تفاوت خودروهای سدان و کوپه در چیست؟!

شاید یکی از پیش پا افتاده‌ترین واژه‌های صنعت خودرو که همه‌ی ما با آن آشنا هستیم کلمات “سدان” و “کوپه” باشند؛ اما سدان و کوپه واقعاً یعنی چه؟!


تا همین چند سال پیش به راحتی می‌توانستیم به این سؤال پاسخ دهیم و کلاس‌بندی خودروها تداخل چندانی با یکدیگر نداشت؛ اما این روزها خودروسازان خطوط مشخص موجود بین این دو دسته از خودروها را کمرنگ کرده‌اند. اگر تحت تأثیر این ترفندهای بازاریابی قرار گرفته‌اید و یا اینکه کلاً با خودروهای سدان و کوپه آشنا نیستید پس با ما همراه باشید تا تفاوت‌های آن‌ها را بدانید.


درست همانند سبک‌های گوناگون موسیقی که همه‌روزه به گوش ما می‌خورند، بدنه‌ی خودروها نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته و در طول زمان نیز کاملاً تغییر کرده‌اند. سدان ها و کوپه‌ها جزو قدیمی‌ترین فرم‌های بدنه در دنیای خودرو بوده و ذکر تفاوت بین آن‌ها به‌سادگی ذکر تفاوت بین سبک‌های موسیقی کلاسیک و راک بوده است؛ اما خب دیگر این‌گونه نیست! تکامل زبان طراحی خودروها و خیزش عظیم شاسی بلندها باعث شده سبک‌ها و فرم‌های بدنه‌ی متمایز و جدیدی شکل بگیرد. نشریه‌ی کار اند درایور خودروها را در 8 کلاس اصلی قرار داده است: سدان، کوپه، کانورتیبل، هاچبک، استیشن واگن، شاسی‌بلند، پیکاپ و ون. البته حتی این کلاس‌های سرراست نیز ابهاماتی دارند. ما در مجموعه دوئل‌های سایت پدال تا حد ممکن علاوه بر کلاس‌های اصلی، زیردسته‌ها و کلاس‌های نوین خودرویی را نیز در قالب مقایسه خودروها معرفی نمودیم.


یک سدان سنتی و مرسوم دارای چهار درب است که محفظه پیشرانه، کابین سرنشینان و فضای بار آن کاملاً از یکدیگر جدا شده است. این یک مثال از آن چیزی است که طراحی سه جعبه‌ای نامیده می‌شود زیرا هر سه بخش یا جعبه از نظر فیزیکی جدا شده‌اند. البته صنعت خودرو برخی خودروهای کوپه‌ی دو درب که صندلی عقبی با ابعاد معین دارند را نیز سدان می‌داند.


اما خودروی کوپه دارای دو درب و سقف ثابت بوده و همانند یک سدان از طراحی سه جعبه‌ای برخوردار است. خودروها بسیار متنوع هستند به گونه‌ای که هوندا سیویک دو درب و اینفینیتی G60 در دسته‌ی کوپه‌ها قرار می‌گیرند. بسیاری از خودروهای اسپورت و همچنین مدل‌هایی مثل پورشه 911 کررا و سوبارو BRZ نیز در دسته‌ی خودروهای کوپه قرار دارند. کلاس خودروهای کوپه از مدل‌های سه جعبه‌ای سنتی، تارگاها و هاچبک‌هایی با دو درب تشکیل شده است. یک مدل تارگا در واقع یک کوپه یا هاچبک با پانل سقف جداشدنی است که از جمله مثال‌های آن می‌توان به شورولت کوروت اشاره کرد. نمونه‌ی هاچبک دو درب هم تویوتا سوپرا است.


اگرچه این تعریف‌های ساده شده می‌توانند حتی به بچه‌ها هم در شمردن تفاوت‌های خودروهای سدان و کوپه کمک کند اما خودروسازان تلاش داشته‌اند این مرزهای مشخص را از بین ببرند. یک زمانی خط سقف خمیده در عقب تعریف کننده‌ی کاراکتر خودروهای کوپه بود اما حالا همه‌ی خودروها از شاسی بلندها گرفته تا سدان‌های چهار درب از خط سقف خمیده برخوردار هستند. صنعت خودرو معمولاً این خودروها را در کلاس کوپه‌های چهار درب طبقه‌بندی می‌کند که از نظر واژه‌ای یک تضاد ذاتی در درون خود دارد.


خودروسازان تلاش می‌کنند این پیام را ارسال کنند که این خودروهای چهار درب دارای سقف کم ارتفاع و فست بک مشابه کوپه‌های اسپورت هستند. بسیاری از این سدان های فست بک از نظر فنی در دسته‌ی هاچبک ها قرار می‌گیرند و درب پشتی آن‌ها مشابه شاسی بلندها باز می‌شود و درب صندوق جداگانه‌ای ندارند. علیرغم شکستن طراحی سه جعبه‌ای، این خودروها هنوز هم سدان بوده و بنابراین آن‌ها را در کلاس سدان‌ها قرار می‌دهیم اما خب فرم بدنه‌ی آن‌ها به وضوح به هاچبک ها شباهت دارد. آئودی A7 مثالی از این دسته‌ی جدید است. همچنین مرسدس بنز CLS کلاس نیز یک سدان فست‌بک است که اگرچه درب پشتی متمایزی دارد اما در واقع صندوق جداگانه‌ای دارد. گیج شدید نه؟!


خب حالا اگر به حد کافی گیج نشده‌اید به شاسی بلندهای فست بک می‌رسیم. این خودروها که به خاطر ظاهر اسپورت تر خود تولید شده‌اند معمولاً بر پایه‌ی نمونه‌های استاندارد شکل می‌گیرند و خط سقف عقب خمیده‌ای دارند. برای مثال مرسدس بنز GLC و GLC کوپه را در نظر بگیرید که این تفاوت را نشان می‌دهند. مدل کوپه به اصطلاح شاسی‌بلند کوپه‌ی چهار درب نامیده می‌شود و دارای فضای بار کمتری در مقایسه با نسخه استاندارد است؛ اما مردم فکر می‌کنند این خودروها ظاهر جذابی داشته و آن‌ها را خریداری می‌کنند بنابراین در آینده تعداد بیشتری از این خودروها تولید خواهد شد.


همان‌گونه که مشاهده می‌کنید قوانین سرراست و قطعی برای دسته‌بندی خودروها از نظر شکل و فرم بدنه وجود ندارد بنابراین قرار دادن آن‌ها در دسته‌ی دقیق خود کمی سخت و گیج‌کننده است؛ اما هنوز هم که هنوز است تفاوت اصلی بین خودروهای سدان و کوپه فرق نکرده است. اگر خودرویی دارای چهار درب و صندوق‌عقب باشد یک سدان است و اگر دو درب و صندوق‌عقب داشته باشد کوپه می‌باشد.

منبع: caranddriver

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

8 دیدگاه

  1. MAHDI
    سوابق: (3376 دیدگاه) ,

    سدان ها بهترین کلاس خودرویی هستن.همینطور SUV های پرفومنس که بهترین هاشون رو میشه در خودروسازان آلمان پیداکرد!!!!

    پاسخ
    1. محمد
      سوابق: (1429 دیدگاه) ,

      اگه کلاس کوپه رو به نقل از “کار اند درایو” جدا کنیم،
      توی کلاس کوپه باید هم سدان کوپه رو قرار بدیم هم شاسی بلند کوپه
      .
      یا اینکه اگه سدان رو از شاسی بلند جدا بدونیم مثل “کار اند درایو”
      باید یه کلاس سدان کوپه
      و یکی شاسی بلند کوپه در نظر بگیریم
      .
      شاید مورد دومی معقول‌تر باشه

      پاسخ
  2. Khosrow
    سوابق: (1310 دیدگاه) ,

    مرسدس E کلاس W211 زیباترین سدان تاریخ ..

    پاسخ
  3. Hemichan
    سوابق: (680 دیدگاه) ,

    بوگاتی دور برداشته برای ثبت سرعت ۵۰۰ کیلومتر
    به عنوان سریعترین کوپه ی دنیا

    پاسخ
    1. Saeed
      سوابق: (388 دیدگاه) ,

      داداش فقط بوگاتی نیستاااا رقیباش هم هست
      هنسی ونوم f5
      کونیگ‌زگ جسکو
      تواتاراssc
      و…
      خیلیا هستن میخوان اولین ماشینی باشن که وارد قلمرو ۵۰۰ کیلومتر بشن

      پاسخ
  4. ایمان
    سوابق: (1771 دیدگاه) ,

    فکر کنم بهترین تقسیم بندی خودروها رو Car and Driver انجام داده به ترتیب لیست پایین 👇👇👇👇
    SUV و کراس اوور : ۱۱ کلاس متفاوت
    ماشین لوکس : ۶ کلاس متفاوت
    سدان : ۹ کلاس متفاوت
    هاچبک : ۴ کلاس متفاوت
    ماشین هیبریدی و الکتریکی : ۳ کلاس متفاوت
    پیکاپ : ۲ کلاس متفاوت
    ماشین کوچک : ۴ کلاس متفاوت
    استیشن واگن
    کوپه : ۲ کلاس متفاوت
    کانورتیبل : ۲ کلاس متفاوت
    اسپرت : ۳ کلاس متفاوت
    وَن و مینی وَن : ۳ کلاس متفاوت
    مثال : کلاس پیکاپ ها به ۲ گروه تقسیم شده ۱) پیکاپ های میان سایز ۲) پیکاپ های فول سایز
    با توجه به ایجاد چند کلاس خودرویی جدید اگه این لیست بروزرسانی بشه حداقل شاهد ۴ کلاس خودرویی جدید خواهیم بود مثل SUV های کوپه ، سدان های کوپه
    هایپرکارهای بنزینی و هایپرکارهای الکتریکی

    پاسخ
  5. ADAK
    سوابق: (709 دیدگاه) ,

    واقعا مرزها شکسته شده :
    وقتی H30 کراس را تو ایران بهش میگن شاسی بلند 🙂 🙂 🙂

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.