ایران خودروایستگاه خبرسایپا

شورای رقابت کنار کشید؛ وزارت صمت مسئول قیمت گذاری خودرو

در اقدامی شبانه و ناگهانی، مسئولیت اصلی برای قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژ ایران به وزارت صمت واگذار شد و شورای رقابت، نقش حاشیه‌ای گرفت.

آنچه برای عامه‌ی مردم مسلم به‌نظر می‌رسد، ناکارآمدی شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو است. این مجموعه، نه‌تنها برای ساماندهی بازار، عملکرد مورد انتظار را ارایه نداد؛ بلکه از سوی تولیدکنندگان مهم مثل سایپا و ایران خودرو نیز، تحت انتقاد بود. خودروسازان بزرگ داخلی، بخش بزرگی از زیان ماه‌های اخیر خود را به تصمیمات شورای رقابت نسبت می‌دهند و البته مردم نیز، شرایط فعلی را بسیار نامناسب می‌دانند.

کشورهای دارای تجارت آزاد، به‌خوبی با انحصارطلبی سرمایه‌داران در صنایع مختلف مبارزه می‌کنند. طبیعتا هر تولیدکننده که بازار خالی از رقیب داشته باشد، از چند جهت دچار فساد می‌شود. این شرایط را می‌توان به زندگی کودکی توصیف کرد که بدون رشد و بالندگی، به دوران پیری برسد. با رسیدن به آخرین ماه‌های سال ۱۴۰۲ و آمادگی برای شروع برنامه‌ی هفتم توسعه، آزادسازی قیمت خودرو یا ادامه‌ی قیمت‌گذاری دستوری، مثل تیغ چند لبه روبروی مسئولان قرار گرفته است. از یک سو، بر همگان ثابت شده که انحصار موجود در بازار خودرو و فقدان رقیب برای خودروسازان، مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی آن‌ها طی چند دهه است؛ اما از سویی دیگر، نگرانی جدی برای اثرات آزادسازی قیمت وجود دارد.

خودروسازی 206 کارخانه ایران خودرو

در شرایطی که عامه مردم ایران، ماهانه کمتر از ۵۰۰ دلار درآمد ماهانه دارند؛ خرید خودروی ایرانی حتی با قیمت‌های فعلی، رویای دور از دسترس است. حالا اگر خودروسازان، در قیمت‌گذاری آزاد گذاشته شوند و به فرض محال، واردات مدل‌های متنوع هم وجود داشته باشد؛ چند مشکل جدید گریبان‌گیر اقتصاد ایران خواهد شد. در گام اول، خودروهای ایرانی گران می‌شوند و عاملی جدید در تشدید تورم می‌شوند. سپس اکثریت جامعه که به زحمت می‌توانستند برای خرید محصولات سایپا و ایران خودرو هزینه کنند؛ از بازار خارج خواهند شد و تعطیلی کامل خودروسازان ایرانی با صدها هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم، قطعی خواهد بود.

اگر قیمت‌گذاری خودروهای سایپا و ایران خودرو، تماما به وزارت صمت واگذار شود؛ حمایت از تولیدکنندگان داخلی تقویت خواهد شد و احتمالا قیمت‌های به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. به دلایل گوناگون، دولتمردان و نمایندگان مجلس، خواستار بقای شرکت‌های خودروسازی ایران هستند؛ اما یافتن راه‌کاری که بتواند نیازهای مردم و هزینه‌های سنگین خودروسازان را پوشش دهد، ساده نیست. حالا چالش مهم در زمینه‌ی آزادسازی یا ادامه قیمت‌گذاری دستوری برای پایبندی به برنامه هفتم توسعه وجود دارد.

وزارت صمت قدرت گرفت؛ شورای رقابت به حاشیه رفت

سخنگوی شورای رقابت، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل جلسه ۶۳۲ سه‌شنبه ١٢ دی ماه؛ اعلام کرد که اعضای شورای رقابت چهار اصلاح درباره فرآیند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولان قانون حمایت از خانواده و جمعیت و دارندگان خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه، را در دستورالعمل ۵۴۳ اجرا کردند.

سپهر دادجوی‌ توکلی، سخنگوی شورای رقابت به خبرنگاران گفت:

براساس اصلاحات، از این پس نظارت شورا درباره محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راساً ابلاغ کند؛  چنانچه شورای رقابت در نحوه‌ی اجرا، شاهد ایراد باشد، ورود خواهد کرد.

همچنین از این پس، عرضه‌کنندگان خودرو مکلف‌اند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت کنند و نظارت و سیاست‌گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. این بند جایگزین بند ۵ ماده ۵ دستورالعمل می‌شود و ماهیت عرضه و کارکرد سامانه به اقتضا تغییر خواهد کرد.

همچنین بندی به دستورالعمل اضافه شده که براساس آن، وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی خودروها از شمول ضابطه قیمتی ماده ۳ و شرایط طرف تقاضای موضوع ماده ۴ دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه دهد و شورا پس از بررسی در این مورد، اعلام رای کند؛  هدف این بند کاهش دامنه قیمت‌گذاری است.

وفق مصوبه اخیر، تحلیل متخصصان بر برونداد موثر این دستورالعمل به عنوان یکی از شاخص‌های تنظیم این بازار صحه گذاشته که گام‌های موثری بوده است؛ لکن همچنان این بازار انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.

هیئت مدیره‌ی خودروسازان، قیمت تعیین می‌کنند!

منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت، در مصاحبه‌هایی با دنیای اقتصاد از قیمت‌گذاری خودرو توسط هیات‌مدیره دو شرکت خودروساز و خروج شورای رقابت از این گردونه خبر داده و تاکید کرده بود که این اتفاق اواخر سال جاری و اوایل سال ۱۴۰۳ رخ خواهد داد. از سویی دیگر، فقدان رقیب برای سایپا و ایران خودرو، آزادسازی قیمت‌ها را بسیار عجیب جلوه می‌دهد. این شرایط، بار مالی سنگین بر دوش شهروندان ایرانی خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری تاکید کرد که شورای رقابت همچنان مسئول قیمت‌گذاری خودرو است و تا زمانی که شرایط انحصاری و شبه‌انحصاری وجود دارد، نقش شورای رقابت در صنایع مختلف از جمله خودرو ادامه پیدا خواهد کرد.

شرایط موجود، ابهام و تناقض اظهارات مسئولان، پیرامون موضوع قیمت‌گذاری خودروهای سایپا و ایران خودرو را نشان می‌دهد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. Kktoos

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    تا انحصار تو بازار خودرو تموم نشه و واردات ازاد نشه دزدی این مفت خور هام تموم نمیشه

    موافقم 92
    مخالفم 6
    1. سعید

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      هرچیزی که میشنوی یا میخونی رو کورکورانه تکرار نکن!

      یکی از بهترین تصمیمات ممنوعیت واردات همین ۲۵۰۰ به بالا و ممنوعیت واردات خودرو لوکس بود بچه جان. خودرو چیزی نیست که برای بچه های مدرسه ای که عکس ماشین میزنن به دیوار اتاقشون وارد شه، برای صنعت حمل و نقل کشور که قشر عمده ی استفاده کنندش مردم معمول جامعه هستند کاربرد داره، نه برای چندتا بچه مدرسه ای، و البته که نه برای یه قشر اقلیت مرفه تو شمال تهران.

      ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ به بالا هم ابدا ربطی به افزایش قیمت خودرو نداشته و نداره، اگر جایی میشنوی یا میخونی که ممنوعیت واردات باعث گرونی و… شده، تنها دلیلش اینه که یه جماعت ابرپولدار شکم سیر نتونستن خودروهای میلیاردی‌شون رو به روز کنن، با پول این خبرهارو پخش میکنن که با عصبی کردن مردم مطالبه واردات ایجاد بشه، و نهایتا هم خودرویی که وارد میشه ربطی به مردم نداره، قیمت میلیاردی داره و بنابراین میرسه به دست همون جماعت ابرپولدار.

      خیلی ساده به ویدئوهای بررسی خودروهای وارداتی نگاه کنید، تمام مجری‌ها دارن ناله میکنن که به خاطر محدودیت های ارزی نسخه های گرون تر وارد نمیشه، اما یه سوال: اگر محدودیت ارزی نبود و نسخه های گرونتر وارد میشد، مشتریش مردم عادی بودن یا همون قشر اقلیت ابرپولدار؟

      محدویت های ارزی و حجم موتور و… برای این نیست که حتما تمام خودروها به مردم عادی برسه، برای اینه که مردم عادی نسبت به اقلیت ابرپولدار تو اولویت باشن.
      قبلا هم گفتم: جنجال ماجرای واردات خودرو بیشتر مربوط میشه به یه قشر پرسروصدا تو شمال تهران که بنز و بی ام و هاشونو به روز کنن. وقتی عمده مردم سمند و پژو و تیبا و… سوار میشن، واردات دقیقا «هیچ» تأثیری تو زندگیشون نداره… پس عزیز، رفیق، برادر، بهتره به همچین چیزی اصلا اهمیت ندی.

      موافقم 27
      مخالفم 169
      1. اصالت یعنی چین

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (21 ديدگاه)

        سعید جان من که خودم ترولم از شدن تلاوت گلشعر های شما پشم هام ریخت

        موافقم 122
        مخالفم 9
        1. Ak 47

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (29 ديدگاه)

          کاربر اصالت یعنی چین منم با وجود اینکه خیلی تخیلی کامنت میزارم و مسخرم میکنن میگن توی فضای سان اندریاس هستم پشمی برام‌نموند😁

          موافقم 28
          مخالفم 1
        2. MR.JD

          ۱۵ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (326 ديدگاه)

          فکر میکنی حجم موتور بالا ماشین لوکسه و نباید وارد بشه پس انوقت به گفته خودت
          تمام ماشین های باری تجاری صنعتی و … که تو میگی باید وارد بشه حجم موتور بالا دارند و لوکس اند نباید وارد بشوند
          از ان طرف هم بی ام و سری هفت سری و پنج یا ولوو ایکس سی 90 الان زیر 2500 هستند حتی زیر 2000 اند پس واردات اینها اشکالی ندارند لوکس نیستند که
          با این منطق تو وانتی که برای یونجه و علف زدن استفاده میشود لوکسه چون 2700 هست ولی بی ام و i8 که 30 میلیارد قیمتشه لوکس نیست چون 1.5 سه سیلندره . یا پورشه 718 لوکس نیست 2.0 لیتر هست .

          موافقم 10
          مخالفم 1
      2. شهاب

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        شما بچه ای که نمیدونی اگر ماشین 5 میلیاردی وارد بشه ابر پولدار به جای اینکه برداره 10تا ماشین 500 میلیونی بگیره احتکار کنه میره همون 5 میلیاردی رو میخره و ماشین های قدیمیش رو هم ارزونتر میده بره
        پولداره اگر پولشو پولدارانه خرج نکنه و رو دستش بمونه مجبور میشه پولش رو صرف چاپیدن مردم عادی و سود کردن ازشون کنه

        موافقم 66
        مخالفم 5
        1. مهرداد

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (45 ديدگاه)

          اولا که هیچ پولداری ماشین نمیفروشه که شما بری ارزون بخری چون پول ماشین اصلا ارزشی براشون نداره، دوما شما ماشین ارزونو باید از دولت بخوای نه از آدم پولدار

          موافقم 9
          مخالفم 23
        2. اصغر هلالی

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام
          این شورا وغیره حرف نزنه همه چی به خودی خود حل میشه
          بابا
          اینها نمتونن مشکلی را حل کنن باز این بار گرانی برگردن
          خانواده های بدبخت کم درآمد هس
          چرا این مردم را راحت نمیزارین
          ضرر وزیان خودرو ساز ها همه اش دروغ هس هیچ ضرری ندارن فقط بااین بهانه میخوان جیب خودشان را پر کنن
          راست میگن ضرر میکنن
          تمام خودرو سازها بیشتر از نصف کارکنانش اضافه هس
          مرخص کنن کار تمامه
          با این اوضاع واحوال ایران خودرو باز میخواد استخدام کنه
          عجیب نیس

          موافقم 14
          مخالفم 2
      3. رها

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (88 ديدگاه)

        چرا شما از واژه مردم عادی سو استفاده می‌کنید؟؟؟ کسی که پول داره میتونه ماشین خوب سوار بشه. اگه دزد هست اگه فاسد هست اگه رانت خواری کرده جای دیگه باید مچش گرفته بشه که ربطی نداره به موضوع خودرو . موقع واردات میگن ارز را واریز کنید و منبع ارز را مشخص کنید مثل روالی که برای واردات کشنده های دسته دوم اروپایی اجرا شد . حقوق گمرکی واریز میشه ماشین فرسوده اسقاط میشه . و مشکلی هم برای مردم که شما دلسوز هستید پیش نمیاد. هیچ موقع اقتصاد دستوری به جایی نمیرسه باید اقتصاد مثل سایر ارکان زندگی آزاد باشه . مشکل مردم ما داشتن دلسوزان و مافیایی هستند که با واردات از چین بصورت خودرو بی کیفیت و لوازم مصرفی ، ارز که نه منابع خام کشور ما را به چینی ها هدیه میدن.

        موافقم 39
        مخالفم 2
      4. amir

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2338 ديدگاه)

        باز این پیداش شد

        موافقم 13
        مخالفم 9
      5. Absurd Hero

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (164 ديدگاه)

        اگه کسی فیات ۵۰۰ بخره، طبق تعریف همین 🧃 خورا میشه «اَبَر» پولدار
        به مقام انسانیت رسیدید یا نه؟

        موافقم 44
        مخالفم 5
      6. Sina

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        بچه دانشگاهی
        اون زمان که بالای ۲۵۰۰cc ممنوع بود کلی پورشه کاین و پانامرا با موتور۴۰۰۰cc وارد میشد…
        اصلا بحث صلاحدید نیست بحث رانت و دزدیو مسایل سیاسیو راضی کرده عالی جناب چین و…است

        موافقم 35
        مخالفم 3
      7. Kktoos

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (103 ديدگاه)

        چقدر سطح درکتون پایینه که نمی‌فهمید واسه اون رانت خوار پولدار هر ماشینی وارد میشه و پولدار رانت خور لذتشو میبره بلکه باید وارد شه که کیفیت ماشین ها بره بالاتر و رقابت بیشتر شه اصلا بالای۲۵۰۰نیارن اما ماشین های اقتصادی درست بیارن چجور پول واسه واردات چینی ها هست اما برای بقیه جاها نیست همین آزاد نشدن واردات باعث شده که مردم پول کرولا بدن ۲۰۷بخرن و پول بنزs500بدن کرولا بخرن این یعنی همه اقشار ضرر میکنه اما کسی که خودشو به کوری زده اصلانمیبینه من خیلی وقته مدرسه مو تموم کردم دانشگاهمم داره تموم میشه اما عقل شماست که تو شیشم ابتدایی مونده

        موافقم 33
        مخالفم 5
      8. نویدی

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (300 ديدگاه)

        خلاصه صحبت های سعید:
        حالا که من پولشو ندارم بخرم پس هیچکس نباید بخره.

        موافقم 34
        مخالفم 5
      9. فرشاد

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        و اینک
        میرسلیم مناطق محروم

        موافقم 21
        مخالفم 6
      10. مانی

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (255 ديدگاه)

        Kktoos
        کاملا حق با شما هست و تا واردات خودرو برای همه اقشار جامعه آزاد نشود بازار خودروهای وارداتی در ایران به ثبات و آرامش نمی رسد.در این مورد چند نکته را خدمت تان عرض می کنم:
        نکته اول : ممنوعیت ناگهانی و شتاب زده واردات خودروهای بالای 2500 سی سی توسط دولت قبل آنهم در اوج درآمدهای نفتی،یکی از بدترین تصمیمات اقتصادی در کشور بود و ضربه محکمی به بازار خودروهای لوکس زد.این تصمیم در وهله اول بازار خودروهای لوکس را که به آرامش و ثبات نسبی رسیده بود سخت آشفته و متلاطم کرد و تنها به نفع دلالان و نمایشگاه داران و آن دسته از کسانی تمام شد که محصولات برندهای لوکسی مثل پورشه،مازراتی،لکسوس،بنز و ب ام و و صد البته،شاسی بلندهای محبوبی مثل تویوتا لندکروز و پرادو را احتکار و انبار کرده بودند.با این تصمیم در عرض مدت کوتاهی قیمت این محصولات چند برابر شد.همچنین این تصمیم غیر مستقیم به گرانی قیمت خودروهای معمولی تر وارداتی و حتی مونتاژی هم دامن زد و به ضرر تمام مصرف کنندگان خودرو تمام شد.چون وقتی قیمت های ماشین های لوکس وارداتی به صورت تصاعدی بالا رفت،ماشین های ارزان تر وارداتی و حتی مونتاژی هم از این تصمیم تأثیر پذیرفتند.همچنین این تصمیم به طور غیر مستقیم به گرانی قیمت مسکن هم دامن زد.چون برخی از املاکی ها در آن دوره با توجه گرانی خودروهای لوکس قیمت مسکن خود را هم بی دلیل بالا برده بودند.امیدوارم که دولت فعلی این قانون را به تدریج لغو نموده و واردات خودروهای لوکس را – حداقل تحت نظارت مستقیم خود و به صورت سهیمه بندی شده برای برخی برندها- آزاد کند.
        نکته دوم : این حرف پوچ و مزخرف را که فقط شمال شهری های تهران ماشین وارداتی سوار می شوند را من اغلب از دهن کسانی می شنوم که یا خودشان دلال ماشین بوده و یا بدتر،آدم های بی سوادی هستند که طوطی وار یک مشت حرف های کلیشه ای را تکرار می کنند.در واقع،الان مشتری خودروهای وارداتی در سرتاسر کشور پخش هستند و تقریبا همه جای ایران افرادی زندگی می کنند که متقاضی خودروهای وارداتی هستند و حتی همین الان هم خودروهای وارداتی سوار هستند.من خودم در شمال کشور زندگی می کنم و هزاران نفر را در شهرمان می بینم که بر خودروهای وارداتی سوار هستند.
        نکته سوم : هر آدمی که دو کلاس درس اقتصاد خوانده باشد این نکته را به خوبی می داند که قیمت هر کالایی در بازار تابع مکانیسم عرضه و تقاضا هست و هر چه عرضه یک کالایی در بازار بیشتر باشد قیمت آن هم پایین تر می آید.با آزادی واردات خودرو و عرضه انبوه آن حتما قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران پایین می آید چون دیگر انگیزه ای برای یک مشت دلال دزد و محتکر باقی نمی ماند که خودروی وارداتی را انبار نموده و بعد با 10 یا 20 برابر قیمت به مشتری بفروشند.
        در پایان،امروزه تقریبا در تمام کشورهای دنیا و حتی داغون ترین کشورهای آفریقایی هم واردات خودرو با اخذ تعرفه و عوارض گمرکی،برای همه افراد آزاد هست و اصلا یک امر عادی و بدیهی شمرده می شود.شاید این تنها در کشوری مثل ایران هست که واردات خودرو برای اغلب افراد ممنوع یا بسیار سخت بوده و حتی محل بحث و نزاع های کشدار در رسانه ها نیز هست و جالب اینجاست که افرادی هم هستند که برای این ممنوعیت تئوری پردازی می کنند و این کار غلط و مخرب اقتصادی را توجیه هم می کنند.خلاصه کلام،ممنوعیت واردات خودرو تنها و تنها به ضرر مصرف کننده هست.

        موافقم 20
        مخالفم 2
        1. مجتبی .

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1169 ديدگاه)

          نه رفیق کشور دوست وبرادر کره شمالی هم همینطوریه. دیدی ماتنها نیستیم. بازهم پرپکانی میکنین.

          موافقم 5
          مخالفم 7
      11. فرهنگ

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (40 ديدگاه)

        شما ببین در مغز یک ارزشی چه میگذرد….!

        موافقم 16
        مخالفم 1
      12. ya hosain

        ۱۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تو هم یکی از اون مستحق هایی که باید هر بلایی سرت بیارند

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      کدوم دزدی!!!
      همه زحمتکش همه مدیر همه مظلوم همه باسواد همه شیتیل‌نگیر همه کارکُن همه همه همه…!

      ما بدیم ، ما بدیم !
      ما لیاقت این همه زحمتکشی شما را نداریم !

      به قول فلانی که میگفت:
      ما حتی به دنبال خوشی هم نیستیم ، بلکه تنها میخواهیم قدری کمتر رنج ببریم !

      فقط اینو میدونم تو این مملکت که فساد از همه جایش میپاچه بیرون ، هر کالایی را نخریم به دو بن‌بست میرسیم که یا دیگر نمیتوانیم بخریمش یا بدترینش را با اِلتماس اونم قسطی‌پِستی با سود کلان میخریم !

      آخرا سال ۸۹ ماشین خریدم ۱۴ میلیون ، این هفته لاستیکاشو عوض کردم ۱۶ میلیون 🤬🤬🤬 !
      آقا ما اگه بخوایم شما برای ما تصمیم نگیرید ولی حقوق مفت‌تان را بگیرید ولی هیچ‌کاری نکنید که خودش سودش بیشتره برای مردم ، باید کی را ببینیم به کی حرف بزنیم !!!
      آقا ، من رو کفن کنن بکشید بیرون از این همه مدیریت و دلسوزی ، بخدا سرویس شدیم ، با چه زبانی بگوییم که لِه شدیم خسته شدیم تا کجا تا کی باید تحمل کنیم !
      بخدا هر انسانی را برای هر تخصص و نفع به انسان‌های دیگر ساخته‌اند ، شما مدیر نیستید شما متخصص نیستید شما کاردون نیستید ، بکشید بیرون از ما ، جهنمو‌ ضرر حقوقتون هم بگیرید ولی فقط بکشید بیرون !

      هیچ‌کاری نکردم شما خودش کلی کارِ !

      قیمت‌گذاری رو پاسکاری میکنن در حالی که اگر شیرفلکه را باز بکنند ، خود بخود مشکل حل میشه ولی خب …!!!

      موافقم 19
      مخالفم 18
    3. مزدا

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      من نمیدونم این مملکت های که بازار خودروها شون ثبات داره از چه روشی استفاده می‌کنند!
      لامصبا مگه کور هستید از این روش استفاده کنید که استفاده نمیکنید چون براشون منفعت نداره برا ملت منفعت داره!
      قیمت گذاری دستوری رو حذف کنید بعد ببینیم خودروسازان دیگ چه بخونه ای دارن!
      بعد واردات رو با تعرفه پایین آزاد کنید دست ملت تو انتخاب خودرو داخلی و وارداتی باز باشه ببینیم خودرو ساز ضرر میکنه یا ملت!

      موافقم 22
      مخالفم 1
      1. NAVID@@98

        ۱۴ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (57 ديدگاه)

        مسئله همینه که دولت خودروساز ها رو به مردم و ملت ترجیح میده ولو به قیمت جون مردم هم باشه چه برسه به دیگر مسائل.🙅

        موافقم 25
        مخالفم 2
        1. حسن

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (1342 ديدگاه)

          این دو تا که گفتی یکیه
          دولت و خودرو ساز نداریم کلا دولت هم نداریم
          همه رو هم سفره یه جاست یک عده با القاب مختلف فقط لب سفره را گرفتن پهن بمونه

          موافقم 20
          مخالفم 3
        2. NAVID@@98

          ۱۴ دی ۱۴۰۲
          سوابق: (57 ديدگاه)

          اره دیگه هرکی یه بخشو میچاپه 👍🤝💨🤪🤌👄👹👺

          موافقم 15
          مخالفم 1
      2. ممدلی

        ۲۵ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        یک کامنت دقیق و کارشناسی دیدم

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. Ahmad

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (32 ديدگاه)

      به نظرتون کی قراره بازار خودرو توی ایران درست شه؟نه واقعا کی؟خسته شدیم از اخبار تکراری…

      موافقم 0
      مخالفم 3
  2. مهدی

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منتظر گرانی مجدد باشید . از دزد افتاده دست شاه دزد

    موافقم 33
    مخالفم 3
  3. Mgh

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    فقط خدا رحم کنه ساینا که ارزون ترین ماشنیه سال دیگه ۱ میلیارد میشه!

    موافقم 20
    مخالفم 3
  4. فرشاد

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    در صورت اسماشون فرق میکنه
    در پشت صحنه باهمن نهایتا میگه بیا اینو بگیر حرف منو به کرسی بشون

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. 911

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (564 ديدگاه)

    خدایا!
    خودت یه فکری به حال اینا کن که ماشین ۶۰ سال پیشو ۱ تومن میفروشن دنا توربو اتوماتیک ۸۵ گانه یه تومن!
    بخدا حرومه

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. Mr.porshe

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    دارن مردمو به شرایطی سوق میدن که خرید ساینا برامون بشه آرزو …
    دیشب اخبار گفت قیمت گذاری رو به دست شورای رقابت دادن 24 ساعت نشد …
    دوباره گرفتن….
    دست خودشون …
    یه دزد می‌ره
    یه ابر دزده دیگه میاد
    جیب مردمو با روش جدید خالی کنه…

    موافقم 21
    مخالفم 1
  7. حسن

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    یه مریض دارن که سکته مغزی کرده تو کماست رو تخت بیمارستان با دستگاه و هزینه ی بالا زنده است هیچ کاری براش نمیتونن بکنن فقط از جیب مردم و ملت هزینه میکنن خرجش را میدن

    این صنعت هیچ راهی جز تعطیلی پیش روی خود ندارد

    موافقم 14
    مخالفم 1
  8. فرهاد

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام همین حالا هم ایران خودرو داره دنا پلاس اتوماتیک رو به قیمت جهانی 13000هزار دلار میفروشه!
    سایپا هم شاهین اتوماتیک رو به قیمت 12500هزار دلار!
    اینا کجا دارن ضرر میدن شش ماه هم که پول رو جلوتر میگیرن؟
    حالا این دوتا فروغونساز هر چقدر دوست دارن بفروشند.ولی دولت اگه به فکر قشر متوسط و ضعیف جامعه است طرفعه خودرو رو 15 تا 20 درصد بگیره بعد ببینه کسی از ایران خودرو و سایپا ماشین میخره؟

    موافقم 15
    مخالفم 0
  9. حسن

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    خودرو سازی ایران چیست
    به نام خدا یکی از هزار راه دزدی مسئولان عزیز و زحمت کش

    موافقم 20
    مخالفم 1
  10. رضا

    ۱۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکنفر پیدا نمیشه به مردم بگوید این ابر مغزهای افتصاددان وفوق متخصصین مدیریتی نتیجه ی این اقدامات شورای رقابت ووزارت صمت وحمایت از مصرف کنندگان وغیره چه نتایجی از عملکردشون داشتندبه چه موفقیتهایی دست یافتند قیمتها پایین اومد تولید افزایش یافت وعده های خودروسلزان عملی شد اخه چه نتیجه ی مثبتی تو این چدسال داشتید که قیمت گذاری نظارت وعرضه برعهدهی کدام باشه همتون دستتون تویکاسه هست فقط بامردم بازی میکنید بدبخت ماییم که به شما مسئولین وعده و وعیدهای شما اعتماد کردیم چند سال هست به امید برنده شدن در قرعه کشی وسامانه یکپارچه وطرحهای مختلف پولمون را بی ازش کردیم اگه همان اول با ۲۰۰ م تومن یه ماشین میخریدیم الان ۳۰۰ م تومن سود میکردیم چندسال هم حسرت ماشین نمیکشیدیم الان با ۲۰۰ تومن باید فرغون بخریم کجایی اقای رییس جمهور محترم حامی فقرا و قشر ضعیف به داد ما برسید مگه ماایرانی نیستیم مگر ما انسان نیستیم چرا سکوت میکنید چرا برخورد نمیکنید

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. بنده خدا

      ۱۴ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      این آقای منطقی سر پیازه یا ته پیاز؟ معاونت حمل و نقل دیگه چه سمتیه؟ … اسبق ایران خودرو ؟ خودش که اون موقع رییس ایران خودرو بود مثلاً چه گلی زد به سر خودروسازی؟ آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ حدود سال ۸۴ یا ۸۵ که دوستان … ایران خودرو سیستم سوخت رسانی را برای صرفه جویی انگولک کردند و کلی آدم را ذغال کردند فراموش کردیم؟ الان چی چی وراجی میکنه؟

      موافقم 8
      مخالفم 0
  11. یووه

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (57 ديدگاه)

    بهترین کار

    تولید خودرو با بالاترین کیفیت و بالاترین قیمته
    و فراهم کردن خودرو های با کیفیت بالا برای حمل و نقل

    هم مشکل آلودگی حل میشه
    هم ترافیک و هم شلوغی

    کاش یکی بیاد که به فکر کشور و ملت و آینده باشه
    نه به فکر چاپیدن ملت و تولید هرچی خودروی بی کیفیت و ادم کش و…
    چون خوده مردم هم به فکر خودشون نیست..

    موافقم 0
    مخالفم 5
  12. خودرو گرون سوار نمیشم

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یک‌سال نخرید.. از گشنگی که نمی‌میرد… بخدا من پول تا 2 تومن دارم بگیرم ولی نمیگیرم کاش مثه سال چند بود 92 فک کنم که کمپین نخریدن زدن همشون با شرایط خوب دادن… نخرید… میدونم نمیتونین ولی سعی کنید نخرید

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. فاطمه

      ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مردم بخوان هم نمیتونن بخرن اینا که میخرن مردم عادی نیستن.قشرکم درآمد از کجا بیاره چند ماه باید کار کنه و به پولش دست نزنه ؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. بابک

      ۱۵ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (45 ديدگاه)

      یک بخش عمده ، عقب افتادگی صنعت خودروی ما به عقب ماندگی فکری خریداران داخلی برمی گردد.
      با هجومی که جهت خرید خودرو صفر می آورند…البته به نیت سود تفاوت قیمت قرعه کشی و بازار‌‌‌…عملا خودرو در کشور تبدیل به کالای سرمایه ای شده نه کالای مصرفی
      وابستگی صنعت خودروی کشور به خارج از کشور هم در بخش طراحی و هم قطعه سازی…شامل چین ، ترکیه، هند ، اقمار فرانسه…
      ضعف شدید سیاست گذاری کلان کشور در صنعت خودرو ، بطوریکه مونتاژ کاران هم بجای قرارداد مستقیم با آلمان ، ژاپن ، ایتالیا ، فرانسه ، فقط مجبور هستند با چین قرارداد ورود و مونتاژ و ساخت ، ببندند
      سو استفاده مونتاژ کارها با فروش ۴ تا ۵ برابری قیمتی خودروهای چینی و از طرف سو استفاده دولت بابت مالیات ورود قطعات و خودروهای وشماره گذاری که خودش رانت و فساد بالایی برای مونتاژ کار و دولت بطور همزمان دارد
      عدم حمایت جدی دولت بابت واردات خودروهای کم مصرف ، برقی و هیبریدی توسط اشخاص و ..نه شرکت ها.. بدون دریافت تعرفه ، و حداکثر یک نوبت
      اجازه ورود خودروهای دست دوم با کیفیت با طول عمر حداکثر ۵ سال شامل تویوتا ، بنز ، ولوو، هوندا ، نیسان
      خیلی کار سخت و پیچیده ای نیست ، اما بخاطر رانت و فسادی که در خودرو ایجاد شده ، نمی گذارند این مواردی که مثال زده شد اجرایی بشود
      الان با گران شدن خودروهای داخلی و خارجی هزینه تعمیر و نگهداری خودرو هم برای مصرف کننده ها سر به فلک دارد می گذارد..‌این روند ادامه پیدا کند خودرو هم مثل مسکن خواهد شد ، راکد ، تورمی، غیر قابل توجیه اقتصادی بابت خرید و نگهداری…

      موافقم 3
      مخالفم 0
  13. محمد علی احمدی

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این جناب م… شرکت تام ایران خودرو را تاسیس کرد وشد تامین کننده نیرو وتولید بخش‌های در ایرانخودر یعنی پیمانکار این آقا حتی دختر خانمش هم توی تام ایران‌خودرو هستن …های زیادی هم شد وبخور بخور زیادی تو این شرکت ایران‌خودرو وسایپا هست هزینه های سربار وتولید را دستکاریوفاکتور سازی میکنن تا شرکت ها رو ضرر ده به حساب بیارن بعد قیمت رو بالا ببرن ویا مثل سال‌های گذشته فقط دولت ضرر وزیان اینها را می‌داد بیشترین فساد تو مالی این شرکت هاست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  14. فاطمه

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خودرو سازها خودروهایی رو پیش فروش کردن اگه اون مبلغ پیش گرفته شده هم شامل افزایش قیمت شه و با توجه به افزایش قیمت دلار مردمی که به علت کم درآمدی به این مدل فروش رو آوردن ضرر میکنن و دیگه هیچ وقت نمیتونن ماشین بخرن.
    شما به فکر مردم هستید؟ ضرر مردم رو کدوم شورا گردن میگیره ؟
    میدونید دارید چیکار میکنید ؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. احمد

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    وقتی دو شرکت خودروساز دولتی هستن و انحصار واردات خودروهایِ چینی؛زیرمجموعه همین شرکت هاست؛امیدوار ب آینده نباشید؛دولتی ک ب هر بهانه ای بودجه خودشو از جیب مردم تامین میکنه.

    فقط نمیدونم مردم چ گناهی در حق خداکردند؛ک گرفتار اینا شدند؟!💔🖤

    موافقم 6
    مخالفم 0
  16. A.h.eh

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    تاسف باره ،اگر کشورهای دیگر توانسته اند به این زیبایی وبا کیفیت بسازند وما نتوانسته ایم ویا نمی خواهیم که بسازیم تاسف باره.ارز ودلار وغیره برای عده ائی هست ولی برای جانبازان ۵۰درصد به بالا نیست تا آخر قضیه را بخوانید.همه در تلاش هستند گرانی بیشتر شود وکسی قرار نیست قدمی برای ارزانی بردارد وهزینه را مردم زیر خط متوسط بپردازد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. داریوش

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا جان شماها چرا دعوا میکنید یکبار هم شده واقعیت وقبول کنید تنها چیز ویا کسی که برای این دولت مهم نیست جون وپول وآسایش ورفاه وخوشی این ملته وبس بیخود برای همدیگه گارد نگیرید

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. علیرضا

    ۱۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.وقتی ذینفعان شرکتهای خودروسازی مدیران بازنشسته وشاغل صمت،ادوارمجلس ،وزرای دولتها وحلقه های فاسد متول دهه هفتاد هستندقطعا این افعیهای فاسد بفکر منافع ملی ومردم نیستند!همه دنیا خودرو برای رفاه مردم خودشان وتجارت خارجی است در ایران برای چاپیدن مردم واسارت انها!رویتان سیاه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا