شاهین GL که ارزانترین تیپ سدان سایپا محسوب میشود، چه مشخصات و ویژگیهایی دارد و تفاوت آن با شاهین G در چیست؟
شاهین که اولین بار در تیرماه ۱۳۹۷ در نمایشگاه خودروی شیراز با نام رهام معرفی شد، به یکی از پرماجراترین خودروهای ایرانی تبدیل شد. این خودرو هرچند از پلتفرم بهمراتب مدرنتری نسبت به دیگر خودروهای سایپا بهره میبرد و گام رو به جلوی بزرگی برای این شرکت محسوب میشد اما داستان پیشرانهٔ آن به کلافی سردرگم تبدیل شد. پس از مشکلاتی که در تأمین موتور این خودرو پیش آماد، سایپا چارهٔ کار را در توربوشارژ کردن همان پیشرانهٔ قدیمی هشت سوپاپ M15 دید که سالها در خانوادهٔ تیبا استفاده میشد. بدین ترتیب، نهایتاً شاهین در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. سایپا در ابتدا این خودرو را در یک تیپ با نام شاهین G عرضه کرد اما در تابستان ۱۴۰۲، این شرکت بیسروصدا عرضهٔ تیپ جدیدی از شاهین را با نام GL آغاز کرد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگیهای شاهین GL و تفاوتهای آن با شاهین G خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
- شاهین سایپا؛ بررسی کامل مشخصات فنی،مزایا و معایب و تجربه رانندگی
- شاهین اتوماتیک؛ بررسی مشخصات، امکانات و ارزش خرید
- شاهین پلاس: بررسی مشخصات فنی، مزایا و معایب و مقایسه با رقبا
مشخصات فنی شاهین GL
شاهین GL در بخش مشخصات فنی هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد و از همان پیشرانهٔ M15 TC استفاده میکند. این موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوی هشت سوپاپ ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد که در شاهین G میبینیم. شاهین GL که ۱۲۷۸ کیلوگرم وزن دارد، در هر صد کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بنزین مصرف میکند و به باک سوختی با ظرفیت ۴۷ لیتر مجهز است. رینگهای این خودرو ۱۵ اینچی هستند و با لاستیکهای ۱۸۵ پوشیده شدهاند. سیستم فرمان شاهین GL از نوع برقی است و ترمزها در جلو و عقب دیسکی هستند. این خودرو ۴,۴۴۶ میلیمتر طول، ۱,۷۷۱ میلیمتر عرض و ۱,۴۹۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۶۵۰ میلیمتر است.
امکانات و تجهیزات شاهین GL
تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G در نداشتن سانروف است و غیرازاین مورد، در هیچ قسمت دیگری تفاوتی با شاهین G ندارد. این یعنی غیر از سانروف، دیگر امکانات شاهین G در شاهین GL هم وجود دارد که شامل موارد زیر میشود:
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- دو ایربگ
- کمربند ایمنی پیشکشنده
- سیستم تهویه اتوماتیک
- دماسنج بیرون
- نشانگر تعویض دنده
- کامپیوتر سفری
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- تنظیم دستی صندلیهای جلو
- چراغ مشایعت
- سنسور پارک عقب
- دیلایت
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
- سیستم پایش باد تایرها
- چراغهای خودکار
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- دوربین دنده عقب
- صندلیهای چرمی
- پورت USB
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی
طراحی بیرونی و داخلی شاهین GL
همانطور که گفتیم، تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G، نداشتن سانروف است و این دو تیپ در دیگر قسمتها باهم یکسان هستند؛ بنابراین، در شاهین GL همان طراحی بیرونی معمولی شاهین را میبینیم ولی روی سقف خودرو خبری از سانروف نیست تا بتوان دو تیپ مذکور را از این طریق تشخیص داد. در داخل شاهین GL هم شاهد همان کابین معمولی هستیم که با طراحی قدیمی، فضای کاملاً پلاستیکی، نمایشگر کوچک و تریم تمام مشکی، حال و هوایی کاملاً اقتصادی دارد و طبیعتاً، کنترلهای سانروف از روی سقف حذف شده است. در سراسر کابین خودرو، پلاستیک خشک را میبینیم که کیفیت پایینی دارد ولی به لطف پلتفرم مدرنتر، فضای سرنشینان در جلو و عقب قابلقبول است و برای استفادههای خانوادگی مناسب خواهد بود. صندوق بار شاهین هم با ظرفیت ۴۲۰ لیتری، فضای مناسبی را در اختیار خریداران قرار میدهد.
تفاوت شاهین GL با شاهین G
تنها تفاوت شاهین GL با شاهین G در نداشتن سانروف است و از لحاظ پیشرانه، گیربکس و دیگر امکانات هیچ تفاوتی با شاهین G ندارد.
قیمت شاهین GL
GL ارزانترین تیپ شاهین محسوب میشود. با توجه به لیست قیمت شاهین صفر در کارخانه و بازار، قیمت کارخانهای شاهین GL از سوی سایپا ۵۶۵ میلیون تومان اعلام شده است که ۲۸ میلیون تومان از شاهین G ارزانتر است. در بازار اما اختلاف قیمت این دو تیپ بیشتر است زیرا درحالیکه هماکنون شاهین G با قیمتی در حدود ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان در بازار خریدوفروش میشود، شاهین GL قیمتی در حدود ۷۳۰ میلیون تومان دارد که اختلافی بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی را نشان میدهد و نشان از محبوبیت سانروف در بین خریداران دارد. بااینحال، ازآنجاییکه شاهین GL بهجز محروم بودن از این آپشن تفاوتی دیگری با شاهین G ندارد، با وجود بیش از صد میلیون تومان قیمت ارزانتر، ارزش خرید بیشتری خواهد داشت.
جدول مشخصات فنی شاهین GL
پیشرانه | M15 TC |
نوع موتور | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۸ نیوتن متر |
سوپاپ | ۸ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۷ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۲۲ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچی ۱۸۵ |
وزن | ۱۲۷۸ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۴۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۷۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۹۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۰ میلیمتر |
Souls
۲۱ دی ۱۴۰۳در مورد ماشین های چینی
همیشه دنیای خارج از چین، از توسعه و پیشرفت چین با تأخیری به اندازه یک فاز از پیشرفت، باخبر میشه. در ابتدا چین خامفروشی میکرد، و در فاز بعدی نیروی انسانی ارزان رو در کنار مواد خام قرار داد. اما دنیای خارج هنوز فکر میکرد تنها مزیتشون خامفروشیه. در فاز بعدی وارد کپیکاری شدند. اما دنیای خارج هنوز فکر میکرد تنها مزیتشون کارگران کمسن و ساله. در فاز بعدی وارد همکاری با شرکتهای خارجی و مونتاژ شدند. اما دنیای خارج فکر میکرد هنوز در حال کپیکاری هستند. در فاز بعدی شروع به انتقال تکنولوژی کردند. اما دنیای خارج فکر میکرد هنوز در حال مونتاژکاری هستند. در فاز بعدی وارد رقابت با همون شرکتهای خارجی شدند که قبلا باشون همکاری داشتند. اما دنیای خارج فکر میکرد هنوز در حال انتقال تکنولوژی هستند. و الان که دنیای خارج فکر میکنه هنوز در حال رقابت با شرکتهای خارجی هستند، در واقع از شرکتهای خارجی سبقت گرفتهاند و دارند خودشون با خودشون رقابت میکنند.
یک علت این تأخیر، علاوه بر بسته بودن جامعه چین، اولویت بودن
Made in China
در سیاستگذاریها، به جای
Designed in China
بود. بنابراین کسی در چین عجلهای نداشت با چهره خود چین با مشتری مواجه بشه. چهره میتونست ایتالیا باشه، و پشت سرش، چین به عنوان سازنده. ولی الان در مرحلهای از پیشرفت قرار گرفتهاند که میتونند با چهره خودشون با مشتری مواجه بشن. نباید این رو نادیده گرفت که مصرفکننده چینی با وجود ناسیونالیسم غلیظ به شدت عاشق جنس خارجی بود. مثلا با وجود کینهای که از ژاپنیها داشتند، قید ضبط صوت سونی و موتور هوندا رو نمیزدند. ولی الان دارند میبینند دیگه کالای ژاپنی رو ترجیح نمیدن، بدون اینکه تغییری در اون کینه رخ داده باشه و یا ناسیونالیستتر شده باشند. به این دلیل که نه تنها کالای چینی ارزانتره، و نه تنها کیفیت بهتری داره، بلکه دیزاین بهتری هم داره. الان چیزی با عنوان «کالای داخلی بخریم تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم» داره موضوعیتش رو از دست میده. الان برند چینی در فضای رقابتی توسط برندهای خارجی تحت فشار نیست. بلکه از سمت بقیه برندهای چینی تحت فشاره (مثل بیوایدی که دیگه از تسلا نمیترسه، بلکه از نیو و اکسپنگ میترسه).
البته این پیشرفت سریع، که قابل تحسینه، یک داستان کاملا زیبا نیست، چون به پشتوانه اقدامات و تحولاتی بوده که عاقلانه یا انسانی نبودهاند، مثل پولپاشی بیحد و حصر در زنجیره تأمین، که معلوم نیست کی مشخص بشه چه مقدارش اضافه بوده، و این وسط آسیبهای جدی به محیطزیست زده، و همچنین فشار روانی بالا به کارمندان که پروژهها رو سریع پیش ببرند تا شرکت بتونه خیلی سریع به سلایق مشتریان پاسخ بده (این سرعت به نفع مشتریه، اما در چین به یک مسابقه دیوانهوار تبدیل شده. تا جایی که فاصله ارائه یک محصول و ارائه جایگزین بهترش به سه چهارماه کاهش پیدا کرده). اما کاپیتالیسم چینی به اون قسمتهای نازیباش کاری نداره و فقط به فکر درآمدزایی حداکثریه. و حتی همین عطش هم توسط دولت چین داره مهار میشه، و گرنه هم مشتری چینی و هم مشتری جهانی، منافع بیشتری ازین مسابقه دیوانهوار کسب میکرد. دولت چین، درست مثل سرطانیه که بدن یک ورزشکار ماراتن رو گرفتار کرده. درسته که با وجود سرطان برنده میشه و روی سکو میره، ولی اگه این سرطان رو نداشت رکورد خیلی خیلی بهتری رو ثبت میکرد.
ضمن اینکه لازمه مردم نگاهشون به چین رو آپدیت، و تاخیر یک فاز عقبتر رو برطرف کنند، لازمه منتظر تبعات یک «چین پیشتاز» هم باشند. چون وقتی هم مردم چین فهمیدهاند کشورشون پیشتازه، و هم دولت چین فهمیده یک بخش خصوصی پیشتاز داره، هر دو دچار غرور و تبختر شرقی بیشتری خواهند شد و نگاه بالا به پایین بدوی به بقیه دنیا پیدا خواهند کرد. دقیقا در فضایی که علوم انسانی عملا بایگانی شده، و همزمان تکنولوژی تختگاز جلو میره، بستر برای نگاه بدوی و افکار بدوی و اعمال بدوی بیشتر میشه. این پارادوکس پیشرفت/بدویت همزمان، چیزیه که بدون اتفاقات ناخوشایند نخواهد بود. همین چندروز پیش اظهارات مدیر یک مرکز درمانی مخصوص کودکان در چین باعث عصبانیت چینیها شده بود. چون یه چیزی به این مضمون گفته بود که به علت کاهش ابتلا به ویروس تنفسی مشتریمون خیلی کم شده موندیم چه کنیم، ایشالا این زمستون یکم کاسبی رونق بگیره! در بین واکنشها یک سوال مستتر مشترک وجود داشت: چی شده که اینجوری شدیم و چجوری باید جلوی این سقوط اخلاقی رو گرفت؟ البته همون غرور ناسیونالیستی بشون اجازه نمیده که اذعان کنند دچار فقر شدید در علوم انسانی و نرمافزار و قطبنما هستند (و مشکل صرفا کاراکتر منفی چند شهروند که درست حرف زدن در فضای پابلیک هم بلد نیستند، نیست)، اما دچارند، و این در آینده بیشتر خودش رو بروز خواهد داد. چون وقتی برنده شدی و روی سکویی، اینکه چجور آدمی هستی هم اهمیت پیدا میکنه.
گاس فرینگ
۲۱ دی ۱۴۰۳توسعه یافتگی غرب هم با برده داری و اینها بود بعد که صنعتی شدن و خرشون از پل گذشت اومدن گفتن برده ها باید آزاد باشن و برده داری لغو شد و قوانین به نفع کارگرها تغییر یافت و مثالهای دیگه… از بعد اون غرب هم بیشتر از اینکه بخواد گام های رو به جلو برداره سعی در تثبیت خودش داشت که دیدیم چندان دشوار نبود براشون
امیر
۲۲ دی ۱۴۰۳چه حوصله ای داشتی این همه مطلب نوشتی
گاس فرینگ
۲۱ دی ۱۴۰۳با توجه به اختلاف زیاد قیمت دو مدل ارزش جی ال بیشتره
Cehx
۲۱ دی ۱۴۰۳موتور این ماشین اصلا جالب نیست بجای این یخورده ذخیره پول بیشتر و شاهین پلاس بهتره
اگر هم با قیافه ی تارا کنار بیای گزینه ی خوبیه ولی v1p هیچ اپشنی ندارد
ali_x76
۲۱ دی ۱۴۰۳یه خورده ذخیره بیشتر؟ شاهین GL هفتصد و پنجاه
شاهین پلاس TU5 یک میلیارد و صد
موتور M15TC که روی شاهین معمولی سوار شده، توی این ۱۷ هزار کیلومتر که دارمش اذیت نکرده.
کشش خوبی داره، تعمیراتش ارزونه، مصرفش بالاست.
کنجکاوم بدونم در ازای اختلاف قیمت ۲۰۰ میلیونی شاهین CVT و شاهین پلاس، انجین TU5 به جز استهلاک کمتر (در ازای هزینه نگهداری بیشتر) و مصرف و صدای کمتر، با شتاب و کشش مشابه، فرق دیگهای هم با M15TC داره؟
من که ترجیح میدم اون ۲۰۰ میلیون اختلاف رو خرج دمپینگ اتاق، لاستیک ۲۰۵ ژاپنی یا کرهای، نصب لنز برای چراغ جلو، نصب داون پایپ و انجام ریمپ و ارتقای سیستم صوتی کنم و ۱۲۰ میلیون هم طلا بخرم بذارم کنار.
Cehx
۲۱ دی ۱۴۰۳کلا ازین موتور خوشم نمیاد و همچنین عیب های زیادی دیدم ازش موتور 8 سوپاپ توربو خودش یک جوک هستش و برای کسی که 700 میلیون خرج می کنه یکسال پولش رو ذخیره کنه با وام و اینا از کارخانه بخره اختلاف قیمت کارخونه کمتره و من خودم سوار ساینا شدم لرزش بسیار زیاد و صدای نه چندان جالب داره و کشش پایین در دور موتور پایین نظر شخصی من اینه که سراغ این خودرو نرین شما هم خریدید انتقاد پذیر باشید بعدش عیب های موتور با 17 هزارتا مشخص نمیشه تنها خوبیش گشتاور خیلی زیادشه مطمئنم در درگ در حال حرکت شاهین با موتور M15 TC اکثر خودرو های ملی رو میزنه
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۳سلام مصرف سوختش چقدره؟
Taha Shahbeiki
۲۲ دی ۱۴۰۳کاملا با نظرت موافقم نسبت به ME16 خیلی بهتره اگه سایپا باهاش درست کار کنه ولی یه چند وقتیه داره همین رو روی 16 سوپاپ شدنش کار میکنه و اسمش رو گذاشته ME15 برام عجیبه که تا حالا پدال در موردش مقالهای نداده الان بیت ران خیلی وقته گذاشته… آقای دهقان لطفا یه مقاله در موردش ارائه بدید.🙏
مجید
۲۱ دی ۱۴۰۳جا عینکی هم نداره و چراغ داخل کابین هم وسط سقف هست
Taha Shahbeiki
۲۲ دی ۱۴۰۳عکس هارو بینید:
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Saipa-Shahin-GL-2.jpg
مهدی
۲۱ دی ۱۴۰۳خلاصه اینکه هیچ خودروی داخلی ارزش خرید نداره خیلی خودتونو درگیر سانروف و مانیتور و… نکنید
حسین
۲۱ دی ۱۴۰۳حیف پولی که بخوای به این خودرو بدی.
۲۱ دی ۱۴۰۳سلام شاهین g مدل 1401 با 35 هزار کارکرد ارزش خرید بیشتری از شاهین GL مدل اسفند 1402 با 15000 کارکرد داره
حسین
۲۱ دی ۱۴۰۳قبل از خرید به تعمیرگاه نمایندگی سر بزنید ومشورت بگیرید ماشین اذیت کن وپردردسریه
۲۱ دی ۱۴۰۳سلام شاهین یک خودرو شانسی هست اگه خوبش گیر یکی بیاد تعصبشو میکشه اگه بدش گیر یکی بیاد میفروشتش با ضرر
amdbenz
۲۱ دی ۱۴۰۳تو داخلیا بهترین انتخاب بنظرم ۲۰۶ هست . هرچند اونم مشکلات خاص خودشو داره ولی از بقیه وضعش بهتره
حسن سرخه
۲۱ دی ۱۴۰۳من یک سالی هست که شاهین GL دارم، از لحاظ لذت رانندگی بخاطر پلتفرم بروزتر از تمام ماشینهای ایرانی بهتره،از نظر قدرت و کشش موتور در حد tu5 هست، بطور کلی معایب این خودرو صدای زیاد موتور و کیفیت مواد داخل کابین و مزایای این خودرو شامل ظاهر خوب،امکانات نسبتا خوب نسبت به ماشینهای ایرانی،جاداری کابین، ایمنی
حسین
۲۱ دی ۱۴۰۳قیمت دلاری شاهین جی ۷۴۱۲ دلار هست.
قیمتشو با نسخه پایهی داچیا لوگان ۲۰۲۵ که ۱۴۰۰۰ دلاره مقایسه کنید.
من جای سایپا بودم راضی به آزاد سازی بی غید شرط واردات بودم در عوض اینکه قیمت گذاری دستوری نشه.
سایپا داره قیمت شاهین رو نصف داچیا لوگانی میده که هیچ آپشن آنچنانی نداره.
واردات رو بی غید و شرط آزاد بزارید و دست از سر خودروساز بردارید هم به نفع مردمه هم دولت و خودروساز.
اصلش هم همینه.
سایپا و ایران خودرو هم ورشکست نمی شن.
چون با این وضعیت قدرت خرید فقط از همینا می تونیم بخریم.
یک عده هم می گویند که پولمون به اروپایی نمیرسه به چینی که میرسه.
خب همین الان واردات خودرو های چینی آزاده،چرا نمی خرید؟
در ضمن می بینید یکسری خودروسازان معروف چینی به ایران خودرو نمیفروشند،دلیلش تحریمه و الان خیلی از کمپانی ها مثل جک و هایما که با ایران همکاری می کنند تحریم هستند.
پس بحث تحریم هم هست.
در ضمن شاید سوال بشه چرا خودرو های کیا و تویوتا و هیوندای چرا از چین می آید،زیرا کره و ژاپن مارو تحریم کردند و نمیشه به صورت مستقیم از خود کره آورد و تقصیر ممنوعیت واردات ایران نیست.
در کل حکومت باید رابطهاش را با دنیا خوب کنه.
من این اطلاعاتی که دارم به این دلیله که یکی از دوستانم سهام داره در یکی از شرکت های واردات خودرو.
در ضمن کسانی که می گویند قدرت خرید ما کم است و چرا اینجوری حساب می کنی، خب شرکتهای خودروسازی اصلاً براشون مهم نیست تو چقدر قدرت خرید داری،مثلاً توقع داری بیان تیپ پایهی داچیا لوگان که ارزان ترین سدان اروپاست رو بهت با یک چهارم قیمت یعنی ۳۶۰ میلون تومن بفروشند؟؟
مشکل از یه جای دیگس.
خودروی دست دوم هم مشکلات خودش رو داره و اکثر شرکت های وارد کننده حاضر به ارائه خدمات پس از فروشش نیستن و معلوم نیست قبلاً چجوری نگهداری می شده و وضعیت فنیش چطوره و بحث قطعات هم هست و کمبود قطعات در خودرو های دست دوم بیشتر از خودرو های صفر هست کما اینکه ما در ایرانیم و تحریمیم و اگر قطعهای هم بیاد دست ۱۰ تا دلال چه در خارج و داخل چرخیده و وسع خریدش هم نداریم.
عوضش ما داریم قله های پیشرفت رو فتح می کنیم.
در کل اصلاً این حکومت هم نباشه،بلاخره یکجا باید اصلاحات شروع بشه.
korand
۲۲ دی ۱۴۰۳استاد واردات چینی آزاده به نظرت؟
چیش آزاده؟ قیمتش یا برندش؟
هیچ کدوم
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۳وارداتش آزاده.
ولی بحث اینه که یه عده شون حاضر نیستن به ایران خودرو بفروشند.
مثل بی وای دی.
همین الان سایپا که چانگان آورده خدمات پس از فروش نداره.
یعنی چانگان با خدمات پس از فروش بهش نفروخته و با واسطه از چانگان خریدن.
چون چانگان اگر مستقیم به ما خودرو بفروشه تحریم میشه و دیگه به استرالیا و بازار اروپا دیگه نمیتونه بفروشه.
حجتاله براهنی
۲۲ دی ۱۴۰۳دلیل واردات از چین رو اگر دوست سهامدارت گفته تحریمه، ارتباطتو باهاش قطع کن!
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۳مگه غیر اینه؟
همین الان وزارت خزانه داری آمریکا بندر شانگهای چین رو تهدید کرده و دیگه از اون بندر ما ایرانیا نمیتونیم مبادرات تجاری انجام بدهیم.
تو خواب نباشید.
مردم مابلدن بگن کار خودشونه کار خودشونه که هیچ فکت و دلیلی پشتش نیست.
ما الان فقط میتونیم از بازار های ترکیه،مصر،امارات،عمان،پاکستان،هند،
چین،روسیه،اندونزی خودرو وارد کنیم چون اینا حاضرن با ما مبادلات تجاری انجام بدهند.
نمی تونیم از بندر سئول خودرو بیاریم.
چون تحریمیم.
گاس فرینگ
۲۲ دی ۱۴۰۳نمیشه همین جوری که از امارات گوشی میارن ماشین هم بیارن؟
بیشتر ایران مثل امارات گرمسیره و کولر خوب واجب
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۳از امارات ماشین میارن ولی فکر کنم اگر محصولات تولید خود چین رو وارد کنن براشون به صرفه تره.
مثلاً کیا ای که تولید چین هست رو از چین بیارن ارزان تر از کیا ای هست که تولید کره هست و تو بازار امارات داره عرضه میشه.
قیمت کارخونه شون فرق نداره بحث اینه که تعرفه های امارات بیشتره.
ولی واردات خودرو از امارات هم انجام میشه.
حسین
۲۲ دی ۱۴۰۳از امارات ماشین میارن ولی فکر کنم اگر محصولات تولید خود چین رو وارد کنن براشون به صرفه تره.
مثلاً کیا ای که تولید چین هست رو از چین بیارن ارزان تر از کیا ای هست که تولید کره هست و تو بازار امارات داره عرضه میشه.
قیمت کارخونه شون فرق نداره بحث اینه که تعرفه های امارات بیشتره.
ولی واردات خودرو از امارات هم انجام میشه.
حسین
۲۲ دی ۱۴۰۳از امارات ماشین میارن ولی فکر کنم اگر محصولات تولید خود چین رو وارد کنن براشون به صرفه تره.
مثلاً کیا ای که تولید چین هست رو از چین بیارن ارزان تر از کیا ای هست که تولید کره هست و تو بازار امارات داره عرضه میشه.
قیمت کارخونه شون فرق نداره بحث اینه که تعرفه های امارات بیشتره.
ولی واردات خودرو از امارات هم انجام میشه.
Taha Shahbeiki
۲۲ دی ۱۴۰۳مشکل ما تعرفهست و سقف واردات کجای دنیا این طوری ماشین وارد میکنن… به نظرم تعرفه نباید بیشتر از 25٪ باشه و سقف واردات هم اصلا نباید باشه، کسی که سرمایه داره میره امارات ماشین خوب سوار میشه ، به قول آقایون که میگن ارز بری و ارز بری به زور که نمیشه ماشین فروخت. این اتفاقات که بیفته تازه میشه گفت یه بازار نُرم جهانی داریم. مشکل بازار حاکمیت زدهاست.
محمد
۲۲ دی ۱۴۰۳تعرفه هم نباشه قشر ثروتمند و متوسط رو به بالای ما می تونن ارزان ترین سدان اروپا رو سوار شن.
وقتی پول نباشه دیگه چه فرقی می کنه چقدر تعرفه باشه.
دولت باید پاشو بکشه بیرون و سیاست بازار آزاد رو اتخاذ کنه.
و خودروساز هم راحت بزاره و آزادانه تجارت کنند.
در کل حرف شما هم درسته.
m
۳۰ دی ۱۴۰۳سلام ، بله نزدیک قله هستیم . در ایران یک عده از تاریخ چند هزار ساله که هیچی ، از تاریخ صد ساله اخیر هم درس و عبرت نمی گیرند .
بله ما باید رابطه مون را آمریکا خوب کنیم تا مثل بعضی کشور های اروپایی آن قدر حقیر شویم که بله قربان گو و قربانی باشیم .
و آمریکا هم روز به روز به غارت و خونریزی و سلطه خودش ادامه بده .
بخاطر چی ؟ بخاطر اینکه بعضی افراد لذت زودگذر را به انسانیت و شرافت ترجیح می دهند .
علی
۲۳ دی ۱۴۰۳سلام ۳ سال مدل ۱۴۰۰ شاهین G رو دارم با شصت هزار کیلومتر کارکرد راضی هستم آنچنان که دوستان از صدای موتور میگن و آزار صدا بنظرم صحیح نیست اما تو سرعت بخصوص سربالایی بنظرم تولید داخل حتی سراتو هم بگیرش نیست حریف نداره ماشین بی درد سری هست ولی منکه استان کرمان هستم از نمایندگی واوضاع خدمات پس از فروش برای خورده کاری مثل تعویض فشنگی دنده عقب مثلا میرفتم اصلا راضی نیستم و تنها ضعف این ماشین از نظر بنده ارتفاع خیلی کم هست و با توجه به کشیده بودن ماشین از لحاظ برخورد وزیر ماشین بعصی جاها میگیره ارتفاع ماشین ده سانتیمتر بیشتر بود بنظرم نقص نداشت در کل ازلحاظ ایمنی وبدنه تو ایرانی ها از همه بهتره و از لحاظ داشبورد و پلاستیک خشکی که استفاده شده هم زیاد جالب و برازنده این ماشین نیست