ایران خودروپژوهفته نامه

بررسی و مقایسه پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

آیا صنعت خودرو ایران در طول یک دهه پیشرفتی هم داشته؟

در مقاله مقایسه پژو پارس مدل ۱۳۸۹ با مدل ۱۳۹۹ می‌خوانید:

 

مقدمه

پژو پارس، یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ایران‌خودرو، در سال ۱۳۷۹، یعنی ۷ سال پس از عرضه ۴۰۵ به بازار خیابان‌های کشور آمد. پارس درواقع فیس لیفتی از ۴۰۵ است که با الهام گیری از طراحی پژو ۴۰۶ انجام شده. پارس در سال‌های اولیه با نام‌های سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفته‌رفته نام آن به پارس تغییر کرد.

پارس در طی این سال‌ها با تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شد. تفاوت اصلی این تیپ‌ها در موتورشان بود. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پارس XU7 ۱۳۸۹ با پارس TU5 ۱۳۹۹ رفته‌ایم تا ببینیم آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این یک دهه پیشرفتی هم داشته؟!

البته قبل شروع مقایسه باید گفت که در هر قسمت از این مقاله که امتیاز دو خودرو برابر شد، می‌توان پارس قدیمی را پیروز اعلام کرد؛ چون‌که قیمت پایین‌تر و سال ساخت قدیمی‌تر برگ برنده پارس قدیمی می‌شود.

همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX

طراحی ظاهری پارس TU5 و پارس XU7

ازآنجاکه میلیون‌ها پارس در خیابان‌های کشورمان تردد می‌کند، گمان نمی‌کنم طراحی پژو پارس برای کسی ناشناخته و یا جدید باشد! ازاین‌رو بخش طراحی ظاهری را خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی و بررسی تفاوت‌های فنی و کیفی این دو خودرو می‌رویم.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

یقیناً طراحی پارس یکی از عوامل مهم در محبوبیت این خودرو بوده. شاید طراحی پارس نسبت به خودروهای خارجی هم قیمتش و یا حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از طراحی این خودرو، هنوز هم ظاهری موردپسند خریداران ایرانی دارد. طراحی پارس بسیار شبیه به طراحی ۴۰۵ است. درواقع چراغ‌های کمی کشیده‌تر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را می‌توان جزو تغییرات اصلی طراحی پارس نسبت به ۴۰۵ دانست.

نمای جلو پارس با استفاده از خطوط تند تیز نسبت بقیه قسمت‌های خودرو تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. ساده‌ترین طراحی مربوط به نمای جانبی این خودرو می‌شود. طراحی قسمت عقب پارس، نه مثل طراحی جلو تهاجمی و نه مانند طراحی جانبی، ساده و بی‌پیرایه است؛ اما درهرصورت زیباتر از طراحی عقب ۴۰۵ به نظر می‌رسد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیینه‌های جانبی و قالپاق‌ها محدود شده است.

 

کابین پارس TU5 و پارس XU7

از اواسط سال ۹۳ داشبورد و صفحه کیلومتر با طرح جدی روی پژو پارس و ۴۰۵ قرار گرفت. مسلماً این داشبورد نسبت به داشبورد قبلی بروزتر و ازنظر بسیاری زیباتر است؛ اما هنوز هستند کسانی که (ازجمله من نگارنده) طراحی داشبورد قبلی را بیشتر می‌پسندند.

داشبورد پرشیا

افت کیفیت متریال کابین در پارس مدل ۱۳۸۹ مورد تست ما که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد کاملاً مشهود است. البته انتظار بیشتری هم از یک خودروی به‌اصطلاح اقتصادی در بازار ایران با این کارکرد و شرایط نگهداری نه‌چندان مناسب نمی‌رود؛ اما در پارس جدید ۹۹ که حدود ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد این افت کیفیت دیده نمی‌شود که این هم منطقی است و انتظاری کمتر از این هم نمی‌رود؛ اما استفاده از متریال نرم‌تر و با کیفیت بیشتر به جای متریال خشک در داشبورد پارس ۸۹ نشان می‌دهد که نسخه‌های سالم و تمیز پارس قدیمی هنوز هم با قیمت پایین‌تر، کیفیت بالاتری در متریال کابین را به شما ارائه می‌کند.

داشبورد پژو پارس موتور ایکس یو سون XU7

دسترسی به ادوات کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده صورت می‌پذیرد اما به دلیل اینکه داشبورد مرکزی پارس جدید به صورت کاملاً عمودی نصب شده، دسترسی به کنترلرهای پایین‌تر به‌سختی صورت می‌گیرد و نیازمند به تمرکز زیادی است به همین دلیل در این قسمت هم پارس قدیمی پیروز است.

فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچک‌ترین تفاوتی در آن‌ها دیده نمی‌شود که امری منطقی است.

امکانات رفاهی و ایمنی پارس TU5 و پارس XU7

پیروز این بخش از قبل مشخص شده، البته قیمت بالاتر پارس جدید این موضوع را توجیه می‌کند. امکانات رفاهی و ایمنی مشترک این دو خودرو عبارت‌اند از: ترمز ABS، ایربگ راننده، سنسور دنده عقب، شیشه اتوماتیک راننده، مه شکن‌های جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، چهار شیشه برقی و تنظیم آیینه با به صورت برقی؛ اما آیینه‌های تاشو برقی، پشتی صندلی‌های برقی، کولر اتوماتیک الکتریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ایربگ سرنشین کناری از امکانات اضافه‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قبلی هستند.

  • مشخصات فنی پارس TU5 و پارس XU7

مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید انتخاب بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالش‌های شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسه‌ای ذکر کرده‌ایم و تست این موتورها در واقعیت در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است.

موتور XU7 موتور TU5
حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی
تعداد سوپاپ ۸ ۱۶
قدرت ۱۰۰ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر ۱۴۲ نیوتون متر
شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه ۱۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی) ۹.۱ لیتر ۷.۵ لیتر

 

تجربه رانندگی با پزو پارس TU5 و پارس XU7

نوبتی هم باشد نوبت مقایسه موتور این دو خودروست. در حالت سکون موتور ایکس یو سون نرم‌تر و روان‌تر از موتور TU5 عمل می‌کند. در حین حرکت نیز این موضوع مشهود است و هماهنگی موتور و گیربکس پارس قدیمی بسیار بسیار بهتر از پارس جدید با موتور TU5 است؛ اما در بحث شتاب و کشش ورق برمی‌گردد و اینجاست که پارس جدید با موتور TU5 کمی از پارس قدیمی جلو می‌افتد و آن را پشت سر می‌گذارد. البته برای ما هم این موضوع عجیب بود و برای همین چند بار آزمایش‌های خود را تکرار کردیم و در آخر متوجه شدیم که تعمیرات اساسی متعدد که بر روی موتور پارس قدیمی اعمال شده سبب این اتفاق است؛ اما اگر پارس قدیمی با موتور ایکس یو سون بدون تعمیر و با قطعات فابریک بود، مطمئناً به راحتی موتور TU5 را پشت سر می‌گذاشت و یا نهایتاً نتیجه رقابت را مساوی می‌کرد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

از بحث موتور که بگذریم متوجه ترمزهای قوی‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قدیمی می‌شویم. سروصدای داخل کابین پژو پارس ۹۹ به‌مراتب به بهتر از پارس ۸۹ است زیرا از در پارس قدیمی سروصدای ادوات کابین و صدای باد واقعاً آزاردهنده است. البته قیمت پایین‌تر سبب می‌شود که بتوان تا حدودی از این مورد چشم‌پوشی کرد. سیستم تعلیق پارس قدیمی بسیار بهتر از پارس جدید است و در این موضوع شکی نیست. راحتی و دربرگیرندگی صندلی‌ها نیز در پارس قدیمی‌تر بسیار بهتر است.

هندلینگ پژو پارس جدید با کمی اختلاف بهتر از پارس قدیمی است. عملکرد کولر در پارس جدید بهتر از نسخه قدیمی به نظر می‌رسد.

 

هزینه‌های نگهداری پارس TU5 و پارس XU7

قبل از هر چیز به سراغ هزینه‌های نگهداری و تعمیرات این دو خودرو می‌رویم. اگر بخواهیم معایب موتور ایکس یو سون را مشخص کنیم باید مصرف سوخت بالا و سوختن واشر سرسیلندر را ذکر کنیم؛ اما در موتور تی یو فایو، صدای نامعقول در دورهای بالای ۴۵۰۰، هماهنگ نبودن موتور و گیربکس و حساسیت بالا نسبت به روغن از معایب موتور TU5 است؛ اما انجام ساده‌تر تعمیرات موتور ایکس یو سون نسبت به موتور TU5 موجب شده تا نظر برخی از خریداران به سمت موتور ایکس یو سون بروند.

به گفته مالکان این دو خودرو، هزینه هر بار تعویض روغن پارس TU5 حدود ۵۰۰ هزار تومان و هزینه تعویض روغن پارس ایکس یو سون حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. جهت اطلاع بیشتر شما مخاطبان پدال از قیمت قطعات یدکی پارس، در جدول زیر قیمت برخی از قطعات آورده شده است.

نام قطعه قیمت
چراغ جلو ۵۹۸ هزار تومان
چراغ عقب ۱۶۹ هزار تومان
سپر جلو ۱.۴ میلیون تومان
سنسور اکسیژن ۶۰۰ هزار تومان
کاتالیزور ۲ میلیون تومان
رادیاتور آب ۸۰۰ هزار تومان
ECU ۳.۵ میلیون تومان
تسمه تایم ۱۷۰ هزار تومان
لنت جلو ۲۰۰ هزار تومان
لنت عقب ۱۵۰ هزار تومان

 

جمع‌بندی و مقایسه پارس TU5 با پارس XU7

اگر بخواهیم بی‌شیله‌وپیله و رک و راست بین این دو خودرو، برنده را اعلام کنیم باید بگوییم که پژو پارس ایکس یو سون انتخاب ماست. قیمت پایین‌تر و کیفیت ساخت بالاتر نسبت به نسخه جدید از دلایل انتخاب ما بوده است. البته بازار خرید فروش پارس TU5 داغ‌تر است؛ اما بااین‌حال اگر نسخه‌های تمیز و سالم پارس‌های قدیمی را پیدا کردید در خرید آن شک نکنید! در آخر باید به سؤالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ داد که آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این سال‌ها پیشرفتی هم داشته؟! جواب در یک کلمه خیر است!

در پایان از آقایان محمد شیرازی و جهانبخش جعفری جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

جداول مقایسه پارس

جداول زیر و امتیازات صرفاً جهت مقایسه این دو خودرو است.

نکات مثبت پژو پارس با موتور ایکس یو سون معایب پژو پارس با موتور XU7
کیفیت ساخت نسبتاً بالا مصرف سوخت بالا
سیستم تعلیق بازار خرید فروش ضعیف نسبت به نسخه TU5
فراوانی قطعات یدکی ضعیف بودن واشر سرسیلندر موتور

 

نکات مثبت پژو پارس با موتور TU5 معایب پژو پارس با موتور TU5
بازار خرید و فروش پر رونق کیفیت ساخت پایین
آپشن‌های قابل قبول هماهنگ نبودن موتور و گیربکس
به‌روز بودن موتور سفارشی شدن برخی از آپشن‌ها از اواسط سال ۹۷ (ترمز دیسکی عقب و رینگ آلومینیومی)

 

پارس ۱۳۸۹ پارس ۱۳۹۹
هماهنگی موتور و گیربکس ۱۸ ۱۶
سیستم تعلیق ۱۸ ۱۷
شتاب و کشش ۱۹ (در صورت سالم بودن موتور) ۱۸
آپشن ۱۵ ۱۸
ارزش در مقابل قیمت ۱۹ ۱۷
جمع امتیازات (از ۱۰۰) ۸۹ ۸۶

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۳ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱۷ دیدگاه‌ها

  1. shahin dehvar

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پارس tu5 شتاب بیشتر مخصوصا در دنده های سنگین و کم استهلاک تر
    پارس xu7 قدرت بیشتر در سربالایی که اونم باید حواستون به امپر باشه وگرنه خرج واشر سرسیلندر و سرسیلندر را باید متحمل شوید

    موافقم 16
    مخالفم 3
  2. رضا

    ۱۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام عرض ادب خدا قوت
    شما سلیقه خودتون رو ابراز کردید
    اما
    ما با تجربه و تحقیقات از مکانیک ها
    به این رسیدیم که بمراتب موتور TU5 بسیار کم هزینه تر هست با راندمان بالاتر ، بازار دست دوم بهتر ، هزینه های پایین تر و سواری لذت بخش تر
    موفق باشید ✅

    موافقم 21
    مخالفم 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا