شرکت آلمانی ZF با معرفی نسل جدید قوای محرکهٔ الکتریکی بردافزا که تولید آن از سال ۲۰۲۶ آغاز میشود، نشان داد که موتورهای بنزینی همچنان نقش مهمی در آینده خودروهای الکتریکی ایفا خواهند کرد.
درحالیکه بسیاری معتقدند دوران موتورهای بنزینی به پایان رسیده، شرکت آلمانی ZF، یکی از بزرگترین تأمینکنندگان قطعات خودرو، با معرفی نسل جدید قوای محرکهٔ الکتریکی بردافزا ثابت کرد که این فناوری همچنان زنده و پویا است. این سیستم که تولید انبوه آن از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد، راهکاری نوآورانه برای رفع یکی از بزرگترین چالشهای خودروهای الکتریکی، یعنی برد محدود، ارائه میدهد. سیستم بردافزا در اصل یک خودروی الکتریکی است که از یک یا چند موتور الکتریکی و باطری استفاده میکند اما بخش کلیدی آن، یک پیشرانهٔ بنزینی کوچک و جمعوجور است که بهعنوان ژنراتور عمل میکند و در صورت نبود ایستگاه شارژ، باتری را شارژ میکند.
این پیشرانه هیچ ارتباط مستقیمی با چرخها ندارد و صرفاً نقش تولید برق را ایفا میکند. ZF این سیستم را در دو مدل eRE و eRE+ عرضه میکند. مدل eRE از یک موتور الکتریکی با اینورتر یکپارچه و مجموعه دندههای سیارهای تشکیل شده و توان خروجی آن بین ۹۳ تا ۱۴۷ اسب بخار قابل تنظیم است. مدل eRE+ با افزودن یک کلاچ هوشمند و دیفرانسیل، نهتنها میتواند بهعنوان ژنراتور عمل کند، بلکه در صورت نیاز بهعنوان یک واحد محرکه ثانویه نیز به کار میرود و توان آن بین ۹۳ تا ۲۰۱ اسب بخار تنظیم میشود.
تاریخچه و بازگشت بردافزا
فناوری بردافزا چیز جدیدی نیست. اولین خودروی تولید انبوه که از این سیستم استفاده کرد، شورلت ولت بود و پسازآن بامو i3 این فناوری را به کار برد. در اروپا، مزدا نیز کراساوور تمام الکتریکی MX-30 خود را با یک سیستم بردافزا مجهز به موتور وانکل عرضه کرد اما با افزایش برد خودروهای الکتریکی که بهطور متوسط به ۵۰۰ کیلومتر میرسد، استفاده از این فناوری کاهش یافت. بااینحال، ZF معتقد است که هنوز شکاف بزرگی در بازار وجود دارد. دکتر «اتمار شارر»، معاون ارشد تحقیق و توسعه فناوری محرکه الکتریکی ZF، میگوید:
با وجود برد متوسط ۵۰۰ کیلومتری خودروهای الکتریکی، اضطراب برد همچنان تأثیر زیادی بر تصمیم خریداران دارد.
او تأکید میکند که بردافزاها در مقایسه با پلاگینهیبریدیهای سنتی، گزینهای مقرونبهصرفهتر هستند زیرا هزینه تولید کمتر، چرخه توسعه کوتاهتر و زنجیره تأمین سادهتری دارند. علاوه بر این، چون پیشرانهٔ بنزینی به چرخها متصل نیست، میتواند در بهینهترین دور موتور کار کند که منجر به کاهش مصرف سوخت و تولید آلایندگی میشود. شارر میافزاید:
این فناوری جایگزینی واقعی برای باتریهای بزرگتر و گرانتر یا خودروهای پلاگینهیبریدی است.
چرا قوای محرکهٔ بردافزا دوباره محبوب شده؟
افزایش تقاضا برای خودروهای بردافزا نشاندهنده پتانسیل بالای این فناوری است، بهویژه برای پلتفرمهایی که از ابتدا برای خودروهای الکتریکی طراحی شدهاند. ZF تنها شرکتی نیست که به این فناوری روی آورده است. دوج با مدل جدید رمشارجر که از موتور V6 پنتااستار بهعنوان بردافزا استفاده میکند و اسکات موتورز (با پشتیبانی فولکسواگن) که برای شاسیبلند و وانت آینده خود گزینه برد افزا را تأیید کرده، از دیگر بازیگران این عرصه هستند. شارر توضیح میدهد:
علاقه جدید و تقاضای روبه رشد برای بردافزاها نشان میدهد که پتانسیل این فناوری بههیچوجه تمام نشده است.
این انعطافپذیری بهویژه برای بازارهایی مانند چین که شاهد رشد سریع خودروهای الکتریکی با سیستم بردافزا هستند، بسیار ارزشمند است. این خودروها میتوانند مسافتهایی بیش از ۷۰۰ کیلومتر را طی کنند.
محمدعباسی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴عالیه بخدا،من این ترکیب رو دوس دارم👌
Barsheen
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴من خیلی متوجه تفاوتش با پلاگین هیبرید های موجود نشدم،
در پلاگین هیبرید ها برای مثال یه موتور با متوسط توان 115 اسب در نقش ژنراتور باتری رو شارژ می کنه،و باتری توان مورد نیاز موتورهای الکترونیکی روی محورهارو تامین میکنه،بسته به خروجی موتور به طور متوسط حدود هزار کیلومتر با یه باک پیمایش عرضه می کنه.
ایرادش اینکه این خودرو حجم زیادی فضا رو داده به موتور احتراقی،
هزینه تولید موتور احتراقی هم بخش قابل توجه از قیمت نهایی خودرو هست.
خوبیش هم اینکه ،با حالت تمام برقی گاها تا 200 کیلومتر می تونی پیمایش داشته باشی اگر باتری فول باشه
حالا این موتور zfدر واقع جایگزین موتور احتراقیه؟
چطور کار میکنه؟
اصلا بنزین مصرف میکنه ؟
برام مبهم بود واقعا متوجه نشدم.
چطور 150 اسب توان تولید میکنه؟
منصور
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴درست میگید
سیستم هیبریدی جوابگو نیست و باعث میشه هزینه نهایی مالک خودرو خصوصا در جاهایی مثل کشور ما که بعضا ۴۰ ۵۰ سال از ماشین استفاده میشه، بالاتر بره ،
.شاید برای کشورهایی که قیمت ها منطقی تر و سطح درآمد و رفاه عمومی بالاتره کاربرد داشته باشه،
ولی منظورم این بود که علاوه بر هزینه معمول موتور درون سوز ، مخارج قوای محرکه برقی هم بهش اضافه میشه ،
بهر حال شاید بهتر باشه بگم حد اقل برای ما ایرانی ها ، جواب نمیده و منطقی نیست .
برای ما بر خلاف اکثر نقاط،دنیا ، ماشین یک کالای سرمایه ای محسوب میشه تا مصرفی.
منصور
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تکنولوژی به جایی خواهد رسید که ماشین ها بتونن خودشون ،خودشونو شارژ کنن ،
یعنی با سیستم تمام برقی ،به اینصورت که در هنگام حرکت ،علاوه بر تامین برق مورد نیاز برای طی مسیر ، باطری درون ماشین رو برای راهاندازی مجدد تا حد نیاز شارژ کنه ،
که نیازمند انقلابی در ساخت و تولید دینام و ژنراتورها است .
همچنین فن آوری هایی که بتونه برق بیشتری از انرژی خورشیدی و حرکتی(باد) تولید کنه ،که در این بین باید بدنه ماشین به جاذب و پیل خورشیدی تبدیل بشه ، البته کارهایی در این زمینه صورت گرفته ولی کافی نیست و تا رسیدن به اون مرحله فاصله داریم .
باید دید که عکس العمل کارخانجات تولید و مرتبط با خودرو در این باره چه خواهد بود!؟
فراز
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چیز جدیدی نیست. بهش میگن range extender. از خیلی وقت پیش بوده است.