چشم اندازفراریهفته نامه

لافراری آپرتا چیتا موتورز، فراری دست‌ساز ایرانی

یک شرکت ایرانی بنام چیتا موتورز اقدام به ساخت رپلیکای دقیقی از فراری لافراری آپرتا کرده است. در این خودرو از پیشرانه تقویت‌شده نیسان ماکسیما استفاده شده است.

ساخت خودروهایی مشابه مدل‌های مشهور و گران‌قیمت جهان توسط شرکت‌ها و افراد متفرقه در دنیا موضوعی مرسوم است و نمونهٔ آن را قبلاً در کشورمان هم با لامبورگینی مورسیه‌لاگو دست‌ساز که در سال ۱۳۹۷ معرفی شد دیده‌ایم. به این خودروها رپلیکا (Replica) گفته می‌شود. حال شرکتی بنام چیتا موتورز در تالار همایش بین‌المللی صداوسیمای تهران در حضور معاون وزارت صمت رسماً از فراری لافراری دست‌ساز خود رونمایی کرده است. این شرکت در سال ۱۳۹۸ با هدف طراحی و ساخت خودروهای سوپراسپرت در مشهد تأسیس شده است.

لافراری اولین محصول چیتا موتورز محسوب می‌شود و از آن به‌عنوان قوی‌ترین بازطراحی لافراری در جهان یاد شده است. این پروژه توسط تیم شش‌نفره چیتا موتورز انجام شده و طی آن بیش از هزار قطعه با استانداردهای بین‌المللی طراحی و ساخته شده است. این شرکت برای لافراری دست‌ساز خود نسخهٔ آپرتا یا روباز این خودرو را انتخاب کرده است. این نسخه اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ رونمایی و فقط ۲۱۰ دستگاه از آن ساخته شد. سیستم شاسی لافراری چیتا موتورز طی یک پروژه مستقل طراحی و تولید شده و جنس ورق شاسی از آلیاژ خاصی است. تمامی فاکتورهای اساسی در طراحی شاسی، ازجمله خمش، پیچش، ضریب شکست و … با استفاده از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای طراحی موردبررسی قرار گرفته است. پروژه ساخت این خودرو بیش از ۱۱ هزار ساعت زمان برده است.

به گفته شرکت ایرانی، این پروژه با حداکثر میزان داخلی‌سازی انجام شده است. به‌عنوان‌مثال، چراغ‌های عقب و شبکه‌های لانه‌زنبوری خودرو در نمای عقب و جلو توسط شرکت چیتا موتور ساخته شده‌اند. علاوه بر این، تمامی ادوات داخلی ازجمله صندلی‌ها، کمربندها، کنسول میانی و کلیدها طبق نمونه اصلی توسط این شرکت ایرانی ساخته شده‌اند. بدنه این خودرو از فیبر کربن بوده و طراحی سقف بازشوی آن مشابه نمونه اصلی است. همچنین، ورودی‌های هوا نیز در این خودرو مانند نمونه اصلی طراحی شده‌اند.

در سینهٔ لافراری آپرتای ایرانی اما بجای نیروگاه ۶.۳ لیتری V12 اصلی لافراری، نسخهٔ تقویت‌شدهٔ پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 نیسان ماکسیما قرار گرفته است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد. البته به گفتهٔ چیتا موتورز، به دلیل محدودیت‌ها برای دریافت مجوز، فعلاً به‌طور موقتی از این پیشرانه استفاده شده و اقدامات اولیه برای وارد کردن پیشرانه‌ای مناسب این خودرو با قدرت ۶۰۰ اسب بخار در حال انجام است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. BMW

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1217 ديدگاه)

    چیزی نمیگم ولی یه احسنت بهت میگم✌️🥲

    موافقم 50
    مخالفم 0
  2. ALI.S

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    چقدر خوشگل و تمیز👌
    واقعاً یک بارک‌الله داره!

    موافقم 35
    مخالفم 0
  3. aliasn

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    ماشاءالله

    موافقم 18
    مخالفم 0
  4. رامتین

    ۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3051 ديدگاه)

    واقعا مرحبا. یک موتور خوب در حد 500-600 اسب هم روش بیاد عالیه. آقای ناظمی هم باید حمایت بشه که داره بوگاتی را دست خالی تولید میکنه.

    موافقم 29
    مخالفم 0
    1. mehran

      ۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (64 ديدگاه)

      ارزش کار اقای ناظمی از این پروژه بینهایت بیشتره چون کاملا همه چیزشو داره خودش میسازه شاید تفاوت زیادی باشه ولی باز ارزش داره ،اینو پول ساخته ،بوگاتی ناظمی رو فن و هنر و عشق

      موافقم 22
      مخالفم 1
      1. MC20

        ۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1615 ديدگاه)

        مهران جان خودت فهمیدی چی نوشتی ؟
        این ماشین بدون عشق و فقط با پول ساخته شده ؟
        الله اکبر از این همه دقت شما …

        موافقم 9
        مخالفم 1
  5. SCORPION

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    بسیار عالیه.هیچ تولید کننده خودرویی نیومد از اول ،از اختراع چرخ کارشو شروع کنع.اگر ابزارالات،سرمایه وبطورکلی یک هزارم بودجه ایران خودرو. رو دراختیار این عزیزان قرار بدن،مطمعنا بچه های ایران عزیز کاری میکنن کارالسون.هوش وذکاوت ایرانی اگر موقعیت دراختیارش قراربدن ،باورکنید که درتمام امور ازهمه بهتر خواهد بود.موفق باشین۰۰

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. محسن

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعاتبریک میگم،ایران و ایرانی ثابت کرده که توهرکاری اراده کنه میتونه انجام بده

    موافقم 12
    مخالفم 2
  7. Muty

    ۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1846 ديدگاه)

    اینکه این تیم با شش نفر تونستن همچین خودرویی رو بسازن بعد خودرو سازای داخلی با میلیار ها دلار سرمایه و کلی امکانات و پرسنل و مهندس و چند کارخونه و چند ده خط تولید و چهل سال سابقه و… هنوز یه خودرو بی عیب و نقص معمولی در حد داچیا نتونستن بسازن
    قبول !!!
    اینم که : پروژه ساخت این خودرو بیش از ۱۱ هزار ساعت زمان برده است.
    بازم قبول
    ولی طراحی و ساخت بیش از هزار قطعه با استانداردهای بین‌المللی!!
    سیستم شاسی لافراری چیتا موتورز طی یک پروژه مستقل طراحی و تولید شده؟!!!
    جنس ورق شاسی از آلیاژ خاصی است؟!!!!؟؟
    تمامی فاکتورهای اساسی در طراحی شاسی، ازجمله خمش، پیچش، ضریب شکست و … با استفاده از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای طراحی موردبررسی قرار گرفته است؟؟؟!؟
    دیگه زیادی هندیش نکن هموطن
    همه اینکارها از صدها هزار دلار و شاید میلیونها دلار هزینه برداره
    بعدش کار پنج نفر شش نفر نیست…

    موافقم 10
    مخالفم 5
  8. علیرضا

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دیدگاه‌ها رو که میخونی می فهمی انسان پیدا میشه حمایت کننده از کالا داخلی پیدا میشه ولی یه کار با ارزش باید نشون داد

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا