آموزشمقالات

علت به هم خوردن بالانس چرخ خودرو چیست؟

در جدیدترین مقاله از سلسله مقالات بخش آموزش پدال به بررسی علت به هم خوردن بالانس چرخ خودرو خواهیم پرداخت.

موضوع بالانس چرخ خودرو اهمیت زیادی دارد چراکه روی عملکرد کلی وسیله نقلیه به ویژه فرمان پذیری و هدایت آن تأثیر می‌گذارد. اگر بالانس چرخ خودرو به هم بخورد سواری آن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و حتی امکان صدمه دیدن سیستم تعلیق وجود خواهد داشت. ما در مجله پدال می‌خواهیم علت به هم خوردن بالانس چرخ خودرو را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم پس همراه ما باشید.

علت به هم خوردن بالانس چرخ خودرو چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند باعث بر هم زدن بالانس چرخ خودرو شوند. رایج‌ترین علت این کار رانندگی در مسیرهای ناهموار و پر از دست‌انداز است. با گذشت زمان لرزش‌های حاصل از تردد در چنین جاده‌هایی می‌تواند روی توزیع وزن چرخ‌ها تأثیر گذاشته و بالانس آن‌ها را به هم بزند. دومین علت به هم خوردن بالانس چرخ خودرو را می‌توان افتادن در چاله‌های خیابان یا برخورد با جدول دانست که باعث می‌شود چرخ خودرو اندکی تغییر زاویه داده و بالانس آن به هم بخورد. اگر در دست‌انداز بزرگی بیفتید احتمال صدمه دیدن رینگ و لاستیک وجود خواهد داشت. همچنین گذشت زمان و استهلاک بالای لاستیک و رینگ نیز می‌تواند جزو دلایل به هم خوردن بالانس چرخ باشد.

دیگر دلایل قابل‌ذکر شامل مواردی همچون عادات بد رانندگی، توقف‌های مکرر در جاده، نصب نادرست چرخ‌ها، استهلاک نابرابر لاستیک‌ها و فشار باد کم یا زیاد از حد آن‌ها دانست. باید به این نکته اشاره کنیم که متأسفانه اکثر رانندگان توجهی به مشکلات ناشی از عدم بالانس چرخ‌های خودرو نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد. در ادامه به نشانه‌های به هم خوردن بالانس چرخ اشاره خواهیم کرد.

نشانه‌های به هم خوردن بالانس چرخ خودرو

در مبحث قبلی به دلایل این موضوع اشاره شد و حالا می‌خواهیم نشانه‌های به هم خوردن بالانس چرخ‌ها را ذکر کنیم:

  • لرزش فرمان

درصورتی‌که متوجه لرزش‌های فرمان و یا حتی صندلی خود شوید به احتمال زیاد بالانس چرخ‌ها به‌ هم‌ خورده است.

  • استهلاک نابرابر لاستیک‌ها

یکی دیگر از نشانه‌های آشکار بر هم خوردن بالانس چرخ‌ها را می‌توان استهلاک نابرابر لاستیک‌ها دانست که معمولاً به خاطر میزان فرمان غیردقیق و همچنین خارج شدن لاستیک‌ها از تراز رخ می‌دهد. در این حالت بعضی بخش‌های لاستیک سریع‌تر از بخش‌های دیگر مستهلک خواهند شد.

  • مصرف سوخت بالاتر

درصورتی‌که بالانس چرخ‌ها به هم بخورد مصرف سوخت افزایش خواهد یافت زیرا پیشرانه برای ارائه عملکرد بهتر تحت‌فشار قرار می‌گیرد. اگر موضوع یاد شده حل نشود در آینده مشکلات دیگری نیز گریبان گیر مالک خواهد شد.

  • کشیده شدن خودرو به یک سمت

یکی دیگر از نشانه‌های به هم خوردن بالانس چرخ خودرو را می‌توان کشیده شدن خودرو به یک سمت دانست. این موضوع به ویژه در سرعت‌های بالا خطرناک خواهد بود.

باید دانست بالانس چرخ و میزان فرمان جزو سرویس‌های روتین خودرو هستند هریک برای اهداف متفاوتی انجام می‌شوند. تراز لاستیک و میزان فرمان شامل تنظیم زوایای لاستیک‌ها برای اطمینان از هم‌راستایی آن‌ها و تماس مناسب با جاده است که باعث کاهش مشکلات ناشی از بالانس چرخ‌ها و افزایش طول عمر لاستیک‌ها می‌شود. بالانس چرخ نیز سواری نرم‌تر، کاهش استهلاک لاستیک، کاهش مصرف سوخت و… را در پی خواهد داشت.

زمان انجام بالانس چرخ

همان‌طور که گفته شد بالانس چرخ‌ها باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل گردد. دوره بالانس چرخ به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، شرایط رانندگی و طول عمر لاستیک‌ها بستگی دارد. به‌طورکلی توصیه می‌شود لاستیک‌ها را هر ۹ تا ۱۳ هزار کیلومتر بالانس کنید و یا زمانی که نشانه‌های یاد شده را مشاهده کردید چنین کاری را انجام دهید. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از عدم بالانس چرخ‌ها حتماً فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کرده و میزان فرمان را انجام دهید. بررسی منظم رینگ و لاستیک‌ها نیز می‌تواند به کاهش مشکلات در درازمدت کمک شایانی نماید. در نهایت باید گفت همواره تلاش کنید از لاستیک‌های باکیفیت و شناخته شده در خودروی خود استفاده کنید تا درگیر مشکلات بعدی نشوید.

همچنین بخوانید:

ذکر این نکته مهم است که رانندگی با خودرویی که بالانس چرخ‌های آن به هم خورده است جدای از خطرات ایمنی می‌تواند موجب استهلاک بالای لاستیک‌ها و سیستم تعلیق شده و لرزش‌های شدیدی را در فرمان و حتی قطعات داخل کابین در پی داشته باشد. از دیگر مشکلات این کار می‌توان هندلینگ و پایداری ضعیف خودرو و افزایش صدای تولیدی در جاده را ذکر کرد. مصرف سوخت بالاتر، کنترل ضعیف خودرو و کاهش طول عمر لاستیک نیز جزو دیگر مشکلات رانندگی با خودرویی خواهد بود که بالانس چرخ‌هایش به هم خورده‌اند.

علت لرزش ماشین

یکی از دلایل اصلی لرزش ماشین به ویژه در بخش فرمان می‌تواند به هم خوردن بالانس چرخ‌ها باشد که به ویژه در سرعت‌های بالاتر خطراتی را در پی خواهد داشت.

هزینه بالانس چرخ

معمولاً تعرفه یکسانی برای بالانس چرخ وجود ندارد و حتی برخی فروشگاه‌های لاستیک در صورت خرید اقدام به بالانس رایگان چرخ‌ها می‌کنند اما در حالت کلی هزینه بالانس هر چرخ بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود و این مبلغ برای خودروهای خارجی بیشتر خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. سجاد

    ۱۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    وقتی دارید اطلاعاتی به خواننده میدید باید دقیق و کاربردی باشه
    یجا گفتید هزینه ی بالانس هر چرخ بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومن هست!
    حالا کاری ندارم این عدد از کجا اومده و چقدر درسته بحث اصلی اینه که وقتی دارید در هر موردی آمار و ارقام و دیتا رو بصورت بازه میدید اون بازه باید محدود و معنی دار باشه نه اینکه طول بازه قیمت رو چهار برابر کنه!
    ۵۰ تومن تا ۲۰۰ تومن ۱۵۰ تومن اختلاف داره یعنی سه برابر پس این بازه یک داده ی فیک و بدرد نخور هست که هیچکی نمیتونه استفاده ای ازش ببره!
    شاید بگید خب تقصیر ما نیست قیمت ها اینجوریه و هرکسی ی قیمتی میگه، اوکی اگه اینجوریه دیگه شما مجبور نیستید بازه ی قیمتی به این گشادی تعریف کنید همون بگید قیمت ها متغیره کفایت میکنه و بازه ی قیمتی در صورتی معنی داره که اولا محدود باشه دوما معتبر باشه.
    این کار شما مثل اینه که بگید قدرت فلان خودرو چیزی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ اسب بخاره!

    موافقم 37
    مخالفم 13
    1. شاهین

      ۱۸ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (4526 ديدگاه)

      سلام
      خود شما پاسخ خودتون رو دادین. قیمت ها انقدر متغیر هست که نمیشه عدد دقیقی رو ذکر کرد اما خواننده مطلب انتظار ذکر عدد رو داره و ما هم باید پاسخگوی اونا باشیم.
      جسارتا شما که اطلاعات غیر فیک دارید مبلغ دقیق رو بفرمایید ما اصلاح کنیم. مقایسه قدرت تولیدی موتور با دستمزد یک خدمت رو هم که شما انجام دادین اوج خلاقیتتون بود ممنونم.

      موافقم 18
      مخالفم 13
    2. سعید عزیزی

      ۲۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      همکاران عزیز خسته نباشید
      قیمت بالانس رینگ اسپرت با رینگ معمولی فرق میکنه ، قیمت بالانس چرخ ماشین های ایرانی و خارجی فرقش زیاده رینگ سیزده با رینگ شانزده بنظر شما یکیه مثلما قیمتش هم فرق داره

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. افشار

    ۱۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر رینگها سالم باشد ایراد از لاستیکها هست که اکثراً جنس آشغال میدن دست مردم

    موافقم 12
    مخالفم 3
  3. افشار

    ۱۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    اگر رینگها سالم باشد ایراد از لاستیکها هست که اکثراً جنس آشغال میدن دست مردم

    موافقم 11
    مخالفم 0
  4. سجاد

    ۱۸ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (80 ديدگاه)

    انتقاد پذیر باشید. این نقد ساده که ناراحتی نداره
    عرض کردم بازه تعیین کردن زمانی معنی داره که محدود و معنی دار باشه نه اینکه انتهای بازه ۴ برابر ابتدای بازه باشه.
    پیشنهاد هم دادم خدمتتون وقتی وضعیت قیمت اینه مثلا میتونید بگید هزینه بالانس هر چرخ بر اساس استعلام از اتحادیه هزار تومن هست ولی بعضی آپاراتی ها ممکنه بیشتر یا کمتر بگیرن.
    اون مثال قدرت خودرو هم برای این بود که متوجه بشید که هرچقدر بازه بزرگتر بشه بی ارزش تر میشه اگه چهار برابر بشه که دیگه خنده داره

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. اسفندیار

      ۲۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام‌برای‌پژو‌بالانس‌گرفتم‌‌یه‌جا‌۱۲۰۰۰۰‌اینبار‌جای‌دیگه‌گرفتم‌۳۰۰۰۰‌هر‌کی‌برا‌خودش‌یه‌قیمت‌داره

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا