ایران خودرودنده عقب

تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت آخر)

سرانجام پس از شانزده قسمت که جمعهٔ هر هفته با مطلب تاریخچهٔ پیکان در خدمت شما عزیزان بودیم، به قسمت پایانی این سری مطالب رسیدیم. مطلبی که از مرور مدل‌های مختلف پیکان یا در اصل روتس آرو در گروه روتس انگلستان آغاز شد و سپس با بیان زندگینامهٔ احمد خیامی، مؤسس کارخانهٔ ایران‌ناسیونال ادامه یافت و نهایتاً به موضع اصلی مطلب یعنی تاریخچهٔ پیکان در ایران رسید. حال در این قسمت، تحولات دوران پایانی پیکان را بررسی می‌کنیم تا پس از هفده قسمت، پروندهٔ مطلب تاریخچهٔ پیکان بسته شود.

paykan-1

در قسمت قبلی به پیکان جدید پرداختیم که در اصل فیس‌لیفتی کلی از همان پیکان قدیمی بود و قرار بود دوباره برای رقابت با پراید در سال ۱۳۸۷ تولید شود؛ اما تولید پیکان جدید که حتی تصاویری هم از آن منتشر شده بود به دلیل مخالفت وزیر صنعت وقت، هرگز انجام نگرفت؛ اما بااین‌حال حتی چند وقت پیش دوباره شایعاتی مبنی بر عرضهٔ پیکان جدید در فضای مجازی پخش شد و همراه با این خبر همان تصاویری که قبلاً از این خودرو منتشر شده بود در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. این شایعات تا جایی پیش رفت که حتی گفته شد ایران‌خودرو در حال پیش‌فروش پیکان جدید است و قیمت تیپ پایهٔ آن با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری پژو روآ سال هم ۱۴,۷۰۰,۰۰۰ تومان اعلام شده بود! همچنین گفته می‌شد که این خودرو از تجهیزات پنجره‌های برقی، فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و تهویه مطبوع برخوردار است! اما چندی بعد مشخص شد که تمامی این موارد شایعاتی بی‌اساس بوده و هیچ خبری از تولید پیکان جدید نیست.

paykan-prototype

در سوی دیگر اما وانت پیکان یا همان باردو که همچنان به تولید می‌رسید، همواره از سوی سازمان استاندارد و حفاظت از محیط‌زیست به توقف تولید تهدید می‌شد و حتی بارها شماره گزاری آن توسط پلیس راهور متوقف شد؛ اما هر بار ایران‌خودرو با ایجاد تغییرات یا رایزنی‌هایی، پلیس را برای ادامهٔ شماره گزاری باردو قانع می‌کرد. ولی در اسفند سال ۱۳۹۱ پلیس بازهم به دلیل عدم ایمنی پیکان وانت و عدم تطابق آن با استانداردهای ۵۵ گانه، شماره‌گذاری آن‌را متوقف کرد. به همین دلیل این بار ایران‌خودرو تغییرات و اصلاحات بیشتری را در داخل و خارج پیکان وانت انجام داد تا شماره‌گذاری آن مجدداً ادامه یابد. در این اصلاحات سپرها و آینه‌های جانبی تغییر کردند، چراغ‌های جلو به نوع کریستالی تغییر یافتند، پروژکتورهایی به سپر عقب اضافه شدند، کمربندهای ایمنی از نوع سه‌نقطه‌ای شدند، ترمزدستی به کنسول وسط انتقال یافت و درها مقاوم‌سازی شدند. علاوه بر این، وانت باردو به ترمز ABS و راهنماهای جانبی هم مجهز شد.

ikco-paykan-2012-pickup-01

بدین ترتیب تولید پیکان وانت جدید در سال ۱۳۹۱ آغاز و شماره‌گذاری آن ادامه یافت؛ اما مجدداً در سال ۱۳۹۳ ادامهٔ تولید پیکان وانت به دلیل عدم تطابق موتور ۱۶۰۰ سی‌سی آن با استاندارد آلایندگی یورو ۴ با مشکل مواجه شد؛ بنابراین ایران‌خودرو در سال آخر تولید پیکان وانت، از موتور ارتقاء یافتهٔ ۱۷۰۰ سی‌سی روآی سال برای آن استفاده کرد که استاندارد آلایندگی آن با ایجاد تغییراتی به یورو ۴ ارتقاء یافته و قدرت بیشتری معادل ۸۸ اسب بخار داشت. البته پیش‌ازاین در سال‌های قبل در همان موتور ۱۶۰۰ سی‌سی هم اصلاحاتی انجام گرفته و قدرتش به ۸۰ اسب بخار رسیده بود؛ بنابراین در سال ۱۳۹۳ پیکان وانت یا باردو با ظاهری جدید و موتور قدرتمندتر ۱.۷ لیتری به بازار عرضه شد.

ikco-paykan-2012-pickup-03

از طرف دیگر، گروه بهمن هم که همچنان در حال تولید وانت مزدا ۲۰۰۰ قدیمی بود، به دلیل تحریم‌ها، در تأمین قطعات پیشرانهٔ ۲ لیتری این خودرو با مشکل مواجه شده بود که موجب کاهش تولید آن شد. این امر منجر به افزایش قیمت شدید وانت مزدا ۲۰۰۰ گردید تا جایی که قیمت کارخانه‌ای نسخه‌های تک کابین و دو کابین آن به ترتیب به ۳۵ میلیون و ۳۹ میلیون و قیمت بازار به ۳۹ میلیون و ۴۱ میلیون تومان رسید. همچنین موتور وانت مزدا با استاندارد آلایندگی یورو ۴ که از سال ۱۳۹۳ الزامی شده بود، تطابق نداشت و به دلیل تیراژ تولید پایین و عدم صرفهٔ اقتصادی، امکان ایجاد تغییرات در این موتور برای دستیابی به استاندارد یورو ۴ نیز میسر نبود. به همین دلیل گروه بهمن تصمیم گرفت از پیشرانهٔ ۱۷۰۰ سی‌سی OHV II ایران‌خودرو یا همان موتور پژو روآی سال در وانت مزدا استفاده کند.

bahman-motor-kara-2012-01

بدین ترتیب پس از انجام تغییراتی در وانت مزدا، موتور جدید ۱.۷ لیتری که در اصل همان موتور پیکان بود و پیشینهٔ آن به دههٔ ۵۰ شمسی و هیلمن اونجر بازمی‌گشت، روی این وانت نصب شد. سرانجام در اواخر سال ۱۳۹۳ وانت مزدای جدید با نام وانت کارا به بازار عرضه شد درحالی‌که قیمت آن تا حد زیادی نسبت به وانت مزدا ۲۰۰۰ کاهش یافته بود به‌گونه‌ای که نسخهٔ تک کابین آن ۲۵ میلیون و نمونهٔ دو کابین ۲۸ میلیون تومان قیمت داشت که تقریباً حدود نصف قیمت وانت مزدا بود.

bahman-motor-kara-2012-02

اما ایران‌خودرو هم به فکر ساخت جایگزینی برای وانت پیکان بود چراکه این خودرو بیش از آن اندازه‌ای قدیمی شده بود که بتوان ‌همچنان با ایجاد تغییراتی جزئی به تولید آن ادامه داد. البته تلاش‌ها برای ساخت وانتی جدید از سال‌ها قبل توسط ایران‌خودرو با ساخت وانت‌هایی همچون وانت سمند و وانت روآ صورت گرفته بود که البته هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده بودند؛ بنابراین ایران‌خودرو مجدداً پروژهٔ ساخت وانت جدیدی را آغاز کرد. این وانت در اصل بر اساس پژو روآ و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب آن شکل گرفته بود که این مورد برای یک وانت نکتهٔ مثبتی بشمار می‌رفت. این وانت جدید که آریسان نام گرفت، پخش جلویی خود را هم از پژو پارس قرض گرفته بود که البته تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر آن جهت تمایز با پارس ایجاد شده بود. آریسان از ابتدا به‌عنوان وانتی دوگانه‌سوز در نظر گرفته شده بود و به همین دلیل طراحی آن به‌گونه‌ای انجام شده بود که کپسول‌های گاز در زیر قسمت بار نصب شده و فضای بار را اشغال نمی‌کردند. برای داشبورد آن‌هم از همان داشبورد جدید پژو ۴۰۵ استفاده شد اما رو دری‌ها همان نمونه‌های قدیمی متعلق به روآ بودند.

ikco-arisun-2014-02

بدین ترتیب درنهایت تولید وانت پیکان در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ متوقف شد تا آخرین بازماندهٔ نسل پیکان نیز پس از ۴۵ سال با خط تولید وداع کرده و پروندهٔ پیکان برای همیشه بسته شود. البته موتور پیکان همچنان در وانت‌های آریسان و کارا در حال تولید است و می‌توان گفت قلب پیکان کماکان در سینهٔ دو خودروی دیگر در حال تپیدن است! موتوری که در اصل متعلق به هیلمن اونجر و سال ۱۹۷۰ میلادی است. بااین‌حال خط تولید وانت آریسان جایگزین خط تولید وانت پیکان شد و در سال ۱۳۹۴ به بازار آمد. آریسان هرچند خودرویی مدرن‌تر از پیکان است اما قیمت بیشتری معادل ۲۵ میلیون تومان دارد یعنی حدود ۱۰ میلیون تومان بیشتر از وانت پیکان؛ بنابراین ایران‌خودرو عنوان ارزان‌ترین وانت بازار را هم به سایپا و وانت پراید ۱۵۱ واگذار کرد تا شاید پراید بر این بخش بازار هم سلطه پیدا کرده و داستان پیکان سواری و توقف تولیدش دوباره در بخش وانت‌ها تکرار شود.

ikco-arisun-2014-04

بدین ترتیب به پایان سری مطالب تاریخچهٔ پیکان رسیدیم و تمامی اعضای خانوادهٔ این خودرو از پیکان سواری گرفته تا پژو روآ و وانت باردو به موزه رفتند. پیکان با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش برای همیشه از خط تولید کنار گذاشته شد تا پرونده‌ای عظیم در تاریخ صنعت خودروسازی ایران بسته شود. خداحافظ پیکان.

paykan-2

منابع
سایت Wikipedia
سایت Tuningtalk
سایت Paykanhunter
هفته‌نامهٔ دنیای خودرو
مجله ماشین

تمامی قسمت‌ها
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت اول)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سوم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهارم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پنجم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت ششم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هفتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت هشتم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت نهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت یازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوازدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت سیزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت چهاردهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت پانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت شانزدهم)
تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت آخر)

پایان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. شهرام تنها عاشق پیکان و وانت پیکان وپیکان استیشن 1725CC

    ۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (98 ديدگاه)

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر ۸۱.۵mm و کورس پیستون۸۲.۵mm و نسبت تراکم ۹.۲ به یک۱ میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ ۹۴ اسب بخار در ۵۲۰۰RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور ۱۱۰اسب بخار در دور ۵۲۰۰در دقیقه است البته جوانان مدل ۱۳۵۷و ۵۸سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش ۷۹ اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه ۹۴ اسب بخاره که در ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ قدرتش۹۴ اسب بخار و ۱۴۴نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل ۱۳۵۷و۵۸که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی ۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش ۱۱۰اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور ۱۱۰ اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای۲۰۰۰ که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر ۱۶ سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد ۹۰۰۰RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای ۲۰۰۰ ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال ۲۰۲۷ مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق ۱۷۲۵cc و ۱۱۰ اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم ۲۰۰۰cc در تک کاربراتور ۱۰۰ اسب بخار و در دو کاربراتور ۱۲۰ اسب بخار و انژکتوری ۱۳۰ اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب ۱۵۷ و ۱۶۷ و ۱۷۸ نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای ۱۸۰۰ و پارس ELX
    زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با ۱۶ سوپاپ و نسبت تراکم بالا ۱۰.۴ به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش ۱۷۶۲cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم ۱۷۲۵cc و ۸ سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین ۹.۲ به یک ۱ و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال ۱۳۴۸ در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور ۱۷۲۵cc ولی قدرتش را نوشته ۶۸.۵ اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت ۶۸.۵ اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ دارای قدرت ۶۱.۵ اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش ۱۵۹۸cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران ۶۹ اسب بخار بوده و در انژکتوری ۷۱ اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد
    در هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت ۷۸ اسب بخار و گشتاور ۱۱۷ نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای اچ ۱۲۰ باشه دارای قدرت ۱۱۰ اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر ۴۵ نسبت به پیکان جوانان که وبر ۴۰ بوده
    دیگر عامل دور موتور ۵۳۰۰ دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که ۵۲۰۰ دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY h120 که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیر مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش ۱۱۰ اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت ۱۱۰ اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا ۱۸۰۰ یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو ۴۰۵ و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع ۱۱۰ اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر ۲۰۰۰CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی ۱۱۰ اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم ۲ بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیت یک هواپیما انگار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
    1. 1725CC

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (98 ديدگاه)

      درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر ۸۱.۵mm و کورس پیستون۸۲.۵mm و نسبت تراکم ۹.۲ به یک۱ میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ ۹۴ اسب بخار در ۵۲۰۰RPM است ولی در موتور HOLBAY 1725cc با کاربراتورهایWEBER دارای بیشینه زور ۱۱۰اسب بخار در دور ۵۲۰۰در دقیقه است البته جوانان مدل ۱۳۵۷و ۵۸سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش ۷۹ اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه ۹۴ اسب بخاره که مونتاژش در ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ بود که بیشینه قدرتش۹۴ اسب بخار و بیشینه گشتاورش ۱۴۴نیوتن متر ولی بنا به گفته بعضیها مدل ۱۳۵۷و۵۸که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی شد ۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴نیوتن متر !! .در خارج از ایران HILLMAN HUNTER GLS که همان پیکان جوانان خارجی است و کاربراتور هایش با پیکان جوانان GT ایران فرق دارد بیشینه زورش ۱۱۰اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY 1725cc است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور ۱۱۰ اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای۲۰۰۰ که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
      اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر ۱۶ سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد ۹۰۰۰RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
      اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
      ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
      پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
      وانت و استیشن و سواری
      اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
      مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
      مگه میشه مگه داریم مگه هست
      چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای ۲۰۰۰ ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال ۲۰۲۷ مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
      اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
      مثلا کوپه با کوپه
      سدان با سدان
      پیکاپ( وانت) با وانت
      کامیون با کامیون
      کشنده با کشنده
      بوژی کش با بوژی کش
      حجم با حجم برابر
      تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
      دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

      ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق ۱۷۲۵cc و ۱۱۰ اسب بخار در دور کم
      حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم ۲۰۰۰cc در تک کاربراتور ۱۰۰ اسب بخار و در دو کاربراتور ۱۲۰ اسب بخار و انژکتوری ۱۳۰ اسب بخار
      و گشتاور ها به ترتیب ۱۵۷ و ۱۶۷ و ۱۷۸ نیوتن متر
      پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
      و دردش روی سر زانتیای ۱۸۰۰ و پارس ELX
      زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با ۱۶ سوپاپ و نسبت تراکم بالا ۱۰.۴ به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش ۱۷۶۲cc
      هیلمن هانتر GLS با حجم ۱۷۲۵cc و ۸ سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین ۹.۲ به یک ۱ و کمترین مورد پیشرفته
      بیشینه توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه فراهم میکند
      درود بر هیلمن هانتر GLS
      آفرین بر غیرتت
      فقط و فقط پیکان
      کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
      زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
      خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال ۱۳۴۸ در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور ۱۷۲۵cc ولی قدرتش را نوشته ۶۸.۵ اسب بخار!
      نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت ۶۸.۵ اسب بخار
      لازم به ذکر میباشد پیکان مدل ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ دارای قدرت ۶۱.۵ اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
      در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش ۱۵۹۸cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران ۶۹ اسب بخار بوده و در انژکتوری ۷۱ اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد که در ایران هیلمن DL با حجم ۱۵۹۸cc و آونجر هم همینطور مونتاژ میشد که در ایران نوع چهار دربش بر عکس خارج چراغ مستطیلی و در نوع آونجر یا دو درب دارای چهار چراغ بودند موتورش در ایران به اشتباه بازاری و مکانیکی تخت نامیدند که در اصل موتور تخت تعریفش جداست واز حوصله بحث خارج است موتور هیلمن و آونجرهای مونتاژی ایران تک کاربراتور بودند دارای حجم دقیق موتور ۱۵۹۸cc و بیشینه توان ۶۹ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۱۰ نیوتن متر
      درخارج از ایران هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت ۷۸ اسب بخار و گشتاور ۱۱۷ نیوتن متر میباشد
      اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای۱۷۲۵cc باشه دارای قدرت ۱۱۰ اسب بخار بوده
      نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI غیر مسابقه ایی !! هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
      OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
      دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر ۴۵ نسبت به پیکان جوانان که وبر ۴۰ بوده
      دیگر عامل دور موتور ۵۳۰۰ دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که ۵۲۰۰ دور در دقیقه بوده
      موتور HOLBAY که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیرH120 مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش ۱۱۰ اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت ۱۱۰ اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا ۱۸۰۰ یا پژو پارسELX را ذکر کردم
      پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
      پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو ۴۰۵ و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
      زنده باد پیکان آنهم از نوع ۱۱۰ اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر ۲۰۰۰CC را درو کند
      جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی ۱۱۰ اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
      ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم ۲ بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیتش شبیه کاکپیت یک هواپیمای جنگی فانتوم دو اف چهار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
      زنده باد پیکان
      کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش

      موافقم ۵
      مخالفم ۲
    2. امیرحسین

      ۲۵ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با اون مصرف سوخت وحشتناکش که خروجی ۱۱۰ اسب چیزی نیست. بازده ملاک هست وگرنه محدودیتی برای قدرت نیست…

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
      1. شهرام

        ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
        سوابق: (71 ديدگاه)

        در سرعتهای بالا و در دورهای بالا دوتا کاربراتورش فعال میشه باهم ، مصرف کمتر سوخت در سرعت ۸۰کیلومتر در ساعت در دنده ی چهار است و اگر میخواهی با هزینه بالا خداحافظی کنی گیربکس پنج دنده ی گتراگ ۲۴۰ برایش بگیر تا در سرعت ۱۲۰ هم کمترین مصرف در دنده پنج داشته باشی !???

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  2. میثم

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (66 ديدگاه)

    باز همون پیکان وانت قدیمی شرف داره به این آریسان که کمرش میشکنه!!
    خدایشش خنده داره نمیدونم چی بگم وانت امریکایی و ژاپنی قدیمی رو دارن چند برابر ظرفیت بار میزنن آخ نمیگه آریسان ۱۰۰کیلو بشه۱۱۰از وسط نصف میشه تازه خیلی زود هم از هم میپاشه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  3. پیکان زندگیمه

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیکان یه استطوره س کاشکی توان مالی اینو داشتم یه کلکسیون از همه مدل هاش میزاشتم حیف…. انگلستان چه چیزی ساخت الان اونایی که مهندس مکانیک یا رشته های مشابه این خوندن با اصطلاح واردن میدونن که موتور پیکان از قوی ترین و جون سخت ترین موتور هاست.. درود بر انگلستان درود بر پیکان درووود بر پیکان بازان

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  4. شهرام 1725cc و شهرام 1598cc

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (71 ديدگاه)

    این دیگه از ته دل می گویم نه از روی احساسات و عشق و خدایی ناکرده نفهمی از دانش روز
    ،،، ولی پیکان با این کارنامه ی موفقش باز باید تولید بشه بخدا فکر میکردم ماشینهای دیگر ایرادهای پیکان که داره دیگر خبری نیست ولی پیکان شاید کولر نداره ولی سطح سایه اندازش زیاده و احتیاج نداره با کمی گونی جلوی رادیاتورش در سخت ترین برف و بوران گرمترین بخاری را خواهد داشت پیکان در جاده خاکی هم کم نمیاره
    پیکان عشق است ، پیکان ساده است ولی در عین حال پیچیده ! پیکان جنگنده بمب افکن مک دانل داگلاس فانتوم (۲) F-4 است ، پیکان زنجیر تایم دار میباشد ، پیکان شاید صدای موتورش زیاد باشه ولی رهگذران را زودتر متوجه کرده ، پیکان سالاره ، پیکان به صاحبش خیانت نمیکند و تا آخرین نفس و توان کمکش می کند ، پیکان توسط انگلستان و ایران و استرالیا و کره ووو شکست خورد ولی پیکان بازم پیروز خواهد شد این پیر سالخورده ولی با تجربه پوست خواهد انداخت و به حول و قوه الهی پیکان ۲ را صنعتگران ایران زمین تولید خواهند کرد ، انشا الله

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  5. شهرام

    ۲ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (98 ديدگاه)

    خدایا این آرزویم را برآورده کن
    که دو خودرو را تولید کنند
    ۱- پیکان را با کمی تغییرات
    ۲- تویوتا لند کروزر سری ۷۰
    را

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  6. کوروش

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پیکان باید توسط دوستان بالایی که میدانند و میتوانند دوباره طراحی وساخته بشه ۱۶ سوپاپ شدن و زنجیری ماندن و نصب کولر و هیدرولیک و بدنه آیرودینامیک جدید، به خدا میتواند ایران خودرو و صنعت ایران را زنده کند. خواهشن دیدگاه های ما را به مسولین برسانید. پیروز،بهروز، نیک انجام باشید.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. سیامک

    ۲۹ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (19 ديدگاه)

    عشق است پیکان که اگر ۵ دنده میشد بهترین ماشین آسیا می شد خدایش چه میشه دوباره تولید بشه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  8. شهرام ویسی ملکشاهی

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (98 ديدگاه)

    مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر ۸۱.۵mm و کورس پیستون۸۲.۵mm و نسبت تراکم ۹.۲ به یک۱ میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ ۹۴ اسب بخار در ۵۲۰۰RPM است ولی در موتور HOLBAY 1725cc با کاربراتورهایWEBER دارای بیشینه زور ۱۱۰اسب بخار در دور ۵۲۰۰در دقیقه است البته جوانان مدل ۱۳۵۷و ۵۸سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش ۷۹ اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه ۹۴ اسب بخاره که مونتاژش در ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ بود که بیشینه قدرتش۹۴ اسب بخار و بیشینه گشتاورش ۱۴۴نیوتن متر ولی بنا به گفته بعضیها مدل ۱۳۵۷و۵۸که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی شد ۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴نیوتن متر !! .در خارج از ایران HILLMAN HUNTER GLS که همان پیکان جوانان خارجی است و کاربراتور هایش با پیکان جوانان GT ایران فرق دارد بیشینه زورش ۱۱۰اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY 1725cc است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور ۱۱۰ اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای۲۰۰۰ که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر ۱۶ سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد ۹۰۰۰RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای ۲۰۰۰ ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال ۲۰۲۷ مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق ۱۷۲۵cc و ۱۱۰ اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم ۲۰۰۰cc در تک کاربراتور ۱۰۰ اسب بخار و در دو کاربراتور ۱۲۰ اسب بخار و انژکتوری ۱۳۰ اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب ۱۵۷ و ۱۶۷ و ۱۷۸ نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای ۱۸۰۰ و پارس ELX
    زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با ۱۶ سوپاپ و نسبت تراکم بالا ۱۰.۴ به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش ۱۷۶۲cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم ۱۷۲۵cc و ۸ سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین ۹.۲ به یک ۱ و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال ۱۳۴۸ در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور ۱۷۲۵cc ولی قدرتش را نوشته ۶۸.۵ اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت ۶۸.۵ اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ دارای قدرت ۶۱.۵ اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش ۱۵۹۸cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران ۶۹ اسب بخار بوده و در انژکتوری ۷۱ اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد که در ایران هیلمن DL با حجم ۱۵۹۸cc و آونجر هم همینطور مونتاژ میشد که در ایران نوع چهار دربش بر عکس خارج چراغ مستطیلی و در نوع آونجر یا دو درب دارای چهار چراغ بودند موتورش در ایران به اشتباه بازاری و مکانیکی تخت نامیدند که در اصل موتور تخت تعریفش جداست واز حوصله بحث خارج است موتور هیلمن و آونجرهای مونتاژی ایران تک کاربراتور بودند دارای حجم دقیق موتور ۱۵۹۸cc و بیشینه توان ۶۹ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۱۰ نیوتن متر
    درخارج از ایران هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت ۷۸ اسب بخار و گشتاور ۱۱۷ نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای۱۷۲۵cc باشه دارای قدرت ۱۱۰ اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI غیر مسابقه ایی !! هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر ۴۵ نسبت به پیکان جوانان که وبر ۴۰ بوده
    دیگر عامل دور موتور ۵۳۰۰ دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که ۵۲۰۰ دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیرH120 مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش ۱۱۰ اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت ۱۱۰ اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا ۱۸۰۰ یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو ۴۰۵ و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع ۱۱۰ اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر ۲۰۰۰CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی ۱۱۰ اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم ۲ بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیتش شبیه کاکپیت یک هواپیمای جنگی فانتوم دو اف چهار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش
    این دیگه از ته دل می گویم نه از روی احساسات و عشق و خدایی ناکرده نفهمی از دانش روز
    ،،، ولی پیکان با این کارنامه ی موفقش باز باید تولید بشه بخدا فکر میکردم ماشینهای دیگر ایرادهای پیکان که داره دیگر خبری نیست ولی پیکان شاید کولر نداره ولی سطح سایه اندازش زیاده و احتیاج نداره با کمی گونی جلوی رادیاتورش در سخت ترین برف و بوران گرمترین بخاری را خواهد داشت پیکان در جاده خاکی هم کم نمیاره
    پیکان عشق است ، پیکان ساده است ولی در عین حال پیچیده ! پیکان جنگنده بمب افکن مک دانل داگلاس فانتوم (۲) F-4 است ، پیکان زنجیر تایم دار میباشد ، پیکان شاید صدای موتورش زیاد باشه ولی رهگذران را زودتر متوجه کرده ، پیکان سالاره ، پیکان به صاحبش خیانت نمیکند و تا آخرین نفس و توان کمکش می کند ، پیکان توسط انگلستان و ایران و استرالیا و کره ووو شکست خورد ولی پیکان بازم پیروز خواهد شد این پیر سالخورده ولی با تجربه پوست خواهد انداخت و به حول و قوه الهی پیکان ۲ را صنعتگران ایران زمین تولید خواهند کرد ، انشا الله
    خدایا این آرزویم را برآورده کن
    که دو خودرو را تولید کنند
    ۱- پیکان را با کمی تغییرات
    ۲- تویوتا لند کروزر سری ۷۰
    را

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  9. شهرام ویسی ملکشاهی

    ۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با درود بی پایان بر علاقمندان پیکان انگلیسی دهه ۶۰ قرن ۲۰ سال ۱۹۶۴
    مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر ۸۱.۵mm و کورس پیستون۸۲.۵mm و نسبت تراکم ۹.۲ به یک۱ میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زنیت استرامبرگ ( With its twin Stromberg 150CD carburettors the engine ) و ۹۴ اسب بخار در ۵۲۰۰RPM است ولی در موتور HOLBAY 1725cc با کاربراتورهایشtwin Weber 40DCOE carburetters دارای بیشینه توان ۱۱۰اسب بخار در دور ۵۲۰۰ در دقیقه است البته جوانان مدل ۱۳۵۷و ۵۸ سر پیستونهایش نعلبکی شکل است و قدرتش ۷۹ اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه ۹۴ اسب بخاره که مونتاژش در ایران از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ بود که بیشینه قدرتش۹۴ اسب بخار و بیشینه گشتاورش ۱۴۴نیوتن متر ولی بنا به گفته بعضیها مدل ۱۳۵۷و۵۸که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی شد ۷۹ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴نیوتن متر !! البته درستی این مطلب هنوز مشخص نشده است ؟!.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER GLS که همان پیکان جوانان خارجی است و کاربراتور هایش با پیکان جوانان GT ایران فرق دارد کاربراتورشtwin Weber 40DCOE carburetters است بیشینه توانش ۱۱۰اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY 1725cc است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است که اگر و ای کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور ۱۱۰ اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای۲۰۰۰ که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ البته اگر کاربراتورهای twin Weber 45 DCOE carburetters یا twin Weber 50DCOE carburetters اگر باشه قدرتش از ۱۲۰ اسب بخار میزنه بالاتر با حجم موتور ۱۷۲۵cc

    ولی اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر ۱۶ سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد ۹۰۰۰RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده

    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه( ده سال بعد) بگیم زانتیای ۲۰۰۰ ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال ۲۰۲۷ مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق ۱۷۲۵cc و ۱۱۰ اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم ۲۰۰۰cc در تک کاربراتور ۱۰۰ اسب بخار و در دو کاربراتور ۱۲۰ اسب بخار و انژکتوری ۱۳۰ اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب ۱۵۷ و ۱۶۷ و ۱۷۸ نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای ۱۸۰۰ و پارس ELX
    زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با ۱۶ سوپاپ و نسبت تراکم بالا ۱۰.۴ به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و بیشینه گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش ۱۷۶۲cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم ۱۷۲۵cc و ۸ سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین ۹.۲ به یک ۱ و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان
    خدمت خوانندگان عرض کنم در آگاهی تبلیغاتی در روزنامه های سال ۱۳۴۸ در مورد پیکان دولوکس جدید نوشته حجم موتور ۱۷۲۵cc ولی قدرتش را نوشته ۶۸.۵ اسب بخار!
    نمیدونم چرا در هیچکدام از نوشته های قبلی اشاره ای نشده پیکان ( آرو ) با قدرت ۶۸.۵ اسب بخار
    لازم به ذکر میباشد پیکان مدل ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ دارای قدرت ۶۱.۵ اسب بخار بود که البته اگه منطقی فکر کنیم سرسیلندرش چدنی ( آهنی ) بود فقط نمیدانم فقط در ایران این جور بوده یا نه؟!
    در مورد پیکان به اصطلاح غلط موتور تخت که در هیلمن و آونجر مورد استفاده بود حجم موتورش ۱۵۹۸cc بوده که در مدل کاربراتوری در ایران ۶۹ اسب بخار بوده و در انژکتوری ۷۱ اسب بخار البته این را بگم که چه هیلمن و آونجر که در اصل یکی میباشند هیلمن آونجر دارای انواع مختلف موتور میباشند که حجمهای متفاوتی دارد که در ایران هیلمن DL با حجم ۱۵۹۸cc و آونجر هم همینطور مونتاژ میشد که در ایران نوع چهار دربش بر عکس خارج چراغ مستطیلی و در نوع آونجر یا دو درب دارای چهار چراغ بودند موتورش در ایران به اشتباه بازاری و مکانیکی تخت نامیدند که در اصل موتور تخت تعریفش جداست واز حوصله بحث خارج است موتور هیلمن و آونجرهای مونتاژی ایران تک کاربراتور بودند دارای حجم دقیق موتور ۱۵۹۸cc و بیشینه توان ۶۹ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۱۰ نیوتن متر
    درخارج از ایران هیلمن آونجر دو کاربراتوری دارای قدرت ۷۸ اسب بخار و گشتاور ۱۱۷ نیوتن متر میباشد
    اگه پیکان جوانانی باشه که موتورش هولبای۱۷۲۵cc باشه دارای قدرت ۱۱۰ اسب بخار بوده
    نه BMW و نه BENZ و نه FERRARI غیر مسابقه ایی !! هیچکدام اینجور توانی در دور کم موتور بیشتر نداشتند تنها رقیب پیکان ( آرو ) فقط و فقط آلفارومئو بوده آنهم چون میل سوپاپها از بالا باز و بسته میشه یا همان DOHC که در انواع مختلف پیکان متاسفانه OHV است که باید در جهان SOHV برای تک میل سوپاپ یا ( میل بادامک ) از پایین و برای دو میل سوپاپ از پایین را DOHV بنامیم
    OHC میل بادامک از بالا که اگر یکی باشه یا تک باشه SOHC و برای دو میل سوپاپ یا بادامک از بالا را DOHC مینامیم
    دوم عاملی که باعث قویتر بودن موتور آلفارومئوو نسبت به پیکان جوانان بوده کاربراتورهای وبر ۴۵ نسبت به پیکان جوانان که وبر ۴۰ بوده
    دیگر عامل دور موتور ۵۳۰۰ دور بر دقیقه نسبت به پیکان جوانان که ۵۲۰۰ دور در دقیقه بوده
    موتور HOLBAY که در پیکان جوانان GLS و سانبیم رپیرH120 مشترک میباشد که متاسفانه ایران ناسیونال با این همه سر و صدا و عظمت به اصطلاح هیچ وقت به ایران نیامد که قدرتش ۱۱۰ اسب بخار بوده مقایسه با موتور فرانسوی XU7JPL4 که در زانتیای ۱۸۰۰ و پژو پارس ELX و سمند سریر مشترک میباشد با قدرت ۱۱۰ اسب بخار کردم و ضعفهای موتور زانتیا ۱۸۰۰ یا پژو پارسELX را ذکر کردم
    پس پیکان از انگلیس درست است ما را زمینگیر صنعتی کرد ولی وابسته مطلق قطعات موتور نکرد چون استهلاک موتور پیکان به مراتب کمتر ازپژو پارس ELX میباشد
    پس اگه پیکان اشتباه بوده نتیجه میگیریم با توجه به ایرادهایی که موتور پژو ۴۰۵ و پارس و سمندها دارد به مراتب این اشتباه بزرگتر است
    زنده باد پیکان آنهم از نوع ۱۱۰ اسب بخار که متاسفانه در ایران نیامد تا شاهد غرش شیر لوکاس باشیم تا همه خودروهای چهار سیلندر زیر ۲۰۰۰CC را درو کند
    جالب اینجاست پیکان جوانان درست است موتورش نسبت به پیکان جوانان انگلیسی ۱۱۰ اسب بخاری چندین اسب بخار پایینتر بوده
    ولی اگزوزش دولول گیربکس و دیفرانسیلش ریز بوده و صندلیهایش خلبانی جنگنده بمب افکن فانتوم ۲ بوده و دارای چندین آمپر جدا از هم ….. اصلا کاکپیتش شبیه کاکپیت یک هواپیمای جنگی فانتوم دو اف چهار میباشد رقیبش آلفا رومئوو دارای این آمپرها و موتور قوی بوده..
    زنده باد پیکان
    کاش امکانات در دستم بود و طراحی پیکان جدیدی میکردم که هم آیرودینامیکتر بود و هم ضریب هندلینگش و توزیع وزن مناسبتر میکردم و موتور و امکانات داخلیش را به روز میکردم ای کاش
    این دیگه از ته دل می گویم نه از روی احساسات و عشق و خدایی ناکرده نفهمی از دانش روز
    ،،، ولی پیکان با این کارنامه ی موفقش باز باید تولید بشه بخدا فکر میکردم ماشینهای دیگر ایرادهای پیکان که داره دیگر خبری نیست ولی پیکان شاید کولر نداره ولی سطح سایه اندازش زیاده و احتیاج نداره با کمی گونی جلوی رادیاتورش در سخت ترین برف و بوران گرمترین بخاری را خواهد داشت پیکان در جاده خاکی هم کم نمیاره
    پیکان عشق است ، پیکان ساده است ولی در عین حال پیچیده ! پیکان جنگنده بمب افکن مک دانل داگلاس فانتوم (۲) F-4 است ، پیکان زنجیر تایم دار میباشد ، پیکان شاید صدای موتورش زیاد باشه ولی رهگذران را زودتر متوجه کرده ، پیکان سالاره ، پیکان به صاحبش خیانت نمیکند و تا آخرین نفس و توان کمکش می کند ، پیکان توسط انگلستان و ایران و استرالیا و کره ووو شکست خورد ولی پیکان بازم پیروز خواهد شد این پیر سالخورده ولی با تجربه پوست خواهد انداخت و به حول و قوه الهی پیکان ۲ را صنعتگران ایران زمین تولید خواهند کرد ، انشا الله
    خدایا این آرزویم را برآورده کن
    که دو خودرو را تولید کنند
    ۱- پیکان را با کمی تغییرات
    ۲- تویوتا لند کروزر سری ۷۰
    را

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. میلاد

    ۷ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر شما، کلی در جستجوی این چنین مطلب کامل و دقیقی در مورد پیکان بودم که خوشبختانه پیدا کردم! واقعا گردآوری اینچنین مطالبی زحمت زیادی میخواد با تشکر فراوان از نویسنده این مطلب.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  11. شهرام ویسی ملکشاهی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (98 ديدگاه)

    پیکان ترموستاتش درست کار کنه و بخاری اش خوب باشه توی سخت ترین سرماها کم نمیاره و دیگر نیازی به پوشش جلوی رادیاتورش نیست !
    اگر بهینه سازی کلی شود مثل تویوتا لند کروزر سری ۷۰ عالی میشه !

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  12. شهرام ویسی ملکشاهی

    ۲۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کاش به جای پیکان بنز W114 تولید میکردند .

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا