یکی از آپشن های جذاب برای خریداران خودرو در ایران سانروف و مشتقات آن همچون مونروف و سقف پانوراما است؛ اما سانروف چه فرقی با مونروف و سقف پانوراما دارد؟ در این مقاله آموزشی پدال میخواهیم پاسخ این سؤال را ارائه کنیم پس همراه ما باشید.
سانروف چیست؟
قبل از آنکه تفاوتهای سانروف با مونروف و سقف پانوراما را بیان کنیم بهتر است کمی با خود سانروف آشنا شویم. سانروف پانلی شیشهای و متحرک است که با باز شدن خود در سقف باعث ورود نور و هوای تازه به کابین میشود. سانروف میتواند بهصورت دستی یا برقی باز شود و در شکلها، ابعاد و استایل های متفاوتی تولید میشود.
اگرچه عبارت سانروف بهطورکلی برای توصیف پانلی شیشهای در سقف خودرو بکار میرود اما عبارتی نیز اخیراً باب شده که “مونروف” نام دارد و برای توصیف پانل شیشهای ثابت در سقف استفاده میشود. مونروف پانلی شیشهای دارد که شفاف بوده و معمولاً تیره رنگ است. دو واژه سانروف و مونروف معمولاً بجای یکدیگر بکار میروند درحالیکه این امر اشتباه است. مونروف برخلاف سانروف دارای پانل شیشهای دودی است که بدون نیاز به باز شدن سقف باعث ورود نور خورشید به کابین میشود. سانروف های خودرو معمولاً به سه نوع اصلی تقسیم میشوند: سانروف شیبدار، سانروف کشویی و سانروف پانورامیک. در سانروف های شیبدار شاهد بالا رفتن پانل شیشهای هستیم تا به این ترتیب بخش مدنظر باز شود. در سانروف های کشویی سطح شیشهای بالا نمیرود و به جلو و عقب کشیده میشود تا سانروف باز یا بسته شود. نهایتاً به سانروف های پانورامیک میرسیم که یک پانل شیشهای بزرگ بوده و کل سقف را در برمیگیرد.
مزایا و معایب سانروف خودرو
علاوه بر زیبایی ظاهری که سانروف ایجاد میکند مزیتهای دیگری نیز وجود دارد:
بهبود تهویه داخل کابین: اگر شیشه خودرو را در ترافیک باز کنید حجم قابلتوجهی از آلایندهها و ذرات وارد کابین خواهند شد اما درصورتیکه از سانروف استفاده کنید بر اساس فشار منفی ایجاد شده تهویه بهتری نسبت به شیشههای جانبی وجود خواهد داشت. به دلیل تفاوت فشار بین هوای داخل و بیرون خودرو، هوای تازه وارد کابین شده و سرنشینان حس بهتری خواهند داشت.
بهبود میدان دید: تماشای آسمان برای سرنشینان باعث لذت بردن آنها از مسیر خواهد شد و قطعاً خستگی کمتری در سفرهای طولانیمدت خواهند داشت.
جنبه ایمنی: در زمان وقوع تصادف اگر نتوان دربهای خودرو را باز کرد سانروف گزینه بهتری برای خروج از خودرو خواهد بود. طراحی سانروف به گونهای انجام شده که فرار از این بخش را راحتتر کند.
سانروف علاوه بر مزیتهای یاد شده معایبی نیز دارد. از نظر فنی ساخت و نصب سانروف نیازمند مهندسی پیچیده است که هزینهها را بالا میبرد و به همین خاطر قیمت خودروهای دارای سانروف بیشتر خواهد بود. از دیگر معایب سانروف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مصرف سوخت بالا به دلیل افزایش وزن کلی خودرو
- کاهش فضای سر
- افزایش احتمال نشتی آب و ورود به داخل کابین
- افزایش احتمال سرقت خودرو
- احتمال خرابی بخشهای برقی و هزینههای بالای تعمیر
در رابطه با خطرات سانروف می توانید مقاله تخصصی آن با عنوان “خطراتی که سانروف خودروها برای کودکان دارد” را مطالعه بفرمایید.
سانروف چه فرقی با مونروف و سقف پانوراما دارد؟
در بالا بهصورت مفصل سانروف را توضیح دادیم اما دو عبارتی که در سالهای اخیر بسیار به گوش میرسند مونروف و سقف پانوراما هستند. واژه مونروف برای توصیف پانل شیشهای ثابت در سقف استفاده میشود. مونروف پانلی شیشهای دارد که شفاف بوده و معمولاً تیره رنگ است. دو واژه سانروف و مونروف معمولاً بجای یکدیگر بکار میروند درحالیکه این امر اشتباه است. مونروف برخلاف سانروف دارای پانل شیشهای دودی است که بدون نیاز به باز شدن سقف باعث ورود نور خورشید به کابین میشود. سقف پانوراما اما کل سقف را در برمیگیرد و هدف از نصب چنین سانروف هایی ایجاد حداکثر دید رو به بالاست. به همین خاطر بخش اعظم سقف از پانلهای شیشهای تشکیل میشود. در برخی مدلها شاهد سانروف های جلو و عقب هستیم که شاید یکی از آنها ثابت و غیرقابل باز شدن باشد.
معایب سقف پانوراما ۲۰۷
یکی از نسخههای پرطرفدار پژو ۲۰۷ در ایران مدلهای دارای سقف پانوراماست. معایب سقف پانورامای این خودرو مشابه تمامی محصولاتی خواهد بود که از پانوراما استفاده میکنند. از جمله این موارد میتوان به مصرف سوخت بالا به دلیل افزایش وزن کلی خودرو، کاهش فضای سر، افزایش احتمال نشتی آب و ورود به داخل کابین و افزایش احتمال سرقت خودرو اشاره کرد. قبلاً نیز اخباری جنجالی درباره احتمال شکستن سقف شیشهای ۲۰۷ در اثر جک زدن منتشر شده بود که ایرانخودرو آن را رد کرد.
هزینه سقف پانوراما
به نظر نمیرسد که نصب سقف پانوراما استاندارد حداقل بهصورت حرفهای در کشور انجام شود اما با گشتوگذار در وبسایتها میتوانید پوسته سقف پانوراما ۲۰۶ و ۲۰۷ را با قیمت حدود ۴ میلیون تومان پیدا کنید. همچنین جهت مطلع شدن از “قیمت روز خودروها در ایران” میتوانید لینک آن را دنبال نمایید.
PRPR
۱۷ مرداد ۱۴۰۲این مقاله تکراری نبود؟
شاهین
۱۷ مرداد ۱۴۰۲سلام وقت بخیر
بله برخی بخش های این مقاله از مطلب قبلی درباره سانروف برداشته شده اما تفاوت بین سانروف، مونروف و سقف پانوراما برجسته تر شده.
ممنونم
NAVID۰۰۹۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۲بخدا قسم که برای ۹۵٪ ایرانیها مهم نیست سانروف مانروف پانروف پاناروما و….چه تعاوتی با هم دارند ، میدونید چرا ؟!
چون مهم فقط داشتن یه تیکه شیشه بالا سرشون هست که به همه نشون بدن چه ماشین خفنی سوارند چه بَسا فرغون سوار باشند !
البته یه کاربرد دیگه هم داره واسه کله بیرون آوردن فرزندان این مالکان که با لذت تمام از این هوای آلوده و پشته زنبورها استقبال کنند !
البته مشاهده شده در دور دورهای خیابانی جهت لوده بازی هم استفاده میشود !
والا ما هم سقف ماشینمون شیشه داره ولی فکر نکنم سالی دوبار استفاده بشه مگر جاده شمال باشیم هوا ملَس باشه ، تازه اونم شاید !
net
۱۷ مرداد ۱۴۰۲نوید باکلاسی، به بچه های میلیاردر بافرهنگ بالای شهر تهران میخوری
NAVID۰۰۹۸
۱۷ مرداد ۱۴۰۲کاربر net ، برخی اوقات یه چیزایی میگی عجیب غریب !
باکلاسی یعنی چی ؟!
باکلاسی رو به چی تعریف میکنید ؟
net
۱۷ مرداد ۱۴۰۲عکس تیتر یک اس یو وی قرمز نشون میده که برای ردیف سوم صندلی جداگانه سقف سانروف گذاشته و برای اس یو وی و کراس اور تا ردیف دوم صندلی سقف سانروف قشنگ و خوبه و برای ردیف سوم نیاز به سقف سانروف نیست
امیر
۱۷ مرداد ۱۴۰۲خداییش ما ایرانی ها جنبه سانروف ، مونروف و پاناروما رو نداریم !! یکی از دوستانم که تو کانادا زندگی میکنه میگفت : یکی از بد ترین جریمه ها تو کانادا اینه که بچه یا آدم بالغ ، سرشو از سانروف بیاره بیرون !! میگفت پلیس تا همچین چیزی ببینه ، در جا ماشینو متوقف میکنه و یه جریمه تپل تحویل راننده ماشین میده ( چون هم برای کسی که سرشو از سانروف بیرون میاره خیلی خطرناک هست و هم باعث حواس پرتی سایر راننده ها میشه ) ، آنوقت اینجا میبینی : طرف وسط جاده گردنه ای ، کله بچشو از سقف ماشین کرده بیرون !! نمیدونه فقط یه نیش ترمز کافی که بچش یا از ماشین پرت بشه بیرون یا قطع نخاع بشه 😒😒
net
۱۷ مرداد ۱۴۰۲سقف ثابت شیشه ای بد هست چون محافظ افتاب نداره و افتاب مستقیم وارد ماشین میشه و اذیت کننده هست مثل سقف ثابت شیشه ای ۲۰۷
امیر
۱۷ مرداد ۱۴۰۲اکثر ماشین های جدید ( از سال ۲۰۲۱ به بعد ) با سقف شیشه ای ثابت تولید میشن !! علتش هم به خاطر ایمنی بیشتر موقع چپ کردن هست ! شما ۲۰۷ یا رانا سقف شیشه ای رو نگاه نکن که با یه جک زدن سقفشون میشکنه 😂😂 ، یه ماشینایی مثل پورشه تایکان یا تسلا مدل s که سقف تمام شیشه ای دارن ( البته شیشه نیست و از جنس لمینت بسیار محکم هست ) به حدی سقفشون قطور هست که تو تست های تصادفشون اگه ببینی : به حدی مقاوم هست که حتی توپ فلزی ۷/۵ کیلویی هم از ارتفاع ۱ متری روشون میندازن ، سقف نمیشکنه و فقط ترک برمیداره ( در صورتی اگه سانروف یا هر چیز دیگه ای بود ، قطعا پودر میشد ) و تو چپ کردن ها هم نشون دادن خیلی مقاوم و ایمن هستن !! فقط تنها بدیشون اینه که دیگه نمیتونی از هوا آزاد استفاده کنی
net
۱۷ مرداد ۱۴۰۲سانروف پانورامیک خوب توضیح داده نشد، سقف پانورامیک محافظ افتاب داره؟
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۷ مرداد ۱۴۰۲بله دارد
عقاب
۱۷ مرداد ۱۴۰۲من که نمی دونم از ساندروف ماندروف
عقاب
۱۷ مرداد ۱۴۰۲من که نمی دونم از چیزها چقدر مسخرس
Roham
۲۳ مرداد ۱۴۰۲دوستان اگه اشتباه میکنم اصلاح کنید لطفا
سانروف (Sun Roof): سقف آفتابی مثل سقف بازشو فلزی (مات) بنزهای دهه هفتاد و هشتاد میلادی
مونروف (Moon Roof): سقف مهتابی مثل سقف بازشو شیشهای (شفاف) اکثر ماشینهای روز که به اشتباه سانروف خطاب میشن
یعنی تفاوت این دو، در مات یا شفاف بودن اونهاست و معمولا مونروفها با کاور همراه هستند و که نور زیاد (ظهر) آزاردهنده نباشه و ربطی به بازشو بودن یا نبودن سیستم نداره
پانوراما هم که صحبتش جداست و شناخت دارید
مطلب بالا تعریفش از این سیستمها متفاوته