ایران خودرو

معرفی نسخه جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک با پیشرانه EFP و آپشن‌های بیشتر

دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید با پیشرانهٔ EFP معرفی شده که ۱۶۵ اسب بخار قدرت دارد و از آپشن‌های بیشتری مثل سنسور نور و باران بهره می‌برد.

ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از دنا پلاس توربو اتوماتیک را با آپشن‌های بیشتر و پیشرانهٔ قوی‌تر معرفی کرده است. این خودرو به پیشرانهٔ جدید EFP مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 محسوب می‌شود. این موتور که با نام EF7 پلاس هم شناخته می‌شود و حالا برای اولین بار در نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی شده است، در قسمت‌های میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده است. این موتور همچنین به سیستم دوگانهٔ زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم مجهز شده است.

به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری EFP حالا حدود ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا قوی‌ترین پیشرانهٔ داخلی لقب گیرد. این اعداد نسبت به موتور EF7 توربو که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد، ۱۵ اسب بخار و ۲۵ نیوتن متر افزایش داشته‌اند. به گفتهٔ ایران‌خودرو، این افزایش خروجی با کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت و آلایندگی و همین‌طور بهبود دوام پیشرانه همراه بوده است. گفته شده مصرف سوخت ترکیبی موتور EFP در دنا پلاس به‌صورت ترکیبی به ۶.۸ لیتر رسیده که حدود یک لیتر از نسخهٔ قبلی این موتور کمتر است. پیشرانهٔ جدید ایران‌خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است و سازگاری بیشتری با شرایط سوخت و آب‌وهوای ایران دارد.

ایران‌خودرو تولید نسخه‌های دیگر موتور EFP شامل تنفس طبیعی بنزینی، پایه گازسوز تنفس طبیعی و پایه گازسوز توربو را هم در برنامه دارد. این شرکت قصد دارد از سال آینده به‌تدریج تولید موتور EF7 را کاهش داده و EFP را جایگزین آن کند. این موتور علاوه بر دنا پلاس و سورن پلاس، قرار است در نسخه‌های جدید تارا و همین‌طور کراس‌اوور ری‌را هم مورداستفاده قرار گیرد. نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک که هم‌اکنون معرفی شده اما علاوه بر تجهیز به این موتور، به چند آپشن جدید شامل سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد تایرها، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید هم مجهز شده است. علاوه بر این، قرار است در آینده سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها هم به لیست تجهیزات این خودرو افزوده شود.

لیست تجهیزات نسخهٔ کنونی دنا پلاس توربو اتوماتیک شامل مواردی مثل چهار ایربگ، فرمان برقی، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی با راهنما، دوربین دید عقب، رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سانروف، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و دی‌لایت می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. RENAULT5

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    از موتورef به روز تر وبهتره ولی خودش باید از صفرتاصد یه موتور جدید بسازه

    موافقم 67
    مخالفم 4
    1. mahan

      ۲۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (136 ديدگاه)

      این ماشین رو من بهترین میدونم.البته فقط در زمینه طراحی!.تنها ماشین ایرانی هست که به دلم میشینه.ولی وقتی اسم فنی ،کیفیت،کیفیت مونتاژ،سر و صدای کابین،مشکلات برقی ،ایمنی،برند سازنده وقتی میاد، باز دل ادمو پس میزنه.واقعا حیف.

      موافقم 75
      مخالفم 15
      1. نویدی

        ۲۹ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (300 ديدگاه)

        اگر مشخصات فنی رو در نظر نگیریم،زیباترین ماشین ایرانی شاهینه.

        موافقم 58
        مخالفم 86
        1. هادی

          ۲۹ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (458 ديدگاه)

          زیبا ترین سورن قدیمی یه موتور هشت سیلندر فقط کم داره ای کاش مکانیک هایی تو کشور راه می‌افتاد موتور خارجی سوار میکردن خودشون مجوز میگرفتن انجام میدادند موتور خارجی هم تر تمیزش مفت ریخته تو بازار ادمش کمه این کارو کنه هم اداری هم فنی

          موافقم 15
          مخالفم 38
  2. مهدی

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خودروهای میلیاردی داخلی

    موافقم 71
    مخالفم 13
  3. ehsan.fa

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1898 ديدگاه)

    امروز شاهد انفجار قیمت ها باشید ،
    در مورد این دنا هم اسلام علیک به دنای یک میلیاردی ، تا زمان عرضه این دنا احتمالا بیشتر هم بشه

    موافقم 61
    مخالفم 13
  4. ARMAN سابق

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (453 ديدگاه)

    دوستان همون‌طور که مشاهده می کنین تو حوزه صنعت خودرو خیلی زیبا مردم عادی رو خر می کنن.
    مثلاً همین موتور که کلا 15 اسب بهش اضافه کردن اسمشو گذاشتن موتور جدید و مردم بیچاره هم خیلی زود باور می کنن.

    موافقم 75
    مخالفم 20
  5. Sina

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (811 ديدگاه)

    باید بیاد بیرون ببینیم چطوریه مثل موتور xu p که جایگزین موتور قدیمی xu7 شده بهینه تر شده ولی روغنش ۱.۶۰۰ در میاد

    موافقم 42
    مخالفم 2
  6. Reza Waffen SS

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5340 ديدگاه)

    چهار ایربگ، فرمان برقی، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی با راهنما، دوربین دید عقب، رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و . . . .

    اینا آپشن جدید محسوب میشن ؟؟؟

    موافقم 52
    مخالفم 20
    1. 911

      ۲۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (564 ديدگاه)

      آره اینا اینطورین. اینم اپشن حساب میکنن.
      این خودرو به اپشن های صنعت پیشرفته دمپایی سازی ایییرااانننن مجهز است که یکی از اپشن های فوق پیشرفته جههان است که حتی شیرون هم نمی توانند با این سلطان رقابت کند.

      رئیس ایران دمپایی.

      موافقم 31
      مخالفم 16
      1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

        ۲۹ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2354 ديدگاه)

        شک نکنید همش دروغه.فقط یکم بوست توربو رو بیشتر کردن همین.وقتی توربو این فاضلاب اومد گفتن در اصل 170 اسبه ولی ما رو 150 تنظیم کردیم.به خدا همش دروغه این جماعت توان ساخت موتور کامل پراید رو هنوز ندارن.اینا یه پیچ رو از صفر نمیتونن بسازن هر چی میگن دروغه.فقط ادعا دارن مثل همزادشون طالبان.اصلا مگه میشه درگیر ایدوئولوژی باشی و همزمان پیشرفت هم بکنی

        موافقم 80
        مخالفم 44
        1. mahdi-es17

          ۲۹ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (565 ديدگاه)

          این همون ef7قدیم هست اما وقتی دنارو توربو کردن cvvtمیل سوپاپ برداشتن الان دوباره گزاشتن روش شده همین

          موافقم 23
          مخالفم 8
        2. DODGE👑

          ۲۹ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (15 ديدگاه)

          دقیقا👍🏽

          موافقم 11
          مخالفم 13
      2. 911

        ۲۹ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (564 ديدگاه)

        چرا بعضی ها دیس لایک دادن؟مگه واقعیت نبود؟

        موافقم 12
        مخالفم 31
    2. Amin

      ۲۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2171 ديدگاه)

      نمیخوام با کلیت حرفت مخالفت کنم ، چونکه درسته ، مخصوصا زمانی که قیمت این ماشین رو با احتساب حقوق ایرانی مقایسه کنیم …
      ولی ، توی این سگمنت ، اپشن ها همین ها هستن تقریبا ، توقع لانچ کنترل و اتوپارک و ….نداشته باش ، به خصوص از این شرکت

      موافقم 29
      مخالفم 4
  7. حامد

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    “میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… “همه چی عوض شده بخاطر 10 اسب بخار؟؟
    الان که با یه ریمپ 10 اسب بخار قدرت موتورو زیاد میکنن!

    موافقم 47
    مخالفم 7
    1. RENAULT5

      ۲۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      نه خواستن بروزرسانی بکنن یکم

      موافقم 12
      مخالفم 8
    2. علیx76

      ۲۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1204 ديدگاه)

      قرار نیست همه تغییرات برای افزایش قدرت باشه.
      یه سری تغییرات می‌تونن برای افزایش ضریب اطمینان، کاهش مصرف، کاهش قیمت تمام شده و … باشن.
      همون‌طور که توی اینستا می‌بینیم، این موتور با تغییرات کمی، توانایی رسیدن به 200 whp رو داره.
      ولی همین الانشم با این وضع امنیت، ترمز و هندلینگ، به نظرم همون بهتر که ایرانخودرو قوی‌ترش نکنه.

      موافقم 44
      مخالفم 4
    3. mahdi-es17

      ۲۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (565 ديدگاه)

      به یه ریمپ ازش تا 190 اسب هم گرفتن

      موافقم 16
      مخالفم 3
  8. Hadi

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (580 ديدگاه)

    حالا قدرت موتورش بهتر شده چقدر دیگه قراره بزارن روش اصن تو بازار چند برابر حتی کارخونه حتی میکشن روش و به مردم بندازن؟
    هر چقدرم پیشرفت کنن با این روش های مضخرف
    فروش که فقط دلالان نا محترم و قشر متوسط به بالا بهش دسترسی دارن اینجوری هیچ ارزشی نداره یادش بخیر یه زمانی میتونستی بری نمایندگی و با قیمت کارخونه ماشین بخری…

    موافقم 18
    مخالفم 1
  9. بی نام

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (148 ديدگاه)

    اینا خیلی خوبه ولی ای کاش فرمونش دی کات میشد یا مثلا داشبورد کوچیک میکردن پامون بهش نخوره!

    موافقم 39
    مخالفم 3
    1. ENER-G-FORCE

      ۲۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      پاتو کوچیک کن

      موافقم 38
      مخالفم 10
  10. Afg

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    هر اسب رو ۲۰ میلیونی حساب کنن میشه ۳۰۰ میلیون چیزی نیست برای همچین ماشینی و همچین مردمی

    موافقم 14
    مخالفم 2
  11. DODGE👑

    ۲۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    شتر پلاس توربو جدید؟ 😐

    موافقم 23
    مخالفم 8
  12. Alireza

    ۳۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    موتور ef7 فقط بدرد CNG میخوره چوت اساس گاز طراحی شده و برای بنزین به کم استهلاکی و بی دردسری TU5P نیست و TU5P رو ترجیح میدم.

    موافقم 3
    مخالفم 7
  13. محسن

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مشکلی با قدرت موتور من ندارم که مثلا زیادتر کردن ! شتاب اش و کشش تو سربالایی هم خوبه .
    بیشتر مواقع ایرادهای جزئی مثل روشن نشدن لامپ و چراغ یا مشکل کولر و برقی و غیره به نمایندگی مراجعه میکنیم .
    ایمنی اش جهت سرقت هم خوب نیست .
    برای این سبک ماشین ها لاستیک پهن میخواد . چون موتورش سنگین هست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. محسن

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مشکلی با قدرت موتور من ندارم که مثلا زیادتر کردن ! شتاب اش و کشش تو سربالایی هم خوبه .
    بیشتر مواقع ایرادهای جزئی مثل روشن نشدن لامپ و چراغ یا مشکل کولر و برقی و غیره به نمایندگی مراجعه میکنیم .
    ایمنی اش جهت سرقت هم خوب نیست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. مصطفی محمدی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا صدای موتورش توی کابین نمیاد دناپلاس اتومات…. انگار ماشین هیبرید هستش.. بنظرم بهترین گیربکس اتومات رو داره توی ایرانیا که کپی برداری از گیربکس تویوتا یاریس هست… بخدا فقط ایرادات مونتاژی داره که سرو صدا داره قطعات داخل کابین که به نظرم اکثر ماشین های تولید داخل این مشکل رو داره… واقعاً گیربکسش عالیه و با نرمی هرچه تمام و بدون اینکه بفهمی دنده ها را عوض میکنه… زیبایش هم که واقعاً زیباست.. فقط اینکه تو سرعت بالای ۸۰ تا درزبندی درست انجام نشده و صدای باد یه مقدار اذیت میکنه.. البته میشه تو مرکز صداگیری تارا کار ببری و رودری ها و داشبورد و ستون ها رو بیصدا بکنی که واقعاً هم از صدا می افته… فقط جای سیستم کنترل پایداری و سیستم کشش توی این خودرو خیلی خالی و الا بهترین گیربکس رو داره و همخونی گیربکس با موتور عالیه.. اون تارا رو نگاه نکنید اصلاً موتورش جون نداره و قابل قیاس با دنا پلاس اتومات نیست. اینقدر تارا تارا می‌کنند فقط به خاطر اینکه سیستم کنترل پایداری روش نصب شده و واقعاً و واقعاً جای خالی سیستم کنترل پایداری روی دنا پلاس اتومات خالی و خیلی عجیبه که روی این خودروی زیبا نداشتن بر دلیلش رو هم نمیدونم کاش یکی بیاد توضیح بده..

    موافقم 9
    مخالفم 2
  16. مصطفی محمدی

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام … بخواهید واقعیت رو درنظر بگیریم واقعا ساخت و مونتاژ گیربکس دناپلاس اتوماتیک توربو شارژ روی دنا توی این تحریم‌ها انقلابی بزرگ هست… من خودم میدونم کلا ماشین خارجی خوبه ولی با این درآمدها و سطح زندگی ماها دناپلاس اتومات بهترین هست… فقط ای کاش مدیران ایران‌خودرو بدونن که اگه سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش و پایش فشار باد رو روی دناپلاس اضافه کنن بهترین ماشین ایرانی رو لقب میگیره دنا…. قبول دارم داخلش زود سرو صدا میفته که ای کاش مونتاژ کارامون با شرافت بیشتری روی این ماشین زیبا کار میکردن! تارا که قیافش واقعا و انصافا قشنگ نیست جلوش شبیه سر طوطی هست که پیر شده و اخم کرده پشتش هم که اومدن ادای طلیسمان رو دربیارن که خراب کردن… حتی سیستم تنظیم صندلی های دنااتومات کاملتر هست از تارا… شتابش بهتره عملکرد فنی موتور بهتره… درسته گیربکس تارا و دنا یکی هست ولی همخونی موتور دنا با گیربکس از تارا بهتره و بدون تقه ای دنده هارو نرم عوض می‌کنه… مصرفش هم بخاطر داشتن توربو از تارا بیشتره فقط… سیستم تعلیق عقب دنا نرمتر از تارا است خودتون للاهی امتحان کنید… دنا چهرش اسپرت تر هست و پرستیژش از تارا بالاتره… کلیدهای تارا سر جاش نیست شیشه بالابرش باید رو درها باشه مثل دهاتی ها کنار سردندس!!! فلشر تارا رو باید به شاگرد بگی بزنه و ….. فقط خواهش میکنم از ایران خودرو که شماها که دنای خوشگل رو درست کردید چرا با این گشتاور و قدرت موتور سیستم پایداری و کنترل کشش رو نداشتید روی این ماشین… شک نکنید دناپلاس اتومات از بهترین های ایرانیه…

    موافقم 10
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا