موتورسیکلت

معرفی ۱۰ موتور سیکلت‌ گران‌قیمت در حراج مونتری ۲۰۲۲

هفته خودروی مونتری فقط مربوط به خودروها نیست. در حراج خودروهای مونتری امسال بیش از یک سوم میلیارد دلار در سه روز خرج شده که این فوق‌العاده است. این حراج باعث شد تا توجه تعداد زیادی از ثروتمندان آمریکا جلب شود. همان‌طور می‌دانید در آمریکا تعداد افرادی که بیش از ۱ و ۳۰ میلیون دلار ثروت خالص دارند به ترتیب به ۷ میلیون و ۱۸۰ هزار می‌رسد. رویدادهای بسیار کمی وجود دارد که این تعداد افراد ثروتمند را به خود جلب کند.

بی‌ام‌و آر ۴۲ (۱۹۲۶ BMW R42)

قیمت تخمینی: ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار

شگفت‌آور است که طراحی یک موتورسیکلت ساخته شده در سال ۱۹۲۶ هنوز پس از یک قرن در بین باقی موتورهای کلاسیک بدرخشد. قرار گرفتن سیلندرهای این موتور به‌صورت افقی یکی از ویژگی‌های خاص این موتور در دوران تولیدش بود زیرا در آن زمان استفاده از این نوع آرایش سیلندر اصلاً مرسوم نبود. گران‌ترین آر ۴۲ فروخته شده در سال ۲۹۱۴ به قیمت ۹۲ هزار دلار به فروش رسید. البته به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه‌چندان دور قیمت موتورسیکلت‌های بی‌ام‌و به مناسب صدسالگی بخش موتور سازی این برند افزایش یابد.

هارلی دیویدسون بلت درایو (۱۹۱۰ Harley-Davidson Belt Drive Single)

قیمت تخمینی: ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار

این مدل از هارلی دیویدسون که ۱۱۲ ساله، توسط یک متخصص به‌دقت بازسازی شده است و انتظار می‌رود با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار به فروش برود. جای تعجب نیست که فروشنده تصمیم گرفته است که آن را در مقابل جمعیت و در هفته اتومبیل مونتری قرار دهد، زیرا این حراج جایی است که معمولاً قیمت‌ها یک درجه بالاتر از حد معمول است!

ایندین آلتونا  (۱۹۲۶ Indian Altoona)

قیمت تخمینی: ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار دلار

جادهٔ Altoona یک پیست مسطح مدور (پیستی با مسیر دایره‌ای یا بیضی با سطح چوبی) با مسافت ۲ کیلومتر واقع در مرکز پنسیلوانیا بود که میزبان مسابقات قهرمانی پیست آمریکایی در دهه ۱۹۲۰ بود. معروفیت این مسابقات به‌قدری زیاد بود که اگر موتوری روز یکشنبه در مسابقات برنده می‌شد روز دوشنبه فروش آن بسیار افزایش می‌یافت!

همان‌طور که بیشتر موتورسیکلت‌های معروف نام خود را از محل برگزاری مسابقه‌ای که در آن پیروز شدند، گرفته‌اند (دیتونا، بونوئل و …)، آلتونا نیز نام خود را از رویدادی در ۹ ژوئیه ۱۹۲۶ گرفته است. در آن روز، کرلی فردریکس (Curley Fredricks) با موتورسیکلتی تقریباً مشابه این، در ۵ دور مسابقه آلتونا با سرعت متوسط ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت برنده شد. این بالاترین سرعتی است که یک موتورسیکلت روی یک مسیر دایره‌ای ثبت کرده است و به همین شکل نام آلتونا را به این موتور دادند. البته مشابه موتور در سال ۱۹۲۸ در مسابقات تپه نوردی نیز قهرمان شد و از خود رکوردی برجا گذاشت.

شش هفته پس از پیروزی آلتونا با سرعت ۱۷۱ کیلومتر در ساعت، فردریک از آن موتور برای دور زدن در یک پیست مدور ۲ کیلومتری در راکینگهام با سرعت ۱۹۳.۶ کیلومتر در ساعت استفاده کرد که سریع‌ترین سرعتی است که تا به حال در یک پیست تخته‌ای ثبت شده است. پیست‌های تخته‌ای از ابتدا خطرناک بودند، هرچه موتورها سریع‌تر می‌شدند آمار تصادفات هم زیاد می‌شد به همین دلیل مسابقه در پیست‌های مدور در سال ۱۹۲۶ قبل از اینکه تعداد زیادی از مردم کشته شوند، ممنوع شد.

اِکسِلسیر وی تویین (۱۹۱۶ Excelsior V-Twin with Sidecar)

قیمت تخمینی: ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار

این اِکسِلسیر با موتور V-twin (موتوری v شکل دو سیلندر) هزار سی‌سی یکی از سریع‌ترین موتورسیکلت‌های ۱۰۰ سال گذشته در جاده‌های آمریکاست. در آن زمان، اِکسِلسیر خود را به‌عنوان سازنده باکیفیت‌ترین موتورسیکلت‌ها در جهان معرفی می‌کرد. این شرکت با ایندین و هارلی دیویدسون، سه شرکت بزرگ تولید موتورسیکلت در آمریکا را تشکیل می‌دادند.

این موتور به‌صورت استاندارد به اتاقک کناری برای نشستن سرنشین دوم یا سوم مجهز شده بود. روکش صندلی این اتاقک با موی اسب تزئین شده که در آن زمان ویژگی لوکسی به‌حساب می‌آمده. جالب است بدانید محور عقب این موتور کشویی است و فاصله بین موتور و اتاقک هم به‌اندازه عرض یک خودرو قابل تنظیم است. این ویژگی باعث می‌شد تا رانندگی در جاده‌های خاکی و سنگلاخی آمریکا راحت شود.

ایندین ۴ (۱۹۳۸ Indian Four)

قیمت تخمینی: ۱۲۰ تا ۱۴۰‌ هزار دلار

این مدل از ایندین که موتوری ۱۲۶۵ سی‌سی و بدنه طرح دار در آن زمان بسیار مورد توجه بود. سرعت‌سنج این موتور قابلیت نشان دادن سرعت تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را داشت که در بیشتر مواقع ایندین ۴ می‌توانست به سرعت ۱۸۰ برسد. موتور ۱.۲۵ لیتری این موتور اخیراً بازسازی و مجهز به گیربکس جدید و کلاچ کولار (کلاچ مقاوم به گرمای زیاد) شده.

هارلی دیویدسون دیوی سیمز (۱۹۲۰ Harley-Davidson Dewey Sims Board Track Races)

قیمت تخمینی: ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار دلار

این موتور در حراج سنتی موتورسیکلت لاس‌وگاس در ژانویه امسال به حراج رفت و درنهایت به قیمت ۱۴۳ هزار دلار فروخته شد و انتظار می‌رود این بار بین ۱۵۰ تا ۱۷۵ هزار دلار فروخته شود.

این موتور همراه با یک عکس از دیوی سیمز (Dewey Sims)(مسابقه‌دهندهٔ پیست‌های تخته‌ای) روی این موتور مربوط به ۹۰ سال پیش، یک کاپ قهرمانی در مسابقهٔ ۹۰ سال پیش به‌علاوه کلاه ایمنی، عینک و مدارک دوران تولید موتورسیکلت ارائه می‌شود. می‌توان گفت این موتور با وسایل مختلف همراهش مانند یک موزه است که برای حراج گذاشته شده و تنها همین موتور در جهان است که با این متعلقات به فروش می‌رسد.

هاسکوارنا کراس ۴۰۰ (۱۹۷۱ Husqvarna 400 Cross)

قیمت تخمینی: ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار دلار

این موتورسیکلت تاکنون ۴ مالک داشته که آخرین نفر آن‌را در سال ۲۰۱۱ خرید. این موتور در آن سال در فیلم‌های “آخرین سواری توسط مک کوئین” و “شروع نشده” شرکت داده شد. به همین دلیل، موتور دارای فرورفتگی و خراش‌هایی شد.

این نمونه آخرین موتورسیکلت استیو مک کوئین است. او موتورسواری خاکی را از زمانی که در تیم ایالات متحده در آزمون بین‌المللی شش روزه (که اکنون به‌عنوان آزمون بین‌المللی شش روزه اندرو شناخته می‌شود) در سال ۱۹۶۴ شرکت کرده بود، شروع کرد.

هاسکوارنا کراس ۴۰۰ در مقایسه با موتورسیکلت‌های دوران تولیدش بسیار سبک و پرقدرت بود و به موتور دوزمانه‌اش شهرت داشت. همین مورد باعث شد تا مک کوئین توجه خاصی به این موتور کند و باعث پیشرفت این گونه از موتورها شود.

وینسنت بلک شادو (۱۹۵۴ Vincent Black Shadow)

قیمت تخمینی: ۱۷۵ تا ۲۰۰ هزار دلار

این موتور که متعلق به کلکسیون هریس وینسنت بوده توسط خود او بازسازی شده. کلکسیون وی به دلیل وجود موتورهای افسانه‌ای کمیاب همیشه خاص و مشهور بوده است. اضافه شدن سیستم برق ۱۲ ولتی، استارت برقی و موتور بهینه شده از تغییراتی است که بر روی این موتورسیکلت اعمال شده.

دوکاتی سوپر مونو (۱۹۹۳ Ducati Supermono)

قیمت تخمینی: ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار

دوکاتی سوپرمونو یک موتورسیکلت تک سیلندر ۵۵۰ سی‌سی سنگین وزن است که برای کاهش لرزش سیلندر چهار سوپاپی آن بسیار هزینه شده بود. سیستم تعلیق این موتور قابل تنظیم است و ترمزهای برمبو مستقیماً از دوکاتی کورسا ۸۸۸ افسانه‌ای آمده است. بسیاری از اتصالات این موتور از جنس کربن و منیزیم است که باعث می‌شود وزن این موتور به ۱۱۸ کیلوگرم برسد.

ظاهر تماشایی، عملکرد عالی، عرضه محدود و تقاضای زیاد، سوپرمونو را تبدیل به یک هیولا در حراج کرده است، زیرا سوپرمونو به یکی از پرطرفدارترین دوکاتی‌ها تبدیل شده است.

بالاترین قیمتی که تا به حال برای یک سوپرمونو در یک حراج سنتی (حراجی‌هایی آفلاین که در یک مکان در حضور مردم برگزار می‌شود) پرداخت شده است، ۱۱۵ هزار دلار در سال ۲۰۱۹ بوده است.

قابل توجه است که این موتور جزو یکی از سالم‌ترین سوپر موتورها محسوب می‌شود، اما بهترین و کمیاب‌ترین آن‌ها نیست. این موتور در سال ۲۰۱۵ با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار دلار به فروش گذاشته بود اما به دلیل اینکه قیمت‌های پیشنهادی خریداران کمتر از ۱۵۰ هزار دلار بود به فروش نرسید.

هارلی دیویدسون ال ناکِلهِد (۱۹۳۷ Harley Davidson EL Knucklehead)

قیمت تخمینی: ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار

به طور خلاصه این مدل ۱۹۳۶ یک نمونه با دقت بازسازی شده از ناکلهد است. این موتور که با ترکیب رنگ خاکستری و رویال باف هارلی دیویدسون به زیبایی تمام طراحی شده است، دارای برخی از قطعات اصلی کمیاب مانند گلگیر جلو، داشبورد و سرعت‌سنج و جعبه ابزار است. حتی بسیاری از لوله‌های انتقال مایعات در این موتور فابریک هستند.

هارلی دیویدسون اِسترَپ تانک (۱۹۰۸ Harley Davidson Strap Tank)

قیمت تخمینی: ۵۰۰ تا ۶۵۰ هزار دلار

استرپ تانک ۴۴۰ سی‌سی اولین مدل تولیدی هارلی دیویدسون بود که اکنون یکی از باارزش‌ترین ساخته‌های این شرکت محسوب می‌شود. این موتورسیکلت به‌عنوان یک موتورسیکلت کامل و بدون عیب و نقص در سال ۱۹۴۱ در انباری در ایالت ویسکانسین آمریکا، تنها ۱۰۰ کیلومتر دورتر از محل ساختش در شهر میلواکی کشف شد. این موتور یکی از تنها ۴۵۰ موتورسیکلت تولید شده توسط هارلی دیویدسون در سال ۱۹۰۸ است. کمتر از ۱۲ نسخه از موتورسیکلت‌های هارلی دیودسون که در سال ۱۹۰۸ ساخته شده موجود است و این مورد باعث می‌شود تا این موتور خاص‌تر شود. اگرچه این موتورسیکلت اکنون به طور کامل بازسازی شده است، اما با باک بنزین، چرخ‌ها، قرقره تسمه موتور و روکش صندلی اصلی به فروش می‌رسد.

کراکر بیگ تانک تویین (۱۹۴۲ Crocker Big Tank Twin)

قیمت تخمینی: ۹۰۰ هزار تا یک میلیون دلار

در آن زمان مهم‌ترین هدف شرکت سازنده این بود که بتواند دوباره آمریکا در صنعت موتورسیکلت‌سازی پرچم‌دار باشد. این کراکر برای شکستن رکورد وینسنت بلک لایتینگ ۱۹۵۱ که به قیمت ۹۲۹ هزار دلار فروخته شد به حراج رفته.

البته تا چند سال پیش هیچ وقت قیمت موتورهای کراکر به‌پای قیمت موتورهای وینست نمی‌رسیدند اما رفته‌رفته ارزش کراکرها افزایش یافت و اکنون بیگ تانک تویین برای به دست آوردن جایگاه اول گران‌ترین موتور کلاسیک با وینسنت بلک لایتینگ می‌جنگد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
New Atlas

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    کم کم دارم عاشق دنیای موتور سیکلت ها میشم.
    جالبه موتور سیکلت های اولیه خیلی شبیه ی دوچرخه ی که روش موتور گذاشتن.
    جالبه بشر از گذشته تا الان چقدر به سرعت بالاتر و بالاتر علاقه داشته‌، ( آلتونا هندی ) با اون طراحی در سال 1926 به سرعت های 171 و 193 کیلومتر در ساعت رسیده.

    موافقم 45
    مخالفم 1
    1. شامپو

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      باید یک قسمت از بدنت زیاد باشه که با 190 تا روی پیست تخته ای بری

      موافقم 38
      مخالفم 2
      1. کوروش

        ۲۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        وقتی سوار هستی به هیچ چیز فکر نمیکنی جز لذت بردن و هیجان

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. عارف

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (322 ديدگاه)

    عجب موتورهایی . استرپ تانک مثل موتور گازیهای پژو و رکس که تو ایران زیاد دیده میشد پدال دوچرخه ای هم داشت . واقعا چقدر کاربردی میساختن . الان اگه موتور یا ماشین تولید جدید جایی خارج از جاده خراب بشه حتما باید جرثقیل و یا امداد کمک کنه و خودت نمیتونی کاری بکنی

    موافقم 32
    مخالفم 0
    1. SLR _ 722

      ۲۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (231 ديدگاه)

      البته پدال زدن با موتور گازی خیلی فرقی با کنار جاده ایستادن نداشت
      من یک موتور پژو داشتم که کمک فنر در عقب نداشت ( نمی‌دونم اسم مدلش چیه ) ، اونو از ته انباری خونه پدر بزرگم پیدا کرده بودم .
      متاسفانه هیچ کس علاقه ای به تعمیر اون نداشت و برای روشن شدن باید نیم ساعت رکاب می‌زدی ولی وقتی روشن میشد بین بچه هایی که با دوچرخه بازی میکردن حکم هارلی دیویدسن رو داشت 😁 ( چون اگزوزش هم کنده شده بود خیلی صدای بلندی داشت )
      متاسفانه یک روز که مدرسه بودم بابام اون رو به اوراقی فروخت . هنوزم هیچ موتوری مزه اون رو برام نداشته

      موافقم 27
      مخالفم 0
    2. حامد

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      موتور با تسمه چرخو میچرخوند ..زنجیر هم داشتن واسه مواقعی ک دوچرخه ای میخوای بری و برای روشن کردنشون

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. meysam

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3544 ديدگاه)

    ایندین ۴ (۱۹۳۸ Indian Four)
    عجب رخی داشته برای زمان خودش

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. Afg

    ۲۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (497 ديدگاه)

    چقدر جالب

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. بی وطن

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (103 ديدگاه)

    بعید میدونم اون استرپ تانک هارلی ۴۴۰ سی سی باشه سیلندرش خیلی کوچیک به نظر میاد و این حجم موتور به مراتب به باک بزرگتری احتیاج داره…ولی خیلی زیبا هستن واقعا…

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (12 ديدگاه)

      این یه بیست لیتری بنزین میذاشتن رو ترک جلو یا عقبش😂😂تو مسابقات هم هر دوری ک میزد میومده سوختگیری .تازه اگه دو تا گاز الکی میداد ب موتورش .دویست متر قبل از جایگاه سوختگیری بنزینش تموم میشد و با چهار لیتری بنزین میدویدن سمتش..بخاطر همین مدال طلای نفر اول از آخر رو همیشه بهش میدادن😂😂😂👌

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. رضا

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    به به جیب بری جدید😂
    لطفا نگید که فلان و بهمانن،هیچکدوم این قدر ارزش ندارن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. اسی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سی جی 125 توشون نبود!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا