ریپ زدن ماشین یکی از مشکلات گوناگونی است که مالکان خودروها با آن دست به گریبان هستند. در این مقاله از سری مقالات آموزشی پدال میخواهیم به جنبههای مختلف ریپ زدن پیشرانه، علتهای گوناگون آن و راهحلهای رفع مشکل بپردازیم پس با ما همراه باشید.
ریپ زدن ماشین چیست؟
خودرو در حالت عادی کارکردی نرم و روان دارد و در صورتی که پیشرانه با نقص در عملکرد مواجه شود به گونهای که کارکرد متوازن، متعادل و نرم خود را از دست داده و مالک شاهد علائمی همچون صداهای غیرعادی، کپ کردن و… باشد در آن صورت میتوان گفت پیشرانه ریپ میزند. ریپ زدن ماشین به دلایل گوناگونی رخ میدهد که از جمله آنها میتوان به وجود مشکل در بخش اگزوز، سیستم مکش هوا، دریچه گاز و… اشاره داشت. همچنین سیستم احتراق یعنی شمعها و بخش جرقهزنی نیز در صورت وجود مشکل باعث ریپ زدن و کارکرد نامتوازن پیشرانه خواهند شد.
تنها ایراد در بخشهای یاد شده باعث ریپ زدن ماشین نمیشود چراکه دلایل گوناگون دیگری نیز برای آن وجود دارد. زمانبندی درست پیشرانه و باز و بسته شدن دقیق سوپاپها و عملکرد بینقص میلسوپاپ، پیستون و… باعث میشوند پیشرانه عملکرد نرم خود را حفظ کند اما وجود ایراد در هریک از این بخشها میتواند باعث اختلال در کارکرد خودرو شود بنابراین میبایست به بخشهای یاد شده نیز دقت کرد. یکی دیگر از دلایل احتمالی ریپ زدن ماشین میتواند به مخلوط شدن آب و روغن در سیلندر و شمعها مربوط باشد. خرابی واشر سر سیلندر از جمله دلایل شایع ریپ زدن پیشرانه به شمار میآید. سیستم سوخترسانی خودرو نیز جزو دیگر بخشهایی است که با عملکرد نادرست خود میتواند روی ریپ زدن تأثیر داشته باشد هرچند ایرادات این بخش نسبت به موارد یاد شده کمتر گزارش شده است.
علت ریپ زدن ماشین دوگانه سوز روی بنزین
معمولاً خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانهای بیشتر با مشکل ریپ زدن در حالت کار با بنزین مواجه میشوند. وقتی ریپ زدن ماشین در حالت کارکرد با گاز رخ ندهد و فقط روی حالت بنزین شاهد چنین مشکلی باشیم میتوان گفت بخشهای مشترک همچون سر سیلندر، شمع و وایر، دریچه گاز و… سالم هستند و ایرادی ندارند. برای تشخیص علت ریپ زدن ماشین در این حالت میتوان بخشهایی همچون پمپبنزین و رگلاتور فشار بنزین را بررسی کرد. پمپبنزین وظیفه تأمین سوخت برای کارکرد پیشرانه را بر عهده دارد هرچند به علت خرابی میتواند باعث اختلال در زنجیره سوخترسانی به پیشرانه شود. صافی بنزین نیز در صورت کثیف بودن میتواند باعث ریپ زدن ماشین دوگانه سوز روی بنزین شود. بهتر است پس از دو یا سه بار تعویض روغن صافی بنزین را تعویض نمایید.
یکی دیگر از علل ریپ زدن خودروی دوگانه سوز در حالت بنزین به وجود اشکال در سوزنهای انژکتور تزریق کننده سوخت به داخل سیلندر مربوط میشود. برای حل این مورد میتوان از دستگاه شست و شوی انژکتور استفاده کرد. مشکلات مربوط به سیستم کشی و ECU نیز میتواند روی ریپ زدن ماشین دوگانه سوز در حالت بنزین تأثیرگذار باشد.
علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا
احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که در حالت کار کردن درجای خودرو شاهد ریپ زدن آن هستید. برای این مشکل دلایل مختلفی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به موارد پیش رو اشاره کرد. برخی مکانیکها میگویند معیوب بودن تسمه تایم میتواند جزو دلایل ریپ زدن ماشین در حالت درجا باشد. به همین خاطر بهتر است از سلامت تسمه تایم خودروی خود اطمینان حاصل کنید. یکی دیگر از موارد محتمل خرابی کویل است که در صورت عدم تأمین جریان برق کافی برای وایر شمع سبب ریپ زدن خواهد شد. خفه کردن پیشرانه نیز میتواند جزو دلایل دیگر باشد. به همین منظور باید وجود مانع احتمالی در سیستم اگزوز را بررسی کنید. در کل باید از روان بودن مسیر خروجی دودها اطمینان حاصل شود. گفته میشود عدم تنظیم پیچ گاز نیز جزو مواردی است که میتواند روی کارکرد صحیح پیشرانه تأثیرگذار باشد.
علت ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری
رانندگان معمولاً توجه چندانی به شمع خودرو نمیکنند اما باید گفت شمعها نیز عمر مشخصی دارند و در صورت معیوب شدن سبب ریپ زدن ماشین در حالت شتاب گیری خواهند شد. در زمان شتاب گیری و ریپ زدن شاهد تکان های شدیدی خواهید بود که شاید دلیل آن افت فشار در سیستم سوخترسانی باشد. دلیل این امر عملکرد نامناسب پمپبنزین، رگلاتور و… خواهد بود. خرابی حسگر دورشمار و اکسیژن به همراه وایرهای مستهلک شده نیز میتوانند روی ریپ زدن در این حالت تأثیر بگذارند.
علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز
در حالت حرکت و گاز دادن نیز گاهی اوقات ماشین ریپ میزند که دلایل آن کموبیش مشابه سایر موارد یاد شده است. در این حالت باید مواردی همچون سیستم جرقهزنی و شمعها را بررسی کنید. حتی گاها دیده شده بنزین کافی در باک سوخت وجود ندارد و یا اینکه آب وارد باک سوخت شده باشد که سریعاً باید نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. یکی دیگر از دلایل ریپ زدن در حالت گاز و حرکت میتواند به گرفتگی لولههای انتقال دهنده بنزین به پیشرانه مربوط باشد بنابراین نسبت به بررسی این بخش نیز اقدام نمایید. گاهی اوقات دیده شده خودرو در دنده ۲ ریپ میزند که دلیل آن نرسیدن بنزین یا برق به سیلندرهاست. در این حالت نسبت مخلوط بنزین و هوا متعادل نیست و میتواند به خاطر وجود آب در بنزین، فشار ضعیف بنزین به خاطر خرابی پمپ آن، خرابی سوزنهای انژکتور و… رخ دهد.
ریپ زدن ماشین اتوماتیک
با همهگیر شدن خودروهای اتوماتیک در کشور شاهد مشکلات خاص این دسته از خودروها نیز هستیم. اگرچه رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در ترافیکها باعث کاهش خستگی و راحتی راننده میشود اما برخی مشکلات نیز مختص چنین گیربکسهایی است که یکی از آنها لرزش یا به اصطلاح ریپ زدن خواهد بود. لرزش گیربکس اتوماتیک میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد که از جمله آنها میتوان به خرابی توربین و دسته گیربکس اشاره کرد. دسته گیربکس باعث اتصال گیربکس به بدنه و سایر اجزا میشوند و طبیعی است که خرابی آنها لرزش گیربکس را به همراه خواهد داشت. معیوب بودن بلبرینگ و چرخدندهها نیز میتواند موجب مشکل مشابهی شود. صرفنظر از ریشه مشکل، مالک میبایست در سریعترین زمان ممکن به مکانیک متخصص مراجعه کنید تا از وارد شدن آسیبهای بیشتر به گیربکس جلوگیری گردد.
علت ریپ زدن خودروهای کاربراتوری
اگرچه دیگر خبری از خودروهای کاربراتوری صفرکیلومتر نیست اما هنوز هم چنین خودروهایی در جادهها تردد میکنند و بنابراین مالکان آنها میتوانند مشکلاتی همچون ریپ زدن پیشرانه را تجربه کنند. این خودروها مکانیسم متفاوتی دارند و علت ریپ زدنشان نیز تا حدودی متفاوت است. از جمله دلایل ریپ زدن خودروهای کاربراتوری میتوان به تنظیم نبودن کاربراتور یا خرابی دهانه آن، وجود ایراد در زمانبندی احتراق پیشرانه، نشتی در سیستم مکش، خرابی پمپبنزین و… اشاره کرد.
نوید A.J
۲۳ بهمن ۱۴۰۱این مجموعه مقاله های آموزشی و کاربردی عالین. ممنون بابت زحمتی که میکشید.
A.Az
۲۳ بهمن ۱۴۰۱خلاصه این مقاله اینه که به غیر از قالپاقها همه چی میتونه باعث ریپ زدن ماشین بشه
و واقعاً تو خودروهای داخلی این قضیه هستش
مورد برام پیش اومده تو حالت درجا ترمز میگرفتی ماشین ریپ میزد و حتی خاموش میشد