متفرقه

فناوری جدید برمبو: خودروهای آینده بدون اتصال ترمز و چرخ

متخصص ایتالیایی ترمز برمبو سیستم دیجیتالی جدیدی با هوش مصنوعی ایجاد کرده است که پیوندهای فیزیکی بین پدال ترمز خودرو و چرخ‌ها را قطع می‌کند.

از زمان اختراع خودرو، قطع کردن اتصال ترمزها یک فاجعه بالقوه (یا نهایت ناامنی در فیلم‌های هالیوودی) بوده است، اما پیشرفت فناوری جدید می‌تواند ارتباط فیزیکی بین پدال ترمز و چرخ‌ها را از بین ببرد.

تمرکز آینده روی سیستم‌های «drive-by-wire» که اتصالات مکانیکی سنتی بین پدال ترمز و سیستم ترمز را قطع می‌کند، یک آزمایش فنی برجسته توسط متخصص ایتالیایی برمبو (Brembo) را ایجاد کرده است. به گزارش درایو، این درحالی است که تعدادی از شرکت‌های بزرگ فناوری خودرو از جمله ZF در آلمان، روی سیستم‌های تنظیم و کنترل بی‌سیم برای فرمان، ترمز و تعلیق تمرکز کرده‌اند.

برمبو سنسیفای ترمز / Brembo Brake sensify مزایا

سیستم جدید برمبو که سنسیفای (Sensify) نام دارد، به عنوان راهی برای ادغام ترمز احیاکننده در خودروهای برقی و در عین حال بهبود عملکرد ترمز و کاهش هزینه‌ها و عوارض در انواع خودروها ارائه شده است.

سیستم سنسیفای برمبو از تحریک‌کننده‌ها و حسگرهای راه دور در هر چرخ استفاده می‌کند تا پای راننده روی پدال ترمز را به مؤثرترین توقف و بازیابی انرژی تبدیل کند؛ تغییری که احتمالاً فاصله توقف را کاهش می‌دهد و «احساس» بهتری برای راننده ایجاد می‌کند.

همچنین درگ بین لنت ترمز سنتی و دیسک ترمز را کاهش می‌دهد (که به دلیل حفظ فشار سیستم در تماس دائمی هستند) تا مزیت کمی در کارایی و صرفه‌جویی ایجاد کند.

برمبو سنسیفای ترمز / Brembo Brake sensify جاده

مسئولان برمبو می‌گویند:

سنسیفای شما را از سیستمی که طی دهه‌ها فشار ترمز یکسانی را روی هر چهار چرخ به طور همزمان اعمال می‌کرد، دور خواهد کرد تا به سیستمی که به‌طور مستقل می‌تواند نیروهای ترمز روی هر چرخ را بر اساس نیازهای راننده، دینامیک خودرو و شرایط جاده مدیریت کند، برساند.

با سنسیفای، سیستم ترمز دیگر صرفاً مجموعه‌ای از قطعات نیست، بلکه یک اکوسیستم است که در آن هوش مصنوعی و نرم‌افزار نقش فعالی دارند.

سنسیفای مجموعه محصولات فعلی برمبو از کالیپرها، دیسک‌ها و مواد اصطکاکی را با فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی ترکیب می‌کند تا پلتفرمی انعطاف‌پذیر و انقلابی ایجاد کند که شامل نرم‌افزار، الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده و مدیریت داده‌ها برای کنترل دیجیتالی سیستم ترمز است.

مسئولان برمبو می‌گویند این سیستم ممکن است در سال ۲۰۲۴ تولید شود، اما هنوز شریکی از میان شرکت‌های خودروسازی را برای سیستم جدید معرفی نکرده‌اند. این سیستم در حال آزمایش روی برخی نمونه‌های تسلا در ایالات متحده مشاهده شده است.

برمبو سنسیفای ترمز / Brembo Brake sensify خودرو

با این حال، برمبو آن را به عنوان راه‌حلی برای طیف وسیعی از وسایل نقلیه (از شاسی‌بلندها و خودروهای سواری گرفته تا خودروهای مسابقه‌ای فرمول E) معرفی می‌کند.

سخنگوی برمبو گفت:

سنسیفای انعطاف‌پذیری زیادی را برای شرکای قطعه‌ساز ما فراهم می‌کند، که می‌تواند ادغام با خودرو را ساده‌تر کند و به طراحان فرصت‌های جدید و آزادی برای الهام‌بخشی بدهد.

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. حق گوی باطل

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (451 ديدگاه)

    اونوقت سایپا از سال۸۹ مشکل صدای لنت تیبا رو رفع نکرده

    موافقم ۳۳
    مخالفم ۲
  2. محمد

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (758 ديدگاه)

    سیستم به شدت جالب و پیشرفته ای هست رو ماشین های برقی هم که میشه کلا با این سیستم دیسک و کالیپر های ترمز رو حذف کرد اگه تسلا بخواد این سیستم رو زودتر از بقیه با کمک برمبو پیاده کنه روی ماشیناش چند پله تو بخش ترمز از بقیه جلو میفته اگه بقیه تعلل کنن

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۷
    1. meysam

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3382 ديدگاه)

      قصد نداره دیسک و لنت رو حذف کنه

      “”متخصص ایتالیایی ترمز برمبو سیستم دیجیتالی جدیدی با هوش مصنوعی ایجاد کرده است که پیوندهای فیزیکی بین پدال ترمز خودرو و چرخ‌ها را قطع می‌کند.””

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۳
      1. مانی

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2387 ديدگاه)

        مرسدس بود یا بی‌ ام و
        خیلی‌ سال پیش رو یه ماشین مفهومیش
        درایو بای وایر گذاشته بود

        موافقم ۳
        مخالفم ۱
  3. meysam

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3382 ديدگاه)

    اینقدر که در صنایع مختلف دنیال هوشمند سازی و هوش مصنوعی هستن، میخوام ببینم برای محافظت در برابر هکرها هم انقدر دست و پا میزنن یا نه؟؟

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا