فیات

کیت ارزان‌قیمت فرانسوی برای برقی‌سازی خودروهای بنزینی و دیزلی

از نگاه بسیاری، یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های نگهداری از هوا دربرابر آلاینده‌های مضر خودروهای احتراق داخلی، تغییر هویت نسخه‌های بنزینی یا دزیلی قدیمی آن‌ها و تجهیزشان به موتورهای برقی است. راه‌حلی که قطعا از خرید خودروهای برقی جدید روشی پاک‌تر به حساب می‌آید. این راه نه‌تنها به به‌روزشدن خودرو کمک می‌کند بلکه ممکن است برای کسانی که توان خرید یک خودروی برقی جدید را ندارند یا از طراحی و امکانات شلوغشان بیزار هستند، به‌عنوان روشی مقرون‌به‌صرفه نیز معرفی گردد.

موسس یک کانال یوتیوبی موسوم‌به «Fullycharged» برای مشاهده یک کیت ارزان‌قیمت ۵ هزار یورویی (به همراه یارانه دولتی) به فرانسه سفر کرده است تا با شرکت سازنده آن آشنا شده و محصولشان را بهتر بشناسد. شرکت یادشده، «Transition One» نام دارد و هدفش، ساخت کیت‌های تبدیل خودروهای احتراق داخلی به نمونه‌ای برقی برای تمام افراد جامعه است. آن‌ها برای تاکید برروی هدفشان، از کیت یادشده روی یک خودروی اسپرت یا سوپرخودرو استفاده نکرده و به‌جای آن، به سراغ یک فیات ۵۰۰ شهری رفته‌اند.

سازنده مدعی است که محصولش به فیات ۵۰۰ کوچک اجازه پیمایش مسافتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌دهد. درست است که هیچ‌یک از این اعداد و ارقام چندان هیجان‌انگیز به شمار نمی‌روند اما اگر به این حقیقت نگاه کنیم که قیمت کیت یاشده تنها ۵ هزار یورو است و فیات ۵۰۰ نیز خودرویی کاملا درون شهری بوده که از آن صرفا برای مسافرت‌های کوتاه این‌چنینی استفاده می‌شود، می‌فهمیم که محصول جدید شرکت ترنزیشن وان عملکرد مناسبی دارد.

این شرکت برای کم‌کردن هزینه تغییرات اعمال‌شده در این خودرو، تا آنجا که امکان داشته از جابه‌جایی قطعات پرهیز کرده؛ تا جایی که حتی جعبه‌دنده و بسته‌بندی اصلی آن را حفظ کرده است. برای این موضوع روشن‌تر شود می‌توان به محل قراریگیری و نجوه بسته‌بندی باتری اشاره کرد؛ برخلاف برخی از کیت‌ها که باتری را زیر کاپوت خودرو و در محل موتور احتراقی قرار می‌دهند، کیت ترنزیشن وان در بخش زیرین وسیله‌نقلیه قرار می‌گیرد، جایی که زمانی محل قرارگیری باک سوخت بوده است.

با توجه به موارد گفته شده، احتمالا حضور جعبه‌دنده برای شما سوالی را ایجاد کرده است. باید گفت که پاسخ سوال ذهنی شما بله است! راننده همچنان باید عمل تعویض دنده را انجام دهد اما این‌بار، دیگر نیازی به استفاده از کلاچ نیست. با وجود اینکه هدف اصلی حفظ جعبه‌دنده برای یک خودروی برقی به‌منظور کاهش هزینه‌ها رخ داده است اما ماهیت یک خودروی برقی با سیستم تعویض دنده، می‌تواند برای برخی از افراد جالب و جدید باشد.

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    بسیار کاربردیه برای خودروهای این چنینی

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  2. Jdm باز

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    هیکاش تو ایران هم انجام بشه روی خودرو های موجود تو ایران

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. Farimani

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (35 ديدگاه)

      عرض ادب و احترام
      در ایران هم انجام شده اما فعلا مجوزشو نمیدن
      البته با حدود ۵۰۰۰ یورو هزینه و بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر اونم بدون حتی یک باطری
      اما ایشالله درست میشه

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
      1. دانیال

        ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (423 ديدگاه)

        جناب فریمانی میشه بیشتر توضیح‌‌ بدین؟

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. Farimanico

          ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (35 ديدگاه)

          عرض ادب و احترام
          پیشرانه ای برقی اما بدون نیاز باطری طراحی و ساخته شده که عملا با بنزین و با مصرف دو لیتر در صد کیلومتر هستش و با یک بار سوختگیری میتونه بیشتر از ۲۰۰۰ کیلومتر رو طی کنه. و بواسطه استفاده ترکیبی میتونه به ۳۰۰۰ کیلومتر برسه . ۵ حالت استفاده داره . از ۲۰۰۰ کیلومتر تا ۳۰۰۰ کیلومتر و از ۱۰۰ اسب بخار تا ۲۰۰ اسب . میشه فقط در حالت بر قی ، حالت برقی و انجین اصلی ، ترکیبی ؛ کل سوخت فقط برقی و خودرو معمولی و برقی ازش استفاده کرد. بیشتر از ۴ق۶ نامه به مسولین مربوطه زده شده اما تاکنون موفق به اخذ مجوز نشدم و منتظرم ببینم در چند ماه آینده یا مجوز میدن یا متاسفانه بدم جایی که این نوع محصولات ارزش ذارن.
          توکل بخدا

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
  3. Nima

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    جناب صفرپور عزیز . ممنون بابت مطلب
    فقط یه لطف کنید مشکلات نگارشیش رو حل کنید
    مثلا کلمه دیزلى و یا نحوه .
    سپاس فراوان

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  4. حسین دهمرد

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2088 ديدگاه)

    بنظرم از موتور dc استفاده کرده بخاطر کمتر کردن هزینه ی اینورتر.
    اینکه همچنان از جعبه دنده استفاده میکنه هم احتمال استفاده از موتور dc رو بیشتر میکنه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا