متفرقه

معرفی گرم‌کن کمربند ایمنی توسط ZF برای افزایش برد خودروهای برقی

ZF کمربند ایمنی حرارتی را معرفی کرده که با کاهش مصرف انرژی برای گرم کردن سرنشینان، باعث افزایش ۱۵ درصدی برد خودروهای الکتریکی می‌شود.

خودروهای مدرن معمولاً به گرم‌کن صندلی‌ها و غربیلک فرمان مجهز هستند اما ZF با معرفی گرم‌کن کمربندهای ایمنی پا را فراتر گذاشته است. به گفتهٔ این شرکت، تکنولوژی مذکور می‌تواند مصرف انرژی خودروهای الکتریکی در هوای سرد را کاهش دهد و درنتیجه باعث افزایش برد شود. کمربند حرارتی ZF برای تأمین گرمای یکنواخت بدن طراحی شده و بهتر است همراه با گرم‌کن صندلی‌ها استفاده شود. این کمربندها بلافاصله پس از شروع رانندگی، با استفاده از حدود ۷۰ وات برق، حرارتی بین ۳۶ تا ۴۰ درجه ساطع و بدن سرنشینان را گرم می‌کند.

این سیستم انرژی موردنیاز برای گرمایش را در مقایسه با روش معمول یعنی بخاری کاهش خواهد داد زیرا بجای کل فضای کابین فقط روی بدن راننده و سرنشین تمرکز دارد. این صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خودروهای الکتریکی مهم‌تر خواهد بود زیرا برخلاف خودروهای درون‌سوز که برای گرم کردن کابین از حرارت پیشرانه استفاده می‌کنند، در خودروهای الکتریکی انرژی بخاری از باطری‌ها تأمین می‌شود؛ بنابراین، استفاده از این کمربندهای ایمنی، در آب‌وهوای سرد که بیشترین آسیب را به شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی میزند، می‌تواند برد را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

این یعنی خودرویی که در هوای سرد بردی ۳۲۰ کیلومتری دارد، در صورت استفاده از کمربندهای ایمنی حرارتی بجای بخاری معمولی، ۵۰ کیلومتر برد بیشتری خواهد داشت. همچنین خبر خوب اینکه رساناهای حرارت در ساختار کمربند ZF بافته می‌شوند و بنابراین این کمربندها خیلی ضخیم‌تر از نمونه‌های معمولی نخواهند بود. در همین حال، به گفتهٔ ZF، کمربند حرارتی مثل یک کمربند ایمنی معمولی رفتار می‌کند و خودروها برای تجهیز به آن نیاز به تغییری ندارند. علاوه بر این، سیستم گرم‌کن تداخلی با سیستم پیش کشندهٔ کمربند نخواهد داشت و درنتیجه تغییری در میزان ایمنی یا سطح حفاظت کمربندها ایجاد نخواهد کرد.

ZF نگفته است که آیا این تکنولوژی آمادهٔ تولید است و خودروسازان قصد دارند از آن استفاده کنند یا نه ولی ازآنجایی‌که شرکت‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای افزایش برد خودروهای خودرو هستند، انتظار می‌رود در آیندهٔ نزدیک شاهد ارائهٔ کمربندهای ایمنی حرارتی در خودروهای الکتریکی لوکس باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. MAJking2

    ۱۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (316 ديدگاه)

    اینطور گرم شدن نقطه‌ای یا خطی بدن جز عرق کردن اون قسمت و حس بَد هیچ مزیت دیگه‌ای نداره، خلاصه که چیزه جدیدی هست و جالب می‌تونه باشه ولی کاربردی نیست!

    موافقم 35
    مخالفم 9
    1. RENAULT5

      ۱۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      دقیقا
      خودرو های برقی قطعا تا تکامل خیلی فاصله دارند
      ولی اگه خودرو برقی بخرم یه روز تسلا نمیخرم.

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. زمستانم

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (219 ديدگاه)

      تشکر مهندس جان حتما نظر شما رو لحاظ میکنیم این طرح رو حذف میکنیم که یه وقت شما جاییت عرق نکنه .

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. TESLA

    ۱۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    اولین مشتریان این کمربند : تسلا ، آئودی ، پورشه و مرسدس قطعا خواهند بود

    موافقم 20
    مخالفم 2
  3. علیx76

    ۱۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (341 ديدگاه)

    خب اگه طرف کاپشن تنش باشه، چند درصد از اون گرما به بدنش میرسه؟؟

    موافقم 10
    مخالفم 7
  4. ساسان

    ۱۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین های برقی فعلا تا تکامل راه زیادی دارند…

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. TESLA

      ۱۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      حرفت درسته ، ولی همین الانش هم از درونسوز ها خیلی کامل ترند ⚡️⚡️⚡️⚡️💪💪💪💪

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. RENAULT5

        ۱۶ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        زمانی که بنز وبی ام و خودرو میساختن
        ایلان ماسک تو تخم مرغ بود

        موافقم 11
        مخالفم 4
        1. زمستانم

          ۱۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (219 ديدگاه)

          الان با این حرفت مثلا چه اتفاق خاصی برای بنز یا تسلا افتاد ؟ تعصب چیز خطرناکیه خیل مراقب باش

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. Porsche 911

          ۱۷ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          اصلا بحث بحث سن ماسک و قدمت مرسدس بنز نیست
          دوست عزیز
          درونسوز ها با بیش از ۱۲۰ سال سابقه و بودن در بازار هنوز نقص هایی دارن
          درسته که الکتریکی ها هم قدمت حدودا بالایی دارن ولی به هیچ وجه به حد تکامل نرسیدن
          دلیلش هم واضحه
          هر روز داره خبری مبنی بر ایمنی کم خودروهای برقی از برند های مختلف میاد
          مثل آتش گرفتن پک باتری یا از مدار خارج شدن الکتروموتور ها و…
          برند ها حداقل ۱۰ سال دیگه نیاز دارن تا به ثبات در تولید برقی ها دست پیدا کنن

          موافقم 1
          مخالفم 0
  5. گلاب

    ۱۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    اگه آب بریزه روش اگه پوسیده بشه اگه بچه کمربند رو گاز بزنه
    آیا ایمنی دارد یا تبدیل می‌شود به کمربند نا ایمنی؟

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. Muty

      ۱۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      شما وقتی گرمکن صندلی و فرمون ماشین ات روشنه ، آب بریزه روش چی میشه ؟
      بچه کمربند را گاز بگیره ؟؟!!! (-: (-: (-: (-:
      نترس دادا اتفاقی نمی افته

      موافقم 6
      مخالفم 0
    2. عاشق پدال

      ۱۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (259 ديدگاه)

      تکنولوژی خاصی نداره که خطر داشته باشه. یه جریان ضعیف هست که به خاطر اصل مقاومت الکتریکی گرم میشه. جریانش حدود ۲۴ ولت یا ۱۲ ولته. پس حتی پاره بکنی ادمو برق نمیگیره. دقیقا همون تکنولوژی گرم کن شیشه ی پرایده. حالا به روزتر.
      تو روسیه از نزدیک دیدم. خیلی از دوستام لادای قدیمی میخریدن و درست میکردن. اینی که من دیدم شبیه ورقه هست حدود نیم سانت ضخامت داشت. اندازه ورقه a4 هستن. دوتا سیم دارن که ورودی خروجیه و جریانش همون ۲۴ یا ۱۲ ولته. بعضیاشون فیوز دارن که فیوزش شکستنیه. جریان بالاتر از ۱۲ بشه میشکنه. فیوزداراش زیاد طرفدار نداره.
      معمولا برا گرم کردن باک بنزین یا بلوک موتور استفاده میشه. با ۲ تا از این روقه ها میشه دمای بلوک رو حدود ۱۰ درجه گرم نگه داشت اونم تو هوای منفی ۱۰ درجه. به جریان برق ماشین وصل میشه یا بعضیا مستقیم به باطری وصل میکنن.قیمتشون معمولا ۵ دلاره. خیلیا ۱۰ متر سیم میخرن به شارژر گوشی وصل میکنن به برق شهری وصل میکنن. اینطوری شب تا صبح به برق وصله موتور یخ نمیزنه بنزین تو دمای معمولی باقی میمونه. سیستم خنک کننده هم یخ نمیزنه. با همون بخشها الکترونیک دروس دوران راهنمایی سرهم میتونی. جمعا ۲۰ دلار هزینه ورقه ها و سیمهاش میشه. شارژر هم تو خونه ها ریخته که بلااستفادس که معمولا ترانسشون سالمه.
      نمونه های صنعتی و قویترش هم هست تا ۱۰۰ وات خروجی و ۲۲۰ ولت هم جریان دارن. بخوایی زیادی خرج کنی از اینا میخری. اما باید به برق شهری یا ژنراتور وصل بشه. معمولا برا کامیونا استفاده میشه. رو باک دیزل یدونه میچسبونن یدونه هم رو بلوک موتور کامیون. بعد یا با سیم به برق شهری وصل میکنن یا به ژنراتور خود کامیون.

      یکی از همین هم دانشگاهیای روسی لادا خریده بود با چوب راه میرفت. حوصله توضیح دادنشو ندارم ولی تو چند خط توضیح میدم.

      کلا ۲ تا بشکه لازمه و لوله مسی معمولی و یکم جوشکاری. تو یه بشکه چوب میریزی زیرش اتیش میکنی گاز چوب استخراج میشه از طریق لوله میره بشکه دوم که منبع ذخیره هست. بعد از این منبع لوله کشی شده به موتور ماشین. موتور این گازو میسوزونه ماشین راه میره.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Wood_gas

      بشکه نفت و کپسول گاز تو دسترسه. خیلیا میتونن انجام بدن. ولی ماشین منفجر شد دیگه مسئولیتش به عهده خودتونه.
      اینا کاردستی بچه های روسی هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. datsun

    ۱۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3507 ديدگاه)

    دقیق نمیدونم ولی بعضی الکتریکیها بخاری مثل بخاری درجا کامیونها دارن که با سوخت نفت یا گازوئیل کار میکنه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    یه پتو پلنگی بزارن تو ماشین بدن به مشتری

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا