متفرقه

موتور دوار امگا ۱ با آلایندگی نزدیک به صفر و قدرت و گشتاور بیشتر معرفی شد

شرکت آسترون ایرواسپیس موتور دوار امگا ۱ را تولید و معرفی کرده است که با سوخت‌های مختلف کار می‌کند و قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای پیستونی متداول دارد و وزن آن نیز بسیار کم است.

ایده‌های رادیکال برای موتورهای احتراق داخلی با هدف جایگزینی موتورهای پیستونی چهار زمانه که امروزه داریم، طی سال‌ها آمده و رفته‌اند؛ اما این مانع از ظهور ایده‌های جدید نشده است.

یکی از مواردی که امسال توجه زیادی را به خود جلب کرده، Omega 1 متعلق به شرکت آسترون ایرواسپیس (Astron Aerospace) است؛ موتوری با طراحی دوار یا چرخشی که از نوع وانکل یا توربین نیست. ادعا می‌شود که این موتور دوار آلایندگی نزدیک به صفر دارد و از قدرت ویژه (نسبت قدرت به وزن) بالایی بهره می‌برد؛ بنابراین در تئوری می‌توان از آن برای تامین انرژی خودروها، موتورسیکلت‌ها یا هواپیماها استفاده کرد.

به گزارش اتوکار، موتور دوار امگا ۱ از دو جفت روتور تشکیل شده و هر جفت شامل یک روتور است که روی دیگری قرار دارد. این دو به هم متصل شده‌اند، بنابراین در جهت مخالف همدیگر می‌چرخند. جفت اول «سرد» و دومی «گرم» است. جفت اول به عنوان سوپرشارژر عمل کرده و هوا را وارد محفظه اولیه و سپس داخل جفت عقب می‌کند که از احتراق و اگزوز مراقبت می‌کند. سوپرشارژر هوای ورودی را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پی‌اس‌آی (psi) فشرده می‌کند، در مقایسه با فشار پیشرانه‌های تقویت‌شده معمولی که ممکن است حدود ۳۵ پی‌اس‌آی باشد.

یک واحد موتور دوار امگا ۱ حدود ۱۵/۹ کیلوگرم وزن دارد و ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور با خط قرمز تنظیم شده در ۲۵،۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. در مقایسه، یک موتور بنزینی ۱ لیتری سه سیلندر معمولی حدود ۹۷ کیلوگرم وزن دارد و کمی بیش از ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. افزایش بهره‌وری این پیشرانه عمدتاً ناشی از عدم تحمل تلفات داخلی اجتناب‌ناپذیر در موتورهای پیستونی است؛ مانند تلفات پمپاژ و نیرویی که برای کار کردن مکانیزم سوپاپ و هزاران بار در دقیقه فشرده کردن فنرهای سوپاپ لازم است.

موتور دوار امگا ۱ همچنین از اصطکاک ناشی از تعداد زیادی از قطعات متحرک، مانند یاتاقان‌ها، مکانیزم هدایت سوپاپ‌ها، پیستون‌هایی که با سرعت فوق‌العاده در سیلندرها بالا و پایین می‌لغزند و مایع خنک‌کننده که به اطراف پمپاژ می‌شود، جلوگیری می‌کند. این پیشرانه با هوا خنک می‌شود و سوپاپ بشقابی یا فنر سوپاپ ندارد. تنها اجزای متحرک این موتور، قطعات دوار هستند.

در این موتور دوار میل لنگ مانند مدل‌های پیستونی وجود ندارد و محوری غیرعادی مانند مدل وانکل ندارد. در عوض، نیرو به طور مستقیم و کارآمد از محور قدرت چرخان منتقل می‌شود. ویژگی «skip fire» یا «پرش جرقه‌زنی» راندمان را بهبود می‌بخشد و اثری مشابه غیرفعال کردن سیلندر در موتورهای پیستونی دارد. موتور زمانی که تحت فشار و به سختی کار می‌کند، جرقه هر بار دوران را انجام می‌دهد، اما هنگام سرعت‌های پایین، فقط در صورت لزوم جرقه زده می‌شود، که برای مثال ممکن است هر پنج یا ۱۰ چرخش باشد.

آسترون پیچیدگی موتور دوار امگا ۱ را از نظر تعداد قطعات آن با موتورهای چمن‌زن تک سیلندر چهار زمانه مقایسه می‌کند. مسئولان این شرکت همچنین ادعا می‌کنند که موتور امگا فقط به تعمیر و نگهداری ساده و کم‌هزینه نیاز دارد و تعمیرات اساسی تنها پس از طی بیش از ۱۶۰،۰۰۰ کیلومتر مورد نیاز است.

یکی از ویژگی‌هایی که موتور دوار امگا با مدل وانکل اشتراک دارد، این است که می‌تواند ماژولار باشد و در کنار هم قرار بگیرد تا قدرت و گشتاور را چند برابر کند. مجموعه ای از دو موتور امگا دو برابر قدرت و گشتاور تولید می‌کند، بنابراین ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن‌متر گشتاور از مجموعه‌ای با وزن کمتر از ۳۲ کیلوگرم تولید می‌کند.

آسترون با یکی از پیمانکاران وزارت دفاع ایالات متحده برای تامین موتورهای مورد نیاز دولت ایالات متحده شراکتی ایجاد کرده است، اما فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این ایده اشتهای تولیدکنندگان خودرو یا موتورسیکلت را تحریک می‌کند یا خیر.

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. meysam

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3379 ديدگاه)

    دیروز فیلمشو دیدم
    واقعا کف کردم

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۰
  2. Kamy

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (507 ديدگاه)

    اگه همینطوری که دیدم و گفته شده کاربردی باشه عالیه .. با یه سوخت مصنوعی کم آلاینده یا مثلا هیدروژن میتونه پا به پای برقی ها بیاد

    موافقم ۲۸
    مخالفم ۱
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (7643 ديدگاه)

    اگر امروز همه‌ی دنیا شرط ببندن روی برقی شدن در آینده !
    من شرط میبندم روی سوخت هیدروژن !

    چرا ؟
    چون گرانی سوخت و برق و مشکل تامین آن برای اروپا که سرآمد تکنولوژی در جهان هست نشان داد چطور به روسیه و خاورمیانه محتاج هستند و هر کارب میکنند که این کشورها در آشوب و فقر باشند تا بتوانند از آب گلالود ماهی خودشان را صید کنند !
    تامین برق نیاز به سوخت زیاد و آلایندگی زیاد داره اما هیدروژن باصرفه‌تر تولید میشه و آلایندگی کمتری هنگام تامین شدن داره و اگر مافیای سوخت در جهان مشکل درست نکند میشه به هیدروژن در آینده امید بست !

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۲۶
    1. حق گوی باطل

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (451 ديدگاه)

      نوید صدرصد آینده مال هیدروژتی هاست همین الان با بحران سوخت مشکل برق توی اروپا ایجاد میشه ولی ۸۶ درصد کل جهان هیدروژن هست و عملا تموم نشدنیه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۱۴
    2. Amard

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (510 ديدگاه)

      موتور برقی میدان الکتریکی تولید میکنه که روی بدن تاثیر منفی میزاره یه مقاله دیدم در مورد تحقیقاتی که تولید انرژی بدون سوخت و با جذب انرژی از میدان زمین بود که میگفتن مهندسین به شکل مشکوکی سر به نیست شدن کلا بحث انرژی مافیای بزرگی پشتش

      موافقم ۸
      مخالفم ۹
      1. جناب ایکس

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (1406 ديدگاه)

        دقیقا، یکی از علل اصلی سرطان که کاملا اثبات شده هست مربوط به کسانی که کنار خطوط برق با ولتاژ بالا زندگی میکنن، مث روستا هایی که کنار دکل های بزرگ هستن یا بعضی از قسمت های حومه شهر های بزرگ

        موافقم ۳
        مخالفم ۲
    3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2110 ديدگاه)

      اروپا سر آمد تکنولوژی😂😂😂.کل اروپا اندازه تایوان توان ندارن بعد سر آمده.در ضمن تولید هیدروژن بسیار پر هزینه و پیچیده هستش.الان مگه برق فقط از سوخت فسیلی تولید میشه.نیروگاه اتمی چیه پس.نکته دیگه وقتی مزرعه خورشیدی عربستان کامل بشه به تنهایی توان تولید ۹۰ درصد برق اروپا رو داره.هم زمان امارات هم مزرعه آینه های متمرکز کننده خورشیدی رو داره تکمیل میکنه که اونم مثل عربستان شاهکاره.نکته بعدی ایجاد برق از امواج دریا باد و آب هم روز به روز بهتر میشه.در آخر اینکه این آمریکاییها بی نظیرن ببین چی ساخته طرف آلایندبگ صفر.دمشون گرم.

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۳۳
      1. بی خیال اسم

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (266 ديدگاه)

        کل اروپا اندازه تایوان توان ندارن😂😂😂

        آره دم این شرکت امریکایی گرم
        ولی چیزی هم خوبه که مهندساش هم امریکایی باشند نه از کشور های دیگه

        موافقم ۱۸
        مخالفم ۸
        1. امیر

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (2878 ديدگاه)

          بی خیال اسم
          حرفتون درسته اما طبق تئوری شما باید تو همون کشورهای خودشون تولید علم میکردن و به این جایگاه میرسیدن، درصورتی ک اکثرا در امریکا این اتفاق براشون میوفته
          و همه‌ی ما دلیلشو میدونیم!

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۰
        2. مگه همه قراره نام داشته باشن؟!

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (266 ديدگاه)

          بله صددرصد
          امیرجان
          دلیل بیشرفت آمریکا هم همینطور
          بود

          موافقم ۱
          مخالفم ۳
      2. Payfast

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (502 ديدگاه)

        وجودت باعث خنده بسیاری از جوانان افسرده کشور میشه

        موافقم ۵
        مخالفم ۵
        1. بی خیال اسم

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (266 ديدگاه)

          😂

          موافقم ۲
          مخالفم ۳
      3. phonix

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (612 ديدگاه)

        عربستان و امارات حرف زیاد زدن اصلا میدونی هزینه نگهداری از اون هیولا چقدره؟
        اونم برای کشوری که علم تولید اون تجهیزات رو نداره
        بعد فکر کردی اروپا میاد از یه کشور دیگه که دنبال اسم و رسمه برق میگیره که بشه برده شیخ های مفت خور عرب؟

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
    4. قاطر فروش

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (800 ديدگاه)

      راه حل: نیروگاه توریوم

      موافقم ۵
      مخالفم ۴
    5. Masou

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بحران انرژی که سرجاش.اما برای تهیه سوخت هیدروژن و انتقالش به پمپ های سوخت شهر و سوختگیری در فشار بسیار بالاتر از حتی cng برای برد بیشتر موتور یا پیل هیدروژنی،بیشتر از ماشین های الکتریکی انرژی نیازه
      ما عاشقان V8 که از هر۲ متنفریم اما ماشین برقی اجتناب ناپذیرند
      دقت کنید نیمی از مردم که خانوم ها باشن اکثرا به یه ماشین بی دغدغه علاقه دارن
      در مردها هم کم نیستن کسایی که حوصله درگیر شدن با ماشین رو ندارن
      در مقیاس جهانی که نگاه کنید قطعا کنار رفتن وایپر و کامارو و چلنجر و چارجر و…برای شرکت ها کاری عقلانی هست و اون خط تولید رو با یه کراس اور الکتریکی جایگزین میکنن
      لعنت

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    6. aliHOZA

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (488 ديدگاه)

      اون وقت شما خود هیدروژن رو از کجا میاری؟!

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  4. شاعر

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    با وزن ۱۵.۹ کیلوگرم ۱۶۰ اسب قدرت تولید میکنه!
    جلل خالق
    بسیار کنجکاوم مصرف سوختش رو بدونم. اینطور که تو متن بود کم مصرفه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۰
    1. شاعر

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (200 ديدگاه)

      از عجایبش:
      هر ۵۰ هزار مایل روغن عوض میشه!
      مصرف سوخت و آلایندگی پایین!
      قدرت ۱۶۰ اسب!
      وزن ۱۶ کیلو!
      هوا خنک!

      موافقم ۲۳
      مخالفم ۰
  5. T

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (291 ديدگاه)

    گفت آلایندگی نزدیک به صفر!!!

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  6. محمد

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (756 ديدگاه)

    ایده خوبیه برای جاهایی که نمیشه رو برقی ها حساب کرد البته ماشین های برقی هم با همین سرعت و چه بسا بیشتر دارن پیشرفت میکنن شاید چند سال دیگه باتری های بیاد که تا چند سال نیاز به شارژ نداشته باشند یا موتور های برقی با بازده ۹۹ درصد ، من که به برقی ها خوشبینم

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۴
  7. JDM lover

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    خیلی خوب میشه فراگیر بشه
    واقعا بازدهی بالایی داره
    مصرف سوخت هم خیلی کم
    الایندگی پایین
    وزن خیلی کم
    استهلاک پایین
    حرف نداره

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  8. soulsmaster

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (35 ديدگاه)

    موتور جالبی هست.

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  9. قاطر فروش

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (800 ديدگاه)

    یکم دیر اختراع شدی جانم

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (508 ديدگاه)

      نزدیک یه سالی میشه خبرش در اومده

      موافقم ۳
      مخالفم ۰
    2. JDM lover

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (886 ديدگاه)

      ماهی رو هر وقت از اب بگیری تازه اس

      موافقم ۴
      مخالفم ۱
  10. بی خیال اسم

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (266 ديدگاه)

    👌

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  11. phonix

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (612 ديدگاه)

    یه مشکلی که بین دوستان تو سایت هست اینه که کاملا تک قطبی شدن
    مگه الان ما برقی و بنزینی و گازوئیلی نداریم؟
    خو بعدا هم میشه برقی هیدروژنی و سوخت طبیعی

    موافقم ۱
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا