قسمت عقبی خودرو هم دیده میشود. در e-UP یک موتور الکتریکی کوچک با ۸۲ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور جایگزین پیشرانههای درونسوز نسخهٔ استاندارد شده است. این موتور در جلوی خودرو و در همان جای موتورهای درونسوز نصب شده است. انرژی موردنیاز این موتور نیز توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون ۱۸.۷ کیلووات ساعتی تأمین میگردد.
سیتروئن e-Mehari
سیتروئن برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ از نام مهاری برای یک پیکاپ سبک و ارزانقیمت استفاده کرد که بر اساس مدل ۲CV ساخته شده بود. این خودرو به کشورمان هم راه پیدا کرد درحالیکه نسخهای از آن توسط سایپا نیز به تولید رسید؛ اما تولید مهاری در سال ۱۹۸۸ توسط سیتروئن خاتمه یافت و تا سالها بعد خبری از این نام در سبد محصولات این شرکت فرانسوی نبود تا اینکه نهایتاً در سال ۲۰۱۶ سیتروئن، مهاری جدیدی را با نام e-Mehari رونمایی کرد؛ اما حالا مهاری برخلاف گذشته به یک هاچبک روباز تمام الکتریکی شهری تبدیل شده است. مهاری جدید یک هاچبک سهدر روباز با ظرفیت حمل چهار سرنشین است. این خودرو با همکاری شرکت فرانسوی Bolloré و بر اساس محصولی از این شرکت بنام Bluesummer ساخته شده است. e-Mehari اما توسط پژو-سیتروئن و در کارخانهٔ این شرکت در فرانسه به تولید میرسد. هرچند e-Mehari بر اساس خودروی الکتریکی Bolloré Bluesummer ساخته شده اما در نمای جلویی از طراحی کاملاً متفاوتی سود میبرد که به سایر محصولات سیتروئن شباهت دارد. بهتازگی برای مدل ۲۰۱۸ نیز سیتروئن این هاچبک الکتریکی را مورد بهروزرسانی قرار داده است. طی این بهروزرسانی، e-Mehari به سقف فلزی ثابت مجهز شده که آنرا برای استفاده در هر آبوهوایی مناسب کرده است. این خودرو به یک موتور الکتریکی کوچک مجهز است که در قسمت جلویی نصب شده و ۶۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انرژی موردنیاز این موتور هم توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون ۳۰ کیلووات ساعتی تأمین میگردد که با یکبار شارژ انرژی موردنیاز برای پیمودن حداکثر ۲۰۰ کیلومتر را تأمین میکنند.
فولکسواگن e-UP | سیتروئن e-Mehari | |
پیشرانه | الکتریکی | الکتریکی |
قدرت | ۸۲ اسب بخار | ۶۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۰ نیوتن متر | ۱۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | جلو | جلو |
باطری | ۱۸.۷ کیلووات ساعت | ۳۰ کیلووات ساعت |
مصرف انرژی | ۱۱.۷ کیلووات/صد کیلومتر | ۱۵ کیلووات/صد کیلومتر |
بُرد | ۱۶۰ کیلومتر | ۲۰۰ کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۴ ثانیه | ۱۷.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۳۰ کیلومتر/ساعت | ۱۱۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۳.۵۴ متر | ۳.۸۰ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۲ متر | ۲.۴۳ متر |
وزن | ۱۲۱۴ کیلوگرم | ۱۴۰۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۵۰ لیتر | ۲۰۰ لیتر |
قیمت پایه | ۲۹,۰۰۰ یورو | ۲۰,۷۰۰ یورو |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9995885]بدین ترتیب دور سیزدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید اما این بار برخلاف گذشته بدون وقفه از فردا دور چهاردهم را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
حامد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷هیچکدام!
شتاب ۱۷ تو ذوق میزنه
قیمت ۲۹ هزار یوروی هم زیادی گرونه
حامد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷تا الان خوشحال بودم که تو سایت پدال افراد فحاش نیست که شمارو دیدم
این نظر من بود حالا هر چقدم نظرم مزخرف و الکی بوده نظر شخصیه من بوده
خیلی ناراحتم کردی دوست عزیز ?
موفق باشی
محمد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷نقش دسته دنده در خودروی فولکس چیه؟؟؟
موتورش هم که الکتریکیه و تک سرعته
M
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷درسته هنوز تسلا مدل 3 کاملا وارد بازار نشده ولی همون مدل پایه تسلا مدل 3 با قیمت 35 هزار دلار (29300 یورو ) کیلومترها از این مدلهای برقی عقب افتاده جلوتره …
حامد
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷دقیقا ۲۹ هزار یورو خیلی براش زیاده انتخاب تسلا خیلی معقولانه تره
حسین وی
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظره من نظر سنجی های تلگرام رو نباید حساب کرد چون افرادی که در سایت پدال هستند به مراتب رای های دقیق تری میدهند شما اگه کامنت های پیج های خودرویی تو اینستاگرامو بخونین متوجه این موضوع میشین نظراتی بی اساس که حتی من دیدم بعضیا مبگفتن لکسس امریکاییه !!
T.H.M
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷کاری ندارم به اینکه احتساب رای های تلگرام کار درستی هست یا نه. ولی وقتی تا اینجا که بیش از یکساله از آعاز دوئل ها میگذره، رای های تلگرام اثر داده شده، از این به بعد هم باید اثر داده شه که عدالت بین همه ماشینا برقرار باشه. چون خیلی از ماشینا بودن که تو سایت از رقیبشون جلوتر بودن ولی به خاطر تلگرام باختن. اگه الان تلگرام حذف شه درمورد اون ماشینا بی عدالتی شده. اگه نظر سنجی تلگرام کار درستیه که هیچ. اگه نه دو راه وجود داره. یا از اول دوباره دوئل ها برگزار شه بدون تلگرام که منطقی نیست. یا همین راه اشتباه ادامه داده شه که بی عدالتی نشه. ولی چیزی که هست اینه که اینا صرفا یه نظرسنجی سادست و قرار نیس به برنده ها جایزه داده بشه که. پس نیاز به سخت گیری و جدی گرفتن نیس. بذاریم همون یه عده ای که به قول شما اطلاعات کافی ندارن هم شرکت کنن. به هرحال اونا هم آدمن دیگه. دلشونو نباید شکست :)
M.king
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷همین تلگرامیا زدن پورشه 918 رو حذف کردن
کاملا با حرفت مخالفم
Stern des südens
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷فولکس رو انتخاب کردم چون از سیتروئن خوشم نیامد
قیافش خیلی بههمریختس
Rio
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷جدول مشخصات رو تلگرام هم بذارن مردم مقایسه میکنن رای میدن، اینجوری بهتره، اونجا فقط از روی ظاهر و اسم رای میدن الان، خیلیا سایت و باز نمیکنن تا مشخصات و ببینن.