ایران خودرو

نمایش تارا اتوماتیک در نمایشگاه خودروی تهران

گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو تهران

هرچند نمایشگاه خودروی تهران امسال بیشتر شبیه به نمایشگاه‌های خودروی چین به نظر می‌رسید اما در بین انبوهی از خودروهای چینی، مدل‌هایی با نشان ایرانی هم دیده می‌شد که یکی از آن‌ها تارا اتوماتیک است. البته این خودروی چندان جدیدی نیست زیرا حدود یک سال پیش از سوی ایران‌خودرو رونمایی شد و حتی تاکنون تعداد زیادی از آن به خریداران تحویل داده شده است ولی خب کل صنعت خودروسازی ما یعنی از سازندگان گرفته تا نمایشگاه‌ها با دنیا متفاوت است و در اینجا خودرویی که راهی خیابان‌ها شده را در نمایشگاه می‌بینیم!

درهرحال، تارا اتوماتیک یکی از محصولات قابل‌توجه ایران‌خودرو محسوب می‌شود زیرا نه‌تنها از دیگر ساخته‌های این شرکت بسیار مدرن‌تر است بلکه از تجهیزات مناسب و قوای محرکهٔ نسبتاً بروزی بهره می‌برد. تارا که در اصل نسخهٔ ایرانیزهٔ پژو ۳۰۱ محسوب می‌شود، به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 مجهز شده که ایران‌خودرو آن را TU5 پلاس می‌نامد. این موتور در اصل نسخهٔ ایرانی از پیشرانهٔ EC5 پژو-سیتروئن محسوب می‌شود که به لطف زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، تغییراتی در برنامهٔ پاشش سوخت و برخی اصلاحات دیگر، خروجی آن با کمی افزایش به ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور رسیده است.

نسخهٔ اتوماتیک تارا در پیشرانه با همتای دستی خود هیچ تفاوتی ندارد و ویژگی اصلی آن در قسمت انتقال قدرت است یعنی جایی که ایران‌خودرو مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک و پژو ۲۰۷ MC یا دورنگ از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جدید استفاده کرده است. این گیربکس بسیار مدرن‌تر از نمونهٔ چهار سرعتهٔ اتوماتیک قدیمی است که قبلاً در محصولات ایران‌خودرو استفاده می‌شد و عملکرد بهتری دارد. به لطف این قوای محرکه، تارا اتوماتیک ظرف ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۷.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

تارا اتوماتیک اما علاوه بر برخورداری از گیربکس خودکار، از تجهیزات بیشتری هم نسبت به نسخهٔ دستی بهره می‌برد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به ایربگ‌های جانبی (مجموعاً چهار ایربگ)، تودوزی چرمی، دوربین دید عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و سانروف اشاره کرد. این موارد جدید که به تجهیزات قبلی تارا در نسخهٔ دستی مثل کروز کنترل، نمایشگر لمسی، سیستم پایش باد تایرها، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها و فرمان برقی اضافه شده‌اند، تارا اتوماتیک را به مجهزترین محصول ایران‌خودرو تبدیل کرده‌اند.

بااین‌حال، این پرچم‌دار ایران‌خودرو هرگز با قیمتی مناسب در اختیار خریداران قرار نخواهد گرفت زیرا قیمت کارخانه‌ای آن ۴۱۵ میلیون تومان اعلام شده درحالی‌که این رقم در بازار به حدود ۵۷۰ میلیون تومان رسیده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (831 ديدگاه)

    اشغال اتوماتیک
    واقعا در چه صورت ارزش داره؟
    در صورتی که بشه با ۶ ماه نصف حقوق کارگر اونم قسطی این ات اشغالای زشت پر از خرابی رو خرید فقط واسه استفاده شهری

    موافقم 63
    مخالفم 13
    1. دکتر استاپ

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (257 ديدگاه)

      خودِ پژو 301اصلی تو بازار جهانی 350میلیونه ما باید جای این570بدیم
      آقا عالی🤝🏻

      موافقم 61
      مخالفم 8
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        کاری به قیمت مضخرفش ندارم !

        اما چرا ندیده و سوار نشده میگید آشغاله !

        شما آشغال بودن را در چه میبینید !

        چیزی که من قبلاً دیدم از نزدیک و لَمسِش کردم واقعاً عالی و فراتر از همه‌ی ساخته‌های داخلی بود بخصوص ۲۰۷ و دنا با اون متریال مضخرفشون !

        تنها عیب فقط و فقط قیمت هست و اگر نه به تمام ایرانی‌ها و چینی‌ها ترجیهش میدهم و حداقل اینه که دغدغه‌ی گرانی قطعات چینی‌ها و مضخرفی متریال ایرانی‌ها را ندارم !

        ای کاش کمی منطقی صحبت میکردیم !

        درسته که ظلم میکنند به ما ولی در بین بد و بدترین ، این جزو بد هست و نه بدترین !

        موافقم 45
        مخالفم 15
    2. فرید

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (134 ديدگاه)

      فعلا که با صد ماه حقوق کارگر تازه اگه هیچی مصرف نکنه و تورم هم نداشته باشیم، میشه امید داشت یکی ازینها رو خرید!
      یعنی 8 سال !
      تازه اگه همه حقوق پس انداز بشه و تورم صفر باشه!

      موافقم 42
      مخالفم 7
      1. مجتبی

        ۳ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1167 ديدگاه)

        که نمیشه

        موافقم 5
        مخالفم 5
  2. ashkan

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فرمون D cutش منو کشته :\ جدای از این حدود 600 تومن چی پیشنهاد میکنین؟

    موافقم 25
    مخالفم 9
  3. فرزاد

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (285 ديدگاه)

    اگه قیمت تومانی‌ش به ریال بشه بازم حداقل دوبرابر ارزش واقعیش قیمت داره

    موافقم 20
    مخالفم 4
  4. Avan

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    با اینکه خودروسازی ایران کلا از دنیا صد پله عقبه ولی طراحی تارا از بقیه خودروسازی ایران هم ده پله عقبتره!!! هیچ جذابیتی ندارد . هنوز طراحی آشغالی مثل ساینا از این بهتره

    موافقم 25
    مخالفم 30
  5. تحت پیگرد

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (352 ديدگاه)

    این خودرو اگه 80 تومن بود می ارزید نه 580 تومن

    موافقم 25
    مخالفم 10
    1. حامد

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (831 ديدگاه)

      ۸۰ میلیون هم نمی ارزه…. چجوری یه کارگر پول جمع کنه برای خودرویی که اصلا لوکس هم نیست و فقط بدرد رومزه میخوره.
      فرض کن یه کارگر پایه حقوقش ۶ ۷ میلیونه
      نصف حقوقش پس انداز کنه بعد ۲ سال میتونه این اشغالو بخره
      کجای دنیا اینجوریه؟
      قیمت خودرو رو باید جوری تنظیم کنن که معادل چند ماه حقوقی باشه که خود دولت میده….
      حالا یه عده میگن خب نمیصرفه برای خودرساز ها!!!
      اره براش نمیصرفه تارا رو بده ۳۰ میلیون
      دولت میتونه یارانش رو بده به خودرسازی که سود کنه
      پس این همه پول نفت گاز قراره برای چی خرج بشه؟

      موافقم 17
      مخالفم 12
  6. Alan.r

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1090 ديدگاه)

    هیچکدوم از ماشین های ایران خودرو یک دهم قیمتشون هم نمی‌ارزن
    دو سال قبل یه سمند رو برده بودن انگلیس واسه فروش ، ۵۰۰ پوند قیمت گذاشتن روش یعنی تقریبا ۱۷ میلیون!!!!! تازه اونم واسه چند تا از قطعاتش و لاستیکاش بود

    موافقم 11
    مخالفم 7
  7. Clean energy (صیانت!)

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    چرا عقبش انقد بلند و چاقه؟

    موافقم 12
    مخالفم 7
  8. matin

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    جذاب ترین خودروی دنیا ورچپه

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. TML BN

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1058 ديدگاه)

      خیلییییی😂😂😂

      موافقم 6
      مخالفم 4
  9. ایران زمین

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بعد از ۵۰ سال صنعت مونتاژ ‌ هنوز عرضه تولید یه موتور ندارن یه موتور ۲۰ سال پیش رو رو همه محصولات میزارن .خاک فقط . یه مشت بی عرضه و مافیا
    وقتی بعد ۵۰ سال هنوز لنگ تولید یع موتور هستین برین بمیرین. چه قشنگ با افتخار هم میاد میگه موتور به روز شده tu5 😂😂😂

    موافقم 18
    مخالفم 4
  10. امیرشایان فرازی

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    من رفتم نمایشگاه سوار شدم
    اصولاً وقتی ماشین اتومات خاموش و روی p هست باید دنده قفل شده باشه برای جلوگیری از دزدی
    این دندش تکون میخورد در صورتی که بقیه تکون نمیخوردن

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. علی

      ۶ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      مال من که قفل میشه، شاید اون ماشین مشکل داشته یا شاید یه ماشین دیگه سوار شدی با تارا اتومات اشتباه گرفتی

      موافقم 7
      مخالفم 1
  11. ۰۰

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهترین ماشینه
    یک کارگر چرا باید تا را بخره بره سمند بخره
    اگه پولتون نمیرسه ضرر نزنین

    موافقم 8
    مخالفم 16
    1. Mad.z.Max

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1841 ديدگاه)

      با امثال احشامی مثل شما هست که وضع مملکتمون اینه دیگه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  12. TML BN

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    ۶۰۰ تومن خیلی هم منطقی😂😂😂
    ولی واقعا خیلی انتخاب های دست دوم بهتر یا حتی انتخاب های صفر بهتر هم هست

    موافقم 5
    مخالفم 4
  13. Mohammad

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظرم باید واردات خودرو با عوارض حداکثر 15 درصد برای خودروهای تا 35 هزار دلار انجام بگیره و برای خودروهای بالاتر ک نسبتا لوکس محصوب میشن میشه عوارض تا هفتاد درصدم درنظر گرفت بالاخره کسی که پولشو داره عوارضشم میده اینجوری به نفع ایران خودرو و‌ سایپا هم هست چون وقتی میبینن کسی خودروهای درپیتشون‌ رو با قیمت فضایی نمیخره مجبور میشن به فکر ارتقاع کیفیت محصولاتشون بیفتن و قطعا خواستن توانستن است..

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. بهنام

      ۴ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (985 ديدگاه)

      موافقم
      اگه رقابت بود شاید ایران‌خودرو و سایپا هم الان خودروهای خوبی تولید می کردن ولی طمع رانت و بی تدبیری به دلایل مسخره ی اشتغال زایی و … باعث شد به این وضع بیوفتن

      موافقم 5
      مخالفم 0
  14. bizhan nano

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    تا وقتی رینگ خودروهایی که میسازن چهار پیچه امیدی به رشد و بهبود خودروسازان نداشته باشید.آدمای کارکشته میفهمن چی میگم

    موافقم 9
    مخالفم 8
    1. Lione

      ۳ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (226 ديدگاه)

      الان دنا توربو پنج پیچه باید امیدی باشه😐

      موافقم 7
      مخالفم 3
  15. genius

    ۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    اینم ecu اش ساخت کمپانی چینی کسنز و گیرباکسش هم ساخت dae چینه!

    موافقم 4
    مخالفم 0
  16. ERFAN22

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    درود دوستان
    خواستم تجربه شخصی از تارا اتوماتیک رو با شما به اشتراک بزارم
    اول از همه از طراحی شروع میکنم که سلیقه ای هستش ولی خب تارا از نظر 90 درصد افراد ماشین بدریختی هستش و طراحی پژو 301 خیلی متوازن تر و زیباتر از تارا هستش.
    در نمای عقب چراغ ها شاید مدرن باشند ولی خب نمای جالبی ندارن و داخل شب خیلی زشت دیده میشن.
    درباره کیفیت مونتاژ هم میشه گفت این ماشین سطحش با دنا یکیه و کیفیت مونتاژ خیلی پایینه.مثلا فاصله بین چراغ جلو با کاپوت خیلی زیاده (البته فکر میکنم ایران خودرو از عمد این فاصله رو زیاد کرده تا موقع بسته شدن کاپوت به چراغا ضربه نخوره و چراغا نشکنن)
    داخل کابین هم وضعیت بسیار بده و توی داشبورد از پلاستیک بسیار خشک و محکم استفاده کردند.
    درباره اپشن ها باید گفت تارا در سطح اپشن ها تو ماشینای ایرانی،از همه بالاتر قرار داره ولی خب خیلی از اپشن هاش ایراد دارن.مثلا اپشن ورود بدون کلید خیلی خنگ عمل میکنه و بیشتر اوقات ماشین شروع میکنه به بوق زدن.
    تو بحث موتور،ماشین خوب عمل کرد ولی ایرادی نمیشه ازش گرفت ولی صدای موتور بشدت داخل کابین میاد و سرنشینان رو میتونه اذیت کنه.اما گیربکس ماشین خیلی ایراد داره و خیلی جاها افتضاح عمل می کنه.
    در کل تارا ماشین بسیار متوسطی هستش که شما با 600 میلیون تومن میخریدش.پولی که چند سال پیش میتونستید یک برند معتبر و باکیفیت خریداری کنید و استرس خراب شدن ناگهانی ماشین رو نداشته باشید!ولی تارا ظرفیت اینو داشت که با قیمت گزاری مناسب و رفع ایرادات مونتاژ و طراحی،به یک ماشین باکیفیت و پرفروش تبدیل شه.امیدوارم همینطور بشه.

    موافقم 3
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا