ایستگاه خبرپارس خودروچشم اندازرنو

انتشار کاتالوگ P90 پارس خودرو/ تندر ایرانی در یک قدمی ورود به بازار

گروه خودروسازی سایپا و شرکت پارس خودرو مشخصات نهایی P90 را منتشر کرد. فیس لیفت ایرانی تندر با تغییر در مشخصات ظاهری و فنی قرار است بدون حضور رنو و با برند اختصاصی پارس خودرو در نیمه نخست ۱۴۰۳ به بازار عرضه شود.
پارس خودرو P90 کادیلا

به گزارش پدال، P90 پارس خودرو قرار بود با نام کادیلا عرضه شود اما در تغییرات صورت گرفته، این خودرو با نام پلتفرم خود عرضه می‌شود؛ P حرف ابتدایی پارس خودرو و عدد ۹۰ به کد فنی پلتفرم L90 اشاره دارد. از این پس امتیاز فنی این سازه متعلق به شرکت پارس خودرو است و این خودرو بدون ارتباط با رنو تولید می‌شود. بنابر اخبار رسیده از سایپا، در برنامه توسعه این پلت فرم قرار است P90 با ظاهر فعلی عمر کوتاهی داشته باشد و بلافاصله پروژه طراحی یک خودروی جدید با ظاهری کاملا متفاوت نسبت به مدل اصلی فرانسوی-رومانیایی کلید بخورد.

طبق برنامه سایپا، پلتفرم P90 در دو مدل سدان و هاچ بک در میان مدت جانشین پلتفرم X200 و خودروهای سهند و اطلس خواهد شد.

تلاش پارس خودرو برای کیفیت بالای P90

مدیران سایپا و پارس خودرو معتقدند کیفیت P90 نه تنها نسبت به تندر ۹۰ کاهش نداشته بلکه در بعضی موارد با ارتقا نیز همراه بوده؛ چرا که این خودرو الزامات استانداردی بیشتری را نسبت به نسل قدیم خود رعایت می‌کند. قطعات P90 را یک شبکه زنجیره تأمین مستقل که قبلا نیز قطعات تندر را تولید می‌کردند، تأمین می‌کنند؛ به گفته مهندسان مگاموتور پیشرانه ME16 یا همان TU5 ارتقا یافته در خط تولید استاندارد رنو مونتاژ می‌شود و کیفیت بالاتری نسبت به TU5 ایران خودرو دارد.

چنانچه پارس خودرو بتواند کیفیت موتور و گیربکس P90 را مشابه تندر ۹۰ بالا نگه دارد، (با توجه به بالاتر بودن فناوری قوای محرکه جدید نسبت به موتور K4M و گیربکس JHQ) اتفاق بزرگی را رقم زده است. البته که این شاخص کیفیت بهای سنگینی داشته و طبق شنیده‌ها قیمت تمام شده P90 پارس خودرو گرانتر از محصول لوکس‌تر سایپا، شاهین است؛ این اتفاق به دلیل تحریم صنعت خودرو و افزایش هزینه‌های تأمین به دلیل ناترازی‌های مالی است.

پارس خودرو P90 کادیلا

مشخصات P90 پارس خودرو/ یک گام جلوتر نسبت به تندر ۹۰

P90 پارس خودرو مجهز به پیشرانه جدید ME16 سایپا است که ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور دارد. این موتور که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ بهره می‌برد، با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارد. این قدرت از طریق جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی (۵F18 بهینه) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. موتور ME16 پیشرانه ۱۶ سوپاپ سایپا بر اساس موتور TU5 است که با استفاده از نقشه‌های فنی سیتروئن طراحی شده؛ گیربکس دستی P90 نیز نمونه بهینه شده گیربکس دستی شاهین و برلیانس H330 است که فواصل تعویض دنده در آن کم شده و صدای کمتری دارد.

امکانات و تجهیزات پارس‌خودرو P90 یا کادیلا

با توجه به کاتالوگ منتشرشده، P90 طبق استانداردهای خودروهای داخلی از امکانات نسبتاً مناسبی بهره می‌برد که عبارت‌اند از:

  • فرمان برقی D شکل
  • کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان
  • سیستم پایش باد تایرها
  • رینگ آلومینیومی
  • سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
  • دو ایربگ
  • تریم داخلی دورنگ
  • شیشه دودی عقب
  • تنظیم برقی آینه‌های جانبی
  • پنجره‌های برقی جلو و عقب
  • سنسور دنده عقب
  • دوربین دنده عقب
  • چراغ‌های خودکار
  • دی‌لایت
  • نمایشگر ۷ اینچی
  • آنتن کوسه‌ای
  • سنسور باران
  • دزدگیر
  • کنترل پایداری
  • ترمز کمکی

طراحی کابین P90 الگوی مشابهی با تندر پلاس و ساندرو دارد؛ البته تغییراتی در برخی از جزئیات قابل مشاهده است. P90 پارس خودرو در تیپ دستی نسبت به تندر ۹۰ به امکاناتی جدیدی نظیر فرمان Dکات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، سنسور و دوربین دید عقب، سنسور نور و باران و مالتی مدیای ۷ اینچی مجهز است؛ سایر موارد مشابه تندر ۹۰ است.

انتظار می‌رود P90 در بازار به رقیبی برای تارا، دنا پلاس و شاهین خود سایپا تبدیل شود. البته که نباید مثل قبل انتظار قیمت معقولی برای این خودرو داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۹ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)

    خوشکله البته سابقه درخشان پارس خودرو به این محصول اعتبار میده

    موافقم 9
    مخالفم 15
    1. ALI A

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (30 ديدگاه)

      قطار پیشرفت مملکت رو ببینید به چه سرعتی داره پیش میره….!!! محصول مشترک هنر و صنعت و معدن….

      موافقم 16
      مخالفم 3
      1. Parham

        ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (704 ديدگاه)

        محصول مشترک خر و ایرنخودرو عه بیشتر.
        به خیابونای کشور اندازه درز در و رکابش اضافه میکردن مشکل ترافیک حل میشد.
        طراحی جلو مال یه ماشین حداقل 6 سیلندره طراحی عقب مال برقی 500 دلاری.

        موافقم 9
        مخالفم 1
  2. Ahmad

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (125 ديدگاه)

    طراحی های بی اصالت

    موافقم 15
    مخالفم 1
  3. احسان سعیدی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    اصلا ممکن نیست که در شرایط فعلی ایران بتواند خودروی با کیفیت در حد کمپانی رنو تولید کند قطعات ال نود اصلی ساخت معتبرترین کمپانی های قطعه ساز جهان هستند که الان هیچ کدام با ایران همکاری نمی کنند
    به عنوان مثال رینگ پیستون و قطعات موتور ساخت ماهله آلمان
    انژکتور و سسیتم احتراق و ای سی یو ساخت کانتیننتال آلمان
    گیربکس ساخت زد اف آلمان
    بسیاری دیگر از قطعات ساخت والئو فرانسه و رنو فرانسه
    چطور با قطعات قلابی چینی می خواهند به این کیفیت دست پیدا کنند؟

    موافقم 21
    مخالفم 1
  4. Mm

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    چه خوب

    موافقم 1
    مخالفم 17
    1. اکسل

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (43 ديدگاه)

      اره خیلی خوبه بدو برو ثبت نام کن
      جا نمونی

      موافقم 12
      مخالفم 6
  5. محسن

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    خدا رو شکر. شوژه خنده جدید فراهم شد.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  6. KAIZEN

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    الان یه سریا دل تو دلشون نیست خدا خدا میکنن زودتر تو سامانه لیست بشه بدو بدو برن ثبت نام کنن تا با 100% سود تو بازار آزاد بدن به هموطنشون

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. Mercedes

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (792 ديدگاه)

      بهتر. نیست اول یقه کسی که هونگچی ۲ میلیاردی رو ۱۰ میلیارد داره میفروشه در حالی که پول گمرکش ۲ میلیارده رو بگیرید (یعنی ۶ میلیارد سود دلال و فروشنده)

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. KAIZEN

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (138 ديدگاه)

        اونم یه روزی از کم شروع کرده
        از ثبت نام پراید و تیبا الان به هونگچی رسیده

        موافقم 11
        مخالفم 0
  7. B

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (409 ديدگاه)

    چجوری انقدر زشت طراحیش کردن ؟ طراحانش هیچ بو دانشی از اصول طراحی نداشتن

    موافقم 11
    مخالفم 5
  8. Anti Tesla

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (650 ديدگاه)

    آفرین👏👏👏
    امیدوارم همچنان توسعه سبد فروش و محصولات سایپا ادامه دار باشه.
    به وضوح توسعه در سایپا رو می شه دید.
    قدیم فقط یک پراید بود ولی الان خیلی گسترده تر شده.
    امیدوارم این پروژه ای تولید خانواده موتور که سایپا با شرکت DAE چین داره هر چه زود آماده شه‌.

    موافقم 5
    مخالفم 17
    1. محمود

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (78 ديدگاه)

      خود چینی‌ها از گیربکس‌های چینی dae تو محصولاتشان استفاده نمیکنن و حتی ماشین چینی‌های متوسطی که در ایران میبینیم گیربکس های اتریشی و یا ژاپنی دارن.
      بعد ایران خودرو و سایپا گیر دادن به گیربکس های dae

      موافقم 19
      مخالفم 0
    2. javad-bmw

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (148 ديدگاه)

      آنتی تسلا، مواد میزنی؟
      سایپا رو به رُشده؟
      تو مقاله هیچی راجب سیستم های الکترونیکی ماشین و سیم کشی ماشین نوضته نشده ، من کارشناس خودرو هستم تو شرکت همراه مکانیک کار میکنم ، ۲۰۷ هایی رو که میریم واسه کارشناسی، مثلا برای سال ۹۹ یه نوع سیم کشی و ECU میزارن برای ۱۴۰۰ یه نوع دیگه برای ۴۰۲ یه مدل کاملا متفاوت با قبلی ها ، الان قراره سیستم الکترونیکی این ماشین چی باشه؟

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. Anti Tesla

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (650 ديدگاه)

        منظورم توسعه سبد محصولات بود.
        به قرآن یک ذره منطق داشته باشید سال ۸۸ یک پراید بود ولی الان چقدر خودرو می فروشند.
        من کیفیت رو کاری ندارم، قدیم یک محصول برای فروش بود ولی الان چندین تا‌.
        من نگفتم از لحاظ کیفی پیشرفت کردند.

        موافقم 3
        مخالفم 11
        1. Lil matin

          ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          ایران تو سال ۸۸ ۲۰۶ داشت ولی الان تو سال ۴۰۳ یه ماشینی که تو سال ۷۰ واردش کردن دوباره میخوان بازطراحی کنن (تازه بازسازی هم نه بازطراحی) اونم با موتور ۲۰۶ و طراحی شبیه به دنا که سال ۹۱ وارد شد.
          بعد تو میگی پیشرفت؟
          پیشرفت به مرسدس میگن که سال ۸۸ میتونستیم بین الگانس و ماکسیما یکیو انتخاب کنیم. ولی الان با اختلاف قیمت نه چندان زیاد لوکس ترین ماشین دنیا با پرفورمنس خیلی خیلی بالاتر از قدیم و زیبایی بیشتر مرسدسه و ما ایرانی ها آرزو داریم یبار رنگشو توی واقعیت ببینیم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. amir-mr

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    هر چقدر جلوی این ماشین خوب طراحی شده
    عقب ماشین افتضاحه اونم به شکل شدیدی

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. Hadi

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (336 ديدگاه)

    حقیقتا جوان پسندتر شده ظاهرش
    خیلی دیگه داچیا مدل 2004 ال نودو پیرمردی طراحی کرده بود
    ولی این همه هزینه لازم نبود مدل2021 رو میاوردن مونتاژ میکردن هم قشنگتر بود هم ایمنی بیشتری داشت و ظاهر کلی ماشینم هارمونی و هماهنگی داشت
    داچیا امسال یا 2025 نسل جدید لوگانو معرفی میکنه ما هنوز گیر کردیم رو فیس لیفت مدل 2004
    واقعا چرا باید 30 40 سال هر ماشینی تولید بشه تو ایران
    نمونش دنا که نویره ی 405 حساب میشه و رو خط تولیده

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3493 ديدگاه)

      برادران بیش از حد بی عرضه هستن
      برای صندوق دار کردن ۲۰۶ میلیارد ها یا میلیون ها دلار خرج کردند
      برای گذاشتن چراغ ال ای دی روی ۲۰۷ چند میلیون دلار خرج کردن
      برای فیس لیفت دنا به دنا پلاس هم میلیون ها دلار خرج کردند
      برای فیس لیفت های اساسی تر مثل سمند یا پرشیا یا دنا معمولی و یا تارا هم صد ها میلیارد دلار خرجش شد

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. محمود

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (78 ديدگاه)

      خب دادشیامون کلاسیک پسندن! کلا به محصولات و پلتفرم های جدید آلرژی دارن.
      علاقه دارن از پلتفرم‌های منسوخ ۲۰-۳۰ سال پیش که هزینه تولید پایینی دارن استفاده کنن و با یه تغییر سپر و چراغ کار رو در بیارن و یک فیس لیفت رو بعنوان محصول جدید بفروشن

      موافقم 11
      مخالفم 0
      1. حسین

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (79 ديدگاه)

        حیف بودجه مملکت که صرف طراحی های بی خود چند طراح میشه،همون لادا روسیه از این p90 زیباتر هست.

        موافقم 11
        مخالفم 1
  11. ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3493 ديدگاه)

    قیمتشو کم بزارید اقتصادی باشه آخه این ماشین قیافش فوقش قابل قبول باشه ولی نه آپشن داره نه چیزی بزرگ ترین اپشنش هم شیشه عقب برقی و مانیتوره
    حالا چیزی که اینجا نوشته کروز کنترل و دکمه های رو فرمون هم فکر کنم داشته باشه
    یه اشتباه بزرگ کردن اون قفله هنوز روی بالای رودری هست باید کنار دستگیره در میزاشتنش یا برش میداشتن چون احتمال سرقت رو کاهش میده من برای ماشین خودمو و مال ماشین آقامو خودم برداشتم جاش یه تیکه کارتون که رنگش مشکی هست چسبوندم
    همون بیلبیلک سیاهه منظورم

    موافقم 4
    مخالفم 0
  12. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1067 ديدگاه)

    سایپا نشون داد که ال نود از اینی که هست میتونه زشت تر هم بشه، این خودش یه پیشرفته!!!

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. امیرمحمد

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      وای عالی بود😂😂😂👌

      موافقم 7
      مخالفم 2
  13. Mr. gt c

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (341 ديدگاه)

    درز زیر بین در های عقب و رکاب زیاد نیست؟

    موافقم 7
    مخالفم 0
  14. Liebherr

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    بدجور شکست میخوره.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  15. علی

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    فیس لیفت مال دوره های خیلی کوتاه بعد از طراحی و تولید مدل اصلی هست، مثلا یک یا دو سال بعد از اولین دوره تولید یک محصول، نه اینکه بعد از بیست سال یه کمی جلو و عقب ماشین رو بزک کنی! یک چنین پلتفرم و اتاق قدیمی و کاملا منسوخی دیگه به هیچ دردی بجز کاملا کنار گذاشته شدن نمیخوره، فقط یک محصول زشت و بی کیفیت و کاملا تاریخ گذشته به بقیه محصولات داخلی اضافه شد!

    موافقم 6
    مخالفم 0
  16. رهگذر

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    این حجم از خضعبلات چی بود.فیس لیفت تندر نود روی همون پلتفرم با موتور گیبرکس ایرانیزه تغییر در غربیلک فرمان ک به شدت زشت تر شده

    موافقم 4
    مخالفم 1
  17. Aref

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    درز اتصال سپر جلو به گلگیر ها گویای همه دقت ها و ظرافت های طراحی است که نشان از عقب ماندگی نرم افزار های طراحی این خودرو و اپراتورش دارد..!

    موافقم 6
    مخالفم 0
  18. مهردادکمال

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1845 ديدگاه)

    چقدر خلاقین شما!!! موتور پراید رو میذارین رو سپند موتور پژو رو روی پیکان موتور پیکان رو روی پژو و موتور روا رو روی وانت مزدا موتور تیبا رو میذارن رو برلیانس(شاهین) و…. اخرشم این😐 یه نظرتون به عقل خود سازنده ها نمیرسید این کارها؟؟؟ همه اون تجربه ها شکست خوردن! چرا عبرت نمیگیرین اینا

    موافقم 5
    مخالفم 0
  19. Aryan Abdolahpoor

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    کاتالوگ خاصی نیست این زیاد ماشین قشنگی نیست جلویش که یک چیز دیگه است که با بدنه نمی خوره عقبش هم باید از رنو اجازه میگرف که نگرفت کاری که باید میکردند این بود همان تندر ۹۰ سایانا را حفظ میکردند فقط چراغ های جلو و اتاق آن را از نوع طراحی میکردند

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. علیرضا

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (184 ديدگاه)

    دقت کردین هرماشین ایرانی در نسخه آزمایشی این مدل رینگ زیرشه
    الان ۴۰۵ مپنا که برقی بود
    کادیلا و چندین ماشین دیگه که الان یادم نیست
    ولی انگار یه دست رینگ و لاستیک دارن زیر همه نسخه های آزمایشی میندازن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. گاس فرینگ

      ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (67 ديدگاه)

      مال هیوندای اکسنته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. رضا

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خداییش زشت تر از این نمیشد بزک کرد مثل این میمونه که کل لباس یه فرد پاره پوره و مندسه فقط کفشهاش نو شده و تازه کراوات قرمز هم زنده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  22. Lil matin

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یه پسر دبستانی که عشق ماشین باشه میتونه طرح قشنگ تر از این تخم‌مرغ متحرک درست کنه تا این طراح های دولتی که میلیون ها دلارم پول خوردن

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا