مزدا

نسل فعلی مزدا MX-5 میاتا تا سال 2028 تولید خواهد شد

اگرچه زمان تقریباً زیادی از معرفی نسل فعلی مزدا MX-5 میاتا کد ND می‌گذرد اما ژاپنی‌ها تا جایی که امکان داشته باشد این خودرو را در خط تولید حفظ خواهند کرد.

کانسپت مزدا آیکونیک SP شاید تجسم آرزوهای ما درباره آینده برقی MX-5 باشد اما نسل فعلی این رودستر محبوب همچنان در دسترس خریداران خواهد بود. یکی از مقامات رده‌بالای مزدا گفته است این برند تا حد امکان نسل ND میاتا را در بازار حفظ خواهد کرد. او همچنین به تولید نسخه‌های سفارشی و بسیار جذاب از این خودرو اشاره کرده است. شیگکی سایتو مدیر برنامه‌ریزی MX-5 در مصاحبه با رسانه‌ها به جزئیات جالبی درباره آینده نسل فعلی MX-5 اشاره کرده و می‌گوید:

ما دوست داریم هر چیزی را که می‌توانیم با استفاده از ND انجام دهیم زیرا فکر می‌کنیم این خودرو ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد. ما قبلاً در حال برنامه‌ریزی برای تولید خودرویی بسیار جذاب بوده‌ایم و به معرفی مدل‌های سفارشی هیجان‌انگیز فکر کرده‌ایم.

نسل ND قبلاً نیز پذیرای مدل‌های سفارشی همچون سالگرد ۳۰ و ۱۰۰ سالگی بوده است. همچنین برخی مدل‌های مخصوص شامل اسپرت ریکارو و R اسپرت بازار بریتانیا یا Eunos ادیشن بازار فرانسه معرفی شده‌اند. البته اظهارات مدیر مزدا نشان می‌دهد این برند ژاپنی در حال برنامه‌ریزی برای معرفی مدل‌های بیشتر است و شاید از عناصر طراحی کانسپت های اسپایدر و اسپیدستر حاضر در نمایشگاه سما ۲۰۱۵ یا کانسپت های RF کورو و اسپیدستر اولوشن سما ۲۰۱۶ در این مدل‌ها استفاده شود.

سایتو درباره نسل بعدی مزدا MX-5 میاتا نیز صحبت کرده و گفته که این خودروساز زمانی که حرکت به سمت خودروهای برقی سریع‌تر انجام شود نسخه بدون آلایندگی رودستر یاد شده را تولید خواهد کرد. او می‌گوید چارچوب زمانی خاصی برای عرضه نسل بعدی MX-5 وجود ندارد چراکه آن‌ها منتظر تکنولوژی باتری جدیدی هستند تا بتوانند به هدف وزن زیر ۱۰۰۰ کیلوگرم دست یابند. مدیر مزدا می‌گوید:

ما واقعاً مطمئن نیستیم اما اگر به روند کنونی ابعاد و وزن باتری‌ها نگاه کنیم شاید در کمتر از ۵ سال بتوانیم یک باتری بسیار کوچک و سبک را داشته باشیم.

به این ترتیب احتمال دارد نسل بعدی مزدا MX-5 در حوالی سال ۲۰۲۸ معرفی شود، چیزی که طولانی‌تر از انتظارات قبلی است. باید گفت نسل فعلی این خودرو در سال ۲۰۱۴ رونمایی شده و اگر قرار باشد تا سال ۲۰۲۸ تولید شود سنش به ۱۴ سال خواهد رسید. به این ترتیب MX-5 نسل ND می‌تواند رکورد بیشترین زمان تولید در بین تمامی نسل‌های میاتا را به خود اختصاص دهد و از نسل قبلی NC با زمان تولید ۱۰ سال عبور کند. سایتو همچنین می‌گوید:

ما دوست داریم تا حد امکان ND را در خط تولید نگه داریم و البته باید خود را با قوانین زیادی وفق دهیم.

نسخه به‌روز شده مزدا MX-5 میاتا ۲۰۲۴ ماه قبل با تغییراتی در چراغ‌ها، سیستم اطلاعات سرگرمی و پیشرانه ۱.۵ لیتری معرفی شد و همچنین یک دیفرانسیل لغزش محدود جدید نیز در دسترس خریداران مدل‌های گیربکس دستی قرار گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ARIAN

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (293 ديدگاه)

    عجیب از این میاتا خوشم میاد! خیلی خوب و خوشگل و سبکه و کوچیکه 😍 تازه قیمتش هم خوبه حیف که توی ایران نیست….. 🙁

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. X

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      هست من جمعه دیدم

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      یه ماشین مجرد پسنده ناب ( چه ۱۸ سالت باشه چه ۵۰ ۶۰ ووو ۱۰۰ سالت باشه ) که هرچقدر از سنش بگذره ، ارزش بیشتری پیدا میکنه !
      خودروی ارزانی که حتی نسل‌های اولش حکم کلکسیونی در اکثر نقاط دنیا و بخصوص آمریکا پیدا کرده !

      موافقم 15
      مخالفم 34
      1. مهراد

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (764 ديدگاه)

        وجدانا درست گفتی نوید 👍🏻

        خیلی ماشین خوبیه ، ولی اگر طرف زن و بچه دار باشه بهتره مزدا سری ۳ یا سری ۶ بخره

        البته من اینو ترجیه میدم چون خیلی گوگولیه 😍

        موافقم 9
        مخالفم 9
    3. Safa

      ۱۵ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (81 ديدگاه)

      واقعا ممنونم از مزدا که این طراحی دوست داشتنی رو تبدیل به یه خودروی مدرن و بی روح نمیکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. Enzo Ferrari 2008

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ولی بعد 2028 حتما یه فیس لیفت حسابی
    بکنه

    موافقم 6
    مخالفم 5
  3. TRD

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کمپانیای ژاپنی فقط منتظر نسل جدید باتریا هستن
    بعدش به صورت کامل نسل عوض میکنن
    تا چند سال دیگه با پیشرفت تکنولوژی ، هم ظرفیت و برد باتریا بالاتر میره هم وزن کلی اون ها پایین تر میاد .

    موافقم 12
    مخالفم 14
    1. noir

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (362 ديدگاه)

      اما یه مشکلی هست اینجا ، تجربه ساخت خودروی برقی ندارن که باعث میشه برای رسیدن به رقبایی که تجربه دارن بیشتر تلاش کنن تا بهشون برسن …

      موافقم 14
      مخالفم 8
      1. TRD

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اتفاقا تجربه هم دارن . برای مثال کمپانی نیسان تا الان بیش از ۱ میلیون خودروی برقی فروخته .
        یه نکته هم هست . ساخت خودروی برقی به علت پیشرفتای چشمگیری که تو دنیای فناوری رخ داده خیلی ساده تر از بنزینیه .
        برای مثال چین تو خودروهای بنزینی واقعا سطحش پایین تر از کلاس جهانی بود و از کمپانیای با سابقه کمک میگرفت . اما تو برقیا به لطف فناوری یه جهش بزرگ داشته و الان BYD و GAC و SAIC و بقیه دوستان ، حسابی تو برقیا حرف برای گفتن دارن . ژاپن هم ازلحاظ فناوری بسیار پیشرفته ست و کار سختی پیش رو نداره .

        موافقم 8
        مخالفم 13
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (991 ديدگاه)

    به نظرم mx5 میاتا برا کسایی ساخته شده که پول بنز و بی ام وه کروک ندارن گزینه خیلی خوبیه

    موافقم 8
    مخالفم 4
  5. ۰۰۹۸سامورایی

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    از اینا بگیری داشته باشی بگیری هی گاز بدی تا بسوزونیش دوباره یکی دیگه بخری چون ارزونه

    موافقم 6
    مخالفم 14
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      مگه مربایی تولیدش میکنند جنابِ فیک !

      موافقم 10
      مخالفم 19
      1. ۰۰۹۸سامورایی

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (126 ديدگاه)

        من خودم دارم میاتا از اینا دارم برای این گفتم بگیری داشته باشی بگیری هی گاز بدی تا بسوزونیش دوباره یکی دیگه بخری چون خوراک همینه.

        موافقم 5
        مخالفم 6
      2. ۰۰۹۸سامورایی

        ۱۴ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (126 ديدگاه)

        عرض کردم من خودم میاتا دارم برای همین گفتم بگیری داشته باشی بگیری هی گاز بدی تا بسوزونیش دوباره یکی دیگه بخری چون خوراک همینه
        درضمن فیکم نیستم اورجینالم و اکانتم دارم همینه .

        موافقم 5
        مخالفم 6
  6. Hadi

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (580 ديدگاه)

    مزدا عشقه❤️ ترکیب گیربکس دستی و دیفرانسیل عقب و سقف کروک… بیاد تو چالوس باهاش گاز بدی و لذت ببری…

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. 90s culture

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (174 ديدگاه)

    از اون ماشین هایی که توی ایران خیلی خواستنی هست ولی نیست…. شمال رفتن باهاش چقدر بی نظیر و لذت بخش میتونه باشه 🤩

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. Mehran Mirabolghasemi

    ۱۴ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا