اشکودا

رونمایی رسمی از اشکودا اِنیاک iV، تحفه‌ای برقی از دیار چکی‌ها!

پس از انتظارات فراوان سرانجام اولین شاسی‌بلند الکتریکی تاریخ اشکودا یعنی انیاک iV پدیدار شد. این خودرو که اساساً خواهر فولکس‌واگن ID.4 محسوب می‌شود اولین محصول اشکوداست که به پلتفرم MEB مخصوص خودروهای الکتریکی این گروه خودروسازی مجهز شده است. انیاک iV دومین خودروی الکتریکی اشکودا پس از سیتی گو iV بوده و به دنبال کسب موفقیت در بازار رو به رشد شاسی بلندها و کراس اوورها می‌باشد.

طی هفته‌های پیشین تصاویر متعددی از بدنه و کابین این خودرو منتشر شده بود و بنابراین با دیدن آن خیلی سورپرایز نشدیم اما خب انیاک iV از ویژگی‌ای سود می‌برد که ما انتظارش را نداشتیم: جلوپنجره نورانی! این جلوپنجره که به‌صورت استاندارد در نسخه پرفورمنس RS و مدل سفارشی مدیران بکار رفته از ۱۳۰ LED برخوردار است. در واقع این قطعه از روی کانسپت ویژن iV رونمایی شده در سال ۲۰۱۹ گرفته شده است.

خب صحبت از نسخه پرفورمنس شد و باید گفت انیاک RS iV قوی‌ترین محصول تاریخ اشکوداست که دلیل آن نیز وجود دو پیشرانه الکتریکی با قدرت ترکیبی ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۶۰ نیوتون متر می‌باشد. این نسخه از انیاک iV شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۲ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعتی دارد.

اشکودا انیاک به‌صورت دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک در دسترس بوده و با سه نوع باتری با ابعاد ۵۵، ۶۲ و ۸۲ کیلووات ساعت و ۵ قدرت مختلف ۱۴۶، ۱۷۷، ۲۰۱، ۲۶۱ و ۳۰۲ اسب بخاری عرضه خواهد شد. شعاع حرکتی این خودرو به نوع باتری و سیستم انتقال قدرت بستگی داشته اما حتی مدل پایه نیز با شعاع ۳۴۰ کیلومتری در دسترس است. اگر خواهان بیشترین برد در دسترس باشید باید مدل تک پیشرانه و دیفرانسیل عقب با باتری ۸۲ کیلووات ساعتی را انتخاب کنید که برد ۵۱۰ کیلومتری دارد.

به منظور رسیدن به چنین عملکردی اشکودا چیزی بیشتر از نصب باتری بزرگ را انجام داده است. فرم صیقلی و روان این خودرو باعث دستیابی به ضریب درگ ۰.۲۷ شده و لاستیک‌هایی با مقاومت چرخشی پایین نیز بر کارایی این خودرو افزوده‌اند. یک پمپ گرمایی سفارشی نیز وجود دارد که باعث کاهش مصرف انرژی باتری شده و بر برد خودرو می‌افزاید.

بزرگ‌ترین باتری این خودرو را می‌توان ظرف ۳۸ دقیقه و با استفاده از شارژر سریع تا ۸۰ درصد شارژ کرد. البته اگر از شارژر معمولی استفاده کنید این زمان بین ۶ تا ۸ ساعت خواهد بود.

موضوع جالب اینکه مدل پایه انیاک iV به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۸ اینچی عرضه خواهد شد که برای چنین خودرویی در چنین کلاسی بی‌سابقه است. تمامی نسخه‌های دیگر این خودرو دارای رینگ‌هایی با حداکثر ابعاد ۲۱ اینچی خواهند بود. مدل سفارشی مدیران تنها به تعداد ۱۸۹۵ دستگاه تولید خواهد شد عددی که نشان دهنده تاریخ تأسیس اشکوداست.

برسیم به کابین که شباهت زیادی به کابین جدیدترین نسل اوکتاویا و اسکالا دارد اما صفحه لمسی ۱۳ اینچی مختص انیاک iV است. این شاسی‌بلند الکتریکی همچنین اولین محصول اشکوداست که از هدآپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده و پارک از راه دور سود می‌برد. چراغ‌های جلو و عقب LED نیز به‌صورت استاندارد در دسترس بوده و با پرداخت هزینه بیشتر می‌توان چراغ‌های جلوی ماتریکس LED را انتخاب کرد.

انیاک بدون وجود راه‌حل‌های هوشمندانه زیاد یک اشکودای واقعی نخواهد بود و به همین خاطر شاهد ویژگی‌های جالب زیادی هستیم. از میله یدک تاشدنی برقی گرفته تا چترهایی در درب‌های جلو، این شاسی‌بلند الکتریکی به بحث رفاهی اهمیت زیادی داده است. درب پشتی برقی نیز سبب دسترسی به فضای بار جادار انیاک iV می‌شود.

اشکودا پیش‌فروش این خودرو را شروع کرده اما تحویل اولین نمونه‌های سفارشی مدیران تا سال ۲۰۲۱ شروع نخواهد شد.

[دانلود ویدئو]

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه

  1. نیما

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (317 ديدگاه)

    باید طوری طراحی میکردن که جلو پنجره شبیه بی ام و نشه.
    از طراحای اشکودا چنین انتظاری نداشتم.
    منظورم این نیست که اسکی رفتن. اصلا.
    ولی باید از این شباهت جلوگیری میکردن تا روح طراحی اشکودا را خدشه دار نکنن

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲۵
    1. Dr.ALi

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (127 ديدگاه)

      کابینش یا از BMW i3 کپی شده یا از اون مدل الهام گرفتن 😐

      موافقم ۵
      مخالفم ۴
    2. مرتضی

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (84 ديدگاه)

      “طرفدارای” اشکودا ؟

      موافقم ۳
      مخالفم ۲
    3. mehran.Jy

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (218 ديدگاه)

      ولله اشکودا از قدیم جلو پنجرش همینطور بوده.
      بی ام و اینقدر جلو پنجرش رو بزرگ کرد و دوتا رو بهم چسبوند که شبیه جلوپنجره اشکودای بدبخت شد.

      اینم شانس اینایه

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  2. ارشیاsvj

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    اتفاقا خیلی هم خوشتیپه!!

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۶
  3. Hadi jafari

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (20 ديدگاه)

    این چه قدر بی ام و است

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۴
  4. Hadi

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1853 ديدگاه)

    فک میکردم خوشگل تر از این باشه…
    ستون A بیش از اندازه زاویه دار شده بنظرم طوری که بیشتر شبیه ون شده تا شاسی بلند!
    ولی در کل خوشگله و زمان شارژ و بردش کاملاً تاثیر گذاره و قابل تأمل
    ولی اگه ستون A کمتر زاویه دار بود بهتر بود…

    موافقم ۹
    مخالفم ۳
  5. Sina

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1073 ديدگاه)

    همه اش خوبه غید از جلوپنجرش که کپی ب‌‌‌ام‌و است و کاملا یادآور X2 و X6 هست
    چرا جلوش رو اینجوری کردن؟

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱
  6. مهدی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (116 ديدگاه)

    نمیدونم …ولی
    زیادی خوب نشده؟!
    واقعا اشکودا خیلی خوب داره پیش میره

    موافقم ۶
    مخالفم ۳
  7. مهدی موتورز

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (850 ديدگاه)

    بابا
    بی ام وی ۲ تا تکه جدا داره
    کیا یک تکه با دو فرو رفتگی
    آشکارا با یک فرو رفتگی

    موافقم ۶
    مخالفم ۱
    1. AMG///

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (581 ديدگاه)

      آشکارا🤣🤣🤣

      موافقم ۴
      مخالفم ۰
      1. مهدی موتورز

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
        سوابق: (850 ديدگاه)

        😐😑😂😂😂
        لعنت به این کیبورد

        موافقم ۱
        مخالفم ۱
        1. Mad.z.Max

          ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
          سوابق: (660 ديدگاه)

          آشکارا تقصیر گردن کیبورد ننداز :))

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
  8. SS

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (431 ديدگاه)

    ترند جدید: جلو پنجره نورانی !!؟؟ (اشکودا و رولزرویس گوست)

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  9. مرتضی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (84 ديدگاه)

    من همون موقع که اسکچ های این رو دیدم شباهتش در پروفایل به مدل های شاسی بلند ب ام و مشخص بود مثلا x1 ولی فاصله‌ی کم ماشین تا زمین باعث میشه شبیه مینی ون ها بشه که خب از اون طرف ممکنه فضای سر بره بالا.
    نکته بعدی غربیلک فرمونه که توی مدل های جدید اشکودا دوپره بود ولی احتمالا دیدن (و به نظر من) زشت از آب در اومده پس اون پره سوم رو برا همین اضافه کردن که یه قدم مثبته.
    اما نکته قابل توجه دیفرانسیل عقب بودنشه ؛ از این منظر واقعا حرکت خوبی زده اشکودا

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  10. حسین دهمرد

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
    سوابق: (1393 ديدگاه)

    کسی طول دقیقش رو میدونه؟ بنظر تناسباتش به مینی ون میخوره

    موافقم ۳
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا