چشم اندازهفته نامه

شگفت‌انگیزترین اشتراک پلت‌فرم بین خودروهای مختلف

آیا فکر می‌کردید پلت‌فرم فورد موندئو و لندروور فریلندر مشترک باشد؟ در این مطلب به چنین اشتراکات پلت‌فرم شگفت‌انگیزی خواهیم پرداخت.

اشتراک پلت‌فرم در صنعت خودروسازی بسیار متداول است زیرا خودروسازان می‌خواهند هزینه‌های بالای توسعهٔ یک پلت‌فرم را با ساخت مدل‌های مختلف از چندین برند بر اساس آن جبران کنند؛ اما گاهی خودروهایی بر اساس یک پلت‌فرم مشترک ساخته می‌شوند که کسی اصلاً فکرش را نمی‌کند. در ادامه قصد داریم با شگفت‌انگیزترین اشتراکات پلت‌فرم بین خودروها آشنا شویم.

آئودی TT و آئودی A3

آئودی نسل اول TT را روی پلت‌فرم A3 ساخت تا هزینه‌ها را کاهش دهد زیرا این شرکت نمی‌خواست خودروی اسپرت گران‌قیمتی به بازار عرضه کند. آئودی همین فرمول را در نسل دوم TT هم ادامه داد که روی پلت‌فرم مشترکی با A3 و دیگر محصولات گروه فولکس‌واگن مثل گلف بنام PQ35 ساخته شده بود. البته مهندسان این پلت‌فرم را نسبت به نمونهٔ قبلی یعنی PQ34 انعطاف‌پذیرتر کرده بودند و بنابراین رانندگی TT مثل جتا یا گلف نبود.

فورد موستانگ و لینکلن کانتیننتال

نسل سوم فورد موستانگ با نام پلت‌فرمش یعنی فاکس بادی شناخته می‌شود. هرچند نمونه‌های اولیهٔ این نسل قدرت کمی داشتند اما طرفداران موستانگ، این نسل را به خاطر بهبود پرفورمنس شایستهٔ احترام می‌دانند. پلت‌فرم فاکس بادی برای زمان خودش خیلی ماژولار بود و به همین دلیل لینکلن توانست از آن برای ساخت نسل هفتم کانتیننتال که در سال ۱۹۸۱ معرفی شد استفاده کند. برند لوکس فورد با استفاده از پلت‌فرم موستانگ توانست با موج کوچک‌سازی که در اوایل دههٔ ۸۰ صنعت خودروسازی آمریکا را فراگرفته بود همراه شود و کانتیننتالی با ۴۶ سانتی‌متر طول کمتر و ۱۸۰ کیلوگرم وزن کمتر از نسل قبلی را به بازار بفرستد که البته همچنان نرم و راحت بود.

فورد فوکوس و مزدا ۳

مدیران فورد اواخر دههٔ ۹۰ استراتژی جدیدی بنام تکنولوژی‌های مشترک جهانی را معرفی کردند. ایدهٔ اصلی استراتژی مذکور کاهش قابل‌توجه تعداد پلت‌فرم‌ها و پیشرانه‌های شرکت مادر بود تا روند توسعه ساده شود. بدین ترتیب، پلت‌فرم C1 که در نسل دوم فوکوس استفاده شد، برای پشتیبانی از خودروهای مختلفی از هاچ‌بک‌های اقتصادی گرفته تا کانورتیبل‌های لوکس طراحی شده بود. این پلت‌فرم در اواخر دههٔ ۹۰ به‌طور مشترک توسط فورد، مزدا و ولوو در آلمان طراحی شد و این همکاری منطقی بود زیرا در آن زمان فورد مالکیت کامل ولوو و بخش بزرگی از سهام مزدا را در اختیار داشت. نسل اول مزدا ۳ و ولوو C30 و V50 ازجمله خودروهایی بودند که بر اساس پلت‌فرم C1 ساخته شدند.

فورد موندئو و لندروور فریلندر ۲

طی همان استراتژی تکنولوژی‌های مشترک جهانی، فورد پلت‌فرم EUCD را برای ساخت مدل‌های بزرگ‌تر توسعه داد. نسل سوم موندئو و مینی‌ون S-Max بر اساس این پلت‌فرم ساخته شدند اما ولوو بیش از هر شرکت دیگری روی پلت‌فرم EUCD خودرو ساخت. اولین محصول ولوو که از این پلت‌فرم استفاده کرد نسل دوم سدان S80 بود که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. نسل اول ولوو XC60 و لندروور فریلندر ۲ نیز تنها شاسی‌بلندهایی بودند که بر پایهٔ این پلت‌فرم فورد شکل گرفتند اما این معماری برگرفته از خودروهای سواری مانع مهندسان لندروور نشد که به فریلندر توانایی‌های آفرودی بهتر از حد متوسط این کلاس ببخشند.

نیسان ۳۵۰Z و اینفینیتی FX

نیسان سالانه میلیون‌ها خودروی دیفرانسیل جلو به فروش می‌رساند اما برای ساخت خودروهای پرفورمنس به معماری دیفرانسیل عقب در مجموعهٔ خود نیاز داشت. بدین منظور، پلت‌فرم FM توسعه داده شد که برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ در نسل V35 اسکای‌لاین معرفی شد یعنی همان خودرویی که در برخی بازارها با نام اینفینیتی G35 عرضه می‌شد. مشهورترین خودرویی که بر اساس پلت‌فرم FM ساخته شد اما نیسان ۳۵۰Z بود و حتی Z کنونی هم همچنان از پلت‌فرم FM استفاده می‌کند. در همین حال، هرچند استفادهٔ یک پلت‌فرم محرک عقب اسپرت برای ساخت شاسی‌بلند کاری غیرمعمول است اما نیسان این کار را در اینفینیتی FX انجام داد. نسل دوم FX نیز همچنان روی پلت‌فرم FM ساخته شده بود و با هندلینگ چابک ارتباط خود را با ۳۵۰Z و ۳۷۰Z نشان می‌داد.

پژو پارتنر و پژو RCZ

نسل دوم پژو پارتنر که در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد، روی پلت‌فرم PF2 ساخته شده بود که با پژو ۳۰۸، پژو ۳۰۰۸، دی‌اس ۵ و بسیاری از دیگر مدل‌های گروه پژو-سیتروئن مشترک بود. تنها کوپه‌ای که روی این پلت‌فرم ساخته شده اما مدل زیبای RCZ بود. این یعنی RCZ زیرساخت مشترکی با مینی‌ون پارتنر داشت ولی مهندسان تغییرات زیادی در این پلت‌فرم ایجاد کردند تا هندلینگ آن را بهتر کنند. علاوه بر این، کوپهٔ پژو به لطف ظاهر جذاب و پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ ۲۷۰ اسب بخاری در نسخهٔ پرچم‌دار R، ارتباط خود با پارتنر را کاملاً غیرقابل تشخیص کرده بود.

ساترن اورا و فیات کروما

جنرال موتورز سابقهٔ زیادی در ساخت خودروهای مختلف با استفاده از قطعات مشترک دارد اما ساترن از این قاعده مستثنی بود زیرا اولین محصول این برند بر اساس پلت‌فرم خاص خودش ساخته شد. این استراتژی اما خیلی هزینه‌بر بود و به همین دلیل محصولات بعدی ساترن با استفاده از پلت‌فرم و قطعات فنی مشترکی با دیگر محصولات جنرال موتورز ساخته شدند. یکی از این مدل‌ها سدان اورا بود. این یکی از پانزده خودرویی بود که روی پلت‌فرم اپسیلون جنرال موتورز مشترک با مدل‌هایی مثل شورلت مالیبو، پونتیاک G6، ساب ۳-۹ و اوپل وکترا ساخته شد؛ اما یکی از مدت‌های کمتر شناخته‌شده‌ای که بر پایهٔ پلت‌فرم اپسیلون شکل گرفت نسل دوم فیات کروما بود. این خودرو محصول همکاری کوتاه‌مدت فیات و جنرال موتورز بود اما نهایتاً شکست خورد و ۲ میلیارد دلار به طرف آمریکایی ضرر زد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۲ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    بهترینهای دنیا واسه کاهش هزینه و انتقال و یادگیری تکنولوژی روز اینجوری همکاری میکنن…
    مقایسه کنید با ایدئولوژی بومی سازی مملکت ما که خروجیش …….

    موافقم 80
    مخالفم 3
    1. محمدرضا

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1070 ديدگاه)

      دقیقا همونجا که ایرانخودرو لج کرد هیچ موتوری برای ساهین به سایپا نداد

      موافقم 59
      مخالفم 3
      1. D.r.Mateen

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        چرا باید برای محصولی که خرجش رو شما از جیب خودتون انجام دادید من بیام و ازتون بخوام که من رو هم شریک کنید
        سایپا یک بار بازار فروش پیکان رو از دس ایران خودرو دراورد و صاحب گاو نه من شیرده شد ولی خودش آینده نگر نبود و این طور شد که شما می بینید

        موافقم 15
        مخالفم 15
        1. datsun

          ۱۹ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (3512 ديدگاه)

          مفتی که نمیداد یه پولی ازش میگیرفت هر چند tu5 هم مالی نیست و واسه ۲۰ ۳۰ سال پیشه ،موتور tu5 رو هم بهش داده به سایپا حالا نوبت اینه شیره این موتور رو بکشه

          موافقم 20
          مخالفم 1
    2. حسین

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2830 ديدگاه)

      بهترینای دنیا به ما نمیدن و این اصلا ربطی به بومی سازی نداره

      موافقم 6
      مخالفم 32
      1. Ashi

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (7 ديدگاه)

        اگر هر لحظه واسه دنیا آرزوی مرگ نکنن میدن

        موافقم 39
        مخالفم 8
  2. (Ali(chevynova

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (6819 ديدگاه)

    برای لندروور افتخاری بود که سایه امریکن فورد بعنوان صاحب بالای سرش بود
    الان تاتا موتورز شده صاحبش و از وجود صاحبی مثل امریکن ماشالاه فورد بی بهره مونده

    موافقم 15
    مخالفم 89
  3. Car love

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (550 ديدگاه)

    دودوتا هم قراره از پلت فرم فورد و تکنولوژی چین استفاده کنی و ترکیبی یه خودرو برقی بسازه!

    موافقم 9
    مخالفم 32
    1. RTS

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بیمه برای آتیش سوزی و سرقت پیدا کردی ؟ یا همچنان گردن نمیگیرن تو رو ؟

      موافقم 32
      مخالفم 5
      1. Car love

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (550 ديدگاه)

        کامنتم اینقدر حق بود که باعث شد طرف بره اکانت بسازه بیاد جواب بده 😂 من برم تا چرخ نخورده بهم

        موافقم 18
        مخالفم 19
      2. بهنام

        ۱۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (831 ديدگاه)

        نه داداش.یه عده خدارو شکر میکنن دنیا داره به سمت برقی شدن میره وگرنه باید تا آخر عمر ماشینو بیرون خونه پارک میکردن تا کل خونه رو آتیش نزنه .

        موافقم 18
        مخالفم 0
  4. دیمن

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    درمملکت ما که پژو405وسمندودناوپر‌شیاوهمه وهمه بر روی یک پلتفرم ساخته میشود🤔🤔

    موافقم 39
    مخالفم 0
    1. Bagher

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      برای ایرانخودرو منطقیه بیش از دو پلتفرم نداشته باشه
      چون تعداد خودروهایی که میفروشه کمه

      موافقم 15
      مخالفم 0
    2. رهگذر

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (181 ديدگاه)

      اینو هیچ جایی نگو
      مالکین دنا بشنون خودشونو آتیش میزنن😅آخه فکر میکنن بنز سوارن

      موافقم 30
      مخالفم 0
  5. BMW

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1234 ديدگاه)

    ولی نیسان قرمز یا z خودمون چه‌قدر زیباست

    موافقم 18
    مخالفم 0
  6. Amiro

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (357 ديدگاه)

    آخ همینو با کیفیت اشتغال هم تولید کنن من یکی حاضرم یکیشو بخرم
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/07/Cars-13.jpg
    🤌🙂🧡

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. M/D

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      راه حل راحت تر (البته اگه تونستی)
      اگه ۲۰۷ داری کوپه اش کن کیفیتش رو بهتر کن (حالا در حد ۲۰۷ های فرانسوی هم خوبه) قدرتش هم بیشتر کن.

      موافقم 9
      مخالفم 1
    2. M/D

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      بعدشم دوست گرامی
      اینا اگه دنبال تولید ماشین های کوپه و اسپرت بودن اینا تا الان ۱۰۰ تا مدل زده بودن براشون صرفه اقتصادی نداره صرفه اقتصادی برای ایران خودرو یعنی ۲۰۷.

      موافقم 11
      مخالفم 0
    3. حسن

      ۲۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (26 ديدگاه)

      این خیلی خوشکله
      کاش ویرانخودرو اینو تولیدمیکردش
      فروشش خیلی بالامیرفت

      موافقم 6
      مخالفم 0
  7. فرزاد افشار

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (159 ديدگاه)

    یه نیسان Z تصادفی با ده میلیون کارکرد بهتر از کل صنعت خودروسازی ایرانه

    موافقم 23
    مخالفم 3
    1. Arshia m3csl

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1019 ديدگاه)

      نیسان میکرا بازار هند که کل هند رو ۱۰۰ بار چرخیده هم از لگنای ایرانی بهتره دیگه نیسان 370z و فورد ماستنگ و بی ام و سری ۲ کوپه و ائودی tt که جای خود دارن

      موافقم 16
      مخالفم 1
  8. حسن

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    تعامل در دنیا و حتی خودرو سازی چیزیه که مسئول ایرانی شعور فهمیدنش را نداره.

    موافقم 21
    مخالفم 0
  9. مهردادکمال

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ۲۰۶ و لندکروزر یادتون رفت😂

    موافقم 19
    مخالفم 0
  10. Reza-a

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (427 ديدگاه)

    انتظار خیلی‌هاشو نداشتم موندئو و فریلندر؟! آر سی زد و پارتنر؟! واقعا خودروساز ها اگر توان مهندسی بالایی داشته باشن استفاده از پلت‌فرم مشترک نتنها بد نیست که برای کاهش قیمت خوب هم هست ولی اگر توان تغییر روی پلت فرم رو داشته باشن نه مثل سایپا و ایران‌خودرو که چراغ عوض می‌کنن و میگن این خودرو پلت مشترکی با محصول قبلی داره!

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. JaMsHiD

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    سمند ، سمند سورن ، پژو پارس ، دنا با پژو چهارصد و پنج یک پلتفرم دارند
    و رانا و رانا پلاس با دویست شش صندوق دار
    دویست و هفت هم همون پلتفرم دویست و شش
    و تارا با پژو ۳۰۱
    پیکان وانت و آریسان هم با پیکان پلتفرم یکی دارن
    کل ایرانخودرو رو بزاری رو هم و بکشیش ۵ تا پلتفرم داره
    که شاید بیشتر یا کمتر داره که من اشتباه میکنم

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا