بدترین خودروهای اسپرت: آئودی TT نسل اول

آئودی TT مطمئناً یک خودروی بسیار جذاب از گروه فولکس‌واگن در اواخر دههٔ 90 میلادی بود اما در جاده افتضاح بود.

autowp-ru_audi_tt_3-2_quattro_coupe_20

چه خودرویی است؟

آئودی TT یک خودروی اسپرت دودر کوچک بود که در دو نسخهٔ کوپهٔ 2+2 و رودستر دونفره عرضه شد.

کی و کجا ساخته شد؟

اولین نسل این خودرو در سال 1998 عرضه شده و تولید آن تا سال 2006 ادامه داشت. بدنهٔ رنگ‌آمیزی شدهٔ TT در کارخانهٔ آئودی در اینگولشتات تولید شده و سپس در کارخانهٔ گروه فولکس‌واگن در مجارستان مونتاژ می‌شد.

مشخصات فنی

آئودی TT بر اساس یکی از پلت‌فرم‌های گروه فولکس‌واگن ساخته شد. این خودرو در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه شده و طرح قرارگیری پیشرانهٔ آن به‌صورت عرضی بود. برای نسل اول این کوپهٔ کوچک آلمانی یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با چهار سطح قدرت مختلف به همراه یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 تنفس طبیعی ارائه شد. در سال 2003 یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه برای نسخهٔ رودستر TT بجای نمونه‌های دستی پنج و شش سرعتهٔ قبلی ارائه شد. سیستم تعلیق جلوی TT هم به‌صورت استاندارد کاملاً مستقل بود.

autowp-ru_audi_tt_3-2_quattro_roadster_za-spec_2003

چرا بد است؟

بله حداقل در ابتدا، مدت کوتاهی پس از معرفی آئودی TT در اواخر سال 1998، این خودرو توجهات زیادی را از سوی مطبوعات به خود جلب کرد؛ اما سپس یک سری تصادفات در سرعت‌های بالا که منجر به مرگ‌ومیر شده بود از این خودرو گزارش شد. بسیاری از این تصادفات در هنگام تغییر لاین در سرعت‌هایی بیش از 180 کیلومتر در ساعت رخ داده بودند.

audi-tt-2003-02

به همین دلیل آئودی مجبور شد هر دو نسخهٔ کوپه و رودستر را در اواخر سال 1999/اوایل 2000 فراخوان کند که موجب بهبود قابل‌توجه ثبات خودرو در سرعت‌های بالا و قابل پیش‌بینی شدن آن گردید. سپس در نمونه‌های تولیدی بعدی نیز یک سری از اصلاحات و بهبودها مانند اضافه شدن سیستم ESP به‌صورت استاندارد، تعلیق تجدیدنظرشده و یک اسپویلر عقب جدید انجام گردید.

اما این همهٔ مشکلات آئودی TT نسل اول نبود چراکه مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت هم در این خودرو وجود داشت. به‌عنوان‌مثال در سال 2007 دعوایی در رابطه با تسمه تایم موتورهای 1.8 لیتری توربوی TT علیه آئودی در دادگاه اقامه شد. شکایت‌کنندگان ادعا کردند که تسمه تایم پیش از موعد سرویس‌های دوره‌ای آئودی پاره می‌شود و آئودی هم توافق کرد که تسمه تایم تمامی خودروها را به‌صورت رایگان تعویض کند.

autowp-ru_audi_tt_roadster_us-spec_2003

همچنین در سال 2008 بازهم اوضاع از کنترل آئودی خارج شد چراکه مانند هر محصول گروه فولکس‌واگن در آن زمان، TT هم از برخی مشکلات الکترونیکی مانند صفحه آمپر معیوب و پنجره‌های برقی رنج می‌برد. این امر نیز موجب طرح پرونده‌ای علیه آئودی در سال 2008 گردید؛ بنابراین این بار هم در ماه می همان سال آئودی تمامی داشبورد معیوب TTها را تعمیر کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

autowp-ru_audi_tt_coupe_56

اما همه با این نظر موافق نیستند

شکی نیست که نسل اول آئودی TT طراحی بسیار خوبی دارد. این خودرو بر اساس یک کانسپت متعلق به سال 1994 طراحی شده بود و یکی از جالب‌ترین خودروهای بازار آن زمان محسوب می‌شد. بله هرچند در اولین سال‌های تولید از هندلینگ بد و برخی مشکلات برقی رنج می‌برد اما پس از فراخوان سال 1999/2000 و فیس‌لیفت سال 2003، همه‌چیز بسیار بهتر شد. در کل نسل اول TT راه را برای عرضهٔ نسل‌های بعدی این کوپهٔ دوست‌داشتنی آلمانی هموار کرد. خودرویی که هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار داشته و تولیدش همچنان ادامه دارد. TT هم‌اکنون به یکی از محصولات مطرح و برجستهٔ آئودی تبدیل شده و تمامی مشکلات گذشتهٔ خود را برطرف کرده است.

audi-tt-2003-03

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

17 دیدگاه

    1. Daniel
      سوابق: (519 دیدگاه) ,

      عاشق پروفایلتم محمدرضا
      عوضش نکن دیگه. دمت گرم… .

      پاسخ
        1. Daniel
          سوابق: (519 دیدگاه) ,

          عزیزی ،،،،،
          عزیییییییییییییییییییییییز 🙂

  1. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (8351 دیدگاه) ,

    اتفاقا من عاشق نسل اول TT بودم.

    پاسخ
    1. Bavaria
      سوابق: (552 دیدگاه) ,

      میتسوبیشی اکلیپس از این خیلی بهتر بود

      پاسخ
  2. شهاب شورولت
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    دوستان هر یک از خودرو های تولید ملی ما جزو بدترین خوردو های معرفی شده و ساخته شده است
    به جایی اینکه محصوالات خارجی را بدترین خوردو های ساخته شده حساب کنیم یه نگاهی به اشغال های داخلی مانند (… بندازیم
    اخه سمند هم شد ماشین مثلا اون سمند های اولی
    با اون بدنه ی بد هیکل وچقر و بدبدنشون
    همش این ماشین های ایرانی رو دست ادم خرج می اندازن
    امکانات ندارن
    موتور ضعیف
    مصرف نسبتا بالا
    قیافه افتضاح (البته به جز پرشیا ..)
    نداشتن کیفیت
    نداشتن امنیت
    خرابی بالا
    هیجان رانندگی که صفره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل KING 918
      KING 918
      سوابق: (217 دیدگاه) ,

      رفیق اول اینکه داره بدترین ماشین های تولید شده اسپرت رو معرفی میکنه …
      دوم اینکه اخه ایران جز تولید کننده خودرو که حساب نمیشه یه منتاژ کننده س

      پاسخ
    2. hamid3x
      سوابق: (199 دیدگاه) ,

      پرشیا کجاش قشنگه،همون فیس لیفت 405،فقط جراغ های جلوش چون طراحی خشن داره قشنگ جلوه میکنه وگرنه کل خودرو ببینی هندسه مکعبی داره مثل طرح های نود اروپا،طراحی سیال که همه خودروسازها سمتش رفتن یه مزیتیه که پرشیا فاقد اونه،
      خواهشا طراحی پرشیا رو خوب ندون،ادم یاد این دلال ها ی شکم گنده میفته،که پرشیا براشون حکم بنز اس ال داره

      پاسخ
      1. M
        سوابق: (105 دیدگاه) ,

        بجز پرشیا !؟!؟!؟ … ..با بودن این چنین هموطنانی *** به *** احتیاجی نیست

        پاسخ
    3. مک میسل
      سوابق: (2659 دیدگاه) ,

      اتفاقا اون سمند اولی ها بهتر از سمند های الان هستن

      پاسخ
  3. سیاوش
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    رو 180 تا تغییر لاین میدن میگن بده خخخخ

    پاسخ
  4. 👍ReventОn
    سوابق: (201 دیدگاه) ,

    به علی پروین قسم چن وقت پیش با 120 تا سرعت تو بزرگراه تعغیر لاین دادم سمند کلا لوله شد، عکساشم هس،بعد این بابا میگه با 180 تا تعغیر لاین بدی…
    رو دارن در حد سنگ پا قزوین!

    پاسخ
  5. آرش
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    توسعه یافتگی یعنی به خاطر مشکل شیشه بالابر ماشینت بتونی از کمپانی به دادگاه شکایت کنی، موضوع این نیست که برنده میشی یا نه، فقط زحمت شکایت کردن رو به خودت هموار کنی، چون به سیستم و قضاوتش اعتماد داری.

    پاسخ
  6. mohammad T
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    آقا یه چیزبی که نظرمو جلب کرد اینکه این ماشین تقریبا هم زمان با 206 طراحی شده و جز ماشینایی بوده که کلی تقدیر شده از طراحیش ولی داخل 206 به زمان خودش از این قشنگ تر و مدرن تره…..

    پاسخ
  7. یاسین
    سوابق: (94 دیدگاه) ,

    با سلام و تشکر از نگارنده مطلب!بازم خوبه یه دادگاه دارن که همه جوره میشه روش حساب کرد!اما دادگاهای ما اگه شکایت بردی،از پس هزینه بر و زمان بر هس که نمیشه روش حساب کرد!

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.
x