پورشه

پیشرانه هیبرید پورشه 911 چطور کار می‌کند؟ شبیه هیچ خودروی دیگر!

قوای محرکه هیبریدی جدید پورشه که T-Hybrid نام دارد، شبیه هیچ سیستم هیبریدی دیگری که تاکنون در خودروها دیده‌ایم نیست.

زمانی که ۹۱۱ نسل ۹۹۲ در سال ۲۰۱۸ معرفی شد، مهندس ارشد وقت پورشه به خبرنگاران گفت در حال حاضر پیشرانهٔ هیبریدی برای ۹۱۱ برنامه‌ریزی نشده است زیرا پورشه از تکنولوژی کنونی باطری‌ها راضی نیست. حال شش سال بعد، ۹۱۱ هیبریدی به واقعیت تبدیل شده است. ترکیبی از مقررات سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی و بهبود تکنولوژی باطری به همراه نیاز مبرم به افزایش پرفورمنس، باعث شد پورشه قوای محرکهٔ هیبریدی جدیدی بنام T-Hybrid را تولید کند که در سینهٔ ۹۱۱ کاررا GTS قرار می‌گیرد. این قوای محرکه شبیه هیچ سیستم هیبریدی دیگری نیست.

هرچند پیشرانه‌های درون‌سوز مدرن به حداکثر کارایی رسیده‌اند تا بیشترین قدرت ممکن را با آلایندگی کمتر تولید کنند اما بیش از این جایی برای ارتقاء وجود ندارد و به همین دلیل، پورشه یک سیستم هیبریدی را توسعه داده است که باعث افزایش ۶۰ اسب بخاری قدرت نسبت به کاررا GTS قبلی شده است درحالی‌که پیشرانهٔ بنزینی تا ردلاین همچنان در حالت ایده‌آل با نسبت هوا به سوخت ۱۴.۷ به یک کار می‌کند. انرژی موردنیاز سیستم هیبریدی توسط یک باطری کوچک ۱.۹ کیلووات ساعتی ۴۰۰ ولتی تأمین می‌شود که زیر کاپوت جلو به‌جای باطری ۱۲ ولتی ۹۱۱ معمولی قرار گرفته است. این باطری تنها ۲۷ کیلوگرم وزن دارد که چندان بیشتر از یک باطری اسیدی معمولی با همین اندازه نیست.

علاوه بر این باطری، دو موتور الکتریکی هم دیگر اجزای مهم سیستم هیبریدی ۹۱۱ هستند. یکی از این موتورها که ۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد، در محفظهٔ گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه نصب شده است و به پاسخگویی سریع‌تر خودرو هنگام آغاز حرکت کمک می‌کند. بااین‌حال، این موتور نمی‌تواند به‌تنهایی خودرو را به حرکت درآورد که این تمایز اصلی بین سیستم T-Hybrid و قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی E-Hybrid پورشه است که سال‌ها است در خودروهای مختلف این شرکت می‌بینیم. این یعنی در ۹۱۱ کاررا GTS هیبریدی برای حرکت هیچ‌گاه نمی‌توان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر بنزینی را خاموش کرد.

موتور الکتریکی دوم یک نمونهٔ ۱۵ اسب بخاری است که روی شفت بین توربین و کمپرسور توربوشارژر نصب شده است تا توربوشارژر برقی را شکل دهد. البته این توربوشارژر همچنان مثل نمونه‌های سنتی با گاز اگزوز کار می‌کند اما موتور برقی توربوشارژر را سریع‌تر به چرخش درمی‌آورد و تأخیر توربو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. همچنین این موتور می‌تواند با استفاده از انرژی گازهای اگزوز، باطری را هم شارژ کند. این برای اولین بار طی ۳۰ سال گذشته است که پورشه در ۹۱۱ فقط از یک توربوشارژر استفاده می‌کند. البته این توربوشارژر بسیار بزرگ‌تر از نمونه‌های توئین توربو است.

پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری بنزینی ۹۱۱ هیبریدی هم تقریباً جدید است. این موتور بخشی از همان خانوادهٔ پیشرانه‌های تخت تزریق مستقیم ۹A پورشه است که در سال ۲۰۰۸ با فیس‌لیفت نسل ۹۹۷ معرفی شد. البته این پیشرانه اولین نمونه‌ای است که با نام ۹A3 شناخته می‌شود. در قیاس با پیشرانهٔ ۳ لیتری ۹A2 که در کاررا GTS قبلی استفاده شده بود، در این موتور ۳.۶ لیتری قطر سیلندر به ۹۷ میلی‌متر و کورس پیستون به ۸۱ میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. سیستم هیبریدی همچنین نیاز به تسمه‌های سنتی را از بین برده و حالا انرژی موردنیاز سیستم تهویه و فرمان برقی توسط موتور الکتریکی تأمین می‌شود. به لطف این ویژگی، پورشه توانسته ارتفاع کلی پیشرانه را ۱۱ سانتی‌متر کاهش دهد و اینترکولر را بالای موتور نصب کند.

این پیشرانه همچنین از سیستم تنظیم متغیر میل بادامک Variocam پورشه بهره می‌برد و مثل پیشرانهٔ ۴ لیتری ۹۱۱ GT3، برای باز و بسته کردن سوپاپ‌ها بجای تایپیت‌های سنتی از انگشتی استفاده می‌کند. مثل پیشرانهٔ ۳ لیتری قبلی که همچنان در نسخهٔ پایهٔ کاررا ارائه خواهد شد، ردلاین این موتور ۳.۶ لیتری هم ۷,۵۰۰ rpm است. این پیشرانه به‌تنهایی ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که افزایش ۵ اسب بخاری را نسبت به کاررا GTS قبلی نشان می‌دهد اما گشتاور با قبل یکسان است. در ترکیب با موتور الکتریکی داخل گیربکس، مجموع خروجی به ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد.

به دلیل نصب موتور الکتریکی در محفظهٔ گیربکس دوکلاچه، خبری از گیربکس دستی برای کاررا GTS نخواهد بود اما انتظار می‌رود پورشه همچنان به ارائهٔ این گیربکس برای دیگر نسخه‌های ۹۱۱ ادامه دهد. GTS هیبریدی جدید مثل قبل در نسخه‌های محرک عقب و چهارچرخ محرک قابل خریداری خواهد بود زیرا پورشه قصد دارد به ارائهٔ انتقال قدرت محرک عقب به‌عنوان یک آپشن برای سیستم T-Hybrid ادامه دهد که در تضاد با بسیاری از خودروهای هیبریدی پرفورمنس مثل کوروت E-Ray است.

کاررا GTS جدید در نسخهٔ محرک عقب ۴۷ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به نسخهٔ قبلی دارد و وزن کلی آن به ۱۶۰۴ کیلوگرم رسیده است. بخش عمدهٔ این افزایش وزن به خاطر سیستم هیبریدی است اما تجهیزات بیشتر GTS مثل سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و لاستیک‌های پهن‌تر ۳۱۵ عقب برای هماهنگی با قدرت بیشتر موتور هم در این موضوع تأثیر داشته است. بااین‌حال، توزیع وزن خودرو تغییر چندانی نداشته است. به‌طورکلی، ساخت ۹۱۱ هیبریدی اجتناب‌ناپذیر بود و پورشه به افزایش قدرت در کنار افزایش وزن اندک این خودرو افتخار می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. P

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    یه جورایی سیستم توربو فرمول یک یا همون kers با تراکم 14.7 به 1 , فقط میشه گفت واو

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. ar-ma-n

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (210 ديدگاه)

      دقیقا درست گفتی ولی نمیدونم ایده کی بوده و کدوم مهندس ولی هرکی بوده مدال افتخار باید بدن بهش .

      ی مدت خبر بود که پورشه قرار وارد گرند پری بشه چیشدع بلخر ؟؟

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. MPH

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (426 ديدگاه)

      ۱_نسبتی که نوشته نسبت تراکم نیست نسبت اختلاط سوخت با هواست
      ۲_سیستم kers در f1 برای بازیابی انرژی جنبشی است
      این سیستم مشابه hers در f1 هست

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. Mohammad

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (241 ديدگاه)

        کاربر mph اگه امکانش هست درمورد سیستم hers یکم بیشتر توضیح بده

        موافقم 7
        مخالفم 0
        1. MPH

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (426 ديدگاه)

          سیستم بازیابی انرژی در فرمول یک (ERS) (انرژی ریکاوری سیستم) شامل mgu_k که انرژی جنبشی رو بازیابی میکنه که همون سیستم kers هست و mgu_h که انرژی گرمایی رو بازیابی میکنه
          kers سیستم بازیابی انرژی جنبشی
          hers سیستم بازیابی انرژی گرمایی

          موافقم 6
          مخالفم 0
      2. sadra gholmai

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (33 ديدگاه)

        توی گوگل که سرچ میکنم hers نتیجه خاصی نمیاره
        ولی یک ers(energy recovery system) اورد که همون بازیابی انرژی هست .
        فکر کنم جابجا گفتید چون توی بازی شبیه سازی که بازی میکنم مکلارن p1 هم از سیستم kers استفاده میکنه و انرژی رو مصرف میکنه

        موافقم 8
        مخالفم 0
        1. Mohammad

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (241 ديدگاه)

          نه دوستمون kers رو صحیح گفتند اگه اشتباه نکرده باشم یه سیستم هست که از میل لنگ ماشین و شفت توربو و…. هنگام ترمز گیری استفاده میکنه و باتری های ماشینو شارژ میکنه و دورموتور رو بالا نگه میداره تا مثلا موقع شتابگیری تو خروج از پیچ ها یه نیروی اضافه به شتابگیری ماشین کمک کنه مثل ماشینای فرمول یک یا مثل لافراری که از همین سیستمkers استفاده میکنه
          من میخواستم بدونم hers چیه قبلا اسمش به گوشم خورده ولی نمیدونم وظیفش دقیقا چیه

          موافقم 8
          مخالفم 0
        2. ar-ma-n

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (210 ديدگاه)

          KERS (Kinetic Energy Recovery System)

          یک جور سیستمی که موق ترمز گرفتن اون انرژی جنبشی به صورت گرما از اصطکاک بین لنت ترمز و چرخ مهار میشه ذخیره میکنه و جای که راننده لازم بود استفاده میکنه .

          و به واسطه یک ژنراتور الکتریکی تغذیه میشه.

          و دو نوع وجود داره میکانیکی و الکتریکی که بیشتر تو فرمول یک از نوع سیستم KERS الکتریکی استفاده میشه.

          تو گرند پری سیستم بکاری ولی به ذهن هرکی رسیده از سایش لنت با چرخ انرژی الکتریکی به دست میاد بعد اون به وسیله باتری ذخیره کرد واقعا فکرکنم از سیاره زمین نباشه اد بنده خدا 😐🤔

          ولی منم هرچی گشتم نبود ولی فکر کنم دوستمون منظورش همین KERS باشه
          چون واقعا هیچ اطلاعات در مورد HERS نیست .

          موافقم 7
          مخالفم 0
        3. MPH

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (426 ديدگاه)

          mgu_h رو سرچ بفرمایید

          موافقم 4
          مخالفم 0
        4. Behi

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (154 ديدگاه)

          اگه k مربوط به kinetic یعنی جنبشی باشه پس h هم قاعدتاً باید heat یعنی حرارت باشه

          موافقم 2
          مخالفم 0
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1209 ديدگاه)

    پورش است دیگر🇩🇪

    موافقم 13
    مخالفم 3
  3. JaMsHiD

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1569 ديدگاه)

    جزو برترین ساخته های دست بشره

    موافقم 10
    مخالفم 3
  4. ar-ma-n

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/2025-porsche-911-992.2-facelift-1.jpg

    فقط باید نشست دونه دونه پیچ تا پیچ نگاه کرد حتا تراش ها و قوص های که خورده 😍😍😍🤌

    امیدوارم صداشم مثل نسل های قبلیش باشه . که مطمعنا همینطوره.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  5. amir-mr

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (384 ديدگاه)

    مثل همیشه بینظیر و خاص💯
    پورشه خوب بلده بدون دوری از اصالت خودش ماشین خوب بسازه
    کاری که بنز و BMW انجام ندادن

    موافقم 16
    مخالفم 3
  6. جرمی کلارکسون

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (533 ديدگاه)

    خیلی خوبه این لعنتی 👑❤️‍🩹💯👏

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. راستگو

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    پورش همیشه خاص و متمایزه
    فقط با خودش میشه مقایسش کرد و لاغیر

    موافقم 6
    مخالفم 3
  8. ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4372 ديدگاه)

    عالی آقا 😲😲

    موافقم 4
    مخالفم 2
  9. ! i M α η δ υ α R

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1886 ديدگاه)

    چه انشای قشنگی در پست قبلی در مورد چری آریزو 8 و ارتقا استاندارد رانندگی در بازار ایران نوشته شده …

    کاش جای درج کامنت در رپورتاژها بسته نبود …

    خیلی جواب های قشنگ تری می شد به این انشای تخیلی داد …

    افسوس …

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. محمد ب

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (221 ديدگاه)

      (انشای تخیلی) 2 کلمه با کلی معنی ،عالی

      موافقم 6
      مخالفم 0
    2. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4372 ديدگاه)

      داداش من حتی اگه بخوام نمیتونم از خودم همچین انشایی که اینا در آوردن در بیارم😂😂

      موافقم 4
      مخالفم 0
  10. khashayar0

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    ** هرچند پیشرانه‌های درون‌سوز مدرن به حداکثر کارایی رسیده‌اند تا بیشترین قدرت ممکن را با آلایندگی کمتر تولید کنند اما بیش از این جایی برای ارتقاء وجود ندارد **
    این جمله برای موتور های سیلندر پیستونی موجود ( مثل ساختار V / i/ VR , FLAT) تا حد زیادی دسته. در یک موتور مهمترین مسئله کیپ بودن محفظه احتراقه به همین دلیل ساختار هایی مثل موتور ونکل نمی توانند کارایی لازم رو داشته باشند. و نشتی زیاد و روغن سوزی دارند و بخاطر خروج از مرکز پایین موتور های ونکل گشتاور پایینتری دارند.
    ——————————-
    نوع دیگه ای از موتور ها موسوم به swing piston engine. هم هستند که ترکیب ساختار روتاری با سیلندر پیستون است که اونها هم به دلیل نوع مکانیزم انتقال قدرت و همچنین مشکلات نشت بندی توان رقابت با نمونه های معمول رو ندارند. هر چند ایده آقای موگادرو که به موتورهای MYT معروف هست یک راه حل امیدوار کننده رو ارایه کرده.
    ———————————
    و در پایان به نظر خودم موتورهای پیستون مخالف به دلیل نشت بندی خوب محفظه و راندمان حرارتی بالاتر و عدم پیچیدگی های سرسیلندر و سیستم تنفسی موتور و ارایه گشتاور بالاتر یک جایگزین عالی برای موتور های موجود هستند. که نه مشکلات شناوری سوپاپ در سرعت های بالا رو دارن نه بخاطر CAMshaft های موتور اتلافی انرژی داریم.

    موافقم 12
    مخالفم 0
    1. R@min

      ۹ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1803 ديدگاه)

      این موتورها دو تا میل لنگ دارن که خودش پیچیدگی زیادی به وجود میاره که باعث میشه این ساختار برای همه محصولات قابل جایگذاری نباشه و موتور V مخصوصا زوایای ۹۰ یا ۶۰ درجه فعلا هیچ جایگزینی نداره هر چند اگر زمان میدادن ممکن بود این مشکلات هم برطرف بشه.

      در بحث زر مفت موتور وان هم سال های سال جا برای ارتقا در بحث بلوک، توربو، سیستم های سوخت رسان و…. هست. سیستم HOT V توربو هم جزو جدیدترین ابداعات صنعت بود که اگر اجازه میدادن و ساده سازی میشد تاثیر بسیار زیادی روی راندمان و پرفورمنس محصولات اقتصادی داشت.

      اینکار پورشه هم صرفا بخاطر پاس کردن تست های نمایشی اتحادیه اروپا هست، می کشتیشون سمت هیبرید نمی رفتن که این سیستم در برابر سیستم ۹۱۸ مثل خاله بازی می مونه.

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. khashayar0

        ۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (229 ديدگاه)

        رامین درسته این موتورها دو تا میل لنگ دارن و باعث میشه ابعاد موتور یکم بزرگتر بشه و چالش اتصال این دو میلنگ به همو داریم. ولی به نظر من این یک مزیته چرا که باعث میشه ظرفیت انتقال توان موتور بالاتر بره در واقع هر میلنگ نصف نیروی احتراق رو تحمل میکنه. و مورد دیگه اینه که پیچیدگی های محفظه احتراق از بین میره. میشه به نسبت های تراکم بالاتری دست یافت. و محفظه احتراق کامل آب بندی میشه. مشکل شناوری سوپاپ و اتلاف انرژی هم نداریم.
        —————-
        هر چند با روش هایی مثل free valve و سوپاپ بادی تا حدی مشکل شناوری و اب بندی سوپاپ ها رو میشه بهبود داد ولی هزینه زیادی داره و باعث پیچیدگی سیستم میشه و موتور از لحاظ دوام و تعمیرات دچار مشکل میشه.
        خودت که بیشتر در جریانی چرا موتورهای ls جی ام اینقدر طرفدار دارن فقط بخاطر سادگی و تیون پذری بالا و دوام بالای اوناست هرچند که ساختار پوشراد دارن. از نظرات خودت هم تا جایی که من متوجه شدم مخالف پیچیدگی هستی.

        موافقم 7
        مخالفم 0
        1. R@min

          ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1803 ديدگاه)

          حرفات کاملا درسته امکان ساده سازی هست.

          مشکلی با پیچیدگی ندارم، مشکل با هزینه هاش نسبت به قیمت یه محصول دارم که اکثر سازنده ها نمی خوان این قضیه مدیریت کنن اونم بخاطر هزینه هر چند استثناهایی مثل موتورهای تویوتا یا کایوت و اکوبوست فورد هم هست که در کنار پیچیدگی بسیار با دوام و منعطف هستن.

          راجب ۹۱۱ و کوروت هم نظرم همینه اضافه شدن سیستم های هیبریدی هیچ فایده‌ای براشون نداره، این دو تا سوپراسپرت های دردسترس به حساب میان.

          موافقم 5
          مخالفم 1
        2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (164 ديدگاه)

          رفیق دنیای خودرو سازی همه شکل انجین رو محک زده و به این تعدادی که الان داریم رسیدن فقط پورشه سوبارو قبلا روتاری مزدا هستن که یکم متفاوت فکر میکنند.خودورو سازی فقط طراحی و نمونه ساختن نیست باید شرکتهای قطعه ساز هم براشون قابل انجام باشه.تو این زمونه شکل جدید موتور معمولا شکست میخوره نه به خاطر کارایی به دلیل کمیت مثل انجین تراکم متغیر نیسان که از بین رفت.

          موافقم 0
          مخالفم 4
        3. khashayar0

          ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (229 ديدگاه)

          یانکی عزیز این نوع موتور همین الان کاربردهای زیادی در صنایع سنگین داره (شرکت های کامینز / اتچ و … تولید کننده این نوع موتور ها هستند) در تانک ها و قظارها و کامیون ها همین الان داره استفاده میشه. سال 2027 هم قراره روی وانت های فورد استفاده بشه. در گذشته هم استفاده شده.
          در ضمن قبل شرکت یاسا ما موتور شار محوری نداشتیم ولی یاسا راهی برای تولید بهینه اش پیدا کرد. در صورتی که اولین موتوری که فارادی ساخت همین موتور شار محوری بود. ولی اون موقع تکنولوژی ساخت به حدی نبود که بشه این نوع موتور رو تجاری کرد.
          در مورد موتور پیستون مخالف هم همین جریان بود چون اندازه بزرگی داشتند اون موقع نشد استفاده بشه. در صورتی که همه مزایاش رو میدونستند.

          موافقم 4
          مخالفم 0
  11. میتر

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    پورشه یعنی مهندسی خالص و بی نقص .

    موافقم 5
    مخالفم 2
  12. بهراد

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    هنوز جای پیشرفت داره
    اگر میل سوپاپ حذف بشه و بصورت الکترونیکی کنترل بشه بهینه تر میشه.
    مثل جمرا

    موافقم 2
    مخالفم 4
  13. رامتین

    ۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3099 ديدگاه)

    ماشالله به این مهندسی. خیلی منتظرم جانشین 918 را به عنوان یک هایپرکار معرفی کنه. حس میکنم توانایی پورشه از فراری بالاتره.

    موافقم 5
    مخالفم 4
  14. آرین صاحب جمعی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1080 ديدگاه)

    روح فردیناند پورشه در آرامشه هیتلر خوب کسی را برای ساخت کمپانی پورشه و فولکس واگن انتخاب کرد انگار کسایی که الان تو شرکت کار میکنن ژن خود فردیناند رو دارن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  15. amirboss

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (443 ديدگاه)

    از لحاظ عملکرد شبیه سیستم کرس هست اما سیستم کرس کجا و سیستم ابداعی پورش کجا.
    طرفدار های پورش ناراحت نشن اما این که یه موتور برقی فقط برای شتاب اولیه کمک کننده نیروی خروجی بشه و اینکه تو گیرباکس جاش کنن بغیر از پیچیدگی بیشتر سیستم و تاثیر تو شتاب اولیه خودرو هیچ کاربرد تاثیر گذار دیگه ای نداره.
    البته ادغام یه موتور الکتریکی به توربو جهت جلوگیری از تأخیر توربو یه حرکت مثبتی هست که می‌تونه تو تمام شرایط پشتیبان موتور باشه.
    شاید این حرکت پورش یه شروع برای هیبرید شدن ۹۱۱ باشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا