طراحیهفته نامه

طراحی جعبه‌ای شکل رترو، مد محبوب این روزها برای شاسی‌بلندها

این روزها ساخت شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل با طراحی رترو بسیار محبوب شده و این سبک را در مدل‌های چینی گرفته تا هیوندای سانتافه می‌بینیم.

شاسی‌بلندها طی دو دهه گذشته در صنعت خودروسازی بسیار پرفروش و سودآور شده‌اند. محبوبیت این خودروها در دههٔ ۹۰ در ایالات‌متحده افرایش پیدا کرد یعنی زمانی که تویوتا و هوندا به ترتیب رافور و CR-V را به بازار فرستادند. این خودروها ناگهان جذاب و مد روز شدند. تا آن زمان، بازار خودروهای بلندقامت تحت سلطهٔ شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل و گران‌قیمت با تکنولوژی قدیمی بود که بیشتر روی توانایی‌های آفرود تمرکز داشتند تا استفاده‌های روزمره.

تحلیل بازار

امروز بازار شاسی‌بلندها بسیار پررونق است. سال گذشته ۳۲.۸ میلیون دستگاه از این خودروها در سراسر جهان فروخته شدند. این رقم دو درصد بیشتر از فروش سال ۲۰۲۱ است و معادل ۴۵ درصد از کل فروش خودرو در جهان می‌شود. همچنین مجموع فروش انواع شاسی‌بلندها از مجموع فروش انواع خودروهای سواری بیشتر بوده است. بااین‌حال، این رشد مهم در حال کاهش است و خودروسازان بشدت به دنبال راه‌های جدیدی برای حفظ این منبع مهم سود هستند و به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها بازگشت به ریشه‌ها است.

دوباره جعبه

مد طراحی‌های رترو (نگاه به گذشته) در حال دگرگون کردن بخش شاسی‌بلندها است. بسیاری از شاسی‌بلندهای جدید ظاهری جعبه‌ای شکل دارند و در بسیاری موارد از طریق عناصر طراحی رترو، گذشته را تداعی می‌کنند که آن‌ها را از کراس‌اوورهای معمولی متمایز می‌کند. برخی از برندها مثل فورد با برانکو، مدل‌های قدیمی خود را احیا کرده‌اند، برخی دیگر به به‌روزرسانی محصولات نمادین باسابقهٔ خود پرداخته‌اند مثل جیپ رانگلر، لندروور دیفندر و مرسدس بنز G کلاس، شرکت‌های دیگری مثل اکثر برندهای چینی در حال ساخت مدل‌های جعبه‌ای شکل جدیدی برای خود هستند و خودروسازانی هم مثل لادا همچنان به تولید شاسی‌بلندهای قدیمی همچون نیوا مشغول‌اند.

طبق تحقیقات، شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل رترو و آفرودی در سال ۲۰۲۲ فروشی ۱.۴۳ میلیون دستگاهی داشته‌اند. این رقم ۵ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد. در حال حاضر، شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل بازار شامل ۳۳ مدل مختلف از مدل‌های ارزان‌قیمتی همچون لادا نیوا و یوآز پاتریوت گرفته تا مرسدس G کلاس مجلل و ریویان R1S الکتریکی می‌شود. البته اینکه کدام شاسی‌بلندها را مشمول این دسته بدانیم موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود و ممکن است برخی مدل‌های مشمول این آمار در دسته‌های دیگری قرار گیرند ولی بااین‌حال، همهٔ این خودروها ظاهری جعبه‌ای شکل، فاصلهٔ زیاد از زمین، چرخ‌های بزرگ و معمولاً توانایی‌های آفرود خوبی دارند.

معیاری به اسم دیفندر

دیفندر یکی از بهترین نمونه‌ها از چگونگی سوددهی سرمایه‌گذاری در این رویه است. لندروور در سال ۲۰۱۶ دیفندر قدیمی را کنار گذاشت و سه سال بعد دوباره آن را احیا کرد. مثل فیات ۵۰۰، دیفندر جدید به شکل و روح مدل قدیمی پایبند مانده و تکنولوژی و راحتی بیشتر را به آن افزوده است. نتیجه؟ تبدیل دیفندر به پرفروش‌ترین محصول لندروور در سال ۲۰۲۲ و تنها محصول آن که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد فروش را تجربه کرد. فورد نیز با برانکو موفقیت مشابهی را کسب کرد و سوزوکی با جیمنی هم همین‌طور. نسل جدید هیوندای سانتافه هم نمونهٔ خوبی از آیندهٔ این رویه است که ممکن است برندهای دیگری مثل ولوو، نیسان و… را هم تشویق به ساخت شاسی‌بلندهای جعبه‌ای شکل کند.

بیش‌فعالی چینی‌ها!

به نظر می‌رسد سبک طراحی جعبه‌ای شکل شاسی‌بلندها را بیش از همه چینی‌ها جدی گرفته باشند زیرا طی چند سال اخیر بسیاری از خودروسازان این کشور اقدام به معرفی چنین خودروهایی کرده‌اند. آغازگر محبوبیت طراحی جعبه‌ای شکل در بین چینی‌ها گریت وال با برند تانک و مدل ۳۰۰ و همین‌طور هاوال بیگ داگ بود. پس‌ازاین هم دیگر خودروسازان چینی مثل چری با جتور تراولر، بی‌وای‌دی با یانگ‌وانگ U8، بایک با BJ60 و… به این محبوبیت پاسخ دادند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (420 ديدگاه)

    کاشکی طراحی خودرو های سدان هم مثل SUV ها برگرده به دهه نود و هشتاد میلادی
    مثل بنز اتاق تانک یا ب ام و e49 یا آئودی ۱۰۰ که واقعا طراحی های دلنشینی دارن

    موافقم ۶۲
    مخالفم ۱
    1. پیام

      ۱۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (770 ديدگاه)

      یه چیزی که تو بعضی از ماشینا رعایت نمیشه عدم تقارن هست! خیلیا دوست ندارم آرم ماشین رو یه طرف دیگه ببینن! یا اینکه آلفارومئو یجوری طراحی میکنه که راننده مجبور بشه هم پلاک رو یه طرف ماشین بذاره هم روی سپر باشه!!! ماشین همه چیزش متقارن هست و این حرکت تو ذوق میزنه حالا میخواد هر برندی باشه

      موافقم ۷
      مخالفم ۲۰
    2. ابوالفضل

      ۱۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      ماشین های آمریکایی در حال حاضر طراحی های خوبی دارن ولی خوب طراحی های دهه ۶۰ و ۷۰ چیز دیگه ای بود

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۲
  2. R@min

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    شکل جعبه ای نه مد هست نه مد شده همیشه بوده و هست و خواهد بود.

    فورد و لندروور صرفا سبد محصولاتشونو بروز کردن و تنور رقابت با جیپ و مرسدس داغ کردن.

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۳
    1. امیر دهقان

      ۱۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (657 ديدگاه)

      البته با معرفی دیفندر و برانکو این سبک طراحی اخیرا بیشتر موردتوجه قرار گرفته تا جایی که چند سال پیش شاید هیچ‌کس فکر نمیکرد سانتافه هم جعبه‌ای شکل بشه!
      بنظرم این نشان از ایجاد یه ترند جدید تو طراحی شاسی‌بلندها داره

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲
      1. R@min

        ۱۱ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (1347 ديدگاه)

        حرفتون کاملا درسته ولی نکته اینه که دیفندر و برانکو طراحی رترو مد کردن نه ساختار جعبه ای !!

        اگر دقت کنید حتی رنگ های کلاسیک هم ترند شده مثل قهوه ای، سبز یشمی که تو محصولات جدید آمریکایی از کوروت تا همین برانکو و… اضافه شده یا گیج کلاسترهای کلاسیک و کلی ریزه کاری دیگه.

        بنظرم این یه پیام جدی رو می رسونه که مردم طرح های بی هویت و بی ظرافت امروزی دوست ندارن.

        موافقم ۸
        مخالفم ۱
        1. blackwing

          ۱۲ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (647 ديدگاه)

          باهات موافقم ، امیدوارم حالا که دنیای ماشین مناسفانه داره برقی میشه ، حداقل سدان‌ها باز هم برگردن و با طراحی رترو مثل دهه ۷۰ و ۶۰ دوباره شاهد روزهای طلایی ماشین سازی باشیم.
          البته من چندین بار گفتم الان هم میگم فقط امریکاییا دارن خوب طراحی میکنن بقیه همه ترمالی کردن رفتن تو طراحی…

          موافقم ۴
          مخالفم ۱
  3. Dead man95

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (76 ديدگاه)

    کلا اکثر شرکت های بزرگ به بن بست در طراحی رسیدن.فقط برقی شدن رو کردن بهونه

    موافقم ۹
    مخالفم ۴
  4. TRD

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط اون چینیارو . از هر جا نگاه میکنی یاد یه ماشین دیگه میفتی .

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۴
  5. datsun

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3378 ديدگاه)

    شکل جعبه ی همیشه تو ماشینهای آفرودی شاسی مستقل بوده چه قدیم چه جدید حالا نمیخاد به شرکت خاص ربطش بدید

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۰
  6. یوسف

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (871 ديدگاه)

    معیاری به نام دیفندر….
    این یک کلمه مشت محکمی بود توی دهن خیلی ها که موقع معرفی دیفندر جدید مزه می ریختن…..
    تنها ۴ سال بعد شرکت معظم تویوتا به شعبه دوم لندرور تبدیل شده….
    اینو فراموش نکنید هیچ وقت…. که لندرور از نقطه نظر طراحی حداقل ۱۰سال از تمام دنیا جلوتره….
    به چه دلیل… جون…. همین دیفندر جدید که معیار و الگوی تمام شاسی بلندهاست در سال ۲۰۱۰ طراحی شده…. و حالا بعد از ۱۴ سال آرزوی خیلی هاست. تمام.

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۹
    1. مازیار

      ۱۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (547 ديدگاه)

      دیفندر جدید ترکوندن در دنیای اتومبیل رو دوباره تعریف کرد
      به یاد ندارم تغییر نسلی اینقدر بازخورد مثبت گرفته باشه اونم تغییر یه مدل موفق، که معمولا همین امر کار تازه وارد رو خیلی سخت میکنه و زیر ذره بین قرارش میده
      اونایی هم که سوسه میان فقط با اعتبار خودشون بازی می کنن

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
    2. datsun

      ۱۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (3378 ديدگاه)

      همین اتاق صد اتاق دویست و اتاق سیصد هم جعبه‌ای شکلن منتها فورم به روز تری دارن پرادو نسل قبل هم که جعبه‌ای شکل بود اف جی کروز هم که کاملا جعبه ای شکل بود پرادو جدید هم کاملا از اف جی۶۰ الگو گرفته اگه به خودت زحمت دادی تو خیابون‌های ایران هم زیاد ازشون هست بهشون تویوتا فرماندهی هم میگن برندازش کن میفهمی طراحی پرادو جدید از کجا اومده،

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۲
      1. مازیار

        ۱۱ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (547 ديدگاه)

        درسته داتسون جان اونها بودن قبل از اونها هم نمونه هایی بودن
        اما اونی که دوباره به این آتش دمید دیفندر و برانکو بود مقاله هم راجع به همین موضوع هست

        موافقم ۷
        مخالفم ۲
    3. دانیال_Surrey،England

      ۱۱ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2709 ديدگاه)

      دقیقا یادمه ۳ تفنگداره آمریکایی دوست((المیراژ_علی نوا_یانکی)) چه چیزایی که بار دیفندر نکردن.
      بره آفرود شاسیش میشکنه!!
      شاسی نداره
      رقیب فلان کراس اوور ساده ی جیپه
      شکست میخوره تو فروش و….
      در کل تو طراحی که مجموعه لندروور از همه جلوتره تو طراحی شاسی بلند+سیستم terrain response که بعید میدونم حالا حالاها سیستم مشابهش ظهور کنه فعلا فقط فورد با برانکو در حدش ظاهر شده تو تستایی که دیدم.
      جیپ هم برخلاف تصور عمومی به هیچ وجه در حد و اندازه های لندروور نیست،همونطور که گقتم فقط فورد با برانکو تونسته بعد از لندروور اون تعادل آفرود و جاده رو برقرار کنه جیپ فقط تو آفرود خوبه،اونم با توجه به ساختارش که کاملا طبیعیه.

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱
  7. JDM سابق

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (347 ديدگاه)

    شکل جعبه ای تو کلاسیک ها بوده از اول حتی خودرو های دهه۲۰ هم جعبه ای بود. به مرور شکل جعبه ای بدلیل آیرودینامیک بهتر و مصرف سوخت کمتر کم‌رنگ تر شد و جاشو به زوایای گرد و کرو داد

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  8. ram1500trx

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    هر گردی گردو نیست و هر ماشین جعبه ای شکل هم رانگلر ۳۹۲ و مرسدس G63 نیست…

    موافقم ۶
    مخالفم ۸
    1. یوسف

      ۱۲ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (871 ديدگاه)

      در مورد جیپ هیچ حرفی نیست و همه به عنوان اولین شاسی قبولش داریم…. اما هیچ وقت محصولات کنونی چیپ در حد اسم و رسم گذشته خودش نیست…..
      اما در مورد جی یا گی کلاس بگم که این ماشین بیشرمانه ترین کپی تاریخ دنیاست…..

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  9. Mehran

    ۱۱ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سلام
    همشون از جیپ الهام می گیرن
    چه ژاپنی
    چه کره ایی

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۳
  10. Enzo Ferrari 2008

    ۱۲ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    جعبه ای فقط جی کلاس

    موافقم ۵
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا