سیتروئن

سیتروئن اُلی کانسپت؛ خودروی برقی و ارزان‌قیمت برای آینده…

سیتروئن اُلی چندی پیش در پاریس رونمایی شد و قرار است پیش‌نمایشی از خودروهای برقی آینده این برند فرانسوی باشد. این خودرو احتمال دارد با قیمت زیر ۲۵ هزار دلار تولید شود.

اُلی با استفاده از متریال جدید و رادیکالی طراحی شده تا وزن پایین و شعاع حرکتی بالایی داشته باشد. همچنین در فرایند طراحی و تولید آن دوستی با محیط‌زیست و قیمت پایین نیز مدنظر قرار داشته‌اند. به احتمال زیاد طراحی این خودرو را با هیچ محصول دیگری اشتباه نخواهید گرفت. شیشه جلوی سرراست و زوایای تیز باعث می‌شوند اُلی طرح متفاوتی نسبت به چهارچرخه‌های دیگر داشته باشد.

این شیشه جلوی تخت و سرراست به کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند. همچنین ورودی‌های هوای هوشمندانه‌ای روی کاپوت در نظر گرفته شده تا با عبور هوا به بهبود آیرودینامیک خودرو نیز کمک کنند. به این موارد باید چراغ‌های LED با طرح C شکل و سپر جلوی خشن با قلاب‌های نارنجی‌رنگ را نیز اضافه کنیم. وقتی از کناره به سیتروئن اُلی نگاه کنید طراحی آینده‌نگرانه آن بیشتر خودنمایی خواهد کرد. کاپوت و سقف صاف و تخت یک‌بار دیگر کاهش هزینه‌ها را به ما یادآوری می‌کنند. همچنین ارتفاع بیشتر از سطح زمین و پوشش‌های پلاستیکی مشکی اطراف بدنه باعث می‌شوند اُلی ظاهری خشن داشته باشد. در نمای جانبی همچنین درب‌های مشکی و رینگ‌های آلیاژی بزرگ دیده می‌شوند. وقتی به بخش پشتی خودرو برسید چراغ‌های تیز و زاویه‌دار و فضای بار روبازی را خواهید دید که کمی شبیه وانت پیکاپ هاست. احتمالاً نسخه تولیدی اُلی از فضای بار مسقف استفاده خواهد کرد.

کانسپت موردبحث از باتری ۴۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند، باتری‌ای که برای یک خودروی برقی مدرن نسبتاً کوچک خواهد بود؛ اما علیرغم ابعاد کوچک و ظرفیت کم، فرانسوی‌ها ادعا می‌کنند کانسپتی با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتری ساخته‌اند. سیتروئن به دنبال دستیابی به چنین شعاع حرکتی با کاهش حداکثری وزن است. اُلی فقط ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و حداکثر سرعتش نیز به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت محدود می‌شود. برای دستیابی به وزن پایین از متریال جدید برای کاپوت و سقف استفاده می‌شود. در واقع کارت بورد لانه‌زنبوری تقویت شده با رزین همراه می‌شود تا ساختاری ضدآب تهیه شود. این ترکیب نه تنها سبک‌تر از فولاد است بلکه از استحکام بالایی نیز برخوردار خواهد بود. به این موارد باید ورودی‌های هوای هوشمندانه را نیز اضافه کرد که باعث بهبود آیرودینامیک می‌شود. نهایتاً باتری سبک‌تر نیز می‌تواند در رسیدن به شعاع حرکتی مناسب نقش داشته باشد.

تلاش مهندسان سیتروئن برای کاهش وزن اُلی در کابین نیز نمایان است جایی که خبری از تکنولوژی‌های غیرضروری نخواهد بود. در این بخش سیستم اطلاعات سرگرمی وجود ندارد و تنها جایگاهی برای نگه داشتن گوشی هوشمند و نصب بلندگوهای بلوتوثی دیده می‌شود. صندلی‌ها نیز از متریال جدیدی استفاده می‌کند و ۸۰ درصد قطعات کمتری در آن‌ها نسبت به صندلی‌های عادی بکار رفته است. همچنین خبری از کف‌پوش نیست و تنها لایه‌ای از فوم به کف خودرو کشیده شده است. این مورد نه تنها باعث کاهش وزن شده بلکه به کاهش قیمت نهایی نیز کمک می‌کند. اما قیمت سیتروئن اُلی جدید چقدر خواهد بود؟ صحبت کردن درباره قیمت این خودرو زود است چراکه فعلاً در مرحله مفهومی قرار دارد و احتمالاً نسخه تولیدی آن تا پایان دهه جاری میلادی راهی بازار نخواهد شد. با این وجود احتمال دارد یک محصول برقی مشابه اُلی با قیمت پایه حدود ۲۴ هزار دلار تولید شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. رضا

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (66 ديدگاه)

    واقعا آدم حسرت میخوره این چیزارو میبینه. مسئولان صنعت خوروسازی کشور باید برای این همه عقب موندگی صنعت خودرو محاکمه بشن.

    موافقم 36
    مخالفم 2
    1. MehdiTurbo

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1972 ديدگاه)

      فقط صنعت خودرو ؟؟؟
      اوضاع تو خیلی چیزا بدتر فقط شما نمیبینی چون مثل خودرو سایت نداره و اطلاعاتی نشر نمیشه
      یه مسافرت بری تازه میفهمی خودرو خوبشه
      خودرو هم یکی از چندین مورد
      اگه فقط خودرو بود میشد چشم پوشی کرد باز

      موافقم 16
      مخالفم 0
  2. Wanted

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بچه هامر

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. Behi

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (146 ديدگاه)

      دقیقاً میخواستم همینو بگم، خیلی شبیه هامر های نظامی ارتش آمریکاست.

      موافقم 13
      مخالفم 0
  3. گلاب

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    آیرودینامیک ؟

    موافقم 4
    مخالفم 7
  4. ❤BMW❤

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1246 ديدگاه)

    به نظر من خوشگله

    موافقم 21
    مخالفم 5
  5. Bmwgg6

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    با این مشخصات گفتم ده هزار تا قیمت میخوره ولی اخه 24000 هزار دلار؟؟؟
    تو این رنج حتی کمتر میشه میراژ و سوبارو لگاسی و مینی خرید
    واقعا سوبارو حرف نداره
    بنظرم باید 15000 هزار به پایین قیمت بخوره
    و شعاع حرکتی هم اگه راست باشه (خیلی ماشین های برقی شعاع حرکتیشون طبق اعلام کمپانی نبود)
    با این قیمت اصلا کی میخره؟

    موافقم 21
    مخالفم 5
  6. طراح خودنرو

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    آخه مگه مردم اروپا بیکارن برن اینو بخرن ۲۵۰۰۰ دلار ۱۱۰ تا باهاش برن ، میرن جیلی می خرن ۱۶۰۰۰ تا گیلی می خرن ۱۷۰۰۰ تا چانگان ۱۸۰۰۰ تا

    نگید که این خوبه می دونم ولی کاربردی نیست

    همین کارا رو میکنن که نفوذ چین از دروازه های بلگراد گذشته و الان داره وین و فتح می کنه

    حالا می دونید مشکل چیه ، مشکل کارهای نمایشیه که برای خوشایند مجلات فرانسوی می کنن ، این قشر طلبکار خبرنگار و روز نامه نگار همیشه ضرر شون رسیده ، دیگه هیچ کی خودش نیست ، همه می خوان ببینن عکس رو مجله شون چطور در میاد . روبرت استوارسکی سردبیر شوروم

    موافقم 0
    مخالفم 3
  7. مهدی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    کاش همین رو تولید کنند از سایبر تراک تسلا که بدتر نیست ظاهرش و مشخصاتش…..

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. Avan

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (318 ديدگاه)

    شبیه ماشین برقی های بچه هاست

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. Hamilton1970

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (529 ديدگاه)

    کلا لوگوهای جدیدی که شبیه لوگوهای رترو و قدیمی‌ان خیلی قشنگ و چشم‌نوازن
    مثل سیتروئن و ولوو و نیسان و….

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. Mercede kaviani

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (551 ديدگاه)

    باتری احتمالا باید سدیم یون باشد پون ارزنترین باتری اتوموبیل وشارش باتری سریعتر نسبت به باتری لیتیومی دارد و قیمت ن هر کیلوات ساعت فقط 17 دلار است

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. MehdiTurbo

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1972 ديدگاه)

    سیتروین همیشه دوست داشتم قبلا
    طراحیای باحالی داشت نسبت به خودروهای هم دوره خودش کیفیتشم خوب بود حتی همان پژو هم ما سال ۷۴ یه دونه داشتیم یادمه اینقدر جنس داشبوردش مرغوب بود با دست فشار میدادی حالت ارتجاعی و چرم طور داشت تازه مال اون سال بود با پژوهای بعدش و الان زمین تا اسمان فرق داشت
    الان دیگه نمیدونم پژوهای جدید سیتروئن های جدید چه شکلی شدند خیلی وقت مقاله ازشان ندیدم ولی یادکه یه مدل پژو کروک بود خیلی دوسش داشتم تو سایت پژو میرفتی میتونستی رنگ چرم همه چی شخصی سازی کنی
    نسبت به کروکای اون موقع خیلی ارزان تر بود ولی طراحی جذابی ام داشت rcz بود مدلش اگه اشتباه نکنم مال خیلی سال پیشه حدود بیست سی هزارتا بود قیمتش

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. MehdiTurbo

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1972 ديدگاه)

    بچه ها نمیدونم پیام قبلیم اومد براتون یا نه برای من نمایش نمیده خیلی وقت ها بعدش میام اصلا نیومده پیامم نشر نشده
    ولی اگه اومده مربوط به پیام قبلیمه
    سرچ کردم درست گفته بودم rcz بود اسمش مدل ۲۰۲۲ اش عجب چیزی شده خودم تا حالا ندیده بودم طراحی داخلیشم محشره
    اون رنگ زده با سقف نقره ای دلبر خیلی اگه قیمتش مثل اون موقع باشه همان سی هزارتا اینا واقعا عالیه
    لینکش براتون میزارم اگه نشر بشه دیدگاهم

    https://www.google.com/amp/s/www.largus.fr/amp/actualite-automobile/peugeot-rcz-2-vous-en-avez-reve-des-designers-polonais-lont-fait-10332405.html

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا