در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ امکان ملاقات نزدیک با سدان الکتریکی لوکس گروه چری با نام اکسلانتیکس ES برای رسانههای خودرویی ایرانی فراهم شده است.
چری و برندهای مختلف آن امسال در نمایشگاه خودروی پکن حضور بسیار پررنگی داشته و محصولات مختلفی را به نمایش درآوردهاند. برند لوکس چری یعنی اکسید هم در این نمایشگاه با دست پر حاضر شده و خودروهای الکتریکی جدید خود را از طریق برند اکسلانتیکس در معرض دید عموم قرار داده است. البته این خودروها قبلاً رونمایی شده بودند اما حالا امکان ملاقات نزدیک با آنها برای رسانههای خودرویی ایرانی فراهم شده است. یکی از این خودروها سدان الکتریکی لوکسی بنام اکسلانتیکس ES است.
اکسلانتیکس نام جدیدی است که برای یک سری خودروهای انرژی نوی لوکس در نظر گرفته شده است. این خودروها از طریق برند اکسید عرضه میشوند اما طبق گزارشها، قرار است اکسلانتیکس به یک برند مجزا تبدیل شود که یک پله بالاتر از اکسید قرار خواهد گرفت. محصولات این برند در چین با نام استرا عرضه میشوند اما این خودروها برای عرضهٔ بینالمللی اولین بار با نام اکسلانتیکس در نمایشگاه ژنو قطر ۲۰۲۳ معرفی شدند. این برند طی سال جاری وارد بازارهای بینالمللی خواهد شد که از خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی شروع میشود. سبد محصولات اکسلانتیکس تا سال ۲۰۲۶ شامل شش خودرو خواهد بود.
اکسید اکسلانتیکس ES بر اساس پلتفرم E0X ساخته شده که توسط چری برای خودروهای الکتریکی و الکتریکی ژنراتوری توسعه پیدا کرده است. طراحی بیرونی اکسلانتیکس هم توسط «پیر فراری» صورت گرفته است که قبلاً در پینینفارینا کار میکرد. این خودرو با سقف کوپه مانند و دستگیرههای در مخفی، شبیه سدانهای الکتریکی مدرن این روزها به نظر میرسد اما ویژگی متمایز آن پانل LED تعاملی در جلو است که به آن پانل سیگنال هوشمند یا ISD گفته میشود. این ویژگی که اولین بار توسط کراساوور چینی هایفای X ارائه شد، میتواند پیامهایی را به نمایش درآورد. سدان الکتریکی جدید اکسید ۴,۹۴۵ میلیمتر طول، ۱,۹۷۸ میلیمتر عرض و ۱,۴۸۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۳,۰۰۰ میلیمتر است. ضریب درگ اکسلانتیکس ES هم ۰.۲۰ اعلام شده که از تسلا مدل S کمتر است.
این سدان چینی در داخل از یک نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینچی بهره میبرد که غربیلک فرمان دو پره و صفحه آمپر دیجیتالی کوچکی آن را همراهی میکنند. دو پد شارژر بیسیم گوشی و سیستم صوتی با ۲۳ بلندگو هم از دیگر ویژگیهای داخلی این خودرو هستند. ES همچنین از سیستم تعلیق بادی هم برخوردار است.
سدان الکتریکی لوکس چری در پنج نسخهٔ مختلف به بازار عرضه میشود. مشخصات و قیمت این نسخهها را میتوانید در جدول زیر ببینید:
RWD 550 | RWD 605 | RWD 720 | RWD 905 | ۴WD 650 | |
قدرت (اسب بخار) | ۲۴۸ | ۲۴۸ | ۳۰۸ | ۳۰۸ | ۴۷۳ |
باطری (کیلووات ساعت) | ۶۰.۵ | ۶۶.۴ | ۷۹.۹ | ۹۷.۷ | ۷۹.۹ |
برد (کیلومتر) | ۵۵۰ | ۶۰۵ | ۷۲۰ | ۹۰۵ | ۶۵۰ |
قیمت (دلار) | ۳۱,۶۰۰ | ۳۳,۰۰۰ | ۳۷,۷۵۰ | ۴۲,۰۰۰ | ۴۷,۵۵۰ |
قویترین نسخهٔ اکسلانتیکس ES یعنی ۴WD 650 که از دو موتور الکتریکی با ۴۷۳ اسب بخار قدرت استفاده میکند، ظرف تنها ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. بیشترین شعاع حرکتی را اما مدل تک موتورهٔ RWD 905 با ۹۰۵ کیلومتر ارائه میکند. هرچند گرانترین نسخهٔ این خودرو زیر ۵۰ هزار دلار قیمت دارد اما به گفتهٔ رئیس چری، قیمت ES در بازارهای بینالمللی میتواند به ۱۴۰ هزار دلار برسد.
Santi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نمای کناری و عقب خودرو خوبه اما جلو جای کار داره
گوشه های سپر بیرون زده و حالت پف کرده داره و با توجه به عریض بودن خودرو سر پیچ و پارک و جاهای تنگ مشکل ساز میشه
البته اینها غرق در سنسور هستند و باید گوشتون عادت کنه که بیس چاری صدای الارم بیاد
نمیدونم چرا یکم طراحی ساده تر اما موندگار تر رو امتحان نمیکنن . همش غرق در LED و چلچراغ
زیزیگولو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بعضیا میان میگن چین عول جدید صنعت خودروسازی جهان هستش ولی از نظر من اصلاً چنین چیزی نیستش ………… چون عنوان غول خودروسازی لقب کشورایی مثل ژاپن و آلمان و آمریکا هستش که بیشترین تولید و صادرات رو داشتن و دارن و یه عمر تاریخ و اصالت و کیفیت دنبال خودشون دارن
FY
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳درسته که اصالت و کیفیت بدنبال خودشون میکشن اما اصلا پیشرفت چین رو نداشتن🤔
زیزیگولو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳آره نهایت پیشرفتشون طرح دزدی و کپی کاری از برندهای معروف و بزرگ آمریکایی و اروپایی بوده🤔
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها خودرو های که کپی نیستن تیگو بود و هایما
FY
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بالاخره پیشرفت که کردن🤔
Mercedes
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چین الان بزرگ ترین تولید کننده
بزرگترین صادر کننده
و دارای بالاترین تکنولوژی الکتریکی خودروسازی هست
زیزیگولو
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳داری میگی چین دارای بالاترین تکنولوژی الکتریکی خودروسازی هست 🤦🤦🤦 …………. پس لابد تسلا و رنو مگان E-Tech و فورد موستانگ Mach-E و اشکودا Enyaq iV و ب ام و iX و هوندا E و آئودی e-tron و هیوندای آیونیک و پورشه Taycan و …… خیلیای دیگه بوق تشریف دارن و اونوقت چین که اومده و از اینایی که گفتم طراحی بدنه و باتری و موتور الکتریکی رو کپی کرده بالاترین تکنولوژی رو داره؟؟؟؟ خداییش خودت از حرف خودت خنده ت نمیگیره🤦
OM.01
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای دهقان خسته نباشید درود. یه سوال ماشین های چینی که رفتید دیدید چطوری بودن؟ از لحاظ متریال کیفیت امکانات حس پشت فرمون
من مثلا خودمو مثال میزنم،من پشت کیا K5 وارداتی تو نمایشگاه 1402 اصلا حال نکردم رودری ها پلاستیک خشک آپشن ها تعطیل ولی صندلی ها خوب بود. جیلی ازکارا و جیلی جیومتری C همتراز هوندا وزل بود حتی بهتر بودن از لحاظ متریال حس پشت فرمون.
چانگان SL03 تو نمایشگاه تحول که با هزار بدبختی اجازه دادن پشتش بشینم واقعا حال کردم از خیلی از کره ای ها و حتی ژاپنی های اقتصادی 30 هزار دلاری بهتره. خودش هم این قیمته.
شما رفته بودید چین با توجه اینکه تو نمایشگاه همه برندها بودن مثلا آواتر 12 برای برند چانگان درحد اندازه مثلا بی ام و i4 هست؟ یا مثلا خودروهای زیکر X در حد فورد موستانگ مک ای؟ من حالا خبر ندارم دقیقا چه ماشینهایی بودن ولی سوالم کلی هست
راستیbyd U8 با قیمت 150 هزار دلار اون چی شما اگه از نزدیک دیدید اون بهتره مثلا یا جی کلاس دیفندر؟ باز هم میگم تجربه تون رو بگید
آقای اشتری آقای شاهین اگه شما هم رفته بودید بگید و راهنمایی کنید سپاس فراوان ❤️
پ.ن=من برخلاف خیلی ها اصلا به لوگوی کاپوت دقت نمیکنم و من فرض میکنم همه رو یه شرکت زده! و بهترین مدل رو انتخاب میکنم
(این آپشن در من توسط خودروهای restomod و pro touring و hot rodها فعال شده و برای خیلی ها lock هست😂)
امید
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چینی که دورانی گاری نمیتونست بسازه در طول ۲۰ سال اخیر به چنان پیشرفتی رسیده که ما باید الان آرزو کنیم مثل چینی ها بشیم