بسیاری از مردم عادی که شاید حس و حال خاصی به مقوله خودرو ندارند، احتمالاً با شنیدن اصطلاح کوپه خودرویی را در ذهنشان تصور میکنند که موتور پرحجم، لاستیکهای بزرگ، بدنه شاید عجیب و غیرمعمول و تواناییهای کمنظیر و فانتزی دارد؛ اما میدانیم که امروزه این شاخهٔ خودرویی دیگر از این حالتِ صِرف خارجشده و معادلات و ابعاد آن تغییر کرده است. بهعنوان چند مثال و برای اشارهای کلی به تغییرات مذکور نگاهی میاندازیم به ۸ خودروی کوپهٔ امروزی که پیشرانههای ۴ سیلندر کمحجم با بازدهی قابلِقبول دارند و حس قلدری یک دیفرانسیل عقبِ دلنشین را هم برای راننده فراهم میآورند.
آلفا رومئو 4C
این دو دربِ دوستداشتنی ایتالیایی تنها عضو گروه است که قوای محرکهاش در پشت راننده قرار میگیرد. پیشرانه ۱.۷ لیتری آن با خروجی ۲۳۷ اسببخاری و ۳۴۹ نیوتونمتری برای جثه نهچندان سنگینوزنش مناسب است و باوجود مواردی نظیر تواناییهای حرکتیِ دیفرانسیل عقب، فرمان بدون سامانه کمکی و هندلینگ razor-sharp بدون شک سیروسفر با آن در جادهها لذتبخش خواهد بود.

سری ۲ بامو که با کشمکشهای نسبتاً زیادی وارد نسل جدید خود شده اکنون به کوپهای بدل گشته که با پیشرانههای خوب و قابلقبول، تعادل بسیار عالی در شاسی و تجربهٔ شگفتانگیزِ رانندگی هر خریداری را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. 228i کوپه با قلب تپنده ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱,۹۹۷ سیسی که توانی برابر با ۲۴۵ اسببخار و گشتاوری به میزان ۳۵۰ نیوتنمتر تحویل میدهد، انتخاب بسیار خوبی برای جوانان و کسانی محسوب میشود که با بودجه متوسط به دنبال یک کوپه سرکش میگردند.

سری ۴ باواریایی با ورودش به جمع محصولات بامو در کنار سری ۳ ای قرارگرفته که سالهای سال است بهعنوان یک خودروی اسپرت دیفرانسیل عقبِ شاخص شناخته میشود. مدل 428i اگرچه از همان پیشرانه مدلهای 328i و 228i بهره میبرد، اما با داشتن خصوصیات و تنظیمات و عناصر متفاوتی ازجمله فنرها و نسبتهای تعدیل سفتتر، بوشها و یاتاقانهای اسپورتتر و میلههای ضد غلتش گردنکلفت تر به خودرویی هیجانانگیزتر و وحشیتر از برادران کوچکترش تبدیلشده است. اگرچه همچنان تشابه شدیدش به سری ۳ جای سؤالات بسیاری دارد.

روی کاغذ هیچچیز کم ندارد؛ پیشرانه یک بلوک ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ شده با خروجی ۲۷۲ اسببخار است که بنا به خواست خریدار در کنار جعبهدنده خودکار یا دستی ارائه میشود؛ همچنین میتوانید نمونه V6 تنفس طبیعی ۳.۶ لیتری را نیز سفارش دهید. طراحی بدنه بهگونهای است که تمایل زیادی به قرارگیری در گروه کوپههای لوکس دارد و توازن چشمنواز قسمتهای مختلف بدنه و نبود حجم پردازیهای اضافی باعث میشود که از نگاه کردن به آن خسته نشوید. البته با همهٔ این تفاسیر بازار فروش تاکنون روی خوشی به این کوپهٔ خوش رُخ نشان نداده است!

علیرغم اینکه غرش یک ماستانگ ۸ سیلندر چیزی نیست که بتوان بهراحتی از آن گذشت، اما اِکوبوست لایق مسخره شدن هم نیست! پیشرانه ۴ سیلندر توربو (که با لینکلن MKC مشترک است) با مصرف سوخت و بازدهی بهتر نسبت به نمونه V6 در کنار جعبهدنده ۶ سرعته دستی (اتوماتیک سفارشی)، صندلیهای ساخت ریکارو (Recaro)، بستهٔ کارایی بیشتر اِکوبوست (Ecoboost Performance Package) و سایر موارد یک کوپهٔ اسپرت واقعی است که علاقهمندان عضلانیهای آمریکایی میتوانند دوستش داشته باشند. درواقع فورد با ارائهٔ این نسخه قدم در راهی گذاشت که رهروی بعدی آن شورولت کامارو است.

به دنبال ماستانگ اِکوبوست و برای رقابت با آن، شورولت نیز برای نسل ششم کامارو یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو جدید ارائه میکند که برنامهریزی آن بهگونهای است که ۲۷۲ اسببخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند (این پیشرانه همان نمونهٔ توربو مورداستفاده در کادیلاک ATS است). درست است که شاید عدهٔ زیادی معتقد باشند که پیشرانه کمحجم و بحثهای اقتصادی برازنده نام و نشان کامارو نیست و با ذات آن در تناقض است، اما عدهٔ دیگری هم هستند که میگویند یک کاماروی عضلانی قلدر که کممصرفتر و ارزانتر باشد بسیار دوستداشتنی خواهد بود و قطعاً موردتوجه بسیاری قرار خواهد گرفت.

همچنان که نسخهٔ سدانِ کلاس C در مدل C300 از یک بلوک ۴ سیلندر توربو بهره میبرد، مدل C250 نسخهٔ کوپه هم دارای قلب ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو (مشترک با SLK250) است. C250 دارای قدرتی برابر با ۲۰۱ اسببخار است که بهوسیلهٔ جعبهدنده ۷ سرعته خودکار مستقیماً به چرخهای عقب منتقل میشود.

تنها عضو این گروه که از سامانه پرخوران توربوشارژر استفاده نمیکند. پیشرانهٔ ۴ سیلندرش ۲۰۰ اسببخار قدرت و ۲۰۴.۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که نسبت به دیگر مشخصاتش عدد بدی نیست اما زیاد قانعکننده هم نیست! مخالفانش میگویند بهعنوان یک دو درب اسپرت نارساییهای توی ذوق زنندهای دارد؛ موافقانش هم تأکید نسبتاً زیادی روی تعادل بالا و تواناییهای هندلینگیاش دارند. در کل این کوچولوی ژاپنی با مرکز ثقل پایین و ابعاد جمعوجورش بهعنوان یک خودروی اسپرت متوسط ارزانقیمت انتخاب بدی نیست، گرچه تاکنون فروش مورد انتظار کمپانیهای سازندهاش را نداشته است.

حامد
۱ خرداد ۱۳۹۴Eyval
سامورایی
۱ خرداد ۱۳۹۴only GT86
امین
۱ خرداد ۱۳۹۴همین کوپه های چهارسیلندر دوست داشتنی که دارای قیمت و مصرف اقتصادی هم هستن وقتی وارد کشور دوست داشتنی ما میشن تبدیل میشن به یک خودرو با قیمت سرسام آور چندصد میلیونی
آخه چرا؟
AliZeus
۱ خرداد ۱۳۹۴کشور دوست داشتنی رو خوب اومدی :D
The Best Or Nothing
۱ خرداد ۱۳۹۴آخه چرا؟
چون ………………………………………………………………………………………….
خودت که بهتر از من میدونی
T/O-REZA
۱ خرداد ۱۳۹۴سلام دوستان من تازه به جمع شما پیوستم امیدوارم که همیشه سربلند و پیروز باشید
Zonda R
۲ خرداد ۱۳۹۴@.F
عرض ادب و خیر مقدم خدمت T/o-reza عزیز
امیدوارم بتونیم از هم چیزهای مفید یاد بگیریم
صادق
۲ خرداد ۱۳۹۴خوش اومدی آقا رضا، امیدوارم کنار هم چیزایی یاد بگیریم و حضورت مداوم باشه
شاد و موفق باشی.
AliZeus
۱ خرداد ۱۳۹۴من آلفا رومئو 4c رو از نزدیک دیدم، طراحیش شگفت انگیزه..حرف نداره…
Achi Khan
۱ خرداد ۱۳۹۴پدال دوباره ما را گذاشتی تو 2 راهی که چه عرض کنم !
تو چند راهیِ انتخاب
اگه متعصبانه نخوایم نگاه کنیم ، بدون در نظر گرفتن برند. اینا همشون عالین انصافا …
maysam..laferrari
۱ خرداد ۱۳۹۴شاید باورتون نشه ولی من بین اینها alfa romeo 4c روانتخاب میکنم،نه به خاطر اینکه عاشق خودروهای ایتالیایی هستم… واقعا خودروی خوش ساخت و زیباییه از یه موتور 1.7 لیتری 237 اسب قدرت میگیره و گشتاور خوبی هم داره در ضمن یه خودروی بی ادعا و خیلی سبکی هم هست به نظر همه هم احترام میذارم
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۱ خرداد ۱۳۹۴درود
کاملا موافقم
حتی به C Coupe هم ترجیحش میدم
دلیلش حس خوب رانندگی باهاشه که به خاطر وزن کمشه
maysam..laferrari
۲ خرداد ۱۳۹۴خوشحالم که با اینکه عاشق مرسدسی ولی اینو گفتی
احمد باقری
۱ خرداد ۱۳۹۴آلفا رومئو ماشین جالبیه. از نظر ایمنی هم همیشه نتایج خیلی خوبی بدست میاره.
کافر مقدس
۱ خرداد ۱۳۹۴ما کجا و بلادکفر کجا!
در همه ضمینه ها رقابت میکنن با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت
اما اینجا شاهد رقابت آریسان با سایپا151هستیم ولی با این تفاوت که فضحات ب همراه گرانترین قیمت
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱ خرداد ۱۳۹۴بازم ماستنگ و کامارو…
یعنی ماهن هر دوشون.جای چلنجر هم خالیه یعنی ابهت این ماسل کار ها با هیچ چیزی قابل قیاس نیست. :)
فقط پدال جان موتور کامارو بله دقیقاً همون دو لیتری توربو است که از کادیلاک به عاریت گرفته شده اما قدرتش بجای 272 اسب به 275 اسب بخار ارتقا پیدا کرده لطفاً اصلاح بشه.
P.G
۲ خرداد ۱۳۹۴باربد جان،مگه چلنجر نسخه ى چهار سیلندر داره؟!
فکر کنم به خاطر همین توى لیست نیومده،چون لیست فقط در مورد نمونه هاى چهار سیلندره!
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲ خرداد ۱۳۹۴حق با شماس داداش P.G من به این خاطر گفتم چلنجر چون هر جا کامارو و ماستنگ هستن چلنجر هم هست و هرسه باهم اند اما بله چلنجر نسخه ی 4 سیلندر نداره.
به امید روزی که داج برای چلنجر هم یه موتور چهارسیلندر قدرتمند ارائه کنه که دیگه مثلث ماسل کار های دو درب کامل بشه.
بهنام
۱ خرداد ۱۳۹۴تو این میون کامارو را از هر لحاظ دوست دارم
سامان از تبریز
۱ خرداد ۱۳۹۴یه ماستنگ 2015 اکوبوست اوردن تبریز
از نزدیک دیدم
اون حس ماستنگ های نسل قبلی رو نداره
یکم فانتزی شده
صادق
۲ خرداد ۱۳۹۴درود
همشون از دم عالین، یعنی هر کدوم یه چیز برای عرضه کردن به راننده دارن
انتخاب خودم اول آلفا
دوم 428
سوم 228
اگر بازم بخوام انتخاب کنم اینا هم میان
چهارم کامارو
پنجم موستانگ و سی کوپه
ششم کادیلاک و جی تی
mds
۲ خرداد ۱۳۹۴اصلا زندگى بدون جنسیس کوپه معنى نداره بدجورى دوستش دارم مثل سازندگانش خیلى نازه
مجتبی(ساروی)
۳ خرداد ۱۳۹۴معلومه جومونگ زیاد نیگا کردی
آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی والفا
۲ خرداد ۱۳۹۴از این لیست بدجور با 4c و gt 86 وماستانگ ارتباط برقرار میکنم
Hami
۲ خرداد ۱۳۹۴فورد ماستانگ اِکوبوست : +++
شورولت کامارو : —
امیر
۲ خرداد ۱۳۹۴نباید کامارو و موستانگ توی این لیست قرار می گرفتند.
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲ خرداد ۱۳۹۴حالا چه کنیم؟
راه حل مشخصه همین الان خودم دخل تمام کسایی که کامارو و ماستنگ رو تو این لیست جا دادن در میارم.خخخخ
علی اف
۲ خرداد ۱۳۹۴مرسدس به نظرمن حتی در دراز مدت هم میتونه عالی باشه وهزینه کمی برای دیفرانسیل عقب بودنش رودست مالک بزاره بعد از اون سوبارو
مصطفی
۲ خرداد ۱۳۹۴آلفا از همه جذاب تره…
.GSM.
۲ خرداد ۱۳۹۴به نظرم شورولت کامارو 2016 از همش بهتره.
.GSM.
۲ خرداد ۱۳۹۴به نظر شما کادیلاک ATS ماسل کاره یا نه!
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲ خرداد ۱۳۹۴GSM جان داداشم ATS اصلاً ماسل نیست از اولین بار هم که معرفی شده ماسل نبوده دیگه احتیاجی به نظر من و شما بزرگوار نداره! ;)
sjs
۲ خرداد ۱۳۹۴همه شون زیبا و دلربا.
شورلت کامارو چه خشم و ابهتی داره………………………………..
امین
۲ خرداد ۱۳۹۴کی کوپه C کلاس رونمایی شد؟ رندره ؟
سعید
۲ خرداد ۱۳۹۴هنوز رونمایی نشده،این عکس رندره،ولی فکر میکنم این رندر جدید نیست چون به سبک طراحی های جدید بنز نمیخوره
milad
۲ خرداد ۱۳۹۴ماستانگ از همه باحال تر بود
Archi Khan
۲ خرداد ۱۳۹۴4c واقعا عروسکه
فرهاد
۴ خرداد ۱۳۹۴اگه مجانی باشه، یه آلفا بعدش میفروشم یه کامارو می گیرم راحت. دوسش دارم چون دوست داشتنی هست.
farzad sportage
۷ خرداد ۱۳۹۴دم BMWگرم که 8 از 2 تاش براشه
زنده باد المان
من یه پرندم .....
۱۱ خرداد ۱۳۹۴تویوتا GT 86 / سایِن FR-S / سوبارو BRZ
چرا اینا شبیه همند
واقعا برام سوال شده
ممنون میشم جواب بدین
ALiHidden
۱۲ خرداد ۱۳۹۴با همشون حال کردم ب غیر از GT و کادیلاک نمیدونم چرا اصن ب اینا کوپه نمیاد.
جلوی فورد عالیه اما پشتش ضایس….!
اول : بنز
دوم : آلفا
سوم : کامارو(البته این با آلفا رو تو ی سطح دوس دارم.)